Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heusden

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeusden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening functioneringsgesprekken burgemeester 2012
CiteertitelVerordening functioneringsgesprekken burgemeester 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-09-201201-10-2019Nieuw

18-09-2012

De Scherper, 26-09-2012

GR64

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester 2012

 

 

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester 2012

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de commissie die het functioneringsgesprek met de burgemeester voert

  • b.

    voorzitter: de voorzitter van de commissie

  • c.

    gesprekken: de functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester

  • d.

    commissaris: de commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Brabant

     

Artikel 2. Algemene bepalingen
  • 1.

    Namens de raad voert een commissie functioneringsgesprekken met de burgemeester.

  • 2.

    De functioneringsgesprekken worden periodiek gevoerd en ten minste eens per twee jaar.

     

Artikel 3. Samenstelling commissie
  • 1.

    De raad stelt een commissie Functioneringsgesprekken Burgemeester in. Deze bestaat uit de fractievoorzitters van alle, op het moment van voorbereiding van het functioneringsgesprek volgens artikel 6, in de raad vertegenwoordigde partijen.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De commissie kan zich laten bijstaan door de griffier. Indien de commissie besluit geen gebruik te maken van de ondersteuning door de griffier, dan wijst zij uit haar midden een commissiesecretaris aan.

     

Artikel 4. Voorzitterschap
  • 1.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter of benoemt een externe voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter leidt de gesprekken.

     

Artikel 5. Geheimhouding

 

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering. De geheimhouding wordt in acht genomen door hen die bij de behandeling aanwezig zijn en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen. Zij voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt.

  • 2.

    De commissie, noch de gemeenteraad, zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie en

    na het vervallen van deze verordening van kracht.

 

Artikel 6. Voorbereiding gesprek
  • 1.

    Voorafgaand aan het functioneringsgesprek komt de commissie bijeen om het gesprek voor te bereiden. Voorbereidende gesprekken van de commissie vinden alleen plaats wanneer ten minste tweederde van de commissieleden aanwezig is. Wanneer het quorum niet aanwezig is, ontvangen betrokkenen zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging.

  • 2.

    De commissie bepaalt de wijze van voorbereiding van het gesprek. De burgemeester kan aan de commissie wijzigingen in de voorbereiding voorstellen.

  • 3.

    De volgende zaken worden bij de voorbereiding betrokken:

    • -

      aard en strekking van voorbereidingsgesprek

    • -

      voorbereidende activiteiten

    • -

      agendavorming

    • -

      gespreksvoering en gespreksregie

    • -

      verslaglegging

  • 4.

    De commissieleden en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 5.

    Als een externe voorzitter is benoemd, maken de voorzitter en de burgemeester kennis met elkaar. De burgemeester kan de commissie verzoeken om een andere persoon als voorzitter te zoeken.

  • 6.

    De commissie of een delegatie van de commissie kan informerende gesprekken houden met derden die zicht hebben op het functioneren van de burgemeester.

  • 7.

    De voorzitter van de commissie nodigt de commissieleden en de burgemeester tijdig uit voor het functioneringsgesprek. Betrokkenen die verhinderd zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee aan de voorzitter.

Artikel 7. Het functioneringsgesprek

 

  • 1.

    1.Het gesprek vindt alleen plaats als minimaal tweederde van de commissieleden aanwezig is. Wanneer het quorum niet aanwezig is, ontvangen betrokkenen zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging.

  • 2.

    2.Tijdens het gesprek hebben zowel de commissieleden als de burgemeester de mogelijkheid om hun mening en ervaringen ten aanzien van de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3.

    3.Uitgangspunt bij het gesprek is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4.

    4.De volgende onderwerpen worden in ieder geval besproken:

  • a.het functioneren van de burgemeester:

  • -als voorzitter van de raad en het presidium

  • -als voorzitter van het college

  • -als vertegenwoordiger van de gemeente

  • -als verantwoordelijke voor de externe contacten

  • -als burgervader

  • -ter zake van handhaving van de openbare orde en veiligheid

  • b.het functioneren van de raad en het presidium in relatie tot de burgemeester

  • c.actuele en toekomstige ontwikkelingen in de gemeente.

Artikel 8. Verslaglegging en archivering

 

  • 1.

    Aan het einde van het functioneringsgesprek stellen de commissie en de burgemeester gezamenlijk de conclusies van het gesprek vast.

  • 2.

    De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken. Wanneer de commissie door een commissiesecretaris wordt ondersteund, draagt de commissiesecretaris de stukken in een gesloten envelop ter archivering over aan de griffier.

  • 3.

    In afwijking van de geheimhoudingsplicht verstrekt de griffier op verzoek van de commissie of van de burgemeester de conclusies van het gesprek aan de commissaris van de Koningin.

  • 4.

    De griffier draagt er zorg voor dat, na het aftreden van de burgemeester, de stukken worden vernietigd.

Artikel 9. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 10. Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van bekendmaking

Artikel 11. Naam verordening

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening functioneringsgesprekken burgemeester 2012.

 

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter,

mw. drs. E.J.M. de Graaf drs. J. Hamming