Organisatie | Midden-Drenthe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Clientenparticipatie 2012 gemeente Midden-Drenthe |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie 2012 - gemeente Midden-Drenthe |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
art. 47 Wwb
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-07-2012 | 01-07-2012 | 01-01-2015 | Onbekend | 28-06-2012 Gemeenteberichten 4 juli 2012 | Onbekend |
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Adviesraad: De Stichting Adviesraad Minimabeleid Midden-Drenthe die in de gemeente Midden-Drenthe de belangen behartigt van cliënten met een WWB of andere gemeentelijke uitkering voor levensonderhoud en van cliënten waarvoor de gemeente een reïntegratie-instrument inzet alsmede van overige minima in deze gemeente.
Artikel 2. Verantwoordelijkheid college
Het college stelt op grond van de Wet werk en bijstand een Cliëntenraad in, verder de Adviesraad genoemd, wiens taak het is de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Wethouders gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over beleid en uitvoering in het kader van de Wet Werk en Bijstand en daarmee samenhangende regelingen, inclusief het Armoedebeleid.
Artikel 3. De samenstelling van de Adviesraad
De leden van het bestuur van de Adviesraad worden op voordracht van de Stichting Adviesraad Minimabeleid Midden-Drenthe benoemd door het college voor de in artikel 3, lid 1 bedoelde vertegenwoordiging. De samenstelling van de voordracht dient een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van cliënten van de gemeentelijke sociale dienst en minima in de gemeente tot uitdrukking te brengen.
Artikel 5. Verplichtingen college
Het college is verplicht om binnen drie weken gehoor te geven aan een verzoek van de Adviesraad om toelichting te geven op ter advisering overgelegde stukken, respectievelijk op aan de Adviesraad verstrekte informatie. Het college kan zich laten vertegenwoordigen door één lid van het college, of door één van hun ambtenaren.
Het college verleent de Adviesraad, voor zover op de begroting hiervoor de benodigde gelden zijn uitgetrokken, jaarlijks, aan de hand van een door de Adviesraad ingediende begroting, een subsidie voor administratieve en educatieve doeleinden, teneinde de Adviesraad in staat te stellen haar taak op effectieve wijze te vervullen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad,
gehouden op 28 juni 2012,
de griffier,
C.J. Onderwater
de voorzitter,
J.Broertjes
Toelichting bij de Verordening Cliëntenparticipatie 2012
De verordening uit 2010 is gewijzigd in verband met wijzigingen in de WWB en het intrekken van de Wet Investeren in Jongeren per 1 januari 2012 en komt te vervallen op de dag dat deze verordening in werking treedt.
De Wet Werk en Bijstand schrijft in artikel 47 voor, dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden en dat, in het verlengde van die verplichting, een verordening dient te worden opgesteld en goedgekeurd door de raad. Ingevolge die bepaling is de Verordening Cliëntenparticipatie gemeente Midden-Drenthe tot stand gekomen. Het ligt voor de hand dat we, daar waar dat toepasbaar was, rekening hebben gehouden met het op 15 september 1999 afgesloten convenant tussen de Stichting adviesraad Midden-Drenthe en het college van burgemeester en wethouders van onze gemeente. Dit convenant is tot op heden leidraad geweest in de vormgeving van cliëntenparticipatie en heeft naar tevredenheid gefunctioneerd.
Hoewel het voor de hand ligt, hebben wij er behoefte aan uitdrukkelijk te vermelden, dat de Adviesraad een zelfstandige taak heeft en niet een verlengstuk is van het gemeentebestuur. Naar onze mening is dat in deze verordening voldoende gewaarborgd: niet alleen doordat het college degenen benoemt die door de Stichting Adviesraad Minimabeleid Midden-Drenthe zijn voorgedragen, maar ook door de verschillende verplichtingen die de gemeenteraad en het college hebben ten opzichte van de Adviesraad.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
De term Adviesraad wordt gebruikt om aan te geven dat het hier gaat om de cliëntenraad die de belangen behartigt van de doelgroepen zoals die in de WWB genoemd worden, alsmede van andere minima in onze gemeente. Hieronder vallen ook mensen met een andere gemeentelijke uitkering (als IOAW, IOAZ en BBZ voor levensonderhoud), maar ook mensen met een laag inkomen uit arbeid of uit andere uitkeringen die in aanmerking komen voor gemeentelijke Armoedebeleid.
Om aan te geven dat alle cliënten van de gemeentelijke sociale dienst onder deze verordening vallen, is de omschrijving van het begrip cliënt zodanig gekozen dat het niet alleen gaat om mensen met een gemeentelijke uitkering, maar ook om Nuggers en Anw’ers die op grond van de WWB een beroep doen op hulp van de gemeente bij arbeidsinschakeling.
Artikel 2. Verantwoordelijkheid college
In dit artikel wordt de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders geregeld. Deze verantwoordelijkheid omvat het instellen van een Adviesraad en het afleggen van verantwoording aan de gemeenteraad, alsmede het erop toezien dat de Adviesraad een afspiegeling vormt van het cliëntenbestand van de gemeentelijke sociale dienst of hun vertegenwoordigers.
In het eerste lid wordt aangegeven dat de cliëntenraad voor bijstandsgerechtigden in deze gemeente Adviesraad wordt genoemd, in aansluiting bij de benaming die reeds gebruikt werd in 1995 toen de gemeente een convenant sloot met de Stichting Adviesraad Minimabeleid Midden-Drenthe. In verband met de vele adviesraden die er thans (2012) zijn, wordt in plaats van Adviesraad of Cliëntenraad ook vaak de term Minimaraad gebezigd voor dit adviesorgaan.
In het eerste lid wordt herhaald wat reeds eerder in een convenant was vastgelegd, nl. dat de Adviesraad tot taak heeft om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan de gemeente over het beleid en de uitvoering van het beleid ten aanzien van minima. In verband met de huidige wet- en regelgeving waarin cliëntenparticipatie wordt geregeld, wordt hier verwezen naar de WWB.
In het tweede lid wordt aangegeven dat in de Adviesraad cliënten van de gemeentelijke sociale dienst, danwel hun vertegenwoordigers zitting hebben. Gelet op hetgeen de wet hierover zegt, betekent dit dat de Adviesraad er naar streeft dat uitkeringsgerechtigden en minima deel uit maken van de Adviesraad en dat de Adviesraad niet uitsluitend bestaat uit vertegenwoordigers van maatschappelijke instellingen die de belangen van de doelgroep behartigen.
Artikel 3. De samenstelling van de Adviesraad
In het eerste lid wordt aangegeven dat er omwille van de werkbaarheid voor is gekozen om een minimum aantal vast te stellen van drie leden. De Stichting Adviesraad Minimabeleid Midden-Drenthe is vertegenwoordiger van en gesprekpartner namens cliënten van de sociale dienst en minima in onze gemeente.
In het tweede lid wordt bepaald dat de Adviesraad leden voordraagt om door het College benoemd te worden tot vertegenwoordigers als bedoeld in het eerste lid. De gekozen formulering van het tweede lid, impliceert dat het college in de regel die mensen zal benoemen die voorgedragen zijn door de Adviesraad, mits voldaan wordt aan de bepaling dat de voorgedragen mensen een zo breed mogelijke afspiegeling van de vertegenwoordiging van cliënten en minima dienen te zijn.
In het derde lid wordt bepaald dat benoeming geschiedt voor een termijn van vier jaar, met de mogelijkheid tot herbenoeming. De gekozen formulering impliceert dat er geen maximum termijn is bepaald.
In het vierde lid van dit artikel wordt voorts de onverenigbaarheid van functies aangeduid. Hierdoor wordt geborgd dat de leden van de Adviesraad geen verlengstuk vormen van de ambtelijke, politieke of bestuurlijke organisatie van de gemeente.
Artikel 4. Periodiek bestuurlijk overleg
In dit artikel worden de regels beschreven met betrekking tot het agenderen van onderwerpen voor en de frequentie van het periodieke overleg met de gemeente. In het volgende artikel komt aan bod op welke wijze het college de Adviesraad van informatie voorziet. In deze beide artikelen wordt voldaan aan hetgeen de wetgever heeft gesteld dat minimaal in de Verordening Cliëntenparticipatie moet worden opgenomen.
In het eerste lid wordt aangegeven dat de aanwezigheid van een collegelid bij iedere vergadering vereist is. Het is dan ook goed gebruik om een bestuurlijk overleg zo nodig op verzoek van het collegelid of de Adviesraad te verschuiven als de het collegelid of de voorzitter van de Adviesraad verhinderd is.
Het tweede lid bepaalt dat het bestuurlijk overleg niet benut wordt voor een gesprek over individuele gevallen. Hiervoor staan andere mogelijkheden open: telefonisch of schriftelijk informatie inwinnen bij ambtenaren; brieven, emails, bezwaarprocedures, klachtenprocedures enz. Het bestuurlijk overleg is bestemd voor zaken die van algemeen belang zijn voor de achterban van de Adviesraad, zoals beleid en uitvoering van het beleid.
In het derde lid wordt geregeld dat het periodiek bestuurlijk overleg met de Adviesraad ambtelijk wordt voorbereid en dat leden van de Adviesraad het recht hebben om onderwerpen op de agenda te plaatsen. De ambtelijke voorbereiding bestaat onder meer uit het versturen van een bericht met het verzoek aan alle deelnemers van het periodiek bestuurlijk overleg om agendapunten aan te leveren. Bij aanvang van de vergadering wordt nogmaals de gelegenheid geboden om agendapunten aan te leveren, waarna de agenda definitief wordt vastgesteld door de voorzitter van het overleg.
In het vierde lid wordt geregeld hoe de verslaglegging van het periodiek bestuurlijk overleg plaatsvindt.
In het vijfde lid wordt geregeld dat de Adviesraad minimaal één keer per jaar overleg heeft met de leden van de commissie welzijn. Dit kan zijn naar aanleiding van een (schriftelijk) advies dat de Minimaraad heeft uitgebracht of op verzoek van de commissie welzijn, dan wel de Adviesraad.
Artikel 5. Verplichtingen college
In dit artikel worden de verplichtingen van zowel het college van burgemeester en wethouders als dat van de Adviesraad geregeld.
In het eerste lid van dit artikel wordt aangegeven dat het college verplicht is advies in te winnen bij de Adviesraad voorafgaand aan het vaststellen van beleidsvisies, verordeningen en beleidsregels die van belang zijn voor de achterban van de Adviesraad.
In het tweede lid wordt aangegeven hoe het college dient te handelen indien niet vooraf advies is ingewonnen bij de Adviesraad. Hoewel dat zo veel mogelijk voorkomen moet worden, zijn er situaties denkbaar dat de Adviesraad achteraf wordt gehoord. Zo kan het voorkomen dat, als het gaat om reïntegratie, de (arbeidsmarkt)situatie vraagt om een snelle beslissing van het college van burgemeester en wethouders omdat anders de belangen van uitkeringgerechtigden worden geschaad. Er kan dan sprake zijn van een wijziging van beleid, zonder dat advies is gevraagd van de Adviesraad. In die situatie zal de visie van de Adviesraad achteraf worden gevraagd.
Het derde lid volgt uit de wet (artikel 47 WWB) en regelt de wijze waarop het college de Adviesraad zodanig van informatie voorziet, dat de Adviesraad adequaat kan deelnemen aan het periodieke overleg.
In het vierde lid wordt aangegeven dat het college verplicht is om het advies van de Adviesraad te betrekken bij de besluitvorming. Dit kan op verschillende manieren plaatsvinden, bijvoorbeeld door (onderdelen van) het advies te verwerken in de stukken die ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. Een mogelijkheid is om het advies van de Adviesraad integraal als bijlage op te nemen in een beleidsnota of om de raadsleden per brief te informeren over het advies van de Adviesraad, tezamen met een reactie van het college op dat advies.
In het zevende lid wordt aangegeven dat het college binnen drie weken reageert op een verzoek van de Adviesraad om een toelichting op de stukken. In de praktijk blijkt dat veel telefonische vragen direct ambtelijk kunnen worden afgehandeld en dat dit daarom de voorkeur verdient boven een schriftelijk verzoek per post.
De Adviesraad kan niet functioneren als zij niet beschikt over vergaderfaciliteiten, secretariële ondersteuning e.d. Daarom zal dan ook, aan de hand van een begroting, subsidie beschikbaar gesteld worden opdat de Adviesraad de haar toebedeelde taken kan uitvoeren. De hoogte van de subsidie bepaalt de raad jaarlijks bij de vaststelling van de gemeentebegroting.
In het tweede lid wordt bepaald dat niet alleen de Algemene Subsidieverordening van toepassing is, maar ook de Algemene wet bestuursrecht.
In het eerste lid wordt bepaald dat het de Adviesraad vrij staat om deskundigen te raadplegen bij het bepalen van hun standpunt. Dit kunnen zowel deskundigen zijn die uit hoofde van hun professie de Adviesraad van informatie voorzien (zoals een sociaal raadsvrouw), maar ook ervaringsdeskundigen die aan den lijve ondervinden hoe het is om in deze gemeente tot de minima te behoren.
In het tweede lid wordt aangegeven dat het niet de bedoeling is dat externe adviseurs deelnemen aan het periodiek bestuurlijk overleg met de verantwoordelijk wethouder. De reden hiervoor is dat deze externe adviseurs adviseren aan de Adviesraad en niet aan het college. Het staat de Adviesraad vrij om het extern ingewonnen advies al dan niet een rol te laten spelen bij het advies dat de Adviesraad aan het college geeft.
In het derde lid wordt aangegeven dat de kosten van een externe deskundige niet voor een vergoeding van het college in aanmerking komen. De essentie van cliëntenparticipatie is namelijk dat de gemeente door het instellen van de cliëntenraad de mening van de cliënten van de gemeentelijke sociale dienst en de minima zelf verneemt en betrekt bij de besluitvorming.