Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Overbetuwe

Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Overbetuwe
Officiële naam regelingRegeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2008
CiteertitelRegeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2007, zoals vastgesteld bij besluit van 6 november 2007, wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens , art. 96, art. 100
  2. Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 2 t/m 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-07-200801-06-200821-10-2010nieuwe regeling

24-06-2008

Hét Gemeente Nieuws; 02-07-2008

08bwb00685

Tekst van de regeling

Onderwerp: Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2008

Ons kenmerk: 08bwb00685

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

gelet op artikel(en) 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en artikel(en) 2, 3 en 4 van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2007;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de

Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2008

Hoofdstuk 1Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);

  • b.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • c.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2007, vastgesteld door de gemeenteraad d.d 30 oktober 2007;

  • d.

    het college: het college van burgemeester en wethouders

  • e.

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • f.

    aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • g.

    bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • h.

    verantwoordelijke: het college;

  • i.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;

  • j.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • k.

    ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

  • l.

    betrokkene: een ingezetene of een ingeschrevene;

  • m.

    afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • n.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • o.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • p.

    protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;

  • q.

    telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100, tweede lid van de wet.

Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie

De beheerder van de bevolkingsadministratie is het hoofd van de afdeling Publiekszaken.

Artikel 3Toepasselijke regelgeving

  • 1.

    De bevolkingsadministratie wordt zoveel mogelijk als een geheel, onder toepassing van de wet, behandeld.

  • 2.

    Over de onderwerpen waarover de wet en de Wet bescherming persoonsgegevens niet-gelijkluidende bepalingen hebben, wordt met betrekking tot de aangehaakte gegevens de Wet bescherming persoonsgegevens toegepast.

Hoofdstuk 2 Doel en inhoud van de bevolkingsadministratie

Artikel 4 Doelstellingen met betrekking tot de bevolkingsadministratie

  • 1.

    De bevolkingsadministratie heeft tot doel:

    • a.

      gegevens te verwerken voor het verlenen van diensten aan burgers en het uitvoeren van bij of krachtens de wet opgelegde taken;

    • b.

      gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het college opgedragen taken;

    • c.

      informatie te leveren aan afnemers en derden, slechts voor zover zij daar recht op hebben.

  • 2.

    De aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt als dit noodzakelijk is voor de vervulling van gemeentelijke taken.

Artikel 5 Categorieën van personen

In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Overbetuwe.

Artikel 6 Soorten van gegevens en de wijze van verkrijging

  • 1.

    Naast de gegevens die op grond van de wet in de bevolkingsadministratie worden verkregen en op de in de wet vermelde wijze worden verkregen, kunnen worden opgenomen de aangehaakte gegevens zoals vermeld in bijlage 1.

  • 2.

    Aangehaakte gegevens kunnen, voor zover zij niet zijn verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, worden verkregen door opgave van een ingeschrevene of van afnemers of derden in het kader van wettelijke bepalingen.

Artikel 7 Verwijdering van opgenomen gegevens

Verwijdering van gegevens uit de bevolkingsadministratie vindt plaats:

  • a.

    op grond van bepalingen bij of krachtens de wet;

  • b.

    op grond van een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke, indien de gegevens niet meer nodig zijn voor het doel van de bevolkingsadministratie.

Hoofdstuk 3 Bepalingen met betrekking tot de verstrekking van gegevens uit de bevolkingsadministratie

Artikel 8 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

  • 1.

    Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:

    • a.

      de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Publiekszaken;

    • b.

      de aangewezen medewerkers van binnengemeentelijke afnemers.

  • 2.

    De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3.

    De in het eerste lid bedoelde medewerkers hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 9 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken (zie bijlage 3).

Artikel 10 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke, is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.

Artikel 11 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 12 Verbanden met andere gemeentelijke bestanden

  • 1.

    Aan het basisregistratiesysteem worden gegevens verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens van diverse gegevensverwerkingen.

  • 2.

    Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit het basisregistratiesysteem worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden (zie bijlage 4).

  • 3.

    Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens van beide bestanden (zie bijlage 5).

Artikel 13 Gegevensverstrekking aan vrije derden

  • 1.

    Aan de rechtspersonen als bedoeld in artikel 100 van de wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst systematisch of in de vorm van selecties, worden verstrekt, voor zover deze nodig zijn in het belang waarvoor de gegevens gevraagd worden (zie bijlage 6).

  • 2.

    Aan natuurlijke personen als bedoeld in artikel 100 van de wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens worden verstrekt, voor zover deze nodig zijn in het belang van de aanvrager (zie bijlage 6).

  • 3.

    Aan vrije derden kunnen gegevens worden verstrekt als bedoeld in artikel 109, eerste lid van de wet onder de daar genoemde omstandigheden en voorwaarden (zie bijlage 6).

Artikel 14 Voorwaarden voor verstrekking

  • 1.

    Om voor een verstrekking in aanmerking te komen:

    • a.

      moet uit een schriftelijk verzoek om verstrekking duidelijk te blijken voor welk doel en op welke grond de informatie gevraagd wordt;

    • b.

      moet aangegeven worden welke persoon of personen het verzoek behelsd;

    • c.

      moeten door de verantwoordelijke aan te geven bewijsstukken worden overgelegd.

  • 2.

    Voor alle verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn verstrekt.

Artikel 15 Terugmeldverplichting

Binnengemeentelijke afnemers doen de beheerder op zijn verzoek onverwijld mededeling van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de bevolkingsadministratie hebben gekregen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen.

Artikel 16 Protocollering

De beheerder houdt gegevens bij betreffende de gegevensverstrekkingen als bedoeld in de artikelen 6 en 110 van de wet.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 17 Beveiliging

  • 1.

    De verantwoordelijke treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.

  • 2.

    De verantwoordelijke beschrijft de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot systeem-, applicatie-, gegevens-, informatie- en privacybeheer.

Artikel 18 Intrekking oude regeling

De Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2007, zoals vastgesteld bij besluit van 6 november 2007, wordt ingetrokken.

Artikel 19 Overgangsrecht

  • 1.

    Verstrekkingen die zijn verleend onder de werking van de Regeling Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2007 en die van kracht zijn op het moment van inwerkingtreding van deze regeling, worden aangemerkt als te zijn verstrekt krachtens deze regeling.

  • 2.

    Indien vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling een aanvraag om verstrekking op grond van de Regeling Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2007 is ingediend waarop nog niet is beslist, wordt daarop deze regeling toegepast.

  • 3.

    Op bezwaarschriften gericht tegen een beschikking op een aanvraag om vergunning krachtens de Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2007 wordt beslist met toepassing van deze regeling.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 3 juli 2008 en werkt terug tot en met 1 juni 2008.

Artikel 21 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2008.

Aldus besloten in de vergadering van 24 juni 2008.

Het college van burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris,de burgemeester,
Th.M.M. Hoex.E. Tuijnman