Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Overbetuwe

Verordening op de raadscommissies gemeente Overbetuwe 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Overbetuwe
Officiële naam regelingVerordening op de raadscommissies gemeente Overbetuwe 2007
CiteertitelVerordening op de raadscommissies gemeente Overbetuwe 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Verordening op de raadscommissies gemeente Overbetuwe 2006 wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82, art. 84,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2012nieuwe regeling

01-11-2010

Hét Gemeente Nieuws; 09-11-2011

11rb000116
23-12-2010nieuwe regeling

14-12-2010

Hét Gemeente Nieuws; 22-12-2010

10rb000108
18-03-2010nieuwe regeling

11-03-2010

Hét Gemeente Nieuws; 17-03-2010

10RB000013
11-06-200818-03-2010nieuwe regeling

27-05-2008

Hét Gemeente Nieuws; 04-06-2008

08RB000164
29-08-200711-06-2008nieuwe regeling

28-08-2007

Hét Gemeente Nieuws; 29-08-2007

07rb000137

Tekst van de regeling

Onderwerp: Verordening op de raadscommissies gemeente Overbetuwe 2007

Ons kenmerk: 07rb000137

Nr. 9A

De raad van de gemeente Overbetuwe;

gelezen het voorstel van het presidium van 16 juli 2007;

gelet op artikel(en) 82 en 84 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Verordening op de raadscommissies gemeente Overbetuwe 2007

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    lid: lid of buitengewoon lid van een raadscommissie;

  • c.

    voorzitter: (plv.) voorzitter van een raadscommissie;

  • d.

    commissiegriffier: (plv.) secretaris van een raadscommissie;

  • e.

    griffier: (plv.) griffier van de raad;

  • f.

    vergadering: vergadering van een raadscommissie.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling raadscommissies
  • 1.

    De raad stelt de volgende raadscommissies in:

    • a.

      ruimte;

    • b.

      burger;

    • c.

      huis der gemeente (HdG);

    • d.

      gemeentebrede en/of financiële zaken (GFZ).

  • 2.

    De raadscommissie ruimte adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:

    • a.

      te ontwikkelen nieuw beleid en bij te stellen bestaand beleid op de gemeentelijke beleidsterreinen: ruimtelijke ordening, openbare ruimte, verkeer en vervoer, bouwen, wonen en milieu;

    • b.

      te ontwikkelen kaders of bestuursopdrachten op de gemeentelijke beleidsterreinen: ruimtelijke ordening, openbare ruimte, verkeer en vervoer, bouwen, wonen en milieu;

    • c.

      te ontwikkelen nieuwe regels en bij te stellen bestaande regels op de gemeentelijke terreinen ruimtelijke ordening, openbare ruimte, verkeer en vervoer, bouwen, wonen en milieu. Het gaat hierbij om zaken als verordeningen, beleidsregels, bestemmingsplannen, welke getoetst worden op burgergerichte kwaliteit en (juridische) houdbaarheid;

    • d.

      evaluatie, controle en financiële zaken aangaande de bovengenoemde onderwerpen.

  • 3.

    De raadscommissie burger adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:

    • a.

      te ontwikkelen nieuw beleid en bij te stellen bestaand beleid op de gemeentelijke beleidsterreinen: sociale zaken, maatschappelijke ontwikkeling, onderwijs, veiligheid, bestuur en organisatie;

    • b.

      te ontwikkelen kaders of bestuursopdrachten op de gemeentelijke beleidsterreinen: sociale zaken, maatschappelijke ontwikkeling, onderwijs, veiligheid, bestuur en organisatie;

    • c.

      te ontwikkelen nieuwe regels en bij te stellen bestaande regels op de gemeentelijke terreinen sociale zaken, maatschappelijke ontwikkeling, onderwijs, veiligheid, bestuur en organisatie. Het gaat hier om zaken als verordeningen, beleidsregels, bestemmingsplannen, welke getoetst worden op burgergerichte kwaliteit en (juridische) houdbaarheid;

    • d.

      evaluatie, controle en financiële zaken aangaande de bovengenoemde onderwerpen.

  • 4.

    De raadscommissie huis der gemeente adviseert en overlegt over alle onderwerpen die betrekking hebben op het tot stand komen van het nieuwe gemeentehuis.

  • 5.

    De raadscommissie gemeentebrede en/of financiële zaken adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:

    • a.

      onderwerpen die de gehele gemeente raken en breder zijn dan de onderwerpen zoals genoemd bij de raadscommissies burger, ruimte of huis der gemeente;

    • b.

      gemeentebrede financiële zaken, waaronder in ieder geval: programmarekening en programmaverantwoording, voor- en najaarsnota, managementletters accountant.

  • 6.

    Naast de raadscommissies als bedoeld in het eerste lid kan de raad projectcommissies instellen. Een dergelijke commissie wordt ingesteld als sprake is van een project:

    • a.

      dat van grote politieke en/of maatschappelijke importantie is;

    • b.

      waarbij verschillende belangen zorgvuldig afgewogen dienen te worden, en

    • c.

      wat een grote betrokkenheid (kwalitatief en kwantitatief) van een of meerdere raadscommissies als bedoeld in het eerste lid zou vergen om het project zorgvuldig voor te bereiden en te evalueren, hetgeen als ongewenst wordt beschouwd.

  • 7.

    Op een projectcommissie is deze verordening van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat een projectcommissie niet de raad, maar één van de vier raadscommissies adviseert.

Artikel 2a Instelling auditcommissie
  • 1.

    De raad stelt een auditcommissie in, die tot taak heeft:

    • a.

      het doen van een aanbeveling over de selectie van de accountant;

    • b.

      het zijn van aanspreekpunt en controleur van de accountant;

    • c.

      het bespreken van board-/managementletter, accountantsrapport en programmaverantwoording;

    • d.

      het in dit verband toezicht houden op de uitvoering door het college van de (door de raad vastgestelde) kaders;

    • e.

      het afstemmen van de door de accountant, college en rekenkamer uit te voeren onderzoeken.

  • 2.

    De commissie bestaat uit 5 leden, waaronder in ieder geval de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de raadscommissie gemeentebrede en/of financiële zaken en de voorzitter van de grootste fractie. Als de voorzitter van de grootste fractie tevens (plaatsvervangend) voorzitter van de raadscommissie gemeentebrede en/of financiële zaken is, komt de voorzitter van de op één na grootste fractie in aanmerking om tot lid te worden benoemd, enzovoorts.

  • 3.

    De raad benoemt de leden van de commissie uit zijn midden. De raad kan de leden van de commissie schorsen en ontslaan.

  • 4.

    De leden van de commissie houden op lid van de commissie te zijn als zij ophouden raadslid te zijn of niet meer voldoen aan het gestelde in lid 2 van dit artikel.

  • 5.

    De leden van de commissie kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 7.

    De griffier dan wel een door hem aan te wijzen commissiegriffier is secretaris van de commissie.

  • 8.

    De commissie ressorteert onder de raadscommissie gemeentebrede en/of financiële zaken. De auditcommissie kan alleen door tussenkomst van de raadscommissie gemeentebrede en/of financiële zaken, gevraagd en ongevraagd, advies uitbrengen aan de raad.

  • 9.

    De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders beslist.

  • 10.

    Elk lid van de commissie heeft één stem. Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. De secretaris heeft een adviserende stem.

  • 11.

    Onverminderd de bevoegdheid van de raad om terzake voorschriften te stellen, regelt de commissie zelf haar wijze van werken en stelt zij een reglement van orde vast, met inachtneming van het bepaalde in dit artikel.

Artikel 3 Taken

Een raadscommissie heeft de volgende taken:

  • a.

    het uitbrengen van advies aan de raad over een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2, tweede, derde, vierde of vijfde lid, genoemde onderwerpen;

  • b.

    het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;

  • c.

    het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 2, tweede, derde, vierde of vijfde lid, genoemde onderwerpen.

Artikel 4 Samenstelling
  • 1.

    De raadscommissie burger, ruimte en GFZ bestaan elk uit twee leden per fractie, waarvan minimaal één raadslid dient te zijn, met uitzondering van de één- en tweemansfracties. De raadscommissie huis der gemeente bestaat uit één raadslid per fractie.

  • 2.

    De in het eerste lid genoemde leden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3.

    De raad kan daarnaast buitengewone leden benoemen.

  • 4.

    Een lid van de raadscommissie burger, ruimte en GFZ kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie.

  • 5.

    De fracties regelen zelfstandig de incidentele vervanging van de leden als bedoeld in het eerste lid. Het plaatsvervangend lid voldoet aan de in het vierde lid, genoemde vereisten.

  • 6.

    De benoeming van de in het vierde lid genoemde niet-raadsleden is niet eerder van kracht dan nadat zij schriftelijk hebben verklaard de vertrouwelijkheid van hetgeen ter sprake komt in de commissies niet te zullen schaden.

Artikel 5 Voorzitter
  • 1.

    De voorzitter en plaatsvervanger van de raadscommissie burger, ruimte en GFZ worden door de raad uit zijn midden benoemd. De raadscommissie huis der gemeente draagt zelf zijn voorzitter en plaatsvervanger ter benoeming aan de raad voor.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van de raadscommissie; uitgezonderd de voorzitter van de raadscommissie huis der gemeente.

  • 3.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      alles wat deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures
  • 1.

    De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Een lid en zijn plaatsvervanger houden op lid te zijn van een raadscommissie als zij niet meer voldoen aan de in artikel 4, vierde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 4.

    De raad kan de voorzitter of zijn plaatsvervanger ontslaan.

  • 5.

    Een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van artikel 4 en 5.

  • 7.

    Als een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid dat op voordracht van die fractie is benoemd, van rechtswege.

Artikel 7 Griffier en commissiegriffier
  • 1.

    Ter ondersteuning van iedere raadscommissie fungeert de griffier of een ambtenaar als commissiegriffier. De raad en het college beslissen in overleg welke ambtenaar deze functie vervult.

  • 2.

    De commissiegriffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3.

    Bij zijn verhindering of afwezigheid beslist de griffier, zijn vervanger of in het uiterste geval het raadspresidium over de vervanging.

  • 4.

    De griffier kan in iedere vergadering aanwezig zijn.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Artikel 8 Burgemeester en wethouders
  • 1.

    De voorzitter kan de burgemeester en/of één of meer wethouders uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2.

    Als de burgemeester of een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan de voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter neemt zo spoedig mogelijk een voorlopige beslissing op het verzoek.

  • 4.

    De raadscommissie kan bij aanvang van de vergadering beslissen dat de burgemeester en één of meer wethouders niet aan de beraadslagingen mogen deelnemen.

Artikel 9 Secretaris

De raadscommissie kan het college verzoeken de secretaris aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in deze verordening.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

Artikel 10 Vergaderfrequentie
  • 1.

    Met uitzondering van de raadscommissie huis der gemeente, vergaderen de commissies in beginsel maandelijks volgens een rooster, dat jaarlijks gelijktijdig met het rooster voor de vergaderingen van de gemeenteraad wordt vastgesteld. De raadscommissie huis der gemeente vergadert in beginsel ieder kwartaal of zo vaak als deze raadscommissie dat zelf noodzakelijk acht.

  • 2.

    Een raadscommissie vergadert voorts als het raadspresidium het nodig oordeelt of als tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 3.

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de griffier.

Artikel 11 Oproep
  • 1.

    De voorzitter stuurt ten minste negen werkdagen voor een vergadering de leden een schriftelijke en/of elektronische oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De oproepen voor de vergaderingen van de commissies als bedoeld in artikel 2, eerste lid, worden gelijktijdig verzonden.

  • 2.

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

  • 3.

    Als een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 12, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk twee werkdagen voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

Artikel 12 Agenda
  • 1.

    Voordat de schriftelijke en/of elektronische oproep wordt verstuurd, stelt het raadspresidium de agenda van de vergadering voorlopig vast.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter of het raadspresidium na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk twee werkdagen voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 3.

    Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 4.

    Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan hij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De raadscommissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 5.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
  • 1.

    Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het sturen van de schriftelijke en/of elektronische oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 14. Als na het versturen van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2.

    Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3.

    Als voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.

Artikel 14 Openbare kennisgeving
  • 1.

    De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep door aankondiging op de gemeentepagina in het gemeentelijke huis-aan-huisblad en zo mogelijk door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 17.

      Paragraaf 2 Orde der vergadering

Artikel 15 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 16 Opening vergadering; quorum
  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, als meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.

  • 3.

    Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden alleen beraadslagen of besluiten, als uit de presentielijst blijkt dat meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 17 Spreekrecht
  • 1.

    Voorafgaand aan de behandeling van een betreffend agendapunt kunnen aanwezige burgers het woord voeren over dat geagendeerde onderwerp.

  • 2.

    Het woord kan niet gevoerd worden:

    • a.

      over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter open staat of heeft opengestaan;

    • b.

      over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      als een klacht op grond van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    • d.

      onderwerpen die niet op de agenda staan.

  • 3.

    Degene, die van dit spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk op de dag voor de vergadering voor 16.00 uur aan de (commissie-)griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 4.

    De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5.

    Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er in totaal, over alle onderwerpen bij elkaar, meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

Artikel 18 Advieslijst
  • 1.

    De ontwerp-advieslijst van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, aan de leden toegestuurd gelijktijdig met de schriftelijke oproep. De ontwerp-advieslijst wordt op hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegestuurd.

  • 2.

    Bij het begin van de vergadering wordt, zo mogelijk, de advieslijst van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 3.

    De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht, een voorstel tot wijziging van de advieslijst aan de raadscommissie te doen, als de advieslijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor de vaststelling van de advieslijst bij de commissiegriffier te worden ingediend.

  • 4.

    De advieslijst moet inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester en de wethouders, de secretaris en de ter vergadering aanwezige leden, allen voorzover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben, afzonderlijk wordt vermeld welke leden afwezig waren;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een zakelijke samenvatting van het besprokene met vermelding van de fracties en de namen der aanwezigen die het woord voerden;

    • d.

      een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de namen van de fracties die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en met aantekening van de fracties van de leden die zich niet uitgelaten hebben;

    • e.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 26 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 5.

    De advieslijst wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.

  • 6.

    De vastgestelde advieslijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 19 Spreekregels
  • 1.

    Een lid, de voorzitter, de burgemeester, een wethouder en de secretaris spreken vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2.

    Bij bijzondere gelegenheden kan de voorzitter bepalen dat de in het eerste lid genoemde personen vanaf een andere plaats spreken.

Artikel 20 Volgorde sprekers
  • 1.

    Een lid, de burgemeester, een wethouder of de secretaris, voeren het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

  • 2.

    De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd, wanneer het woord wordt gevraagd over de orde van de vergadering.

Artikel 21 Aantal spreektermijnen
  • 1.

    De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 3.

    Een lid mag in een termijn niet meer dan één maal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 22 Spreektijd

Een lid kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden.

Artikel 23 Voorstellen van orde
  • 1.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
  • 1.

    Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;

    • b.

      een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2.

    Als een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Als de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 4.

    De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 25 Beraadslaging
  • 1.

    De raadscommissie kan op voorstel van de voorzitter of een lid beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 26 Deelname aan de beraadslaging door anderen
  • 1.

    De raadscommissie kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2.

    Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 27 Advies
  • 1.

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de raadscommissie of er een advies aan de raad wordt uitgebracht.

  • 3.

    Als de raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 4.

    In het advies worden de standpunten van alle fracties en buitengewone leden opgenomen.

Artikel 28 Stemming
  • 1.

    Een of meerdere leden van een raadscommissie kunnen via de voorzitter stemming aanvragen.

  • 2.

    Als door een of meer leden stemming wordt gevraagd doet de voorzitter daarvan mededeling.

  • 3.

    De stemming zal plaatsvinden naar gewicht van de fractie in de raad.

  • 4.

    Als de stemmen staken, wordt het voorstel/onderwerp door de voorzitter verwezen naar het presidium of geagendeerd voor de (eerst)volgende vergadering van de betreffende raadscommissie.

Hoofdstuk 5 Besloten vergadering

Artikel 29 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 30 Advieslijst
  • 1.

    De advieslijst van een besloten vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor de leden ter inzage bij de griffier.

  • 2.

    De advieslijst van een besloten vergadering wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van deze advieslijst. De vastgestelde advieslijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 31 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 32 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers

Artikel 33 Toehoorders en pers
  • 1.

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen (laten) vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 34 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 35 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 36 Hardheidsclausule

De raad(scommissie) kan kan één of meerdere artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van een goede voorbereiding van de besluitvorming door de raad(scommissie), leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 37 Intrekking oude regeling

De Verordening op de raadscommissies gemeente Overbetuwe 2006, zoals vastgesteld bij besluit van 16 maart 2006 en voor het eerst gewijzigd bij besluit van 24 april 2007, wordt ingetrokken.

Artikel 38 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 29 augustus 2007.

Artikel 39 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies gemeente Overbetuwe 2007.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering

van 28 augustus 2007.

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier,de voorzitter,
drs. A.J. van den BrinkE. Tuijnman.

Toelichting op de verordening

Artikelgewijze toelichting

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Om te voorkomen dat de omschrijving van terugkerende begrippen in de verordening moet worden herhaald, zijn in deze bepaling een aantal begrippen eenmalig gedefinieerd.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling raadscommissies

De gemeente Overbetuwe heeft 4 raadscommissies:

  • -

    Ruimte

  • -

    Burger

  • -

    Huis der Gemeente (HdG)

  • -

    Gemeentebrede en/of Financiële Zaken (GFZ)

    Voor de verdeling van de onderwerpen wordt gebruik gemaakt van twee criteria. Alle onderwerpen worden allereerst bekeken of ze passen binnen het thema Ruimte, Burger of Huis der Gemeente. Zo ja, dan worden ze daar behandeld. Mocht een onderwerp echter een thema overstijgen, gemeentebreed en/of duidelijk van brede financiele aard zijn dan komt deze aan de orde in de commissie GFZ.

    De onderwerpen zullen daardoor de volgende verdeling hebben:

    commissie ruimte: ruimtelijke ordening (inclusief planschade), openbare ruimte, verkeer en vervoer, bouwen, wonen en milieu;

    commissie burger: sociale zaken, maatschappelijke ontwikkeling, onderwijs, veiligheid, bestuur en organisatie;

    commissie HdG: alle onderwerpen die betrekking hebben op het tot stand komen van het nieuwe gemeentehuis;

    commissie GFZ: gemeentebrede en/of financiële zaken, zoals programmarekening en programmaverantwoording, voor- en najaarsnota, managementletters accountant, e.d.. En daarnaast bijvoorbeeld onderwerpen zoals de algemene belastingverordeningen (OZB, legesverordening, enz.), eventueel kadernota, programbegroting, nota reserves en voorzieningen, algemene toekomstvisies, e.d..

    Door de onderwerpen op deze manier te clusteren is het mogelijk om rekening te houden met de interesses van de commissieleden. En daarnaast wordt het in de thema-commissie opgebouwde kennis, ervaring en “specialisme” over een onderwerp dan maximaal benut doordat de evaluatie dan ook in diezelfde commissie wordt behandeld. Bovendien komt voor de belangrijke gemeentebrede en financiële zaken nu gerichte, duidelijke, tijd en aandacht door daar één specifieke commissie voor te hebben.

    Het zesde lid voorziet in de mogelijkheid tot het instellen van zogenaamde projectcommissies door de raad. Een projectcommissie is een commissie voor een project dat van grote politieke en/of maatschappelijke importantie is en waarbij verschillende belangen zorgvuldig afgewogen dienen te worden. Dit betekent dat deze projecten een intensieve politieke betrokkenheid zouden vragen van een of meerdere reguliere raadscommissies om het project zorgvuldig voor te bereiden en te evalueren. Dit wordt als niet gewenst beschouwd, omdat dit er mogelijk toe zou kunnen leiden dat andere onderwerpen in de reguliere raadscommissie(s) daardoor onvoldoende aandacht zouden kunnen krijgen dan wel als onevenredig belastend kan worden voor de ‘gewone’ agenda van de reguliere raadscommissie(s). Het instellen van projectcommissies moet als uitzonderlijk worden beschouwd omdat dit de integrale behandeling van onderwerpen in de reguliere raadscommissies doorbreekt. Voor het isoleren van de behandeling van een project in een projectcommissie moeten dus zwaardere argumenten zijn dan het belang van integrale behandeling.

    Op de projectcommissies zijn dezelfde regels van overeenkomstige toepassing als op de raadscommissies. Een projectcommissie adviseert echter niet aan de raad, maar aan een raadscommissie.

Artikel 2a Auditcommissie

Dit artikel regelt het instellen van een auditcommissie door de raad. Deze commissie is een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet. In het artikel 2a worden de taken, samenstelling, zittingsduur van de commissieleden e.d. vastgelegd.

De auditcommissie, die uit 5 raadsleden bestaat, valt direct onder de raadscommissie GFZ. De commissie bestaat dan ook bij voorkeur uit 5 raadsleden uit die commissie. Voor een maximale afstemming tussen GFZ en de auditcommissie zijn de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie GFZ ‘automatisch’ ook lid van de auditcommissie.

Voor maximaal draagvlak is ook de voorzitter van de grootste fractie lid van AC. Mocht deze fractievoorzitter al lid zijn vanuit hoofde van een functie als (plv) voorzitter GFZ, dan gaat deze plaats naar de fractievoorzitter van de één na grootste fractie. Heeft ook deze al zitting dan gaat deze naar de fractievoorzitter van de 2 na grootste fractie.

In dezelfde lijn ligt het voor de hand om de andere 2 plaatsen zo in te vullen dat een maximaal draagvlak en balans ontstaat. Het spreekt voor zich dat het gewenst is dat de leden affiniteit hebben met de onderwerpen, die in de auditcommissie worden behandeld..

Uiteraard vervalt het lidmaatschap van de auditcommisie zodra het desbetreffende lid géén raadslid meer is, of niet meer de functie van (plaaatsvervangend) voorzitter GFZ of voorzitter van de grootste fractie in de raad bekleedt.

Door haar taken uit te voeren vergemakkelijkt de auditcommissie het werk van de cie GFZ en de raad. Zij doet immers voorwerk. Als doelgerichte en kleine werkgroep kan zij dieper in het werk duiken, waardoor de kwaliteit kan toenemen.

Haar taak van afstemming van onderzoeken bestaat vooral uit het samenbrengen van de partijen (college, rekenkamer, accountant en raad) die onderzoeken moeten of kunnen plegen. De afstemming gebeurt uiteraard met behoud van ieders verantwoordelijkheid. Het doel is het voorkomen van dubbel werk en aanjagen dat onderzoeken ook echt plaatsvinden.

De commissie stelt een reglement van orde vast. Hiermee maakt de commissie transparant hoe ze werkt.

Artikel 3 Taken

De taken van de raadscommissies zijn vastgelegd in artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet. De raadscommissies bereiden de besluitvorming van de raad voor en overleggen met het college of de burgemeester. Het is de taak van de raadscommissie om de raad te adviseren over de voorstellen die de commissie moet voorbereiden. Daarbij zal de commissie zich vooral moeten concentreren op de vraag of het voorstel voldoende is voorbereid om een goede besluitvorming in de raad mogelijk te maken; d.w.z. dat het dossier voldoende (maar ook niet teveel) informatie bevat, zodat de raad een weloverwogen besluit kan nemen.

Verder kan de commissie uit eigen beweging de raad adviseren. Daardoor kan de commissie ook over onderwerpen vergaderen die helemaal niet naar de raad gaan, of over onderwerpen die de commissie zelf heeft geagendeerd (al dan niet via het presidium).

Artikel 4 Samenstelling

Om de communicatie tussen raad en commissies te vergemakkelijken en herhaling van commisiezaken in de raad te voorkomen, is bepaald dat bij de commissies burger, ruimte en GFZ minimaal één van de 2 afgevaardigden van een fractie naar een raadscommissie een raadslid moet zijn. Er wordt hierbij een uitzondering gemaakt voor de één- en tweemansfracties.

De raadscommissie HdG bestaat uit één raadslid per fractie, waardoor deze vraag zich daar niet voordoet. Deze 7 raadsleden kunnen zich bij verhindering echter wel laten vervangen door één ander raadslid of één commissielid niet zijnde raadslid.

Zoals uit het vierde lid blijkt, hoeft bij de commissie burger, ruimte en GFZ (één van de twee per fractie) een lid van de raadscommissie geen raadslid te zijn. Wel is er in deze bepaling vanuit gegaan dat de politieke groeperingen (fracties) de in het eerste lid bedoelde leden voordragen; raadsfracties kunnen vrijelijk kiezen waar zij hun commissieleden vandaan halen.

Het derde lid opent de mogelijkheid om buitengewone leden te noemen. Dit kunnen onafhankelijke deskundigen zijn, die juist op basis van hun deskundigheid tot lid van een raadscommissie worden benoemd. Er wordt vanuit gegaan dat dit niet-raadsleden zijn. Het aantal buitengewone leden dat de raad wil benoemen is opengelaten. Indien de raad het niet wenselijk acht om andere burgers te benoemen in de raadscommissies kan het derde lid worden geschrapt. Het benoemen van buitengewone leden in raadscommissies is bijvoorbeeld denkbaar als het gaat om projectcommissies, waar naast gewone commissieleden deskundigen in de vorm van buitengewone leden worden toegevoegd.

Op grond van het vierde lid moeten leden en buitengewone leden, evenals raadsleden of commissieleden die incidenteel vervangen in de commissie HdG, voldoen aan hetgeen is bepaald in de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet. Dit betekent onder andere dat zij achttien jaar moeten zijn, over een geldige verblijfstitel moeten beschikken, hun nevenfuncties openbaar moeten maken, geen functie als bedoeld in artikel 13 mogen vervullen en niet in strijd mogen handelen met artikel 15.

Ten aanzien van de vervanging van commissieleden is in het vijfde lid bepaald dat de fracties zelfstandig de incidentele vervanging regelen. Dit is de huidige praktijk waarover tevredenheid bestaat. De vervangingsregeling geldt uitsluitend voor de op basis van het eerste lid benoemde leden.

De in het zesde lid genoemde verklaring moet waarborgen dat vertrouwelijke zaken ook daadwerkelijk vertrouwelijk blijven. Raadsleden leggen deze verklaring af bij hun benoeming in de raad. Commissieleden niet-zijnde-raadslid doen dit apart en schriftelijk.

Artikel 5 Voorzitter

Artikel 82, vierde lid, van de Gemeentewet schrijft voor dat de voorzitter van een raadscommissie raadslid moet zijn. Om die reden bepaalt artikel 5, eerste lid, dat de raad de voorzitters en hun plaatsvervangers “uit zijn midden” benoemt. De commissie HdG gaat nog een stap verder: zij draagt zelf een voorzitter en een plaatsvervanger ter benoeming aan de raad voor.

Op basis van het tweede lid, is de voorzitter geen lid van de raadscommissie. Dit is een bewuste keuze, op deze wijze kan de voorzitter zich concentreren op zijn taak als (technisch) voorzitter en zijn tijd en energie aanwenden voor het bewaken van de positie van de raadscommissie. Hij hoeft zich niet te bekommeren om de inbreng van zijn fractie in de raadscommissie. Om bij de commissie HdG het aantal leden laag te houden is daar echter bij uitzondering gekozen om de voorzitter wél zo’n ‘dubbelrol’ te laten vervullen. Deze voorzitter mag wel de fractie-inbreng verzorgen, maar moet tegelijkertijd de onafhankelijke rol van technisch voorzitten waarborgen.

Het ligt voor de hand dat de (plaatsvervangend) voorzitters, evenals de leden, van de raadscommissies in de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling worden benoemd, aangezien de zittingsperiode van de voorzitters en de leden aan het einde van de zittingsperiode van de raad eindigt (artikel 6, eerste lid). Aangezien het echter niet altijd mogelijk zal zijn om de voorzitters direct na de verkiezingen te benoemen, is er voor gekozen om geen termijn in artikel 5, eerste lid, op te nemen. Hetzelfde geldt overigens voor artikel 4, tweede lid.

Zodra een plaatsvervangend voorzitter de commissievoorzitter moet vervangen, heeft zijn fractie nog maar één afgevaardigde in de commissie. De betreffende fractie kan dan uiteraard nog voor vervanging van het “afwezige” lid zorgen. Door de afwijkende samenstelling van de commissie HdG zal dit daar géén reden voor vervanging zijn. Immers vervult de voorzitter daar de dubbelrol (technisch, onafhankelijk én fractie-inbreng) en mag dit automatisch dan ook van zijn plaatsvervanger verwacht worden.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

De zittingsperiode van de leden, de eventuele buitengewone leden, de voorzitters en hun plaatsvervangers is even lang als de zittingsperiode van de raadsleden, in principe dus vier jaar. De benoeming eindigt derhalve van rechtswege, de raad hoeft hen niet te ontslaan.

Op grond van het tweede lid eindigt het (buitengewoon) lidmaatschap van een raadscommissie eveneens van rechtswege indien een lid niet meer voldoet aan de in artikel 4, vierde lid, gestelde eisen en indien een lid is benoemd op voordracht van een fractie die blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet meer vertegenwoordigd is in de raad (zevende lid).

De raad kan een lid van een raadscommissie op voorstel van de fractie die het lid heeft voorgedragen, ontslaan. Deze situatie kan zich voordoen in geval van een splitsing van een fractie. De ontstane nieuwe fractie heeft dan overigens op grond van artikel 4, eerste lid, recht op een eigen lid. Er is in deze bepaling niet voorzien in een ontslagregeling voor buitengewone leden, deze hebben in principe 4 jaar zitting, tenzij zij niet meer voldoen aan de in artikel 4, vierde lid, gestelde eisen, ontslag nemen of overlijden. De raad kan de (plaatsvervangend) voorzitter van een raadscommissie zonder voorstel van een fractie ontslaan, bijvoorbeeld indien deze (plaatsvervangend) voorzitter niet meer het vertrouwen van de meerderheid van de raad bezit.

Het vijfde en zesde lid voorzien in de situatie van tussentijdse vacature, hetzij door ontslag het zij door overlijden.

Artikel 7 Griffier en commissiegriffier

Iedere raadscommissie wordt ondersteund door een commissiegriffier. De commissiegriffier is altijd bij de vergaderingen van de raadscommissie aanwezig. In principe neemt hij geen deel aan de beraadslagingen, zij het dat de raadscommissie op grond van artikel 26 van deze verordening altijd de mogelijkheid heeft om anderen aan de beraadslagingen deel te laten nemen.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Artikel 8 Burgemeester en wethouders

De burgemeester en de wethouders zijn geen lid van raadscommissies (artikel 82, tweede lid Gemeentewet). Hun aanwezigheid is daardoor niet vanzelfsprekend, de raadscommissie kan per vergadering beslissen of de aanwezigheid van een collegelid al dan niet gewenst is en of hij aan de beraadslagingen mag deelnemen. Artikel 82, vijfde lid, dat artikel 21, tweede lid, van overeenkomstige toepassing verklaard, is hiervoor de grondslag. Dit geldt zowel voor besloten als voor niet besloten vergaderingen. In openbare vergaderingen kunnen collegeleden uiteraard altijd aanwezig zijn. Deelnemen aan de beraadslagingen kunnen zij echter alleen als de raadscommissie hiermee instemt. In de regel zullen ze veelal wel aanwezig zijn ten behoeve van het voeren van overleg en het uitoefenen van controle door de raadscommissie.

Om te komen tot een praktische regeling is er in deze bepaling voor gekozen om de voorzitter van de raadscommissie een voorlopige beslissing omtrent de aanwezigheid van de burgemeester of een wethouder en de deelname aan de beraadslagingen te laten nemen. Als de raadscommissie het niet met deze voorlopige beslissing van de voorzitter eens is, kan zij bij aanvang van de vergadering anders beslissen. Een expliciete beslissing bij iedere vergadering is niet nodig. Als de raadscommissie niet aangeeft dat de aanwezigheid van het college niet gewenst is, volstaat de beslissing van de commissievoorzitter.

Artikel 9 Secretaris

Indien de raadscommissie het wenselijk acht dat de secretaris bij een vergadering van een raadscommissie aanwezig is, zal de raadscommissie het college moeten verzoeken de secretaris aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen. Het college is immers zijn werkgever. Ook deze bepaling geldt zowel voor openbare als besloten vergaderingen. Op basis van artikel 26 kan de raad ook andere ambtenaren en externe deskundigen aan de beraadslagingen deel laten nemen, ook hiertoe zullen zij een verzoek aan het college moeten doen.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

Artikel 10 Vergaderfrequentie

Veelal zullen de vergaderingen van de raadscommissies plaatsvinden op een vaste dag en plaats voorafgaand aan de vergaderingen van de raad. In lid 1 wordt bewust gesproken van “in beginsel” omdat het bijvoorbeeld zo kan zijn dat voor de commissie GFZ niet alle maanden vergaderingen noodzakelijk zijn, terwijl bijvoorbeeld de commissie ruimte in geval van veel onderwerpen en/of grote onderwerpen incidenteel een extra vergadering zal beleggen. De commissie HdG zal naar verwachting één keer per kwartaal bij elkaar komen. De commissievergaderingen worden geregeld door vastlegging in een vergaderrooster. Een raadscommissie vergadert vaker als het raadspresidium het nodig oordeelt of indien ten minste twee fracties hierom vragen. Indien een raadscommissie een hoorzitting zal willen houden, kan de voorzitter gebruik maken van het derde lid en een andere dag, aanvangsuur of plaats bepalen. Bepaald is dat de voorzitter hierover overleg voert met de griffier. Indien de commissiegriffier echter meer inhoudelijke taken vervult, is het ook denkbaar dat hierover overleg wordt gevoerd met de commissiegriffier.

Over de openbaarheid van de vergaderingen bevat de modelverordening geen bepaling, aangezien artikel 82, vijfde lid, hierin voorziet. In deze bepaling wordt artikel 23 van overeenkomstige toepassing verklaard op raadscommissies. Dit betekent dat de vergaderingen van de raadscommissies in de regel in het openbaar plaatsvinden. Op verzoek van een vijfde van het aantal leden van een raadscommissie of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen om achter gesloten deuren te vergaderen. Van een besloten vergadering wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar is tenzij de raadscommissie anders beslist.

Artikel 11 Oproep

De leden van een raadscommissie ontvangen een oproep inclusief de agenda voor een vergadering en de stukken tenminste negen werkdagen voor de vergadering. De oproepen voor de vergaderingen van de structurele raadscommissies worden gelijktijdig verzonden (ondanks het feit dat de commissievergaderingen niet allen in dezelfde week worden gehouden). Indien in spoedeisende gevallen een aanvullende agenda wordt vastgesteld bedraagt deze termijn minimaal 2 werkdagen voor een vergadering. De stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is opgelegd worden niet toegezonden, maar kunnen bij de griffier worden ingezien (artikel 13, derde lid).

Artikel 12 Agenda

Voor het verzenden van de oproep, stelt het raadspresidium de agenda voorlopig vast. Het raadspresidium en niet de voorzitter van de raadscommissie vervult deze rol gelet op de directe relatie die er bestaat tussen de raadscommissies en de raad.

Uiteindelijk bepaalt een raadscommissie echter zijn eigen agenda. De agenderende rol van een raadscommissie komt tot uitdrukking in het derde, vierde en vijfde lid. Dit betekent onder andere dat een raadscommissie kan bepalen dat een onderwerp of voorstel onvoldoende voorbereid en voor inlichtingen of advies aan het college wordt gezonden. Een raadscommissie bepaalt vervolgens in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt en niet het college. Uiteraard zal hierover wel overleg gevoerd moeten worden met het college of de secretaris.

Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken

Naast de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, worden stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen op een vaste plaats voor een ieder ter inzage gelegd. Veelal zal dit in het gemeentehuis zijn, maar uiteraard kan in een gemeente met meerdere dorpskernen ook gekozen worden voor terinzagelegging op meerdere plaatsen zoals een bibliotheek. In de openbare kennisgeving wordt vermeld waar de stukken liggen. Originele stukken moeten uiteraard bij de gemeente blijven berusten. Stukken ten aanzien waarvan geheimhouding wordt opgelegd kunnen leden van raadscommissies bij de griffier inzien.

Artikel 14 Openbare kennisgeving

Op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet moet de voorzitter van een raadscommissie tegelijkertijd met de schriftelijke oproep de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering ter openbare kennis brengen. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep en op een bij openbare kennisgeving aan te geven plaats ter inzage gelegd. Deze bepaling geeft hier een regeling voor.

Paragraaf 2 Orde der vergadering

Artikel 15 Presentielijst

De presentielijst en de ondertekening door de voorzitter en de commissiegriffier zijn bedoeld om formeel vast te stellen dat het vergaderquorum aanwezig is. Daarnaast is de presentielijst van belang om de vergoedingen voor de leden van een raadscommissie te kunnen vaststellen.

Artikel 16 Opening vergadering; quorum

Artikel 20 van de Gemeentewet regelt het vergaderquorum van de raad. Voor de raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet. Artikel 16 voorziet hierin. Indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is en de presentielijst heeft getekend (ten overvloede: incidentele vervangers tellen dus ook mee voor het quorum), kan worden vergaderd. Het derde lid voorziet in een regeling voor een nieuwe vergadering indien het quorum niet aanwezig is, anders zou de afwezigheid van leden van een raadscommissie de voortgang van werkzaamheden kunnen belemmeren. Uiteraard staat op het moment dat de voorzitter bepaalt op welke datum en tijdstip, nog niet vast op welk moment de schriftelijke oproep uitgaat. Indien er enkele dagen tussen de twee vergaderingen zit, mag er vanuit worden gegaan dat het mogelijk is om 24 uur van tevoren een schriftelijke oproep te versturen. Overigens ligt het in de rede dat de voorzitter overlegt met de raadscommissie over de datum van een nieuwe vergadering.

Artikel 17 Spreekrecht

Evenals in de raadsvergaderingen, kan in de commissievergaderingen door burgers en andere belanghebbenden worden ingesproken. In tegenstelling tot bij een raadsvergadering, zal bij de commissievergadering het inspreken bij het agendapunt zelf plaatsvinden. Overige regels zijn hetzelfde.

Het spreekrecht is beperkt gehouden tot geagendeerde onderwerpen, omdat burgers op deze wijze een doelgerichte bijdrage kunnen leveren aan de beraadslagingen van de raad. Voor overige onderwerpen zouden burgers gebruik kunnen maken van het burgerinitiatief.

In het artikel zijn drie onderwerpen opgenomen, waar het spreekrecht niet voor geldt. Als een besluit van de raad of het college vatbaar is voor bezwaar en de burger belanghebbende is, kan de burger een bezwaarschrift indienen. Ook kan een burger beroep instellen bij de rechtbank. De reikwijdte van deze procedures houdt niet in dat alle burgers zich hierover kunnen uitspreken. Verder zijn de benoemingen, keuzen, voordrachten en aanbevelingen van personen uitgesloten van het spreekrecht van burgers. Omdat inspraak over de benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen – de belangen van – kandidaten al dan niet in de uitoefening van hun ambt of functie kan schaden, kunnen burgers hierover geen uitlatingen doen. Als laatste kunnen burgers zich ook niet uitlaten over onderwerpen, waar zij op grond van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht een klacht over kunnen indienen. Deze procedure gaat voor het spreekrecht. De uitzondering op het spreekrecht van burgers kunnen uiteraard worden aangevuld.

De achtergrond van het beperken van tijd is dat erna nog een hele vergadering plaatsvindt, die ook ettelijke uren in beslag kan nemen. Iedere inspreker krijgt maximaal 5 minuten. Bij meer dan 6 insprekers verdeelt de voorzitter de spreektijd evenredig over de sprekers. Hij kan echter in bijzondere gevallen van de maximale lengte van de spreektijd afwijken. Een voorbeeld van zo’n bijzonder geval is bijvoorbeeld het feit dat de spreker een grotere groep van burgers vertegenwoordigt. In een dergelijke situatie kan ook voor andere praktische oplossingen gekozen worden zoals het beleggen van een aparte hoorzitting.

Op basis van artikel 18, eerste lid, wordt het verslag (ontwerp-advieslijst) toegezonden aan de insprekers van een commissievergadering.

Artikel 18 Advieslijst

De ontwerp-advieslijst wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep verstuurd aan de leden en overige personen die het woord gevoerd hebben toegezonden. De voorzitter, de leden, de collegeleden hebben het recht een voorstel tot wijziging te doen. Een voorstel tot wijziging kan tot het moment van vaststelling bij de commissiegriffier worden ingediend. Het recht om aanpassing voor te stellen (derde lid) komt ook toe aan de voorzitter, een lid en een collegelid, dat bij de desbetreffende vergadering niet aanwezig was. Het is aan de raadscommissie om te beslissen of een voorgestelde wijziging of aanvulling geaccepteerd wordt, aangezien de raadscommissie de advieslijst vaststelt. Een afwijzing van een dergelijk voorstel is niet vatbaar voor beroep (aldus de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State). Het is aan te bevelen uitsluitend een zakelijke samenvatting van hetgeen besproken is, te geven. De commissiegriffier stelt de advieslijst op, maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt hiervoor bij de griffier op grond van het vijfde lid. Na vaststelling van de notulen ondertekenen de voorzitter en de commissiegriffier deze.

Artikel 19 Spreekregels

Indien er andere sprekers zijn, bepaalt de voorzitter vanaf welke plaats zij spreken.

Artikel 20 Volgorde sprekers

Het tweede lid bewerkstelligt dat een lid, de voorzitter, de burgemeester of een wethouder op ieder gewenst moment een voorstel van orde kan doen. Een voorstel van orde heeft betrekking op het verloop van de vergadering. Artikel 23 geeft een regeling voor een voorstel van orde. Het tweede lid heeft geen betrekking op interrupties.

Artikel 21 Aantal spreektermijnen

Het stellen van vragen dient ook als een spreektermijn beschouwd te worden. Een spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten. Dit hoeft overigens niets te veranderen aan de praktijk dat een portefeuillehouder antwoordt na de inbreng van de raadsleden in de eerste en tweede termijn. Een verzoek van een commissielid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren. Indien de commissie van mening is, dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij daartoe uitdrukkelijk besluiten.

Artikel 22 Spreektijd

Dit artikel strekt ertoe te benadrukken dat een raadscommissie op eigen initiatief regels kan stellen over de spreektijd van de leden. Hetzelfde geldt voor de spreektijd van overige sprekers. De voorzitter hoeft dit niet voor te stellen. De voorzitter kan in het kader van zijn taak om de orde tijdens de vergadering te handhaven wel voorstellen de spreektijd te beperken.

Artikel 23 Voorstellen van orde

Ieder lid heeft te allen tijde het recht een voorstel van orde te doen (zie ook artikel 20, tweede lid). De beslissing of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde is aan de betreffende raadscommissie. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door een raadscommissie.

Artikel 24 Handhaving orde; schorsing

Het eerste lid verzekert dat leden van een raadscommissie vrijelijk kunnen spreken. Wel zijn interrupties uiteraard toegestaan voor zover de voorzitter bij een overvloed aan interrupties of in het belang van de voortgang van de beraadslagingen niet bepaalt dat een spreker zijn betoog zonder verdere interrupties afrondt. Om te bevorderen dat leden van raadscommissies zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten bepaalt artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet bovendien dat artikel 22 van overeenkomstige toepassing is op leden van raadscommissies. Hierdoor zijn leden van raadscommissies niet in rechte te vervolgen, aan te spreken of verplicht getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen. Dit geldt voor zowel raadsleden als niet-raadsleden.

Op basis van het tweede lid kunnen alle sprekers in bepaalde gevallen door de voorzitter tot de orde worden geroepen en kan hen zo nodig over het aanhangige onderwerp het woord ontzegd worden. Ook kan de voorzitter de vergadering schorsen en bij herhaling van de verstoring van de orde, kan hij de vergadering sluiten. In het uiterste geval kan hij een lid het verdere verblijf ontzeggen en hem uit de vergadering doen verwijderen. Indien een lid blijft volharden in zijn gedrag kan hem de toegang tot de vergadering voor ten hoogste drie maanden worden ontzegd. Het vierde lid is sluit aan bij artikel 26, derde lid, van de Gemeentewet, die een dergelijke regeling geeft ten aanzien van raadsleden.

Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar artikel 32 van deze verordening.

Artikel 25 Beraadslaging

Om de duur van vergaderingen niet te beperken wordt over een voorstel dat in onderdelen of artikelen is verdeeld, in principe in zijn geheel beraadslaagd. In het eerste lid is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen. Zowel de voorzitter als de leden hebben het recht om voor te stellen een voorstel gesplitst te behandelen. Het eerste lid brengt daarmee tot uitdrukking dat een raadscommissie zijn eigen werkwijze bepaalt. Het recht wordt aan ieder individueel commissielid toegekend.

Artikel 26 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 Gemeentewet geregelde verschoningsrecht, dat in artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op leden van raadscommissies en andere personen die aan de beraadslagingen deelnemen. Het is uiteraard ook mogelijk dat een raadscommissie bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen. Het gaat in deze bepaling om anderen dan de leden, de voorzitter, de burgemeester, de wethouders en de secretaris. Deze hebben op grond van de artikelen 8, 9, 19 en 20 van deze verordening reeds het recht om aan de beraadslagingen deel te nemen. Uiteraard hebben deze andere sprekers niet dezelfde rechten als de leden. Een andere spreker heeft onder meer geen recht om een voorstel te doen tot wijziging van de advieslijst, een voorstel over de spreektijd of over de orde van de vergadering.

Artikel 27 Advies

De voorzitter kan de beraadslaging sluiten, als hij vaststelt dat een onderwerp voldoende is toegelicht, tenzij een raadscommissie anders beslist. Een raadscommissie neemt geen beslissingen, maar bereidt de besluitvorming in de raad voor en overlegt met het college en de burgemeester. Wel kan een raadscommissie gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de raad. De leden beslissen over het advies. Ten behoeve van het debat in de raad en om recht te doen aan de mening van alle fracties, inclusief minderheidsstandpunten, wordt de standpunten van alle fracties opgenomen. Het ligt voor de hand dat indien een lid het niet eens is met het fractiestandpunt, dat hier afzonderlijk melding van wordt gemaakt in het advies aan de raad.

De argumenten voor de standpunten worden alleen genoteerd in het geval de fractie tegen het voorstel is en in het geval een fractie om andere dan in het voorstel genoemde, zwaarwegende redenen voor is.

Artikel 28 Stemming

Dit artikel regelt de stemming. Het kan namelijk zijn dat een raadscommissie moet of wil stemmen over een advies dat zij uitbrengt richting de raad. De algemene bepalingen die dan gelden, worden in dit artikel uitgezet. Via de voorzitter kunnen een of meer leden een stemming aanvragen. De stemming vindt plaats naar gewicht van de fractie in de raad. Mochten de stemmen staken dan wordt het voorstel/onderwerp door de voorzitter verwezen naar het presidium of geagendeerd voor een (eerst)volgende vergadering van de betreffende raadscommissie.

Hoofdstuk 5 Besloten vergadering

Artikel 29 Algemeen

Bij bepalingen die van overeenkomstige toepassing zijn kan onder meer gedacht worden aan de bepalingen omtrent het tijdig verzenden van stukken, het vergaderquorum en voorstellen van orde. De bepalingen van deze verordening zijn echter niet van toepassing, voorzover de toepassing van die bepalingen strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Zo zullen er bijvoorbeeld geen beeld- en geluidsregistraties voor openbaar gebruik gemaakt kunnen worden. Ten aanzien van de stukken die betrekking hebben op een besloten vergadering en het behandelde zal een raadscommissie moeten besluiten of geheimhouding als bedoeld in artikel 86 van de Gemeentewet wordt opgelegd dan wel opgeheven.

Artikel 30 Advieslijst

Op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet is artikel 23 van overeenkomstige toepassing. Het vierde lid van artikel 23 van de Gemeentewet schrijft voor dat van een besloten vergadering een afzonderlijk verslag wordt opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de raad en in casu dus een raadscommissie anders beslist. In aanvulling hierop bepaalt het tweede lid van deze bepaling dat de advieslijst van een besloten vergadering ter inzage ligt bij de griffier. De raadscommissie beslist over het openbaar maken van deze advieslijst.

Artikel 31 Geheimhouding

Hetgeen besproken wordt in een besloten vergadering, valt niet van rechtswege onder de geheimhoudingsplicht. Daarvoor is toepassing van de procedure volgens artikel 86 van de Gemeentewet nodig. Niet alleen een raadscommissie kan geheimhouding opleggen, ook de voorzitter van een raadscommissie, het college en de burgemeester kunnen geheimhouding aan een raadscommissie opleggen. Overigens kan een raadscommissie ook geheimhouding opleggen aan de raad of het college ten aanzien van stukken die zij aan de raad of het college overlegt (artikel 25, tweede lid, en artikel 55, tweede lid, van de Gemeentewet). De geheimhouding geldt ten aanzien van een ieder die aanwezig is bij een besloten vergadering of die kennis draagt van stukken ten aanzien waarvan geheimhouding geldt. De geheimhouding geldt totdat het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd of de raad, haar opheft.

Artikel 32 Opheffing geheimhouding

Zoals uit de toelichting op artikel 30 blijkt kan de raad de geheimhouding die een raadscommissie aan de raad oplegt, opheffen. In deze bepaling is een overlegverplichting opgenomen waardoor recht wordt gedaan aan het principe van hoor en wederhoor.

Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers

Artikel 33 Toehoorders en pers

Artikel 26, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet regelen dat de voorzitter van de raad toehoorders die de orde verstoren, kan doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag de toezegging kan ontzeggen. Voor raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet, het derde lid voorziet hierin.

Artikel 34 Geluid- en beeldregistraties

Aangezien de vergaderingen van een raadscommissie in principe openbaar zijn, kunnen radio- en tv-stations geluids- en beeldregistraties maken. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikelen 35 tot en met 39

Deze artikelen behoeven geen toelichting.