Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Stichtse Vecht

Tijdelijke regeling cafetariamodel gemeente Stichtse Vecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieStichtse Vecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke regeling cafetariamodel gemeente Stichtse Vecht
CiteertitelTijdelijke regeling cafetariamodel gemeente Stichtse Vecht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting tijdelijke regeling cafetariamodel

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. CAR/UWO, hoofdstuk 4a
  2. Gemeentewet, art. 160

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-01-201101-01-201101-01-2020Nieuwe regeling

04-01-2011

Nieuwsblad voor Vecht-, Amstel- en Rijnstreek, 13-01-2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke regeling cafetariamodel gemeente Stichtse Vecht

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht;

 

Gelet op hoofdstuk 4a van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);

 

Gelet op het gestelde in artikel 160 van de Gemeentewet waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van rechtspositieregelingen voor het gemeentelijk personeel en gewezen personeel is opgedragen aan het college van Stichtse Vecht;

 

Na overeenstemming met de medezeggenschapsorga(a)n(en);

 

Besluit vast te stellen de volgende

 

TIJDELIJKE REGELING CAFETARIAMODEL GEMEENTE STICHTSE VECHT

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

Medewerker                              De ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR.

 

Direct leidinggevende                 De teamleider die is belast met de directe, dagelijkse aansturing van de medewerkers in een team, of de afdelingsmanager van de afdeling waartoe de functie van de teamleider behoort, of het directielid dat is belast met de aansturing van de afdelingsmanager.

 

Cafetariaregeling                       Medewerkers kunnen bepaalde arbeidsvoorwaarden (bronnen) kiezen

uit een pakket opgesteld door de werkgever, die ingezet worden als ruilmiddel voor in dat pakket opgenomen faciliteiten op het terrein van de arbeidsvoorwaarden (doelen).

 

Bronnen                                   Arbeidsvoorwaarden die ingeruild kunnen worden voor andere

arbeidsvoorwaarden, ofwel de doelen. De bronnen zijn:

  • persoonsgebonden budget (PGB)

  • vakantie-uren;

  • vakantietoelage;

  • eindejaarsuitkering.

 

Persoonsgebonden budget        Jaarlijks stelt de gemeente aan iedere medewerker een persoonsgebonden budget (PGB) beschikbaar dat als bron kan worden aangewend voor de doelen in dit cafetariamodel. Het PGB is een bruto-bedrag dat – voor zover de fiscale regels dat toelaten – kan worden benut voor financiering van één van de doelen in deze regeling. Als het PGB in een jaar niet wordt benut, wordt het onder inhouding van loonheffingen aan het einde van het kalenderjaar uitbetaald.

 

Doelen                                      Arbeidsvoorwaarden die de medewerker voor de bronnen

terugkrijgt. De doelen zijn:

  • bedrijfsfitness;

  • vakbondscontributie;

  • fiets;

  • vakantie-uren;

  • aanvulling ouderdomspensioen of ABP extra pensioen

  • geld.

Voor de aanvullende vergoeding reiskosten woon-werkverkeer zijn nadere regels gesteld in de “Regeling fiscale uitruil reiskosten woon-werkverkeer gemeente Stichtse Vecht”.

Artikel 2 Deelname aan de regeling
  • -
    • 1.

      Via een daartoe bestemd formulier kan de medewerker een aanvraag indienen voor deelname aan de cafetariaregeling. In het aanvraagformulier vermeldt de medewerker voor het komend kalenderjaar welke bronnen voor welke doelen worden ingezet en in welke mate (tijdbronnen) of tot welk bedrag (geldbronnen) dat dient te geschieden.

    • 2.

      De medewerker kan éénmaal per jaar een aanvraag indienen voor deelname aan de cafetariaregeling, met uitzondering van de bestedingsdoelen fiets, vakbondscontributie en/of bedrijfsfitness.

    • 3.

      Het volledig ingevulde en ondertekende formulier dient uiterlijk vóór 1 november ingediend te zijn bij P&O.

    • 4.

      Het volledig ingevulde en ondertekende formulier voor de bestedingsdoelen fiets, vakbondscontributie en/of bedrijfsfitness kan gedurende het jaar ingediend worden bij P&O en kan verrekend worden met de gekozen bron(nen).

Artikel 3 Toetsing aanvraag
  • -
    • 1.

      De direct leidinggevende willigt een verzoek in, tenzij zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten.

    • 2.

      Er is in ieder geval sprake van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang indien toekenning van de aanvraag leidt tot ernstige problemen:

      • -

        van financiële of organisatorische aard;

      • -

        wegens het niet voorhanden zijn van voldoende werk;

      • -

        omdat de vastgestelde formatieruimte of personeelsbezetting geen ruimte biedt;

      • -

        voor de bedrijfsvoering bij de herbezetting van de vrijgekomen uren;

      • -

        op het gebied van veiligheid;

      • -

        van roostertechnische aard.

    • 3.

      P&O toetst de door de leidinggevende ondertekende aanvraag aan de bepalingen van deze regeling. Toepassing van deze regeling dient tevens te passen binnen de (fiscale) wet- en regelgeving.

    • 4.

      De direct leidinggevende bepaalt of een aanvraag in overeenstemming is met de gestelde voorwaarden zoals opgenomen in het vorige lid en in artikel 4 lid 1 van deze regeling. De medewerker is verplicht alle door de werkgever gewenste informatie of (bewijs)stukken te verstrekken.

    • 5.

      Na ondertekening door de direct leidinggevende en P&O heeft het formulier het karakter van een overeenkomst.

Artikel 4 Gevolgen van de keuze
  • -
    • 1.

      Indien aan de belastingvrije uitbetaling van een doel door de belastingdienst bijzondere voorwaarden worden verbonden, is de medewerker gehouden aan deze voorwaarden te voldoen en dit desgewenst aan te tonen. Een eventuele naheffing als gevolg van het niet voldoen aan de voorwaarden, komt voor rekening van de medewerker.

    • 2.

      Het inzetten van de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering als bron kan gevolgen hebben voor de pensioengrondslag, salaris tijdens ziekte of zwangerschap, het bruto salaris sociale verzekeringen, de grondslag voor inkomensafhankelijke voorzieningen en andere loongerelateerde uitkeringen zoals de vakantietoelage. Deze gevolgen zijn voor rekening van de medewerker.

Artikel 5 Kopen en verkopen vakantie-uren
  • -
    • 1.

      De medewerker kan vakantie-uren en salaris als bron en als doel inzetten.

    • 2.

      Bij het ruilen van vakantie-uren tegen salaris en omgekeerd moet voldaan worden aan artikelen 4a:1 en 4a:2 van de CAR.

Artikel 6 Algemene bepalingen in verband met aanvragen
  • -
    • 1.

      Aankopen luiden altijd inclusief BTW, voor zover BTW in rekening wordt gebracht.

    • 2.

      Onvolledig ingevulde aanvraagformulieren, dan wel aanvraagformulieren waarbij de juiste bewijsstukken ontbreken worden niet in behandeling genomen.

    • 3.

      Door middel van het ondertekenen van het aanvraagformulier verklaart de medewerker bekend te zijn met deze regeling en vrijwaart de medewerker de werkgever van eventuele gevolgen voortvloeiend uit een eventuele naheffing –inclusief rente en boete – door de belastingdienst.

Artikel 7 Einde van het recht op deelname
  • -
    • 1.

      Het recht op deelname aan de cafetariaregeling eindigt bij beëindiging van de dienstbetrekking van de medewerker.

    • 2.

      Eindigt de dienstbetrekking voordat het bedrag als bedoeld in deze regeling is verrekend, dan wordt het alsdan resterende bedrag (zonder fiscaal voordeel) als bedrag ineens ingehouden op het netto maandloon.

Artikel 8 Onrechtmatig gebruik
  • -

    Wanneer de medewerker onjuiste gegevens verstrekt en/of onrechtmatig gebruik maakt van deze regeling, worden de totale kosten die de werkgever maakt met terugwerkende kracht op de medewerker verhaald.

Artikel 9 Rapportage
  • -

    Het college rapporteert jaarlijks aan de ondernemingsraad over het feitelijk gebruik van het

    gemeentelijk cafetariamodel in het sociaal jaarverslag.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen
  • -

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het bevoegd gezag een bijzondere regeling treffen.

Artikel 11 Inwerkingtreding en beëindiging
  • -
    • 1.

      Deze regeling kan worden aangehaald als “Tijdelijke regeling cafetariamodel gemeente Stichtse Vecht”.

    • 2.

      Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.

    • 3.

      De fiscale grondslag voor de tijdelijke regeling cafetariamodel gemeente Stichtse Vecht komt met ingang van de invoering van de werkkostenregeling (uiterlijk per 01-01-2014) te vervallen. Deze regeling vervalt derhalve op het moment van invoering van de werkkostenregeling Stichtse Vecht. Alle doelen dienen op dat moment afgelost c.q. afgewikkeld te zijn.

    Aldus vastgesteld op 4 januari 2011

    Burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht,

    gemeentesecretaris burgemeester