Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Starterslening Deventer 2012 (3e wijziging) |
Citeertitel | Verordening Starterslening Deventer 2012 (3e wijziging) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
3e wijziging: aanvulling artikel 5, , lid 2
geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2015 | 28-09-2016 | Gemeenterwet art. 147; 149 | 28-01-2015 Gemeenteblad, 12 februari 2015 | 872977 | |
01-01-2014 | 01-02-2015 | Gemeenterwet art. 147; 149 | 11-12-2013 Gemeenteblad, 13 december 2013 | 872977 | |
01-03-2013 | 01-01-2014 | Art. 5, art. 7 en toelichting, vernummering art. 7 t/m 10 tot 8 t/m 11. | 27-02-2013 Gemeenteblad, 1 maart 2013 | Voorstel nr. 771738 | |
01-03-2012 | 01-03-2013 | Onbekend | 01-03-2012 Gemeenteblad, 29-2-2012 | Onbekend |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Gemeenterekening VROM Starterslening: de rekening die de gemeente bij SVn aanhoudt en waaruit op grond van de deelnemingsovereenkomst met SVn, startersleningen kunnen worden toegekend en waarin, voor wat betreft het gemeentelijk leningdeel, rente en de aflossingen over deze leningen worden teruggestort;
Huishouden: de aanvrager dan wel de aanvrager en zijn niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot of geregistreerd partner die een gezamenlijke huishouding zal dan wel zullen gaan voeren in de aan te kopen woning, niet zijnde kinderen of pleegkinderen; er kunnen niet meer dan twee personen tot het aldus gedefinieerde huishouden behoren.
a. BIj aankoop van een particuliere eigenaar dient de verkoper de woning bij de gemeente te hebben aangemeld als starterswoning en met de gemeente te zijn overeengekomen dat hij op het moment van verkoop een bijdrage zal leveren aan de gemeente Deventer in de kosten van de lening ter hoogte van 30% van het gemeentelijk deel van de lening.
Toelichting Verordening Starterslening Deventer 2012(na 1e wijziging)
Met deze verordening wordt beoogd de verkoop van bestaande koopwoningen en van huurwoningen van Rentree, De Marken en woonbedrijf ieder1 te bevorderen. Verkoop van corporatiewoningen is nodig om inkomsten te genereren voor onder meer herstructurering. In de verordening wordt gesproken van VROM startersleningen. De facto gaat het niet om een dergelijke lening maar de cofinanciering van de provincie Overijssel is alleen mogelijk voor VROM startersleningen. Daarom is de tekst uit de modelverordening gehandhaafd. Verder zijn van toepassing de “productspecificaties en gemeentelijke uitvoeringsregels VROM Starterslening”. Ook deze tekst leidt tot deze naamgeving.
Dit is niet leeftijdsgebonden, het kan een jongere te zijn, maar ook een vijftig-plusser die zijn huurhuis koopt en, afhankelijk van zijn inkomen, in aanmerking komt voor een starterslening. In artikel 5 wordt nader bepaald wat het toepassingsbereik is.
Artikel 2. Algemene bepalingen
In artikel 5, lid 1, sub a bepaalt de gemeente de doelgroep die gebruik kan maken van de VROM Starterslening.
De leningen worden voor 50% van de hoofdsom gefinancierd vanuit een Gemeenterekening VROM Starterslening die de gemeente heeft ingericht bij SVn en voor 50% van de hoofdsom uit de provincie Overijssel Starterslening door SVn.
Om aanspraak te kunnen maken op de Starterslening heeft de gemeente een deelnemingsovereenkomst met SVn gesloten. Deze deelnemingsovereenkomst biedt gemeenten de mogelijkheid om gebruik te maken van de producten van SVn. Met het sluiten van de deelnemingsovereenkomst zijn tevens de productspecificaties en Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels VROM Starterslening van toepassing geworden.
Voor de uitbreiding in 2013 met gebruik van een rijksbijdrage wordt geen gebruik meer gemaakt van de afkoopregeling maar een revolver donds bij Svn ingesteld waaruit het gemeentedeel van de lening wordt verstrekt.
Artikel 3. Toekenning van startersleningen
In beginsel ligt de bevoegdheid startersleningen te verstrekken bij de Raad. Middels dit artikel delegeert de Gemeenteraad de bevoegdheden aan het college van B en W.
SVn toetst de aanvragen VROM Starterslening op financiële aspecten en de overige voorwaarden en brengt aan de gemeente advies uit over de hoogte van de VROM Starterslening. De maximale hoogte van de VROM Starterslening is afhankelijk van het inkomen van het huishouden. Het college heeft de bevoegdheid om over de hoogte van de lening te beslissen en deelt dit met een toewijzingsbesluit mee aan de aanvrager. De gemeente mag gemotiveerd van het advies van SVn afwijken, mocht hiertoe aanleiding zijn.
De Starterslening mag maximaal 20% van de verwervingskosten bedragen. De maximale verwervingskosten bedragen € 200.000 en het maximale bedrag van de starterslening is € 30.000. Hogere grenzen zouden het aantal potentiële gegadigden beperken.
De Starterslening mag niet worden verstrekt indien ook de Koopsubsidie BEW + is toegekend. Dit wordt stapeling genoemd. Andere financiële regelingen, zoals koopgarant en koopcomfort, zijn wel toegestaan.
Voor de Starterslening moet de Nationale Hypotheek Garantie van toepassing zijn.
Ook de eerste hypotheek dient met NHG te worden verstrekt, om in aanmerking te komen voor een Starterslening.
De gemeenteraad legt jaarlijks vast hoeveel besteed mag worden aan de VROM Starterslening. Hier voor moet in de begroting een budget worden gereserveerd voor de (afkoop van) VROM Startersleningen. Een vastgesteld budget waarborgt de rechtszekerheid en begrotingsdiscipline. Het is aan de gemeente om de hoogte van het budget te bepalen. De VROM Starterslening is zo ingericht dat de starter in de eerste drie jaar geen rente en aflossing hoeft te betalen dat betekent dat de gemeenterekening bij SVn, die als revolverend fonds door de rente en aflossing in stand gehouden wordt, in de eerste drie jaar niet gevoed wordt door rente en aflossing.
Het vaststellen van een budget maakt het noodzakelijk dat de aanvragen voor de VROM Starterslening in volgorde van binnenkomst van de volledig ingevulde aanvraagformulier bij SVn worden afgehandeld. Hierbij geldt het principe ‘op is op’. Op het moment dat er geen geld meer beschikbaar is vanuit het VROM Rentedekkingsfonds voor het verstrekken van een VROM Starterslening komen de aanvragen voor 100% ten laste van de Gemeenterekening VROM Starterslening.
Dat geldt ook voor de huidige situatie met cofinanciering door de provincie. Zodra ook de Gemeenterekening VROM Starterslening is uitgeput dienen de binnenkomende aanvragen te worden afgewezen.
In dit artikel wordt het toepassingsbereik van de verordening bepaald. Het bepalen van dit bereik heeft betrekking op de doelgroep van de regeling en op het marktsegment waarop de regeling van toepassing is. In lid 1 sub a bepaalt de gemeente de doelgroep die in aanmerking komt voor een Starterslening. Het gaat voornamelijk om personen die niet in bezit zijn van een koophuis en dit niet eerder zijn geweest. In lid 1 sub b en c worden als marktsegment aangewezen de woning die verkocht worden door de in de gemeente gevestigde toegelaten instellingen Rentree, woonbedrijf ieder1 en woonstichting De Marken en de bestaande woningen die door particuliere eigenaren worden verkocht.
Lid 2 betreft de voorwaarde tot bijdrage van de verkopende partij. Bij het maximale leenbedrag van € 30.000 bedraagt die bijdrage 30% van het gemeenteaandeel van € 15.000, dus € 4.500. Een zelfde bedrag van maximaal € 4.500 dient bij verkoop van de woning in depot gestort te worden als waarborg dat de verkoper een andere woning in Deventer zal kopen. Dit bedrag komt weer ter beschikking van de verkoper als hij binnen 3 jaar in Deventer een woning koopt.
Artikel 6. Aanvraag en toekenning
In dit artikel regelt de gemeente de afhandeling van de aanvragen. Enkel belanghebbenden kunnen een aanvraag indienen. Gemeenten hebben géén verplichting om verzoeken van niet-belanghebbenden te behandelen. Door eerst te toetsen of de verzoeker binnen het toepassingsbereik van artikel 5 past wordt voorkomen dat personen die niet hierbinnen vallen (zgn. niet-belanghebbenden) een niet ontvankelijke aanvraag zullen indienen.
Artikel 7. Afwijzen van de a anvraag
Het toekennen van de lening geschiedt alleen als er voldoende budget is, cofinanciering van de provincie en het rijk en er zekerheid is over de bijdrage van de verkoper aan de gemeente. Ontbreekt een van deze dekkingsmiddelen dan wordt de aanvraag afgewezen.
Artikel 8. Intrekken van de VROM Starterslening
In dit artikel wordt bepaald wanneer het toewijzingsbesluit kan worden ingetrokken en hoe dat vorm gegeven wordt. Dit kan zowel onder opschortende als ontbindende voorwaarden gebeuren.
sub a: De VROM Starterslening wordt ingetrokken als niet is voldaan aan de voorwaarden die gesteld worden in het toewijzingsbesluit. Één van de opschortende voorwaarden is dat de aanvrager binnen het in de toewijzingsbesluit gestelde termijn van vier weken met een mogelijke verlenging van twee weken (zie de Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels) de offerte van de tweede bancaire lening naar SVn stuurt. Doet de aanvrager dat niet komt het toewijzingsbesluit te vervallen.
sub b: Het toewijzingsbesluit kan ook worden ontbonden als de aanvrager onjuiste gegevens heeft verstrekt. Dit heeft betrekking op de algemene en specifieke voorwaarden die in de verordening zijn vast-gesteld.
Het college kan (gedeeltelijk) afzien van sancties als zij de belanghebbende verschoonbaar acht. Dit besluit valt onder de discretionaire beslissingsbevoegdheid van het college.
Dit artikel bepaalt dat het college in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager kan afwijken van de bepalingen van deze verordening. Dit afwijken kan alleen maar ten gunste en nooit ten nadele van de betrokken aanvrager. Het gebruik maken van de hardheidsclausule moet beschouwd worden als een uitzondering en niet als een regel. Het college moet in verband met precedentwerking dan ook duidelijk aangeven waarom in een bepaalde situatie van de verordening wordt afgeweken.
De raad bepaalt in dit artikel wanneer de verordening in werking treedt.