Organisatie | Vlissingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode voor ambtenaren gemeente Vlissingen |
Citeertitel | Gedragscode voor ambtenaren gemeente Vlissingen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-05-2005 | Nieuwe regeling | 01-05-2005 Gemeenteblad, 2005, X.16 | Geen. |
Artikel 5 Aannemen van geschenken
Uitnodigingen voor evenementen worden slechts aanvaard indien het gaat om evenementen waarvoor meerdere personen of instanties worden uitgenodigd en het bezoek van het evenement functioneel is en in het belang van de gemeente. Bovendien dient vooraf toestemming te worden gegeven door de leidinggevende en dient de uitnodiging binnen de grenzen van de redelijkheid te blijven. Uitzondering op deze regeling vormen de lokale evenementen.
De inwoners van Vlissingen, Souburg en Ritthem moeten erop kunnen vertrouwen dat ambtenaren van de gemeente het algemeen belang dienen en integer handelen. Volgens de nieuwe gewijzigde Ambtenarenwet moet iedere gemeente een gedragscode voor ambtenaren hebben. De gedragscode maakt in gemeente Vlissingen onderdeel uit van het integriteitbeleid en geldt vanaf 1 mei 2005 voor alle ambtenaren. Andere onderdelen in het integriteitbeleid zijn o.a. dat ambtenaren die nieuw in dienst komen een Verklaring Omtrent het Gedrag moeten overleggen en een ambtseed moeten afleggen. Bestaande integriteitregelingen worden opgenomen in het integriteitbeleid. Integriteit wordt een vast bespreekpunt bij functioneringsgesprekken.
Gedragscode Integriteit is een persoonlijke kwaliteit van iemand. Over integer gedrag kun je afspraken maken. Zo heeft gemeente Vlissingen een gedragscode voor ambtenaren die vanaf 1 mei 2005 geldt.
Aan iedere nieuwe medewerker wordt, voor indiensttreding een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) gevraagd. Een VOG is dan voorwaarde om aangenomen te worden. Het VOG onderzoek wordt gedaan door het ministerie van Justitie. De werkgever vult gegevens over de functie in ( bijvoorbeeld met vertrouwelijke informatie of contant geld omgaan, contact met leveranciers, omgang met minderjarigen of afhankelijke personen etc.) In het VOG onderzoek wordt gekeken naar de afwikkeling van strafbare feiten en dus niet alleen naar veroordelingen. Als er strafbare feiten zijn wordt beoordeeld of deze relevant zijn voor de functie. De aanvrager krijgt binnen 3/ 4 weken de VOG thuisgestuurd.
Voor nieuwe medewerkers is het verplicht om de ambtseed af te leggen. De burgemeester neemt de eed af. Het afleggen van de ambtseed vormt onderdeel van een introductiedag. De introductiedag is een aanvulling op het inwerkprogramma van de afdeling. In principe wordt er 4 keer per jaar een dergelijke bijeenkomst gehouden. Kijk voor meer informatie op intranet/ambtseed .
Werkoverleg en functioneringsgesprekken
Vanuit de gewijzigde ambtenarenwet moet integriteitbeleid een vast punt worden in werkoverleggen en functioneringsgesprekken.
Integriteitbeleid moet "levend/ levendig" beleid zijn. Integriteit gaat over allerlei zaken in het dagelijks werken op afdelingen. De gedragscode geeft concrete handvatten met betrekking tot "goed ambtenaarschap". Echter de praktijk is net even anders óf mensen kijken er verschillend tegenaan. Juist het gesprek hierover is belangrijk. Tussen collega's onderling en tussen medewerker en leidinggevende. Ondersteunend én aanvullend hierop worden twee pilots georganiseerd. Eén pilot is gericht op bewustwording van integriteitdilemma's en de andere pilot is gericht op het aanleren van een methodiek die helpt om te gaan met een geconstateerd dilemma of bij een integriteitschending.
Beleggen van integriteitbeleid.
De verantwoordelijkheid voor organisatiebrede activiteiten met betrekking tot integriteitbeleid wordt neergelegd bij P&O. P&O zal ook zorgen voor de jaarlijkse rapportage -via B&W- aan de OR en de raad.