Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Overbetuwe

Privacyregeling gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Overbetuwe
Officiële naam regelingPrivacyregeling gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010
CiteertitelPrivacyregeling gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2008, zoals vastgesteld bij besluit van 24 juni 2008, wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96, art. 100
  2. Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-10-201001-01-2012nieuwe regeling

05-10-2010

Hét Gemeente Nieuws; 20-10-2010

10bwb00475
03-07-200801-06-200821-10-2010nieuwe regeling

24-06-2008

Hét Gemeente Nieuws; 02-07-2008

08bwb00685

Tekst van de regeling

Ons kenmerk: 10bwb00475

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

gelet op artikel(en) 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de

Privacyregeling gemeentelijke basisregistratie personengemeente Overbetuwe 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

a.aangehaakt gegeven:in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet;
b.afnemer:bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
c.authentiek gegeven:een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;
d.autorisatiebesluit:een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid van de wet over de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
e.basisadministratie:de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente als bedoeld in artikel 2 van de wet;
f.basisregistratie personen:de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Overbetuwe;
g.beheerder:de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;
h.Besluit:het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
i.bewerker:degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd;
j.binnengemeentelijke afnemer:elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
k.college:het college van burgemeester en wethouders;
l.derde:elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;
m.GBA-V:de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;
n.gemeente:gemeente Overbetuwe;
o.geregistreerde:degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Overbetuwe en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;
p.ingeschrevene:degene ten aanzien van wie een persoonslijst, als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen
q.verantwoordelijke:het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;
r.verordening:de Verordening gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens;
s.vrije derde:een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;
t.wet:de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

  • 1.

    Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is het afdelingshoofd Publiekszaken.

  • 2.

    De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie door middel van andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen.

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

  • 1.

    Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:

    • a.

      de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Publiekszaken;

    • b.

      voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij deze regeling vermelde binnengemeentelijke afnemers.

  • 2.

    De in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij of krachtens wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3.

    Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij of krachtens wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 4.

    De medewerkers van de afdeling Publiekszaken en de binnengemeentelijke afnemers hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1.

    Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in Bijlage 3 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2.

    De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij deze regeling aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder.

  • 2.

    De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 3.

    De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het Besluit.

  • 4.

    In Bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

Artikel 10 Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.

Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1.

    Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder.

  • 2.

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de verzoeken, als bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt om zijn identiteit vast te stellen.

Artikel 12 Recht op correctie

  • 1.

    Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder.

  • 2.

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de verzoeken, als bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt om zijn identiteit vast te stellen.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 14 Beveiliging

De beheerder treft voor de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 15 Vernietiging

Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 16 Intrekking oude regeling

De Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2008, zoals vastgesteld bij besluit van 24 juni 2008, wordt ingetrokken.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op het moment van inwerkingtreding van de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010.

Artikel 18 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Privacyregeling gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010.

Aldus besloten in de vergadering van 5 oktober 2010.

Het college van burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris,de burgemeester,
   
   
Th.M.M. Hoex.E. Tuijnman

Algemene toelichting

De regeling vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (BRP). De verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishou­ding met ingang van 1 januari 2010. De raad heeft de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de BRP.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De regeling betreft de gemeentelijke basis­registratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin persoons­gegevens van personen die in gemeente Overbetuwe woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken, is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken nodig; het onder d. in dit artikel genoemde autorisatiebesluit.

De basisregistratie bevat naast gegevens van inwoners en niet-inwoners de zogenaamde aangehaakte gegevens. Dat zijn gegevens van voormalige inwoners van gemeente Overbetuwe, die nog in gebruik zijn, maar die strikt formeel geredeneerd niet tot de basisadministratie worden gerekend.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie personen

Het betreft hier het functioneel inhoudelijk beheer en het verstrekkingenbeheer van de basisregistratie personen, zoals die is omschreven in artikel 1. De bronhouder beheert inhoud en kwaliteit van de gegevens in de basisadministratie en stelt tevens leveringsvoorwaarden (in casu privacyvoorwaarden) aan de verstrekking van gegevens uit de basisadministratie.

De gegevensverstrekking binnen de gemeentelijke organisatie over niet-inwoners uit basisadministraties van andere gemeenten, moet gebaseerd zijn op het autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken. Het beheer en de uitvoering van dat autorisatiebesluit, maakt deel uit van het functioneel inhoudelijk en verstrekkingenbeheer van de basisregistratie personen.

De hier beschreven beheerrol is belegd bij het afdelingshoofd Publiekszaken.

Artikel 3 Authentieke gegevens

Dit artikel regelt aan wie en met welke reden de authentieke gegevens worden verstrekt.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "on-line verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Het eerste lid, onder a. regelt de toegang van de beheerder en de medewerkers bij de afdelingen die uitvoering geven aan de Wet GBA.

Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals de Afdeling Financiën (belastingen) of Afdeling Sociale Zaken, kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de GBA. Dit is geregeld in artikel 96, tweede lid van de Wet GBA.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Er zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt zonder dat hun rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen is gegeven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht in artikel 96 tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie in de basisregistratie. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Dit artikel bepaalt hoe omgegaan wordt met telefonische verzoeken om het verstrekken van gegevens aan buitengemeentelijke afnemers, de zogeheten verplichte derden en andere gemeenten.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden.

Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de Wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt.

Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking op grond van artikel 100 aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking.

Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend. Over het algemeen mogen alleen de in artikel 100, tweede lid Wet GBA vermelde gegevens worden verstrekt. Ingevolge artikel 102 van de Wet GBA heeft de burger het recht geheimhouding tot verstrekking van zijn gegevens te vragen. In dat geval wordt de gevraagde informatie niet verstrekt.

Onder artikel 100 Wet GBA is gegevensverstrekking alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte.

Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt voor een persoonlijk niet-commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten informatieverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd (artikel 9).

Artikel 9 Terugmeldplicht

Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers teruggemeld moeten kunnen worden.

Op grond van artikel 62, vierde lid, van de Wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om:

  • -

    nadere regels te stellen over de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de basisadministratie;

  • -

    nadere regels te stellen over de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;

  • -

    binnengemeentelijke afnemers aan te wijzen die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

    De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Overbetuwe als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.

    Artikelen 10 tot en met 13

    De Wet GBA regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot inzage, correctie en verwijdering van zijn gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in deze regeling.

    Artikel 14 Beveiliging

    De Wet GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging.

    Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

    Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

  • -

    het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

  • -

    de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

  • -

    de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

    In de gemeente Overbetuwe zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zullen worden opgenomen in een beveiligingsplan.

    Artikel 15 Vernietiging

    Dit artikel behoeft geen toelichting.

    Artikel 16 Intrekking oude regeling

    Dit artikel regelt de intrekking van de Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2008.

    Artikel 17 Inwerkingtreding

    Met dit artikel wordt bepaald dat deze regeling op hetzelfde moment in werking treedt als de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe, zoals de raad die op 28 september 2010 heeft vastgesteld.

    Artikel 18 Citeertitel

    Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.