Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Inkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2013 |
Citeertitel | Inkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013 13 08 27.pdf |
Het Inkoop en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2011, zoals vastgesteld bij besluit van 20 december 2011, wordt ingetrokken.
Financiële Verordening Overbetuwe 2007, art. 13a
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-09-2013 | 03-10-2017 | Nieuwe regeling. | 27-08-2013 De Betuwe; 04-09-2013 | 13bwb00062 | |
01-01-2012 | 05-09-2013 | Nieuwe regeling | 20-12-2011 Hét Gemeente Nieuws; 21-12-2011 | 11bwb00085 | |
30-08-2007 | 01-01-2007 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling. | 21-08-2007 Hét Gemeente Nieuws; 29-08-2007 | 07bwb000621 |
Artikel 2 Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid
Doelstellingen van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn:
Artikel 3 Vaststellen inkoop- en aanbestedingsbeleid
Het college stelt een inkoop- en aanbestedingsbeleid vast, dat is gebaseerd op de in dit besluit geformuleerde uitgangspunten.
Artikel 5 Adviesfunctie aanbesteden
De voor een inkoop en aanbesteding verantwoordelijke persoon stelt de inkoopcoördinator in kennis van de aanbestedingsprocedure als zijn advies moet worden gevraagd. De inkoopcoördinator houdt een registratie bij van de aanbestedingsprocedures waarbij zijn advies moet worden gevraagd en waarvan hij in kennis is gesteld.
Bij dooronderhandelen, voor zover toegestaan, met één of meerdere inschrijvers in geval van te hoge of te lage inschrijvingen, moet altijd advies worden gevraagd bij de inkoopcoördinator, voordat wordt besloten hoe met die afwijking zal worden omgegaan. Van dit advies kan niet worden afgeweken, anders dan met instemming van de secretaris of een besluit van het college.
Artikel 10 Inschakelen Autoriteit Consument en Markt
Als er reële vermoedens zijn dat de (veel) te hoge inschrijfbedragen verband houden met onregelmatigheden aan de zijde van de inschrijver(s), zoals vooroverleg en/of prijsafspraken tussen inschrijvers, wordt er door tussenkomst van de inkoopcoördinator contact opgenomen met de Autoriteit Consument en Markt (ACM)
Artikel 12 Vergoeding inschrijvingskosten
Inschrijvingskosten worden niet vergoed, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
Het college kan één of meer artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van het inkopen en aanbesteden, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 15 Intrekking oude regeling
Het Inkoop en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2011, zoals vastgesteld bij besluit van 20 december 2011, wordt ingetrokken.
Dit besluit wordt aangehaald als: Inkoop en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2013.
Aldus besloten in de vergadering van 27 augustus 2013.
Het college van burgemeester en wethouders,
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn de in dit besluit gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid
In dit artikel zijn de zes doelstellingen van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid vastgelegd.
Artikel 3 Vaststellen inkoop- en aanbestedingsbeleid
Op grond van het bepaalde in het eerste lid stelt het college het inkoop- en aanbestedingsbeleid vast. De basis van dat beleid vindt is gelegen in de in dit besluit neergelegde uitgangspunten.
Artikel 4 Gecoördineerde inkoopfunctie
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5 Adviesfunctie aanbesteden
Geregistreerd worden, op grond van het zesde lid, in elk geval of het een levering, een dienst of een werk betreft, de aard en de geraamde waarde van de opdracht, welke aanbestedingsprocedure is gevolgd en in voorkomend geval op welke uitzonderingsgrond de keuze voor een andere aanbestedingsprocedure dan voorgeschreven is gebaseerd, voorzien van een motivering.
Artikel 6 Verantwoordelijk- en beslissingsbevoegdheid
Uitgangspunt is dat de inkoop en aanbesteding plaatsvindt onder verantwoordelijkheid van de manager onder wie de voor een inkoop en aanbesteding verantwoordelijke persoon hiërarchisch valt. Bij een medewerker zal aldus de teammanager verantwoordelijk zijn. Als de teammanager zelf de voor de aanbesteding verantwoordelijke persoon is, vindt de betreffende inkoop en aanbesteding plaats onder verantwoordelijkheid van de algemeen manager.
Voor de duidelijkheid is in het tweede lid opgenomen dat de beslissingsbevoegdheid bij inkoop en aanbesteding is vastgelegd in het Algemeen Mandaatbesluit gemeente Overbetuwe
Artikel 7 Bepalen aanbestedingsprocedure
Door middel van dit artikel wordt bepaald welke aanbestedingsprocedure wordt gevolgd en wanneer –gerelateerd aan bedragen- advies van de inkoper ken dan wel moet worden gevraagd.
Bij het aanbesteden van opdrachten moeten aanbestedende diensten het beginsel van proportionaliteit in acht nemen. Dit beginsel is uitgewerkt in de Gids proportionaliteit. Met het Aanbestedingsbesluit, behorend bij de Aanbestedingswet, is de Gids proportionaliteit als verplicht te volgen richtsnoer aangewezen. Het verplicht gebruik geldt zowel voor Europese aanbestedingen, nationale aanbestedingen als voor meervoudig onderhandse procedures.
In de Gids proportionaliteit zijn voorschriften opgenomen voor de toepassing van het proportionaliteitsbeginsel. Voor deze voorschriften geldt voor aanbestedende diensten het principe ‘pas toe of leg uit’. De Gids proportionaliteit geeft handvatten voor een redelijke toepassing van het proportionaliteitsbeginsel. Door middel van het opnemen van best practices en voorbeelden wordt inzichtelijk gemaakt wat in een bepaalde situatie doorgaans wel en niet proportioneel is. De term doorgaans geeft aan dat dit niet in alle omstandigheden het geval zal zijn. De Gids proportionaliteit gaat hoofdzakelijk in op afwegingen die een aanbestedende dienst moet maken om tot proportionele eisen, voorwaarden en criteria te komen en geeft bandbreedtes aan. Van geval tot geval dient derhalve beoordeeld te worden welke aanbestedingsprocedure het meest proportioneel is. Dit is niet meer louter afhankeijk van een financiele drempel. Afwijking van de Gids propotionaiteit dient wel te worden gemotiveerd. Bij afwijking dient nog immer de context van de Gids in aanmerking te worden genomen. Bij elk geval dient bekeken te worden of gelet op de omstandigheden van het geval afwijking niet gerechtvaardigd is gelet op het proporitoniaiteitsbeginsel.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 10 Inschakelen Autoriteit Consument en Markt
De Autoriteit Consument en Markt is een nieuwe toezichthouder, per 1 april 2013 is de Nma hierin opgegaan.
Bij het inschakelen van het Bureau Bibob, na tussenkomst van de inkoopcoördinator, op grond van het eerste lid van dit artikel, ligt het voor de hand om hier een jurist bij te betrekken.
Artikel 12 Vergoeding inschrijvingskosten
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 13 Aanbestedingsdossier
In dit artikel is bepaald dat van elke aanbestedingsprocedure, waar de inkoopcoördinator om advies moet worden gevraagd, de inkoopcoördinator een aanbestedingsdossier bij moet houden.
Zodra er gebruik wordt gemaakt van TenderNed bij Europese aanbestedingen, is er voldaan aan het bepaalde in het tweede lid van dit artikel.
Het college kan één of meer artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van het inkopen en aanbesteden, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit geldt alleen voor gevallen die ten tijde van het vaststellen van dit besluit niet waren voorzien. Wordt gebruik gemaakt van de hardheidsclausule dan volgt daaruit dat dit besluit moet worden aangepast.
Artikel 15 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.