Organisatie | Hengelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeentelijke BasisAdministratie persoonsgegevens 2001 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Redactioneel ingetrokken omdat wettelijke grondslag is vervallen
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2001 | 01-09-2001 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 18-12-2001 Typisch Hengelo, 09-09-2010 | 15725 |
HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN
Deze verordening verstaat onder:
de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
verordening: verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van persoonsgegevens en de geautomatiseerd opgeslagen gegevens van het ‘bevroren’ bevolkingsregister
basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
verantwoordelijke: het College van Burgemeester en Wethouders;
beheerder: de functionaris die is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
buitengemeentelijke afnemer: elke andere afnemer dan een binnengemeentelijke afnemer;
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;
telefoonboekgegevens: algemene en verwijsgegevens van de ingeschrevene/geregistreerde over de: naam, voornamen, geboortedatum, adres (straatnaam t/m postcode), gemeente van inschrijving (woonplaats), datum overlijden, naam van de (eerdere) partner en het naamgebruik.
Artikel 2 - Beheer van de gemeentelijke basisadministratie
Als beheerder van de basisadministratie is het hoofd van de afdeling Burgerzaken aangewezen.
Artikel 3 - Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de wet worden de systematische verstrekking van gegevens aan met name genoemde binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisadministratie alsmede de verbanden tussen de basisadministratie en andere gegevensverzamelingen geregeld. Dit alles met vermelding van door wie de registratie wordt beheerd en voor welk doel de gegevensverstrekking plaats vindt. Dit is vastgelegd in de door de verantwoordelijke vast te stellen bijlage 1.
HOOFDSTUK 2 - BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
Artikel 4 - Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie kunnen hebben:
Artikel 5 - Systematische gegevensverstrekking
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet kunnen systematisch gegevens worden verstrekt aan binnengemeentelijke afnemers. In de door de verantwoordelijke vast te stellen bijlage 3 van deze verordening is aangegeven welke binnengemeentelijke afnemers welke gegevens ontvangen ten behoeve van welk doel.
Artikel 6 - Incidentele gegevensverstrekking
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet en de vraagstelling in het verzoek, kunnen door de beheerder, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, op schriftelijk verzoek 'telefoonboekgegevens' worden verstrekt aan de in bijlage 4 genoemde derden, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
De in lid 1 genoemde aanvrager mag de ontvangen gegevens alleen gebruiken voor het doel, dat bij de verstrekking is aangegeven. Bij onrechtmatig gebruik van de gegevens door de aanvrager is deze aanvrager aansprakelijk voor de materiële en immateriële schade die een belanghebbende daardoor leidt. In gevallen waarin een verzoek wordt gedaan op basis van lid 1 en er niet wordt overgegaan tot het ter beschikking stellen van gegevens, kan in geval van een niet-commercieel doel en als er sprake is van een maatschappelijke behoefte een verzoek worden ingediend om de gemeente als doorgeefluik te laten fungeren. De afdeling Burgerzaken zal dan informatie van de verzoeker doorzenden aan de omschreven doelgroep.
HOOFDSTUK 3 - OVERIGE BEPALINGEN
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het Logisch Ontwerp GBA en het naar aanleiding daarvan vastgestelde beveiligingshandboek Burgerzaken.
Op grond van art. 3 zijn er verbanden gelegd tussen de GBA-gegevens in PIV4All en de gemeentelijke registraties die hieronder worden vermeld:
Naast de afdeling Burgerzaken kunnen ook andere gemeentelijke onderdelen rechtstreekse toegang krijgen tot de GBA. Deze binnengemeentelijke afnemers kunnen een of meer schermen met persoonsgegevens uit de GBA oproepen. Inzage is alleen mogelijk indien en voor zover dat noodzakelijk is voor een juiste en volledige uitvoering van de opgedragen taken. Daartoe zijn gebruikersprofielen gemaakt, die per soort gebruiker verschillen. Het toegekende profiel bepaalt derhalve welke gegevens kunnen worden ingezien. Soms houden medewerkers binnen één en dezelfde afdeling zich met verschillende taken bezig. In dat geval kunnen binnen een afdeling meerdere profielen in gebruik zijn.
Bij de hierna vermelde afdelingen zijn medewerkers werkzaam die rechtstreekse toegang hebben tot de GBA.
* De regiopolitie van de regio waartoe een gemeente behoort wordt door de wetgever gezien als binnengemeentelijke afnemer.
De onderstaande onderdelen van de gemeentelijke organisatie of met onderdelen van de gemeente gelijkgestelde afnemers, zoals bedoeld in art. 96 en art. 99 van de Wet GBA, ontvangen - indien en voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taken - van Burgerzaken periodiek een overzicht met geactualiseerde gegevens. Dit geschiedt middels mutatieverslagen.
Gegevensverstrekking uit de GBA is toegestaan aan de hierna genoemde personen en instanties, de zg. vrije derden. De vrije derde moet in zijn aanvraag vermelden waarvoor hij de gegevens nodig heeft en mag ze ook alleen voor dat doel gebruiken. Bovendien moet te allen tijde worden voldaan aan de voorwaarden die art. 100 Wet GBA stelt:
De burger heeft altijd het recht om geheimhouding van zijn gegevens te vragen. Een dergelijk verzoek hoeft niet gemotiveerd te worden. Heeft de burger om geheimhouding verzocht, dan kan in geen geval tot verstrekking van gegevens aan vrije derden worden overgegaan.
In art. 100 lid 2 Wet GBA wordt bepaald dat gegevensverstrekking aan vrije derden uitsluitend betrekking kan hebben op: algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Aan instellingen die niet als vrije derde zijn opgenomen, en ook niet op andere gronden recht hebben op informatie, kunnen geen persoonsgegevens worden verstrekt. Wel kan er in bijzondere gevallen, als daar een maatschappelijk belang mee wordt gediend, voor worden gekozen om het verzoek om gegevens door te sturen aan betrokkene (d.w.z. aan degene van wie de gegevens worden gevraagd). Betrokkene kan dan zelf besluiten of hij de gevraagde gegevens al dan niet wenst door te geven. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een verzoek van een fondsenwervende organisatie die op zoek is naar het nieuwe adres van een verhuisde donateur.
In bijgaande lijst gaat het om Nederlandse organisaties, tenzij anders vermeld.
1.Instellingen die onderdeel zijn van een gemeente of daaraan middels een gemeenschappelijke regeling gelieerd zijn, zijn bestuursorgaan en krijgen derhalve als afnemer gegevens verstrekt.
2. Sommige van deze instellingen (veelal de grotere) zijn geautoriseerd en kunnen via het GBA-netwerk gegevens opvragen. Kleinere instellingen hebben, vanwege het kostenaspect, een dergelijke autorisatie vaak niet aangevraagd. Zij kunnen als vrije derde gegevens opvragen.
3.In geval van mandatering kunnen deze instellingen als afnemer in plaats van als vrije derde gegevens opvragen.