Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westland

Beleidsregels subsidiëring jaarwisselingsfeesten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWestland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels subsidiëring jaarwisselingsfeesten
CiteertitelBeleidsregels subsidiëring jaarwisselingsfeesten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene Wet Bestuursrecht, afdeling 3,6
  2. Algemene Subsidieverordening Westland 2011

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-10-2012nieuwe regeling

04-09-2012

Gemeenteblad Westland, 27-09-2012

Gbw, 2012, 35

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels subsidiëring jaarwisselingsfeesten

Het college van burgemeester en wethouders van Westland;

 

gelet op het bepaalde in afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Westland 2011,

 

besluit vast te stellen:

 

de beleidsregels subsidiëring jaarwisselingsfeesten.

  • 1.

    Het feest dient in principe voor minimaal 300 personen toegankelijk te zijn.

    Aan de keuze voor deze minimumomvang liggen diverse overwegingen ten grondslag:

    • -

      De noodzaak van aanwezigheid van meerdere beveiligers op één locatie die elkaar kunnen ondersteunen;

    • -

      Het concentreren van de feesten op een beperkt aantal grotere locaties bevordert de overzichtelijkheid van  de situatie bij een eventueel noodzakelijke Politie-inzet tijdens de drukke nieuwjaarsnacht;

  • 2.

    Het feest dient, bijvoorbeeld door middel van kaartverkoop, een openbaar karakter te hebben.

    Doel is immers om een zo groot mogelijk aantal personen van de straat te houden.

  • 3.

    De toegepaste beveiligingsnorm  voor een feest  is 1 beveiliger op 100 bezoekers (1:100).

    De aanwezige beveiliging dient  voldoende omvang te hebben voor een daadwerkelijk optreden.

  • 4.

    De subsidie voor de sporthalfeesten bestaat uit een tegemoetkoming in de beveiligingskosten.

    De maximale subsidie is gelijk aan de daadwerkelijke kosten van het beveiligingspersoneel.

  • 5.

    De subsidie voor jaarwisselingsfeesten in de reguliere horeca bestaat uit een tegemoetkoming  in de beveiligingskosten (maximaal de meerkosten voor het inhuren van beveiligingspersoneel in vergelijking met het normale uurtarief voor het inhuren van beveiligingspersoneel).

    Het verschil in subsidiëring tussen sporthalfeesten en feesten in de reguliere horeca vindt zijn oorzaak in de  verschillende uitgangsposities van deze beide groepen exploitanten.  Organisatoren van sporthalfeesten staan voor hogere organisatiekosten (huren zaal/tijdelijke inventaris/vloeren e.d.)  dan de reguliere horeca. Voor de reguliere horeca zijn het de meerkosten voor het inhuren van beveiligingspersoneel in vergelijking met het normale uurtarief die de organisatie van jaarwisselingsfeesten economisch minder aantrekkelijk maken.

  • 6.

    Slechts de kosten van personeel dat voldoet aan de eisen zoals gesteld in de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus zijn subsidiabel

    Uiteraard dient aan de wettelijke minimum-kwaliteitseisen te worden voldaan.

Aldus besloten in de collegevergadering van 4 september 2012.

 

de secretaris,                                       de burgemeester,

 

 

 

 

M. van Beek                                        J. van der Tak