Organisatie | Bergen (NH) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Adviescommissie Kunst en Cultuur Bergen 2012 |
Citeertitel | Regeling Adviescommissie Kunst en Cultuur Bergen 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de voorgaande regeling.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2012 | nieuwe regeling | 04-09-2012 Gemeentekrant, 19 september 2012 | Onbekend |
Het college van de gemeente Bergen;
gelezen het voorstel van de Afdeling Ontwikkeling d.d. 21 augustus 2012
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet; de Algemene Wet Bestuursrecht; de nota Kunst & Cultuur 2012-2013 en de Algemene Subsidieverordening Bergen 2009;
vast te stellen de volgende Regeling Adviescommissie Kunst en Cultuur Bergen 2012
In deze regeling wordt verstaan onder de commissie: de Adviescommissie Kunst en Cultuur Bergen, zijnde een vaste commissie van advies als genoemd in artikel 84 van de Gemeentewet.
De commissieleden hebben een aantoonbare affiniteit met en een algemene kennis van kunst en cultuur en vertegenwoordigen de belangrijkste kunstdisciplines. Minimaal twee commissieleden hebben kennis van en een onderbouwde visie op beeldende kunst in de openbare ruimte. Minimaal twee commissieleden hebben specifieke kennis van het culturele veld in de gemeente Bergen. Minimaal één commissielid heeft expertise op het gebied van kunsteducatie.
Het college is bevoegd om tijdelijk commissieleden aan de commissie toe te voegen of deskundigheid in te huren indien dat voor de beoordeling van een project of subsidieaanvraag nodig is. Deze tijdelijke commissieleden vertegenwoordigen dan de maatschappelijke omgeving (bewoners, gebruikers en eventuele andere belanghebbenden) of brengen een bepaalde gewenste expertise in.
Het lidmaatschap van de adviescommissie kan te allen tijde op eigen verzoek worden beëindigd door schriftelijke kennisgeving aan het college. Wanneer een lid gedurende langere tijd niet voldoende functioneert, kan het college, gehoord de voorzitter en de commissiegriffier, het commissielidmaatschap tussentijds beëindigen.
De commissie heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over kunst en cultuur waaronder beleidswijzigingen, opdrachten voor een kunstwerk in of vormgeving van de openbare ruimte, de aankoop of schenkingen van kunstwerken bestemd voor de openbare ruimte, exploitatiesubsidies van culturele instellingen en subsidieaanvragen voor kunst- en cultuurprojecten.
Het college behoud zich het recht voor om voor haar moverende redenen af te wijken van het advies van de commissie dan wel het advies van derde-deskundigen te vragen. In beide gevallen wordt de commissie schriftelijk hierover geïnformeerd en wordt de commissie ook de mogelijkheid geboden om hierover met het college (in casu de portefeuillehouder kunst en cultuur) te overleggen.
De commissie vergadert minimaal 5 keer per jaar. Tijdstip, datum en locatie van de vergaderingen worden in onderling overleg door de commissieleden, de voorzitter en de commissiegriffier vastgesteld. Indien om een vergadering wordt verzocht door ten minste drie van de vijf vaste commissieleden of door het college organiseert de commissiegriffier de vergadering binnen vier weken na ontvangst van het verzoek..
De commissieleden komen gedurende hun zittingsperiode tot zes maanden na beëindiging daarvan, niet in aanmerking voor opdrachten of aankopen op het gebied van beeldende kunst en vormgeving die op advies van de commissie door het college worden gegund of gedaan.