Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractie-ondersteuning gemeente Zutphen 2005 |
Citeertitel | Verordening fractie-ondersteuning gemeente Zutphen 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-09-2009 | 01-07-2009 | art. 2 | 07-09-2009 Zutphense Koerier, 16-09-2009 | 2008.08446 | |
28-02-2006 | 01-01-2006 | art. 2 | 27-02-2006 Onbekend | 813 | |
04-01-2005 | 01-01-2005 | 19-12-2013 | Nieuwe regeling | 03-01-2005 Onbekend | 12.705 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Fractie: het lid of de gezamenlijke leden van een politieke groepering dat/die in de raad van de gemeente Zutphen zitting heeft/hebben namens die groepering;
Zittingsjaar: de tijdsperiode van 1 januari in enig jaar tot en met 31 december van datzelfde jaar.
Het totale bedrag van de tegemoetkoming per fractie wordt aan het begin van elk zittingsjaar uitgekeerd aan een door elke fractie aan te wijzen persoon, van welke aanwijzing door de fractievoorzitter aan de voorzitter van de raad schriftelijk mededeling wordt gedaan.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op: 3 januari 2005.
De voorzitter, de griffier,
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. Hierdoor zijn de fracties vrij om de ondersteuning op eigen wijze te regelen. De fractie-ondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen. Vandaar het variabele deel.
De fractie wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractie-ondersteuning. Minimumvoorwaarde is dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk aanvullen met de bijdrage voor fractie-ondersteuning. Uitgaven die gefinancierd moeten worden op grond van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden (onder andere congressen, PC’s en dergelijke) mogen niet uit de fractiebijdrage betaald worden. Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat, kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden. Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren voor de fracties wordt mede daarom niet wenselijk geacht. Fracties moeten vrij zijn in de keuze van de personen die hen ondersteunen.
Bevat een regeling voor het vaststellen van de fractievergoeding indien zich tussentijds wijzigingen voordoen in het aantal fracties of het aantal leden per fractie.
Bepaalt wanneer en aan wie de uitbetaling plaatsvindt.
Geeft aan dat de fracties een deugelijke adminstratie bij moeten houden van de besteding van de fractievergoeding, zodat controle op de besteding mogelijk is.
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht op 1 januari 2005 in werking, zodat deze verordening naadloos aansluit op de zittingsperiode uit de vorige verordening.
De Verordening fractieondersteuning gemeente Zutphen 2002 en de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Warnsveld 2002 komen met ingang van 1 januari 2005 te vervallen.