Organisatie | Borger-Odoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening van de gemeente Borger-Odoorn |
Citeertitel | Organisatieverordening van de gemeente Borger-Odoorn |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikelen 103 en 159 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-08-2016 | 01-01-1998 | Nieuwe regeling | 29-04-1999 | - |
Hoofdstuk 1 De structuur van het ambtelijk apparaat
Artikel 1 Organisatorische eenheden
Burgemeester en wethouders kunnen besluiten tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen eenheden, ter voorbereiding en/of uitvoering van het beleid dat meerdere organisatorische eenheden aangaat. Het beheer van zo'n verband wordt opgedragen aan een projectleider. Het managementteam doet voorstellen aan het college van burgemeester en wethouders voor de personele invulling van het project, de organisatorische randvoorwaarden waarbinnen de uitvoering plaats heeft, de planning en controle en de wijze van (tussentijdse) rapportage.
Burgemeester en wethouders kunnen voor elke sectordirecteur een nadere instructie vaststellen.
Daarnaast kunnen zij taakopdrachten voor de gemeentesecretaris en/of de sectordirecteuren vaststellen, waarin het beheer en de ontwikkeling van de op de organisatorische eenheid betrekking hebbende taken voor een bepaalde periode worden vastgesteld.
Hoofdstuk 2 - Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Met inachtneming van door burgemeester en wethouders gestelde regels treft de sectordi- recteur de maatregelen en voorzieningen die hij omwille van een doelmatige uitvoering van de aan zijn sector opgedragen taken nodig acht. Indien daartoe maatregelen door het gemeentebestuur zijn te nemen, rapporteert hij daaromtrent aan burgemeester en wethou- ders.
De sectordirecteur is verplicht frauduleuze handelingen of andere onrechtmatigheden in zijn sector te melden aan de gemeentesecretaris. Bij deze melding rapporteert de sectordi- recteur over de door hem getroffen maatregelen. Zo nodig adviseert hij over eventueel te nemen besluiten. De sectordirecteur is tevens verplicht de controller te informeren over een dergelijke mel- ding.
Hoofdstuk 3 - Overlegvormen en inspraak
Voor zover hij zulks in aanvulling op hetgeen daaromtrent in deze verordening is bepaald no-dig acht, stelt de voorzitter van het MT in overleg met het managementteam procedures vast voor de behandeling van zaken die door het bestuur aan het ambtelijk apparaat ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.
Hoofdstuk 4 - Beheer en control
De stafafdeling POI is in het bijzonder belast met de coördinatie en de evaluatie van het organisatie- en personeelsbeleid en het informatiebeleid en het automatiseringsbeleid.
De sector middelen is met name belast met het financiële beleid terwijl de evaluatie van het strategische beleid tot de verantwoordelijkheid van het MT moet worden gerekend.
Binnen de P&O- en de financiële functie zijn consulenten aangewezen welke voor een deel van hun werkzaamheden met controllingwerkzaamheden zullen worden belast.
Zij verrichten daarnaast ondersteunende werkzaamheden voor de sectoren.
Voor wat betreft de controllingwerkzaamheden rapporteren de P&O-consulenten aan de ge- meentesecretaris en de financieel consulenten aan de directeur van de sector MI.