Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Specifieke subsidieregeling activiteiten algemeen belang gemeente Overbetuwe 2014 |
Citeertitel | Specifieke subsidieregeling activiteiten algemeen belang gemeente Overbetuwe 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | specifieke subsidieregeling activiteiten algemeen belang gemeente Overbetuwe 2014 140325.pdf |
De Specifieke subsidieregeling activiteiten algemeen belang gemeente Overbetuwe 2011, zoals vastgesteld bij besluit van 29 november 2011, wordt ingetrokken.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2014 | 01-01-2014 | 01-04-2016 | nieuwe regeling | 25-03-2014 www.officielebekendmakingen.nl, gemeenteblad 17238, 31 maart 2014 | 14bwb00014 |
01-01-2012 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 29-11-2011 Hét Gemeente Nieuws; 07-12-2011 | 11bwb00013 | |
01-05-2008 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 04-03-2008 Hét Gemeente Nieuws; 30-04-2008 | 08bwb00218 |
Deze regeling is van toepassing op alle door burgemeester en wethouders te verstrekken subsidies voor het tot stand brengen van of het in stand houden van activiteiten, waarvan het economisch belang niet direct voor de hand ligt, en waarbij burgemeester en wethouders inhoudelijk willen sturen op de na te streven doelstellingen.
De subsidiebeschikking wordt binnen acht weken nadat het besluit hierover is genomen, maar uiterlijk op 31 december van het jaar voorafgaand aan de subsidieperiode, gegeven.
Artikel 7 Subsidiebeschikking vaststelling
De subsidiebeschikking wordt binnen acht weken nadat het besluit hierover is genomen, maar uiterlijk op 31 december van het jaar volgend op de subsidieperiode, gegeven.
Burgemeester en wethouders kunnen één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van het verstrekken van subsidies, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 9 Intrekking oude regeling
De Specifieke subsidieregeling activiteiten algemeen belang gemeente Overbetuwe 2011, zoals vastgesteld bij besluit van 29 november 2011, wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2014.
Deze regeling wordt aangehaald als: Specifieke subsidieregeling activiteiten algemeen belang gemeente Overbetuwe 2014.
Aldus besloten in de vergadering van 25 maart 2014.
De gemeenteraad heeft op 22 april 2008 de Algemene subsidieverordening gemeente Overbetuwe 2008 vastgesteld. Als uitvloeisel van deze verordening en de Algemene subsidieregeling gemeente Overbetuwe hebben burgemeester en wethouders de Specifieke subsidieregeling activiteiten algemeen belang gemeente Overbetuwe vastgesteld.
In de uitvoeringspraktijk is gebleken dat het proces van verstrekken van subsidies efficiënter en effectiever zou kunnen verlopen, waarbij ook de subsidie-ontvanger (de klant) meer centraal komt te staan, als de specifieke subsidieregeling wordt aangepast.
Deze specifieke subsidieregeling wordt nu aangepast in artikel 6, eerste lid: de aanvraag om subsidievaststelling moet uiterlijk op 1 juni na afloop van de subsidieperiode, waarvoor subsidie was aangevraagd, worden ingediend (was: 13 weken na afloop van de subsidieperiode). Deze termijn is in overeenstemming met de eveneens op dit punt aangepaste Algemene subsidieregeling gemeente Overbetuwe. Voor de subsidie-ontvangers betekent dit dat zij de aanvragen om zowel verlening als vaststelling op 1 juni kunnen indienen.
Verder worden er twee nieuwe artikelen opgenomen: artikel 4 en 7, die beiden zien op de beslistermijn voor burgemeester en wethouders. Artikel 4 was eerder niet opgenomen in deze regeling, omdat artikel 4 van de Algemene subsidieregeling van toepassing was. Artikel 7 was opgenomen als apart lid in artikel 5 van de specifieke subsidieregeling, maar heeft nu een eigen plaats gekregen. Dit alles omwille van de duidelijkheid.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.
In dit artikel wordt bepaald waarop de specifieke subsidieregeling van toepassing is. Het gaat hierbij om activiteiten waarbij het economisch belang niet direct aanwezig is, maar waarop wel sturing op de na te streven doelstellingen door de gemeente gewenst is.
Artikel 3 Aanvraag om subsidie
In het eerste lid wordt bepaald dat een aanvraag om subsidie bij burgemeester en wethouders moet worden ingediend uiterlijk 1 juni van het jaar, voorafgaand aan de subsidieperiode waarvoor subsidie wordt gevraagd.
In het tweede lid is bepaald dat gebruik moet worden gemaakt van een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier. Op dat formulier staat aangegeven aan welke vereisten moet worden voldaan.
Om te bereiken dat bij een eerste aanvraag om subsidie van een rechtspersoon de naam en functies duidelijk zijn, wordt op grond van het derde lid gevraagd om een kopie van de statuten mee te sturen, alsmede een opgave van de namen van de bestuursleden en hun functies.
In het vierde lid is opgenomen dat burgemeester en wethouders van het bepaalde in het eerste tot en met het derde lid ontheffing kunnen verlenen. Hiermee wordt enige flexibiliteit behouden.
In dit artikel is aangegeven waneer de subsidiebeschikking wordt gegeven. Hoewel deze bepaling niet afwijkt van die zoals neergelegd in de Algemene subsidieregeling, wordt, omwille van de duidelijkheid, deze bepaling toch opgenomen in deze specifieke subsidieregeling.
Artikel 5 Per boekjaar verstrekte subsidies aan rechtspersonen
Op grond van het eerste lid wordt in dit artikel afdeling 4.2.8. Algemene wet bestuursrecht van toepassing verklaard op per boekjaar verstrekte subsidies aan rechtspersonen ter bekostiging van structurele activiteiten. Het subsidiebedrag kan hiermee direct worden gerelateerd aan een bepaald niveau van prestaties of activiteiten.
Burgemeester en wethouders kunnen op grond van het tweede lid bepalen dat een reserve moet worden gevormd, als zij dit gewenst of noodzakelijk achten.
In het derde lid is bepaald dat als de subsidie-ontvanger zijn inkomen in overwegende mate ontleent aan de subsidie, artikel 4:76 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) van overeenkomstige toepassing is. Overeenkomstig artikel 4:76, eerste lid Awb moet het financiële verslag de balans en de exploitatierekening omvatten. Voor de verdere voorwaarden wordt verwezen naar het tweede tot en met vijfde lid van artikel 4:76 Awb.
Op grond van het vierde lid hoeft er, om reden van administratieve lastenverlichting, geen accountantscontrole plaats te vinden als de subsidie beneden de € 100.000, - ligt. Deze bepaling kan worden beschouwd als de bij wettelijk voorschrift verleende vrijstelling/ ontheffing in de zin van artikel 4:78, vijfde lid Awb.
Artikel 6 Aanvraag subsidievaststelling
Na de subsidieverlening volgt altijd de subsidievaststelling (tezamen wordt dit subsidieverstrekking genoemd). Bij een zogeheten directe subsidievaststelling is er geen sprake van voorafgaande subsidieverlening. Dit artikel bepaalt wat nodig is voor de aanvraag om subsidievaststelling, nadat er dus eerst subsidie is verleend. Het gaat dan om het moment van indienen van de aanvraag (eerste lid), wat afhankelijk is van de vraag of subsidie was verleend voor een periode of voor een activiteit, en de wijze waarop deze moet worden aangevraagd (tweede lid). In de beschikking tot subsidieverlening kan overigens een andere termijn voor indiening worden bepaald; dit zal en moet echter uitzondering zijn.
Burgemeester en wethouders kunnen op grond van het derde lid ontheffing verlenen van het bepaalde in het eerste en tweede lid van dit artikel. Daarmee is er ook bij de aanvraag om subsidievaststelling enige flexibiliteit mogelijk.
Artikel 7 Subsidiebeschikking vaststelling
In dit artikel is aangegeven waneer de subsidiebeschikking wordt gegeven: binnen 8 weken nadat het besluit hierover is genomen, maar uiterlijk op 31 december van het jaar volgend op de subsidieperiode.
Dit artikel geeft burgemeester en wethouders de mogelijkheid één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken, voor zover toepassing van deze regeling, gelet op het belang van het verstrekken van subsidies, zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard. Wordt er van deze bepaling gebruik gemaakt, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling moet worden aangepast. Immers, alleen ten tijde van de vaststelling niet voorziene gevallen kunnen onder deze bepaling worden gevat.
Artikel 9 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen toelichting.