Organisatie | Leeuwarden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening Wet werk en inkomen kunstenaars |
Citeertitel | Handhavingsverordening Wet werk en inkomen kunstenaars |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
-
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-10-2011 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 26-09-2011 Huis aan Huis; 5 oktober 2011 | - | |
01-01-2010 | 23-11-2009 | 06-10-2011 | nieuwe regeling | 23-11-2009 Huis aan Huis; 2 december 2009 | - |
De raad van de gemeente Leeuwarden;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 juli 2011 ,
gelet op artikel 22, derde lid, onderdeel b van de Wet werk en inkomen kunstenaars,
gezien het advies aan het college van burgemeester en wethouders van de Cliëntenraad Werk en Inkomen Leeuwarden van 8 juli 2011,
Als de belanghebbende onvoldoende besef van verantwoordelijkheid toont voor de voorziening in het bestaan of de verplichtingen voortvloeiende uit de wet niet of onvoldoende nakomt, legt het college een maatregel op conform de Maatregelenverordening WWIK.
Het college kan, indien de toepassing van bepalingen in deze verordening
in de individuele situatie tot onbillijkheden van overwegende aard leidt voor zover het de bevoegdheid betreft die voortvloeit uit deze verordening, afwijken van deze verordening.
Artikel 22, derde lid, aanhef en onderdeel b van de WWIK luidt als volgt: ”De gemeenteraad stelt bij verordening regels met betrekking tot de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van een uitkering alsmede het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van deze wet in het financiële beheer.”
Afgezien van deze korte bepaling in de WWIK wordt niet nader aangegeven wat er precies in de in dit artikel bedoelde verordening moet worden geregeld. De gemeente Leeuwarden is als centrumgemeente voor de gehele provincie Friesland verantwoordelijk voor de handhaving ingevolge de WWIK. Met de invoering van de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (Wet BUIG) zijn de centrumgemeenten 100% financieel verantwoordelijk zijn geworden voor de uitkering op grond van de WWIK, hetgeen als prikkel ervaren zal worden om meer aandacht te besteden aan handhaving. Aan de andere kant is adequaat handhaven zeer tijdrovend. Het zoeken naar methoden om zo effectief en efficiënt als mogelijk te handhaven ligt voor de hand.
Teneinde de kwaliteit van het handhaven te verbeteren, past Leeuwarden de werkwijze van de Hoogwaardige handhaving toe. Het uiteindelijke doel van het hoogwaardig handhaven is dat de belanghebbende de wet- en regelgeving uit zichzelf naleeft. Om dit te bereiken wordt gebruik gemaakt van een aantal samenhangende maatregelen op het gebied van:
De kunst van hoogwaardige handhaving is om preventieve en repressieve elementen in samenhang uit te voeren, zodat ze elkaar wederzijds versterken.
In dit artikel worden de begrippen die in deze verordening worden gehanteerd nader verklaard. En voor zover begrippen niet worden verklaard, wordt aansluiting gezocht bij gelijkluidende omschrijvingen in de wet en de Algemene wet bestuursrecht.
De gemeente wordt voor het verkrijgen van inlichtingen en informatie van belanghebbende meer en meer afhankelijk van de ketenpartners. Van belang daarbij is ook het verbod op meervoudige uitvraag van gegevens. Tot fraude moet dan ook niet alleen worden gerekend het verstrekken door belanghebbende van onjuiste of onvolledige inlichtingen aan het college, maar ook de onjuiste of onvolledige inlichtingen die het college verkrijgt via de ketenpartners. Dit alles uiteraard binnen de grenzen van het bepaalde van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Dit artikel geeft aan wat de strekking van deze verordening is. Met andere woorden wat wordt er geregeld. Voor een toelichting wordt verwezen naar de algemene toelichting.
Het bevorderen van de zelfredzaamheid van de belanghebbende staat centraal. Handhaving kan als instrument worden ingezet om de klant te motiveren en te activeren om met kunst zelfstandig in het bestaan te voorzien, al dan niet in een gemengde beroepspraktijk. Op deze wijze wordt de zelfredzaamheid van de belanghebbende vergroot.
Handhaving heeft betrekking op de naleving van wet- en regelgeving en het in stand houden van het maatschappelijke draagvlak. De geloofwaardigheid van de lokale overheid is in het geding als er niet adequaat wordt omgegaan met gemeenschapsgelden.
Wanneer er invulling wordt gegeven aan het handhavingsbeleid wordt rekening gehouden met de hier vermelde uitgangspunten.
De belanghebbende is zelf verantwoordelijk voor het bevorderen van zijn zelfredzaamheid. Als de belanghebbende onvoldoende zijn verantwoordelijkheid neemt kan de gemeente handhaving inzetten om belanghebbende alsnog te bewegen uitkeringsonafhankelijk te worden.
Het is van belang om een balans tussen preventie en repressie te realiseren. Middels preventie wordt draagvlak verkregen om eventuele repressieve instrumenten te kunnen inzetten.
Voor de WWIK geldt als uitgangspunt dat de rechten en plichten twee kanten van dezelfde medaille zijn. Ook de gemeente onderschrijft deze invalshoek. Het recht op uitkering is altijd verbonden aan de plicht zich naar vermogen in te zetten om middels kunst in het eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.
Indien belanghebbende zijn plichten niet nakomt heeft dit automatisch gevolgen.
Bij het streven naar een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering van het beleid is voor wat betreft de inzet van de handhavingsinstrumenten voortdurend een evenwichtige afweging tussen de uitgangspunten noodzakelijk.
Om de naleving van de wet- en regelgeving te realiseren wordt de werkwijze van het hoogwaardig handhaven gehanteerd. Hoogwaardig handhaven gaat er vanuit dat de naleving van wet- en regelgeving spontaan wordt bevorderd als:
De wijze waarop de gemeente Leeuwarden als centrumgemeente in het kader van de WWIK, bovenstaande onderdelen in onderlinge samenhang uitvoert, wordt door het college in beleidsregels geformuleerd.
Artikel 6 Terugvordering, invordering, kwijtschelding en verhaal
Dit artikel wordt nader uitgewerkt in beleidsregels.
Artikel 7 Afstemmen van de uitkering
De Maatregelenverordening WWIK ziet op het afstemmen van de uitkering in de situaties als genoemd in dit artikel.
Artikel 8 Aangifte bij het Openbaar Ministerie
Dit artikel wordt nader uitgewerkt in beleidsregels.
Uiteraard is het college verantwoordelijk voor de uitvoering van de verordening. Indien noodzakelijk kunnen daarvoor nadere regels worden opgesteld.
De hardheidsclausule is in de verordening opgenomen om het college enige vrijheid te geven bij het toepassen van de bepalingen. De eventuele toepassing van deze hardheidsclausule dient echter wel tot het uiterste beperkt te worden. Bij het regelmatig toepassen van deze clausule dient aanpassing van de verordening te worden overwogen.
De gemeenteraad kan zijn controlerende functie alleen goed vormgeven als beschikt wordt over de van belang zijnde gegevens. Het college zal de raad jaarlijks voorzien van informatie over de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de handhavingsverordening. Tevens zal, indien noodzakelijk, ook worden gerapporteerd of het college gebruik heeft gemaakt van de zogenaamde “hardheidsclausule”.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel spreekt voor zich.
Deze verordening wordt per 1 januari 2012 ingetrokken omdat de Wet werk