Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Overbetuwe

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Overbetuwe
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007 wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96, art. 100

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-10-201006-01-2014nieuwe regeling

28-09-2010

Hét Gemeente Nieuws; 20-10-2010

10rb000065
08-11-200721-10-2010nieuwe regeling

30-10-2007

Hét Gemeente Nieuws; 07-11-2007

07rb000127
07-12-200508-11-2007nieuwe regeling

25-10-2005

Hét Gemeente Nieuws; 07-12-2005

05rb000093

Tekst van de regeling

Ons kenmerk: 10rb000065

Nr.

De raad van de gemeente Overbetuwe;

gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van 8 juni 2010;

gelezen het advies van de commissie Burger van 9 september 2010;

gelet op artikelen 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

a.het college:het college van burgemeester en wethouders;
b.de wet:de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
c.gemeente:de gemeente Overbetuwe;
d.basisadministratie:de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente als bedoeld in artikel 2 van de wet;
e.basisregistratie personen:de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Overbetuwe;
f.GBA-V:de verstrekkingsvoorziening, als bedoeld in artikel 66a van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
g.verantwoordelijke:het orgaan dat verantwoordelijk is voor het verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en het uitvoeren van het autorisatiebesluit;
h.beheerder:de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;
i.autorisatiebesluit:een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid van de wet over de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
j.ingeschrevene:degene waarover een persoonslijst, als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;
k.geregistreerde:degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;
l.afnemer:bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
m.binnengemeentelijk afnemer:elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
n.derde:elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;
o.vrije derde:een derde, als bedoeld in artikel 100 van de wet;
p.authentiek gegeven:een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

  • 1.

    De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen is het college.

  • 2.

    Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • a.

    de door een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • b.

    de door een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens;

  • c.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    gegevens te leveren voor wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

  • 1.

    De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie personen alsmede de verbanden tussen de basisregistratie personen en andere gegevensverzamelingen van de gemeente.

  • 2.

    De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet.

  • 3.

    De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

  • 1.

    Het college kan gegevens verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

  • 2.

    Het college stelt hiervoor nadere regels vast.

Artikel 7 Intrekking oude regeling

De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007, zoals vastgesteld bij besluit van 30 oktober 2007, wordt ingetrokken.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Overbetuwe 2010.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering

van 28 september 2010.

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier,de voorzitter,
   
   
drs. A.J. van den BrinkE. Tuijnman

Algemeen

Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishou­ding met ingang van 1 januari 2010. Vanaf deze datum moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwer­ken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministra­tie persoonsgegevens. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende authentieke gege­vens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.

De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en moet afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van die persoonsgegevens voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van per­soonsgegevens over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen moeten afkomstig zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid.

De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden moet bij of krachtens een verordening worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA).

Naast deze verplichtingen uit de Wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzakelijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens die afkomstig zijn van andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen de gemeente opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistratie personen (zie voor de begripsomschrijving: artikel 1, onder e), en vandaar uit gedistribueerd naar de afnemers. Op dit deel van de persoonsinformatie­huishouding is de Wet bescherming per­soonsgegevens van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden de in deze verordening gehanteerde begrippen omschreven.

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.

Het college wijst, op grond van het tweede lid van dit artikel, de beheerder van de basisregistratie personen aan.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking voor welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan welke organen en instellingen deze gegevens verstrekt kunnen krijgen.

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt

Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de basisadministratie van gemeente zijn opgenomen c.q. in de gemeente Overbetuwe woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo moeten de gegevens van woningeigenaren die niet in gemeente Overbetuwe woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Het is om reden van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie personen binnen de eigen organisatie over te laten aan het college. Het spreekt voor zich dat dit binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders moet gebeuren.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

Ook hiervoor geldt dat het om reden van efficiency aan te bevelen is om de verdere uitwerking van de verstrekking van gegevens aan vrije derden, als bedoeld in artikel 100 van de wet, aan het college over te laten. Het college moet hiervoor nadere regels stellen.

Artikel 7 Intrekking oude regeling

Hiermee wordt de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Overbetuwe 2007 ingetrokken.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 9 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen toelichting.