Organisatie | Onderbanken |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Handhaving ISD BOL 2012 |
Citeertitel | Verordening Handhaving ISD BOL 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 21-06-2012 | Onbekend |
Verordening Handhaving ISD BOL 2012
De raad van de gemeente Onderbanken;
Gezien het advies van de Commissie WAS van 22 mei 2012;
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Onderbanken d.d. 8 mei 2012, met overneming van de daarin vermelde motieven;
Gelet op artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling van ISD BOL, artikel 8a van de Wet werk en bijstand, artikel 35, eerste lid onder c, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikel 35, eerste lid onder c, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen,
Met ingang van 1 januari 2012 in te trekken:
de Verordening handhaving ISD BOL 2011 en de Verordening tijdelijke regels aanscherping Wet werk en bijstand Onderbanken 2012
Vast te stellen de volgende: Verordening Handhaving ISD BOL 2012.
Het dagelijks bestuur draagt in het kader van de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van uitkeringen alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet, zorg voor het opstellen van een handhavingsplan.
Artikel 3. Uitgangspunten handhaving
Het dagelijks bestuur hanteert met betrekking tot de handhaving van wet- en regelgeving de volgende uitgangspunten:
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Handhaving ISD BOL 2012".
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 juni 2012.
Artikelsgewijze toelichting Verordening Handhaving ISD BOL 2012
Artikelsgewijze toelichting Verordening Handhaving ISD BOL 2012
Uitgangspunt voor handhaving is het 'Handhavingsplan'. In het handhavingsplan is immers weergegeven hoe de gemeente denkt zo goed mogelijk vorm te kunnen geven aan handhaving van de bestaande wet- en regelgeving.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de WWB, Awb of de Gemeentewet niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de betreffende wetten ook de Verordening moet worden gewijzigd.
De in lid 2 genoemde begrippen behoeven geen nadere toelichting.
Hoewel de wettelijke bepaling meer gericht lijkt op fraudebestrijding sec is in deze toch gekozen voor het ruimere begrip handhaving.
In de gemeentelijke visie is reeds verwoord dat fraudebestrijding teveel het beeld oproept van repressie en genoegdoening, terwijl handhaving meer uit gaat van het bevorderen van de spontane naleving van de wet- en regelgeving. Naast repressie is in deze optiek preventie onontbeerlijk. Het is immers altijd nog beter om fraude te voorkomen.
Artikel 3. Uitgangspunten handhaving
Om de uitgangspunten van handhaving te bepalen is dit artikel opgenomen. Deze uitgangspunten dienen voor het maken van het handhavingsplan.
Om het belang van een goede handhaving te onderstrepen, is in dit artikel aangegeven welke onderwerpen in een gemeentelijk handhavingsplan op zijn minst aan bod moeten komen.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2012. Hierbij is aansluiting gezocht bij de datum van inwerkingtreding van een aantal voor de WWB van belang zijnde wetsvoorstellen, zoals het wetsvoorstel “Wijziging van de Wet werk en bijstand en samenvoeging van die wet met de Wet investeren in jongeren gericht op bevordering van deelname aan de arbeidsmarkt en vergroting van de eigen verantwoordelijkheid van