Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Beverwijk

Verordening op de heffing en invordering van Zeehavengelden 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Beverwijk
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van Zeehavengelden 2011
CiteertitelVerordening Zeehavengelden 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbelasting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 229, lid 1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-12-201001-01-2012Onbekend

02-11-2010

De Kennemer, 15-12-2010

Raadsstuk 2010/51444

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van Zeehavengelden 2011

De raad van de gemeente Beverwijk;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 23 september 2010, nummer 2010/51444;

gehoord het Comité Generaal d.d. 12 oktober 2010;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel a en b van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van Zeehavengelden 2011 en de bijbehorende tarieventabel.

Artikel 1 Belastbaar feit

Onder de naam zeehavengelden wordt een recht geheven ter zake van het gebruik met een zeeschip overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde gemeentewateren, of van andere voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen, die in beheer of onderhoud zijn bij de gemeente.

Artikel 2 Begripsbepalingen

  • 1.Algemene wet: de Algemene wet inzake rijksbelastingen;

  • 2.Invorderingswet: de Invorderingswet 1990;

  • 3. Schepenwet: de Wet van 1 juli 1909;

  • 4. Meetbrief: de meetbrief als bedoeld in artikel 24 van de Meetbrievenwet 1981;

  • 5. Schip:

    • a.

      elk drijvend lichaam, dat wegens zijn drijfvermogen wordt gebezigd dan wel bestemd of geschikt is voor het vervoer te water van personen, koopwaren, grondstoffen, producten en voorwerpen van allerlei aard, al dan niet met het drijvende lichaam één geheel uitmakende;

    • b.

      elk ander drijvend lichaam zoals een werk- en aanlegvlot, ponton, houtvlot, elevator, duikerklok, zandzuiger, baggermolen, drijvend werktuig, booreiland en elke andere drijvende inrichting ten dienste van de exploratie en/of exploitatie van olie- en gasvelden of het winnen van mineralen op zee;

  • 6. Zeeschip:

    • a.

      elk schip dat is bestemd of wordt gebruikt voor de vaart buitengaats, als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Schepenwet;

    • b.

      elk schip dat in verband met sloop of voorgenomen sloop voor het onder ten eerste bedoelde gebruik niet meer wordt gebezigd of de bestemming daartoe heeft verloren;

  • 7.Zeeschip in lijndienst: een zeeschip dat deelneemt aan een geregelde lijndienst en dat opgenomen is in, en de haven van Beverwijk aandoet volgens een vooraf aangekondigd vaarplan en uitsluitend op voor lijndiensten geldende voorwaarden goederen en/of passagiers vervoert. Een vervangend schip of een schip dat zijn reizen in lijndienst afwisselt met reizen anders dan in lijndienst, wordt beoordeeld naar zijn positie bij het verlaten van de haven;

  • 8.Cruiseschip: een zeeschip dat bestemd is voor het bedrijfsmatig vervoer van passagiers die voor toeristische doeleinden, uitsluitend in de zeereis zelf gelegen, deelnemen aan die reis;

  • 9.Passagiersschip: een zeeschip, geen cruiseschip zijnde, dat bestemd is voor het bedrijfsmatig vervoer van meer dan twaalf passagiers, dan wel een zeeschip, geen cruiseschip zijnde, dat bedrijfsmatig meer dan twaalf passagiers vervoert;

  • 10.Pleziervaartuig: een zeeschip dat hoofdzakelijk wordt gebruikt voor recreatie, niet zijnde een passagiersschip, noch een cruiseschip of een zeilend bedrijfsvaartuig;

  • 11.Hospitaalschip: een zeeschip uitsluitend bestemd en gebruikt voor het verlenen van medische hulp, daaronder begrepen het vervoer van gewonden, zieken en gehandicapten;

  • 12.Volcontainerschip: een zeeschip dat uitsluitend is ingericht voor het vervoer van containers;

  • 13.Lash-schip: een zeeschip dat door zijn inrichting bestemd is voor het vervoer van zelfdrijvende laadbakken;

  • 14.Tankschip: een zeeschip dat door geheel of ten dele wordt gebruikt voor het vervoer in bulk van vloeibare lading;

  • 15.Bevoorradingsschip: een zeeschip bestemd of gebruikt voor de aan- en afvoer van personen en/of materiaal ten behoeve van op zee gestationeerde booreilanden of werkschepen;

  • 16.Werkschip: een zeeschip, zijnde een drijvende inrichting ten dienste van exploratie en/of exploitatie van olie- en/of gasvelden op zee dan wel de winning van mineralen op zee;

  • 17.Sleepboot: een zeeschip dat blijkens bouw en inrichting bestemd is voor het slepen en/of duwen van andere schepen;

  • 18.Reactorschip: een zeeschip dat is voorzien van een kernreactor-installatie ten behoeve van de voortstuwing;

  • 19.Vissersschip: een zeeschip dat gebruikt wordt voor het vangen van vis of andere levende rijkdommen van de zee, doch niet voor de walvisvaart;

  • 20.Sportvissersschjp:een zeeschip, niet zijnde een vissersschip noch een pleziervaartuig, dat bestemd is of gebruikt wordt voor het bedrijfsmatig vervoer van personen die op zee de sportvisserij beoefenen;

  • 21.Oorlogsschip: een zeeschip dat ten behoeve van Koninklijke Marine of de marine van een vreemde mogendheid wordt gebezigd, waarover een militair der zeemacht het bevel voert en dat geheel of gedeeltelijk met militairen is bemand, mits geen lading wordt gelost en/of ingenomen; een zeeschip dat ter bevoorrading dient van de Nederlandse krijgsmacht of van een vreemde mogendheid, mits de behandeling van de goederen in de haven en de doorvoer daarvan naar de plaats van bestemming uitsluitend door militairen geschiedt.

  • 22.Zeilend bedrijfsvaartuig: een zeeschip, geen passagiersschip zijnde, dat overwegend of geheel met behulp van zeilen wordt voortgestuwd en dat hoofdzakelijk gebezigd wordt voor het bedrijfsmatig vervoer van personen;

  • 23.Ballast: vaste en vloeibare stoffen - water voor landbouwdoeleinden, industrieel gebruik of menselijke consumptie en andere goederen met handelswaarde hieronder niet begrepen - welke inneming in het zeeschip uitsluitend geschiedt of is geschied ter verhoging van de stabiliteit van het zeeschip of ter verlaging van zijn hoogste punt boven de waterspiegel;

  • 24.Lading: alle door een zeeschip geloste en ingenomen goederen en verpakkingsmateriaal, containers, trailers, lash-bakken, met uitzondering van ballast, brandstof, proviand en andere voor eigen gebruik bestemde scheepsbenodigdheden, alsmede de handbagage van een passagier, voor zover deze met de passagier op hetzelfde schip wordt vervoerd;

  • 25.Container: een laadkist als omschreven in de aanbeveling 180 688-1979 als Series 1 freight containers van de International Organization for Standardization voor zover de lengte ten minste 6.055 meter bedraagt;

  • 26.Ruwe aardolie: ruwe aardolie en ruwe oliën uit bitumineuze mineralen als bedoeld onder nr. 27.09 in het douanetarief van de Europese gemeenschappen, deel II, afdeling V, hoofdstuk 27, Publicatieblad van de Europese gemeenschappen L 313 van 14 november 1983, zoals dit nadien is gewijzigd;

  • 27.Bunkeren: het door een zeeschip innemen van brandstof voor eigen gebruik;

  • 28.Ton: een massa van 1000 kilogram;

  • 29.Gebruik van de haven: het in artikel 1 bedoelde gebruik van voor de openbare dienst bestemde wateren of van voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen;

  • 30.Havenmeester: de havenmeester van de gemeente Beverwijk of diens plaatsvervanger;

  • 31.Inspecteur: de krachtens besluit van het college van burgemeester en wethouders benoemd tot de gemeenteambtenaar, belast met de heffing van de zeehavengelden;

  • 32.Tabel: de bij deze verordening behorende en daarvan deeluitmakende tarieventabel;

  • 33.Termijn: een in de tarieventabel genoemde tijdsduur waarin het gebruik van de haven plaatsvindt met dien verstande dat, indien het schip gedurende die tijdsduur verstrekt en weer terugkeert, een nieuwe termijn begint;

  • 34.Week: een tijdvak van zeven aaneengesloten dagen;

  • 35.Kwartaal: een tijdvak van drie aaneengesloten kalendermaanden;

  • 36.Bijlegtarief: dit tarief is alléén van toepassing indien er géén lading wordt gelost of ingenomen;

  • 37.Deelladingtarief: dit tarief is alléén van toepassing indien er een deellading wordt gelost of ingenomen.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de kapitein, de reder, degene die het schip heeft gecharterd, of degene die als vertegenwoordiger voor één van deze optreedt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en tarief

  • 1. De heffingsmaatstaf voor de berekening van de zeehavengelden is het gross-tonnage van het zeeschip zoals deze blijkt uit de meetbrief, dan wel ingevolge artikel 5 daaruit wordt berekend.

  • 2. De zeehavengelden worden geheven naar de tarieven, die opgenomen zijn in de bij deze verordening behorende tarieventabel, zulks met inachtneming van de daarin gegeven aanwijzingen en van het bepaalde in artikel 5.

Artikel 5 Tariefstoepassing

Bij de toepassing van de tarieven wordt:

  • a.

    een gedeelte van een eenheid van inhoud en van massa voor een volle eenheid gerekend;

  • b.

    de gross-tonnage ambtshalve bepaald indien geen meetbrief of een meetbrief zonder gross-tonnage wordt overlegd;

  • c.

    het ambtshalve aanslagbedrag vastgesteld conform de berekening van bijlage 1 die deel uitmaakt en behoort bij de ‘Verordening Zeehavengelden2011”;

  • d.

    het te betalen bedrag aan zeehavengelden naar beneden op gehele euro’s afgerond.

Artikel 6 Vrijstellingen

Zeehavengelden worden niet geheven ter zake van het gebruik van de haven:

  • a.

    met een oorlogsschip;

  • b.

    met een hospitaalschip;

  • c.

    met een sleepboot, uitsluitend voor zover deze gebruikt wordt in het kader van de normale assistentie van zeeschepen bij het in- en uitvaren van de haven;

  • d.

    met een zeeschip, uitsluitend voor het ontschepen van zieken of doden, mits vooraf van het voornemen tot handelingen of werkzaamheden schriftelijk aan de havenmeester wordt kennisgegeven en onmiddellijk na afloop van de handelingen of werkzaamheden schriftelijk aan de havenmeester wordt kennisgegeven.

Artikel 7 Wijze van heffing

De zeehavengelden worden geheven bij wege van aanslag of een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waarin het verschuldigde bedrag wordt vermeld.

Artikel 8 Ontstaan van de belstingschuld

De zeehavengelden zijn verschuldigd zodra het gebruik van de haven begint.

Artikel 9 Termijn van betaling

  • 1. De aangifte wordt gelijktijdig met de betaling bij de in artikel 231, tweede lid onderdeel b van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar, gedaan bij de inspecteur.

  • 2. De zeehavengelden moeten overeenkomstig de aangifte aan de in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar, de ontvanger, worden betaald op de eerste werkdag volgende op de dag van aankomst van het zeeschip in de haven, doch vóór het tijdstip waarop het zeeschip uit de haven vertrekt. Bij voortgezet verblijf in de haven, na afloop van de termijn waarover zeehavengelden zijn betaald, moet opnieuw aangifte worden gedaan en moet zeehavengelden worden betaald bij de aanvang van elke volgende termijn.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in het eerste en tweede lid kunnen de zeehavengelden worden betaald binnen veertien dagen na de dag van aankomst van het zeeschip in de haven, onderscheidenlijk de dag waarop het verblijf in de haven wordt voortgezet, mits ten genoegen van de in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar, zekerheid tot betaling van de zeehavengelden is gesteld.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De verordening “Zeehavengelden 2010” van 12 november 2009 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. In afwijking in zoverre van het in voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na, de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de rechten in die periode plaatsvindt.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1januari 2011.

  • 4. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 5. Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening Zeehavengelden 2011”.

Ondertekening

Beverwijk, 2 november 2010

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

TARIEVENTABEL ZEEHAVENGELDEN 2011 behorende bij raadsbesluitnummer: 2010/51444

Tarieventabel, behorende bij en deeluitmakende van de "Verordening Zeehavengelden 2011".

Zeeschepen:

Tarieven:Voor een verblijf van ten hoogste één week, per gross-tonnage, het in kolom A vermelde tarief.
   ABC
 code omschrijvingper gross-tonnagetermijnen per gross-tonnage per kwartaaltermijnen per gross-tonnage per jaar
1.Algmeen tarief€ 0,64€ 8,79€ 32,27
2.Bijlegtarief*€ 0,41nvtnvt
3.Deelladingtarief**€ 0,32nvtnvt

Aanwijzingen:

  • *

    Bijlegtarief: indien géén lading wordt gelost of ingenomen

  • **

    Deelladingtarief: indien een deellading wordt gelost of ingenomen

4.1. Zeeschip in lijndienst

op het algemeen tarief voor zeeschepen die de gemeente aandoen wordt een reductie toegepast van 15%.

4.2. Bijzondere bepalingen:

4.2.1. reductie wordt niet onderling cumulatief toegepast;

4.2.2. voor het schriftelijk van tevoren ingediende verzoek tot verkrijgenreductie moet aan de volgende vier voorwaarden worden voldaan:

  • -

    de zeeschepen doen de gemeente aan onder verantwoordelijkheid van dezelfde aangever voor de belastingen;

  • -

    de zeeschepen varen in frequentie onder dezelfde reder, eigenaar of degene aan wie de schepen in gebruik zijn gegeven, dan wel eencombinatie van één van deze partijen;

  • -

    de zeeschepen laden en/of lossen telkens dezelfde ladingssoort;

  • -

    de zeeschepen hebben hetzelfde land of dezelfde landen van herkomst of bestemming buiten Europa.

toelichting:

  • -

    onder een week wordt een aaneengesloten tijdvak van zeven dagen verstaan;

  • -

    onder een kwartaal wordt een aaneengesloten tijdvak van drie maanden verstaan;

  • -

    onder een jaar wordt een kalenderjaar verstaan.

Beverwijk, 2 november 2010

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,