Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Edam-Volendam

Verordening Clientenparticpatie Sociale Zaken gemeente Edam-Volendam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEdam-Volendam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Clientenparticpatie Sociale Zaken gemeente Edam-Volendam
CiteertitelVerordening Clientenparticpatie Sociale Zaken gemeente Edam-Volendam
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand artikel 47

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200401-07-2010Nieuwe regeling

23-12-2003

Stadskrant 26 januari 2004

155-2003e

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Clientenparticpatie Sociale Zaken gemeente Edam-Volendam

 

 

Artikel 1 Inleiding

  • 1.

    De gemeenteraad stelt regels over de wijze waarop personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

    a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

    b. deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

    c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

  • 2.

    Ten behoeve van het onder 1 geformuleerde uitgangspunt stelt de gemeente eencliëntenoverleg in.

  • 3.

    Het cliëntenoverleg is ingesteld door de sectie lnkomenszaken van de gemeente Edam-Volendam en vloeit voort uit de wens van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders de cliëntenparticipatie in de gemeente Edam-Volendam te bevorderen.

  • 4.

    Het cliëntenoverleg heeft tot doel de communicatie te bevorderen tussen de afdeling Sociale Zaken en haar cliënten. Voor de sectie lnkomenszaken betekent dit het vergroten van inzicht in de beleving en ervaring van haar cliënten ten aanzien van de dienstverlening van de sectie lnkomenszaken en de kwaliteit van haar dienstbetoon; voor het cliëntenoverleg betekent dit het reageren op en adviseren over het dienstbetoon en de resultaten hiervan.

  • 5.

    Het cliëntenoverleg houdt zich niet bezig met de behandeling van individuele klachten.

  • 6.

    Positie en werkwijze kunnen zonodig opnieuw vastgesteld worden.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    Gestreefd zal worden naar een cliëntenoverleg bestaande uit acht leden. Het overleg kan bestaan uit uitkeringsgerechtigden van de gemeente Edam-Volendam, nietuitkeringsgerechtigden (NUG), Anw-ers en eventueel leden van verschillende belangenorganisaties.

  • 2.

    Deelname aan het overleg wordt direct beëindigd bij afloop van de cliëntrelatie en bij schriftelijke opzegging.

  • 3.

    Een aan te wijzen vertegenwoordiger van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Edam-Volendam treedt op als voorzitter van het cliëntenoverleg.

  • 4.

    Aan het overleg zal een ambtelijk secretaris worden toegevoegd. Deze draagt zorg voor het opstellen van de agenda en het uitwerken van de notulen.

  • 5.

    Wanneer een lid van het overleg zich ernstig misdraagt kunnen Burgemeester en Wethouders hem voor een bepaalde periode voor deelname aan het overleg uitsluiten.

Artikel 3 Advies

  • 1.

    Het cliëntenoverleg kan burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd van advies dienen met betrekking tot de hoofdlijnen van voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid ten aanzien van sociale zaken. Hieronder wordt verstaan het bijstandsbeleid, minimabeleid in de ruimste zin van het woord enwerkgelegenheidsmaatregelen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen het overleg om advies vragen. De in artikel 2 lid 4 bedoelde functionaris is verantwoordelijk voor tijdige toezending van relevante informatie aan de leden van het overleg.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen het overleg van informatie voorzien die nodig is om naar behoren te kunnen functioneren.

  • 4.

    Het cliëntenoverleg kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1.

    Het cliëntenoverleg vergadert zo mogelijk tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter nodig wordt geacht.

  • 2.

    De voorzitter kan met betrekking tot de inhoud van de stukken die ter kennis van de leden van het overleg worden gebracht voorlopige geheimhouding vragen.

  • 3.

    Het cliëntenoverleg is bevoegd al dan niet uit zijn midden een of meer werkgroepen te vormen.

  • 4.

    Het cliëntenoverleg besluit wat de taak, samenstelling en bevoegdheden van deze werkgroepen zijn.

Artikel 5 Rapportage

  • 1.

    Adviezen van het cliëntenoverleg worden schriftelijk vastgelegd. De in artikel 2 lid 4 bedoelde functionaris rapporteert over de resultaten van het cliëntenoverleg.

  • 2.

    De Sociale Dienst van de gemeente Edam-Volendam neemt een en ander samenvattend op in het jaarverslag respectievelijk beleidsplan ten behoeve van de gemeenteraad.

  • 3.

    De in het eerste lid bedoelde functionaris is verantwoordelijk voor de terugrapportage van de uitgebrachte adviezen aan de leden van het overleg.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen aan het overleg zodanige middelen ter beschikking dat het overleg redelijkerwijs in staat kan worden geacht de belangen te behartigen van de burgers die zij vertegenwoordigt.

  • 2.

    De middelen als bedoeld in het eerste lid worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.

Artikel 7 Citeerartikel

De verordening treedt in werking op 1 januari 2004. Zij kan worden aangehaald als “Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Edam-Volendam”.

Aldus besloten door de gemeenteraad van

Edam-Volendam in zijn openbare vergadering

d.d. 23 december 2003.

de griffier, de voorzitter,