Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inkomensondersteunende maatregelen minima Helmond 2012 |
Citeertitel | Verordening inkomensondersteunende maatregelen minima Helmond 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | werk en inkomen |
Deze regeling vervangt de verordening inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond 2006
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-10-2012 | 01-07-2012 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 02-10-2012 | Raadsbesluit, 2012, 1210229 |
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van hetgeen bij of krachtens deze verordening is bepaald, indien strikte toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Een aanvrager dan wel de persoon aan wie reeds een bijdrage op grond van deze verordening is verstrekt, is verplicht aan het college die gegevens te verschaffen of te doen verschaffen die noodzakelijk zijn voor de beoordeling van de aanvraag of de voortzetting van de bijdrage.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 2 oktober 2012.
De raad voornoemd,
De voorzitter,
Drs. A.A.M. Jacobs
de griffier,
Mr. J.P.T.M. Jaspers
Bekend gemaakt op:
5 oktober 2012
De gemeentesecretaris,
Dhr. A.A.M. Marneffe RA
Met deze verordening wordt beoogd om een aantal afzonderlijk bestaande inkomensondersteunende
regelingen voor minima te bundelen en de nadere uitvoering op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders middels door het college vast te stellen nadere regels. Het gaat hier om de uitvoering van bestaande regelingen als het ouderenvervoer Helmond en de meerkosten die verbonden zijn aan een maaltijdvoorziening voor ouderen, zieken en / of gehandicapten. Voorts kan middels deze verordening geregeld worden dat ook voor eventueel nader te bepalen kostensoort een bijdrage toegekend kan worden.
Wanneer door het Rijk middelen beschikbaar worden gesteld die bedoeld zijn als tegemoetkoming in
kostensoorten, kan dit middels deze bepaling in de verordening geregeld worden. Deze bepaling moet dan gezien worden als een “kapstokartikel” waarmee tegemoetkomingen in allerlei kostensoorten uitgewerkt worden.
In Helmond is al meerdere jaren sprake van speciaal vervoer voor ouderen. Het ( aangepast ) vervoer voor ouderen en gehandicapten is in 2000 overgegaan naar het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV). Het CVV in Helmond kent meerdere groepen reizigers.
In Helmond is het CVV binnen de gemeentegrenzen als Openbaar Vervoer ( OV ) opengesteld voor iedere reiziger. Iedereen kan in Helmond ( zonder pas ) van het CVV gebruikmaken tegen een gesubsidieerd reizigerstarief van € 4,--.
De vervoersvoorziening geldt voor personen met een Wmo-indicatie en voor ouderen vanaf 75 jaar die zonder een Wmo-indicatie tot de Wmo vervoersvoorziening CVV worden toegelaten.
Met deze regeling kunnen ouderen tussen de 65 en 75 jaar die niet voor een Wmo voorziening in aanmerking komen met een minimum inkomen via de Zorgpoort toegang krijgen tot het ouderenvervoer middels Taxbus.
Gebruikers van een maaltijdservice kunnen voor een bijdrage van de gemeente in aanmerking komen afhankelijk van hun inkomen. Wanneer de maaltijden worden afgenomen bij de SWOH dan wordt de bijdrage betaald aan de SWOH, die dit verrekent in het tarief van de maaltijd van de gebruiker. Bij alle andere organisaties waar maaltijden worden afgenomen zal de gebruiker de facturen moeten overleggen. De bijdrage wordt dan rechtstreeks aan de gebruiker uitbetaald.
In de beleidsregel B085 “Maaltijdvoorziening” is het gemeentelijk beleid opgenomen inzake de verlening van bijstand voor de kosten van een maaltijdvoorziening.
In verband met de maaltijdservice geeft de invulling van deze beleidsregel aan dat er geen recht bestaat op bijzondere bijstand voor een maaltijdvoorziening omdat de Verordening Inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond als een passende en toereikende voorliggende voorziening geldt.
Onder c: De inkomsten die ingevolge artikel 31, tweede lid, WWB niet tot de middelen behoren, blijven buiten beschouwing.
Lid 1 onder a: Collectief vervoer voor personen ouder dan 65 jaar wordt verzorgd in opdracht van de
gemeente door een vervoersbedrijf, dat ook zorg draagt voor het CVV aan reizigers in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning ( Wmo).
Dit artikel bepaalt dat het college in bijzondere gevallen kan afwijken van de bepalingen van deze
verordening of van de bepalingen die krachtens deze verordening zijn gesteld, zo nodig na het inwinnen van advies. Dit afwijken kan alleen maar ten gunste van de betrokkene en nooit ten nadele. Verder is met nadruk gemeld: in bijzondere gevallen. Gedacht kan worden aan situaties waarbij bijzondere sociale omstandigheden spelen of waarbij sprake is van extra kosten. Het gebruik maken van de hardheidsclausule moet beschouwd worden als een uitzondering en niet als een regel. De gemeente moet in verband met precedentwerking duidelijk aangeven waarom in een bepaalde situatie van de verordening wordt afgeweken.
De bepaling in dit artikel spreekt voor zich; het is duidelijk dat gegevens inzake het inkomen, de woonsituatie en allerlei andere gegevens noodzakelijk kunnen zijn om een aanvraag te kunnen beoordelen. Uiteraard moet er niet meer worden opgevraagd dan noodzakelijk is voor het nemen van een besluit op de aanvraag, zie hieromtrent ook artikel 4:3 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Weigert de aanvrager echter de voor het nemen van het besluit noodzakelijke gegevens te verstrekken, dan rest het college niets anders dan de aanvraag volgens de procedure van artikel 4:5 Awb buiten behandeling te laten.
Ten aanzien van het omgaan met de – vaak privacygevoelige – gegevens moet de gemeente rekening houden met de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).