Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Overbetuwe

Inkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Overbetuwe
Officiële naam regelingInkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2011
CiteertitelInkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Inkoop- en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2007, zoals vastgesteld bij besluit van 21 augustus 2007, wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Financiële verordening gemeente Overbetuwe, art. 13a

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201205-09-2013Nieuwe regeling

20-12-2011

Hét Gemeente Nieuws; 21-12-2011

11bwb00085
30-08-200701-01-200701-01-2012Nieuwe regeling.

21-08-2007

Hét Gemeente Nieuws; 29-08-2007

07bwb000621

Tekst van de regeling

Ons kenmerk: 11bwb00085

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

gelet op artikel(en) 13a van de Financiële verordening gemeente Overbetuwe 2007;

b e s l u i t e n :

vast te stellen het

Inkoop en aanbestedingsbesluit

gemeente Overbetuwe 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    aanbesteden: het uitnodigen van één of meer partijen om deel te nemen aan een procedure, met als doel het doen van een aanbod (offerte) voor de uitvoering van een opdracht;

  • b.

    aanbestedingsdossier: dossier waarin de aanbestedingsprocedure wordt vastgelegd;

  • c.

    inkoopcoördinator: de voor het proces van inkopen en aanbesteden verantwoordelijke persoon, ondergebracht bij het team Advies, voor zover hij op grond van dit besluit bij de inkoop en aanbesteding is betrokken;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    diensten: alle overeenkomsten op het gebied van dienstverlening, die niet beschouwd kunnen worden als opdrachten voor leveringen of werken;

  • f.

    Europees (openbaar) aanbesteden: aanbesteden waarbij de overheidsorganisatie op Europees niveau een openbare aankondiging voor een opdracht plaatst, onder vrije concurrentie tussen alle Europese leveranciers en onder toepassing van de Europese aanbestedingsregels;

  • g.

    inkoop: alle handelingen waar een externe factuur tegenover staat;

  • h.

    leveringen: overeenkomsten voor het aankopen, leasen, huren of in huurkoop nemen (met of zonder koopoptie) van producten;

  • i.

    manager: algemeen manager en/of teammanager;

  • j.

    onderhands aanbesteden: aanbesteden zonder een openbare aankondiging. Er is geen (bij enkelvoudig) of beperkte (bij meervoudig) concurrentie tussen een aantal zelfgekozen leveranciers;

  • k.

    openbaar aanbesteden: aanbesteden waarbij de overheidsorganisatie op nationaal niveau een openbare aankondiging voor een opdracht plaatst, onder vrije concurrentie tussen alle nationale leveranciers;

  • l.

    raad: de gemeenteraad;

  • m.

    secretaris: de gemeentesecretaris;

  • n.

    voor een inkoop en aanbesteding verantwoordelijke persoon: degene die inhoudelijk verantwoordelijk is voor het in een specifiek geval inkopen en aanbesteden;

  • o.

    werken: het product van een geheel van bouwkundige of civieltechnische werken dat ertoe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen;

  • p.

    Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

Artikel 2 Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid

Doelstellingen van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn:

  • 1.

    het naleven van de relevante (Europese) wet- en regelgeving;

  • 2.

    het realiseren van een doelmatig aanbestedingsbeleid;

  • 3.

    het afleggen van verantwoording over de besteding van publieke gelden;

  • 4.

    het streven naar transparantie opdat bedrijven gelijke kansen en gelijke behandeling krijgen in het proces van aanbestedingen;

  • 5.

    het optimaliseren van kostenbeheersing en kwaliteit door het stimuleren van opdrachtnemers tot het aanbieden van de economisch voordeligste aanbieding;

  • 6.

    het waarborgen van de integriteit van het aanbestedingsproces, zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau.

Artikel 3 Vaststellen inkoop- en aanbestedingsbeleid

  • 1.

    Het college stelt een inkoop- en aanbestedingsbeleid vast, dat is gebaseerd op de in dit besluit geformuleerde uitgangspunten.

  • 2.

    Voordat het college het inkoop- en aanbestedingsbeleid vaststelt, stelt het college de raad in de gelegenheid zijn wensen en bedenkingen hierover ter kennis van het college te brengen.

Artikel 4 Gecoördineerde inkoopfunctie

  • 1.

    De gecoördineerde inkoopfunctie is ondergebracht bij de inkoopcoördinator. De inkoopcoördinator identificeert de inkoopbehoefte.

  • 2.

    Voor het identificeren van de inkoopbehoefte, levert elke teammanager jaarlijks vóór 1 januari zijn inkoop- en aanbestedingsplan voor het komende jaar bij de inkoopcoördinator aan.

Artikel 5 Adviesfunctie aanbesteden

  • 1.

    De adviesfunctie aanbesteden is ondergebracht bij de inkoopcoördinator.

  • 2.

    De inkoopcoördinator geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de voor een inkoop en aanbesteding verantwoordelijke persoon.

  • 3.

    De inkoopcoördinator brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over:

    • a.

      het voldoen van de aanbestedingsstukken aan de Europese regels en het inkoop- en aanbestedingsbesluit en -beleid;

    • b.

      de wijze van aanbesteden;

    • c.

      het resultaat van de aanbesteding en het gunningsadvies.

  • 4.

    In de artikelen 7 en 7a is bepaald in welke gevallen advies kan en in welke gevallen advies aan de inkoopcoördinator moet worden gevraagd.

  • 5.

    Van een advies van de inkoopcoördinator kan slechts worden afgeweken op basis van een besluit van het college.

  • 6.

    De voor een inkoop en aanbesteding verantwoordelijke persoon stelt de inkoopcoördinator in kennis van de aanbestedingsprocedure als zijn advies moet worden gevraagd. De inkoopcoördinator houdt een registratie bij van de aanbestedingsprocedures waarbij zijn advies moet worden gevraagd en waarvan hij in kennis is gesteld.

  • 7.

    In afwijking van het eerste lid, is de adviesfunctie aanbesteden voor de gemeentelijke brandweer ondergebracht bij het Openbaar lichaam Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM).

Artikel 6 Verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid

  • 1.

    De inkoop en aanbesteding vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de manager onder wie de voor een inkoop en aanbesteding verantwoordelijke persoon hiërarchisch valt.

  • 2.

    De beslissingsbevoegdheid bij inkoop en aanbesteding is vastgelegd in het Algemeen Mandaatbesluit.

Artikel 7 Bepalen aanbestedingsprocedure

Bij het bepalen van de aanbestedingsprocedure geldt:

  • 1.

    Enkelvoudig onderhandse aanbesteding vindt plaats:

    • a.

      bij leveringen en diensten: tot een bedrag van € 10.000,-;

    • b.

      bij werken: tot een bedrag van € 50.000,-;

    • c.

      advies van de inkoopcoördinator kán worden gevraagd.

  • 2.

    Meervoudig onderhandse aanbesteding vindt plaats:

    • a.

      bij leveringen en diensten: vanaf € 10.000,- tot een bedrag van € 100.000,-;

    • b.

      bij werken: vanaf € 50.000,- tot een bedrag van € 500.000,-;

    • c.

      advies van de inkoopcoördinator moet worden gevraagd.

  • 3.

    Openbare aanbesteding vindt plaats:

    • a.

      bij leveringen en diensten: vanaf € 100.000,- tot het Europees drempelbedrag;

    • b.

      bij werken: vanaf € 500.000,- tot het Europees drempelbedrag;

    • c.

      advies van de inkoopcoördinator moet worden gevraagd.

  • 4.

    Europese aanbesteding vindt plaats:

    • a.

      bij leveringen, diensten en werken: vanaf het Europees drempelbedrag;

    • b.

      advies van de inkoopcoördinator moet worden gevraagd.

Artikel 7a Uitzondering bepalen aanbestedingsprocedure

In afwijking van artikel 7, geldt bij het bepalen van de aanbestedingsprocedure bij diensten, bestaande uit inhuur personeel:

  • 1.

    Enkelvoudig onderhandse aanbesteding vindt plaats:

    • a.

      tot een bedrag van € 100.000,-;

    • b.

      advies van de inkoopcoördinator kan worden gevraagd.

  • 2.

    Meervoudig onderhandse aanbesteding vindt plaats:

    • a.

      vanaf € 100.000,- tot het Europees drempelbedrag;

    • b.

      advies van de inkoopcoördinator kan worden gevraagd.

  • 3.

    Europese aanbesteding vindt plaats:

    • a.

      vanaf het Europees drempelbedrag;

    • b.

      advies van de inkoopcoördinator moet worden gevraagd.

Artikel 8 Dooronderhandelen

  • 1.

    Bij dooronderhandelen, voor zover toegestaan, met één of meerdere inschrijvers in geval van te hoge of te lage inschrijvingen, moet altijd advies worden gevraagd bij de inkoopcoördinator, voordat wordt besloten hoe met die afwijking zal worden omgegaan. Van dit advies kan niet worden afgeweken, anders dan met instemming van de secretaris of een besluit van het college.

  • 2.

    Bij Europese aanbestedingen is dooronderhandelen niet toegestaan.

Artikel 9 Nacalculatie

Nacalculatie van de inschrijving ten opzichte van de besteksraming vindt alleen bij werken plaats.

Artikel 10 Inschakelen Nederlandse Mededingingsautoriteit

Als er reële vermoedens zijn dat de (veel) te hoge inschrijfbedragen verband houden met onregelmatigheden aan de zijde van de inschrijver(s), zoals vooroverleg en/of prijsafspraken tussen inschrijvers, wordt er door tussenkomst van de inkoopcoördinator contact opgenomen met de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Artikel 11 Wet Bibob

  • 1.

    Een verzoek om een advies op grond van de Wet Bibob wordt ingediend na tussenkomst van de inkoopcoördinator.

  • 2.

    Ook bij niet-Europese aanbestedingen worden de uitsluitingscriteria van de Europese aanbestedingsrichtlijnen expliciet op de desbetreffende aanbesteding van toepassing verklaard.

  • 3.

    Bij de aanbesteding wordt vermeld welke documenten een inschrijver moet overleggen om aan te tonen dat de verschillende uitsluitingscriteria niet op hem van toepassing zijn.

Artikel 12 Vergoeding inschrijvingskosten

Inschrijvingskosten worden niet vergoed, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 13 Aanbestedingsdossier

  • 1.

    Van elke aanbestedingsprocedure, waar de inkoopcoördinator om advies moet worden gevraagd, houdt de inkoopcoördinator een aanbestedingsdossier bij.

  • 2.

    In het geval van Europese aanbestedingen worden in het dossier ook de gegevens vastgelegd die aan de Centrale Dienst In- en Uitvoer van de Belastingdienst moeten worden verschaft.

Artikel 14 Hardheidsclausule

Het college kan één of meer artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van het inkopen en aanbesteden, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 15 Intrekking oude regeling

Het Inkoop en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2007, zoals vastgesteld bij besluit van 21 augustus 2007, wordt ingetrokken.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2012.

Artikel 17 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Inkoop en aanbestedingsbesluit gemeente Overbetuwe 2011.

Aldus besloten in de vergadering van 20 december 2011.

Het college van burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris,de burgemeester,
   
   
Th.M.M. Hoex.E. Tuijnman.

Algemene toelichting

Op grond van artikel 160, eerste lid, sub e. is het college bevoegd privaatrechtelijke rechtshandelingen te sluiten, oftewel overeenkomsten te sluiten. Dit besluit legt de interne regels vast met betrekking tot de gemeentelijke inkoop en aanbesteding waarbij uiteindelijk overeenkomsten over werken, diensten en leveringen worden gesloten.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel zijn de in dit besluit gehanteerde begrippen omschreven.

Artikel 2 Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid

In dit artikel zijn de zes doelstellinge van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleids vastgelegd.

Artikel 3 Vaststellen inkoop- en aanbestedingsbeleid

Op grond van het bepaalde in het eerste lid stelt het college het inkoop- en aanbestedingsbeleid vast. De basis van dat beleid vindt is gelegen in de in dit besluit neergelegde uitgangspunten.

De raad stelt als bestuursorgaan de kaders en stelt eveneens budget beschikbaar. Om die reden is in het tweede lid opgenomen dat het colllege voordat het het beleid terzake vaststelt, de raad in de gelegenheid stelt wensen en bedenkingen over het inkoop- en aanbestedingsbeleid ter kennis van het college te brengen.

Artikel 4 Gecoördineerde inkoopfunctie

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 5 Adviesfunctie aanbesteden

Geregistreerd worden, op grond van het zesde lid, in elk geval of het een levering, een dienst of een werk betreft, de aard en de geraamde waarde van de opdracht, welke aanbestedingsprocedure is gevolgd en in voorkomend geval op welke uitzonderingsgrond de keuze voor een andere aanbestedingsprocedure dan voorgeschreven is gebaseerd, voorzien van een motivering.

Artikel 6 Verantwoordelijk- en beslissingsbevoegdheid

Uitgangspunt is dat de inkoop en aanbesteding plaatsvindt onder verantwoordelijkheid van de manager onder wie de voor een inkoop en aanbesteding verantwoordelijke persoon hiërarchisch valt. Bij een medewerker zal aldus de teammanager verantwoordelijk zijn. Als de teammanager zelf de voor de aanbesteding verantwoordelijke persoon is, vindt de betreffende inkoop en aanbesteding plaats onder verantwoordelijkheid van de algemeen manager.

Voor de duidelijkheid is in het tweede lid opgenomen dat de beslissingsbevoegdheid bij inkoop en aanbesteding is vastgelegd in het Algemeen Mandaatbesluit.

Artikel 7 Bepalen aanbestedingsprocedure

Door middel van dit artikel wordt bepaald welke aanbestedingsprocedure wordt gevolgd, gerelateerd aan bedragen.

Artikel 7a Uitzondering bepalen aanbestedingsprocedure

Bij het bepalen van de aanbestedingsprocedure bij diensten, bestaande uit de inhuur van personeel, wordt de te volgen aanbestedingsprocedure anders bepaald dan overeenkomstig artikel 7. Deze afwijking is vastgelegd in dit artikel.

Artikel 8 Dooronderhandelen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 9 Nacalculatie

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 10 Inschakelen Nederlandse Mededingingsautoriteit

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 11 Wet Bibob

Bij het inschakelen van het Bureau Bibob, na tussenkomst van de inkoopcoördinator, op grond van het eerste lid van dit artikel, ligt het voor de hand om hier een jurist bij te betrekken.

Artikel 12 Vergoeding inschrijvingskosten

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 13 Aanbestedingsdossier

In dit artikel is bepaald dat van elke aanbestedingsprocedure, waar de inkoopcoördinator om advies moet worden gevraagd, de inkoopcoördinator een aanbestedingsdossier bij moet houden.

Zodra er gebruik wordt gemaakt van TenderNed bij Europese aanbestedingen, is er voldaan aan het bepaalde in het tweede lid van dit artikel.

Artikel 14 Hardheidsclausule

Het college kan één of meer artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van het inkopen en aanbesteden, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit geldt alleen voor gevallen die ten tijde van het vaststellen van dit besluit niet waren voorzien. Wordt gebruik gemaakt van de hardheidsclausule dan volgt daaruit dat dit besluit moet worden aangepast.

Artikel 15 Intrekking oude regeling

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 17 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.