Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Overbetuwe

Beheerregeling basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Overbetuwe
Officiële naam regelingBeheerregeling basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2011
CiteertitelBeheerregeling basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De beheerregeling gemeentelijke basisadministratie gemeente Overbetuwe, zoals vastgesteld bij besluit van 5 oktober 2010, wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 14

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201206-01-2014nieuwe regeling

20-12-2011

Hét Gemeente Nieuws; 04-01-2012

11bwb00071
21-10-201001-10-201001-01-2012nieuwe regeling

05-10-2010

Hét Gemeente Nieuws; 20-10-2010

10bwb00483
22-11-200701-10-2010nieuwe regeling

06-11-2007

Hét Gemeente Nieuws; 21-11-2007

06bwb00770

Tekst van de regeling

Ons kenmerk: 11bwb00071

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

gelet op artikel(en) 14 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de

Beheerregeling basisregistratie personen

gemeente Overbetuwe 2011

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

a.applicatiebeheer:het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het BRP-toepassingssysteem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
b.autorisatiebesluit:een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid van de wet over de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
c.basisadministratie:de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente, als bedoeld in artikel 2 van de wet;
d.basisregistratie personen:de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente;
e.beheerder:de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen;
f.Besluit:het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
g.beveiligingsbeheer:het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;
h.bewerker:degene die voor de verantwoordelijke of beheerder persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen en die geen zeggenschap heeft over de verwerking;
i.college:het college van burgemeester en wethouders;
j.GBA-V:de verstrekkingsvoorziening, als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;
k.gegevensbeheer:het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
l.gegevensverwerking:het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
m.gemeente:de gemeente Overbetuwe;
n.informatiebeheer:het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteits-, beveiligings-, verstrekking- en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
o.ingeschrevene:degene ten aanzien van wie een persoonslijst, als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;
p.privacybeheer:het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;
q.systeembeheer:het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem;
r.verantwoordelijke:het college dat via de wet is aangewezen als verantwoordelijke;
s.wet:de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 2 Beheerder basisregistratie personen; beveiligingsbeheerder

  • 1.

    De teammanager van het team Publiekszaken is beheerder van de basisregistratie personen en van het autorisatiebesluit en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. De teammanager kan de uitvoering van de taak van informatiebeheerder en privacybeheerder geheel of gedeeltelijk opdragen aan één of meer van zijn/haar ondergeschikte ambtenaren.

  • 2.

    De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan.

  • 3.

    De beveiligingsbeheerder rapporteert periodiek aan het college en de directie.

Artikel 3 Beveilings-, informatie en systeembeheerder

  • 1.

    Het college benoemt de beveiligingsbeheerder GBA.

  • 2.

    De informatiebeheerder wijst functionarissen aan die worden belast met:

    • a.

      gegevensbeheer;

    • b.

      applicatiebeheer;

    • c.

      gegevensverwerking;

    • d.

      het namens het college afnemen van de in artikel 36, tweede lid, onder e. van de wet bedoelde verklaring.

  • 3.

    De teammanager van het team Informatie wijst medewerkers aan die zijn belast met het systeembeheer.

Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer

Artikel 4 Taken informatiebeheerder

De informatiebeheerder voorziet in:

  • a.

    een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

  • b.

    een jaarlijkse rapportage aan het college over de onder a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;

  • c.

    een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 12 bedoelde kwaliteitssteekproef;

  • d.

    administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de wet in is voorzien;

  • e.

    periodiek overleg tussen hem/haar en de op basis van deze regeling aangewezen beheerders;

  • f.

    richtlijnen voor de bijhouding van de basisregistratie personen.

Artikel 5 Adviestaak informatiebeheerder

De informatiebeheerder adviseert het college als de verantwoordelijke van de basisregistratie personen over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie, te weten:

  • a.

    persoonsinformatievoorziening;

  • b.

    beveiliging;

  • c.

    privacy;

  • d.

    gegevenskwaliteit;

  • e.

    personeelsaangelegenheden.

Artikel 6 Beslistaak informatiebeheerder

De informatiebeheerder beslist:

  • a.

    over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het BRP-toepassingssysteem;

  • b.

    op verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V;

  • c.

    op verzoeken van binnengemeentelijke afnemers en derden tot het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie personen;

  • d.

    op verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot het systematisch verkrijgen van gegevens;

  • e.

    over het toekennen van autorisaties met betrekking tot het bepaalde onder b., c. en d..

Artikel 7 Overige taken informatiebeheerder

De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

  • a.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • b.

    de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 6 geschiedt volgens de bepalingen uit de wet, de Verordening basisregistratie personen en de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • c.

    de bij of krachtens de wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, alsmede de beveiliging van de basisregistratie personen worden nageleefd;

  • d.

    dat alle in artikel 3, eerste lid genoemde functionarissen, alsmede de systeembeheerder op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het BRP-toepassingssysteem en van de gevolgen van deze installatie;

  • e.

    de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het Informatiebeveiligingsplan worden nageleefd.

Artikel 8 Deelnemen aan buitengemeentelijk overleg

De informatiebeheerder, of een op grond van artikel 3, eerste lid aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg inzake onderwerpen die het beheer van de basisregistratie personen aangaan.

Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer

Artikel 9 Verantwoordelijkheid gegevensbeheerder

  • 1.

    De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de basisadministratie;

    • b.

      het beheer van documentatie op het gebied van de wet en overige regelgeving op het gebied van de basisadministratie;

    • c.

      de communicatie met de afnemers en andere houders van basisadministraties over gegevensverwerking;

    • d.

      het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de basisadministratie;

    • e.

      het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens in de basisadministratie.

  • 2.

    De gegevensbeheerder beslist binnen 5 dagen over het in behandeling nemen van een melding van een afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de basisadministratie opgenomen (authentiek) gegeven. Hij stelt de afnemer in kennis van zijn beslissing.

Artikel 10 Taken gegevensbeheerder

De gegevensbeheerder voorziet in:

  • a.

    de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 81, 82 en 83 van de wet;

  • b.

    controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de basisregistratie personen.

Artikel 11 Geven van aanwijzingen

De gegevensbeheerder is bevoegd in overleg met de applicatiebeheerder vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de basisadministratie.

Artikel 12 Kwaliteitszorg

De gegevensbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen.

Artikel 13 Deelnemen aan overleg

De gegevensbeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e. genoemde overleg.

Hoofdstuk 4 Het systeembeheer

Artikel 14 Verantwoordelijkheid systeembeheerder

De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.

Artikel 15 Taken systeembeheerder

De systeembeheerder voorziet in:

  • a.

    de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

  • b.

    een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de BRP-apparatuur is opgesteld;

  • c.

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • d.

    de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig wat daarover intern en met derden is overeengekomen.

Artikel 16 Bevoegdheid systeembeheerder

De systeembeheerder is bevoegd:

  • a.

    direct maatregelen te treffen als de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is; hij is verplicht achteraf ter zake te rapporteren aan de informatiebeheerder;

  • b.

    aanwijzingen te geven over:

    • 1.

      beheer toepassingssystemen;

    • 2.

      beheer van bestanden;

    • 3.

      reconstructiemaatregelen.

Artikel 17 Deelnemen aan overleg

De systeembeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e. genoemde overleg.

Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer

Artikel 18 Taken applicatiebeheerder

De applicatiebeheerder voorziet in:

  • a.

    een planning van periodieke gegevensverstrekkingen die op basis van het autorisatiebesluit wordt gedaan;

  • b.

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • c.

    een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • d.

    de toekenning van de autorisatieniveaus voor actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de applicatiebeheerder en de informatiebeheerder op grond van een besluit van de informatiebeheerder;

  • e.

    de bijhouding van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 6 door de informatiebeheerder zijn toegekend;

  • f.

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • g.

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • h.

    de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

  • i.

    een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder of een derde, voor de onder h. genoemde problemen en klachten;

  • j.

    de voorlichting aan de alle in artikel 3 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • k.

    de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder;

  • l.

    de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de basisregistratie personen worden ontleend;

  • m.

    de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

  • n.

    een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zonodig door inschakeling van een derde.

Artikel 19 Verantwoordelijkheid applicatiebeheerder

De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

  • c.

    de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het college vastgestelde procedurebeschrijving voor de basisregistratie personen;

  • d.

    het beheer van de tabellen van de basisregistratie personen;

  • e.

    het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 20 Bevoegheid applicatiebeheerder

De applicatiebeheerder is bevoegd:

  • a.

    gegevensverwerkers en het personeel dat direct toegang heeft tot de basisregistratie personen aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    over het gebruik van de basisregistratie personen gedragsregels op te stellen.

Artikel 21 Uitvoering uitwijkprocessen

De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk.

Artikel 22 Naleving procedures Informatiebeveiligingsplan

De applicatiebeheerder ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het Informatiebeveiligingsplan worden nageleefd.

Artikel 23 Deelnemen aan overleg

De applicatiebeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e. genoemde overleg en het externe gebruikersoverleg.

Hoofdstuk 6 Het privacybeheer

Artikel 24 Verantwoordelijkheid privacybeheerder

De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de inhoudelijke afhandeling van verzoeken als bedoeld in artikel 6, onder b., c. en d.;

  • b.

    het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de wet en de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 25 Taken privacybeheerder

De privacybeheerder voorziet in:

  • a.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de basisregistratie personen overeenkomstig artikel 79 van de wet respectievelijk artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (inzage);

  • b.

    de behandeling van alle verzoeken om geheimhouding die op basis van artikel 102, lid 1a ingediend worden en doet eventueel de privacytoets van artikel 102, tweede lid;

  • c.

    de afhandeling van verzoeken op grond van artikel 36, 37 en 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • d.

    de kennisgeving op grond van artikel 38 van de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • e.

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de basisadministratie aan afnemers en derden.

Artikel 26 Bevoegdheid privacybeheerder

De privacybeheerder is bevoegd:

  • a.

    op grond van het in artikel 24, onder b. genoemde toezicht, alle gebruikers van het toepassingssysteem aanwijzingen te geven;

  • b.

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de basisregistratie personen, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

Artikel 27 Betrokkenheid bij bezwaar- en beroepsprocedures

De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaar- en beroepsprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de wet en daarbij behorende regelingen en de Wet bescherming persoonsgegevens, voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

Hoofdstuk 7 De gegevensverwerking

Artikel 28 Taken gegevensverwerkers

De gegevensverwerkers voorzien in:

  • a.

    het verwerken van de gegevens in de basisadministratie overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de wet voorgeschreven systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

  • b.

    het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

  • c.

    de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

  • d.

    de behandeling van mutaties;

  • e.

    de behandeling van het netwerkverkeer, behalve de periodieke gegevensverstrekking;

  • f.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

  • g.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 36 van de wet en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet geen ontleningstatus is gegeven;

  • h.

    de dagelijkse controle van de in de basisadministratie aangebrachte actualiseringen;

  • i.

    de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van:

    • 1.

      wijziging van het naamgebruik;

    • 2.

      vervolginschrijving voor zover het betreft een binnengemeentelijke verhuizing;

    • 3.

      vervolginschrijving die leidt tot opname in de basisadministratie.

  • j.

    de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene in geval van een:

    • 1.

      1e inschrijving in de basisadministratie;

    • 2.

      een vervolginschrijving uit het buitenland.

Artikel 29 Beslissingsbevoegdheid gegevensverwerkers

De gegevensverwerkers:

  • a.

    beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de wet worden gedaan met inachtneming van het bepaalde in artikel 23 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;

  • b.

    beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een afnemer;

  • c.

    stellen afnemers in kennis van de beslissing als bedoeld onder b..

Hoofdstuk 8 Het beveiligingsbeheer

Artikel 30 Verantwoordelijkheid beveiligingsbeheerder

De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals beschreven in het Informatiebeveiligingsplan.

Artikel 31 Adviestaak beveiligingsbeheerder aan de manager van het team Publiekszaken

De beveiligingsbeheerder adviseert de teammanager van het team Publiekszaken over beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit en het Informatiebeveiligingsplan.

Artikel 32 Taken beveilingsbeheerder

De beveiligingsbeheerder ziet er op toe dat:

  • a.

    beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het Informatiebeveiligingsplan worden nageleefd;

  • b.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.

Artikel 33 Adviestaak beveiligingsbeheerder aan college

De beveiligingsbeheerder adviseert het college rechtstreeks als verantwoordelijke van de basisregistratie personen over beveiligingsaspecten die uit het Informatiebeveiligingsplan voortvloeien.

Artikel 34 Jaarverslag

De beveiligingsbeheerder voorziet in een jaarlijks verslag over de activiteiten inzake het beveiligingsbeheer.

Hoofdstuk 9 Slotbepalingen

Artikel 35 Intrekking oude regeling

De Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie gemeente Overbetuwe, zoals vastgesteld bij besluit van 5 oktober 2010, wordt ingetrokken.

Artikel 36 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2012.

Artikel 37 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Beheerregeling basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2011.

Aldus besloten in de vergadering van 20 december 2011.

Het college van burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris,de burgemeester,
   
   
Th.M.M. Hoex.E. Tuijnman.

Algemene toelichting

Inleiding

Sinds 1 januari 2010 geldt voor de hele overheid en dus ook binnen gemeenten, de verplichting om bij de uitvoering van taken, gebruik te maken van persoonsgegevens uit de gemeentelijke basisadmini­stratie persoonsgegevens (GBA). Gemeentelijke afnemers dienen gegevens over de eigen inwoners te betrekken uit de ‘eigen basisadministratie’. Gegevens van ‘niet-inwoners’ die elders in de GBA zijn ingeschreven, moeten afkomstig zijn uit de basisadministraties van die andere gemeenten of uit de landelijke voorziening, de GBA-V.

Het gebruik van persoonsgegevens uit de ‘eigen GBA’ moet bij of krachtens Verordening worden geregeld. De verkrijging van gegevens uit de GBA van andere gemeenten is gebaseerd op een autori­satiebesluit van de minister van BZK.

In de praktijk vindt distributie van persoonsgegevens doorgaans niet (meer) rechtstreeks vanuit de GBA plaats, maar vanuit een specifiek daarvoor ingericht distributiebestand. Dat distributiebestand wordt zowel gevoed vanuit de eigen basisadministratie (inwoners) als vanuit de basisadministraties van andere gemeenten (niet-inwoners). In een aantal gevallen worden daar nog persoonsgegevens aan toegevoegd van personen waarmee de gemeente ‘een relatie’ heeft maar die niet in een basis­admini­stratie zijn opgenomen. Het hiervoor beschrevene wordt geïllustreerd met figuur 1.

Figuur 1: Distributie GBA-gegevens

Beheer

Beheer gegevens inwoners

Voor het beheer van de ‘eigen GBA’ moet het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 14 van de Wet GBA een beheerregeling vaststellen, waarin de hoofdlijnen van het beheer van de basisad­ministratie zijn geregeld. De beheerregeling heeft alleen betrekking op het bronbestand, de eigen gemeentelijke basisadministratie.

Het distributiebestand moet echter worden beschouwd als een technische oplossing (een soort ver­lengstuk van de GBA), waarop de (privacy)voorschriften van de wet GBA van toepassing zijn en dat, voor wat betreft de persoonsgegevens van de eigen inwoners, valt binnen de reikwijdte van artikel 14 van de Wet GBA.

Beheer gegevens niet-inwoners

De beheerregeling is formeel gezien niet van toepassing op de gegevens van de niet-inwoners (welke voornamelijk afkomstig zijn uit de basisadministraties van andere gemeenten dan wel GBA-V). Op dat deel van het distributiebestand is namelijk de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing (Wbp). Het deel niet-inwoners moet worden gemeld bij het Cbp, maar de Wbp schrijft geen beheerregeling voor.

Conclusie beheer inwoners en niet-inwoners

Desondanks is het van belang om uit oogpunt van eenheid van persoonsinformatie- en privacybeleid en beheersbaarheid van de informatiestromen ook de voor dat deel van het distributiebestand rele­vante beheeraspecten onder te brengen respectievelijk te integreren in de beheerregeling voor de GBA. Daarmee ontstaat een ‘beheerregeling basisregistratie personen’ (BRP), bestaande uit de basisadministratie aangevuld met de geautomati­seerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente.

Verdeling beheerrollen

De beheerregeling onderkent naast een aantal beheerrollen, te weten informatiebeheer, gegevens­inhoude­lijk beheer, applicatiebeheer, technisch beheer, beveiligingsbeheer en privacybeheer ook de rol van de gegevens­verwerker. Gegevensverwerkers verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voor de ‘eigen basisad­ministratie’. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de basisgegevens van personen die niet tot de bevolking van de gemeente worden gerekend, ligt namelijk bij de beheerder van de basisadministratie van de andere gemeenten.

De verdeling van de beheerrollen is mede afhankelijk van de inrichting van de (persoons)informatie­huis­houding en het informatiebeleid van de gemeente. De taken, verantwoordelijkheden en bevoegd­he­den per rol en de bijbehorende competenties zijn richtinggevend voor de plaats in de organisatie waar deze belegd worden.

Privacybeheer

Op de gegevensverwerking over de niet-inwoners is zoals gezegd de Wbp van toepassing. Zo is bijvoorbeeld het inzagerecht voor deze categorie van personen gebaseerd op artikel 36 Wet bescherming persoonsgegevens, terwijl de inwoners een beroep kunnen doen op artikel 79 Wet GBA.

De taken van de privacybeheerder zijn in deze beheerregeling verruimd. Verzoeken uit de organisatie om gegevens uit de (eigen) basisadministratie(s) of uit de GBA-V moeten door de privacybeheerder getoetst worden op doelbinding, rechtmatigheid, proportionaliteit, etcetera. De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder, die moet beslissen op dergelijke verzoeken. Een verzoek kan inhouden gebruik te maken van de bestaande ministeriële autorisatie, maar ook uitbreiding van de autorisatie in verband met de uitvoering van een taak die nog niet het autorisatiebesluit is voorzien.

Artikelsgewijze toelichting

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit artikel geeft de omschrijvingen van de in deze regeling gebruikte begrippen.

Artikel 2 Beheerder basisregistratie personen; beveiligingsbeheerder

Op grond van het eerste lid kan de teammanager van het team Publiekszaken, in zijn hoedanigheid van informatie- en privacybeheerder, de uitvoering van deze taak geheel of gedeeltelijk opdragen aan één of meer aan zijn ondergeschikte ambtenaren. Hiermee gaat uitdrukkelijk niet de verantwoordelijkheid, die het teammanager terzake heeft, over op die ambtena(a)r(en).

De periodieke rapportage, zoals voorgeschreven in het derde lid, gebeurt minimaal eens per jaar.

Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer

Artikel 6 Beslistaak informatiebeheerder

Onder systematische verkrijging, als bedoeld onder d. van dit artikel, wordt verstaan: de spontane verstrekking van mutaties op gegevens, hetzij elektronisch hetzij op papier (mutatieberichtgeving).

Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer

Artikel 12 Kwaliteitszorg

Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de basisadministratie onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling. Gelet op het welslagen van deze audit is het zaak dat de gegevensbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen.

Hoofdstuk 9 Slotbepalingen

Artikel 35 Intrekking oude regeling

Met deze bepaling wordt de Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie gemeente Overbetuwe ingetrokken.