Organisatie | Hardinxveld-Giessendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenverordening gemeente Hardinxveld-Giessendam |
Citeertitel | Klachtenverordening gemeente Hardinxveld-Giessendam |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | klachten |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-10-2012 | nieuwe regeling | 27-09-2012 Het Kompas editie Hardinxveld-Giessendam, 3 oktober 2012 | GemHG/intern/7747 |
De raad van de gemeente Hardinxveld-Giessendam, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 augustus 2012, intern/7746;
gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9, titel 9.1, van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat de bestuursorganen van de gemeente Hardinxveld-Giessendam zorg willen dragen voor een behoorlijke behandeling van klachten over gedragingen van bestuursorganen;
vast te stellen de volgende verordening:
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. aangeklaagde : diegene die onderwerp is van de klacht, dan wel verantwoordelijk is
voor de situatie waarop de klacht betrekking heeft;
2. (een lid van) het college van burgemeester en wethouders;
c. college : college van burgemeester en wethouders;
d. gedraging : handelen of nalaten in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke persoon of rechtspersoon door bestuursorgaan of medewerker;
e. gemeente : de gemeente Hardinxveld-Giessendam;
f. klaagschrift : een schriftelijk ingediende klacht;
g. klacht : een uiting van ongenoegen van een burger over een gedraging,
behandeling of bejegening door een bestuursorgaan of een medewerker als bedoeld in titel 9.1 van de wet;
h. klachtencoördinator : de ambtenaar die door het college is belast met de coördinatie van de ; behandeling van klachten;
i. klachtbehandelaar : degene die, op grond van artikel 7 van deze Verordening, de klacht behandelt;
j. klager : een natuurlijke persoon of een rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;
k. medewerker : hij/zij die door het college is benoemd om in openbare dienst werkzaam te zijn of met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is gesloten;
l. Nationale ombudsman : het door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen onafhankelijke orgaan waar een klacht in tweede instantie kan worden ingediend;
Artikel 5 Buiten behandeling laten van klacht
Een klacht wordt niet in behandeling genomen als zij betrekking heeft op een gedraging:
a. waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van de wet is behandeld;
b. die langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden, tenzij de gevolgen van de gedraging zich pas na een jaar openbaren, in welk geval zo spoedig mogelijk daarna de klacht wordt ingediend;
c. waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;
d. waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;
e. die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest;
f. zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van de justitie of een vervolging gaande is.
Na ontvangst van een klacht kan een onderzoek worden ingesteld naar de mogelijkheid om de klacht door middel van mediation op te lossen.
Met inachtneming van het bepaalde onder het eerste lid, wordt de klacht - namens het betrokken bestuursorgaan - onderzocht en behandeld door:
a. de burgemeester: indien het een gedraging betreft van het bestuursorgaan zelf, niet zijnde de burgemeester zelf, van een lid van het bestuursorgaan, van de gemeentesecretaris of van de griffier;
b. de loco-burgemeester: indien het een gedraging betreft van de burgemeester zelf;
c. de gemeentesecretaris: indien het een gedraging betreft van een onder hem ressorterende medewerker.
De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd. Een verantwoording van de klachten wordt opgenomen in de jaarrekening opgenomen.
Het college kan één of meerdere artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van een zorgvuldige afhandeling van klachten, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Klachten die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze Verordening, worden afgehandeld op grond van de klachtenregeling, vastgesteld d.d. 2 september 1999.