Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Overbetuwe

Premieregeling gemeente Overbetuwe 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Overbetuwe
Officiële naam regelingPremieregeling gemeente Overbetuwe 2005
CiteertitelPremieregeling gemeente Overbetuwe 2005
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand gemeente Overbetuwe 2005, art. 9, lid 5, art. 12, art. 16

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-200501-01-200513-05-2010nieuwe regeling

26-07-2005

Hét Gemeente Nieuws; 03-08-2005

Geen.

Tekst van de regeling

Premieregeling gemeente Overbetuwe 2005

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

Gelet op artikel 9 vijfde lid en artikel 12 en 16 van de Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand gemeente Overbetuwe 2005;

Overwegende dat het wenselijk is het verstrekken van een premie gericht op het bevorderen van arbeidsinschakeling en sociale activering te regelen;

Besluiten

Vast te stellen: ‘Premieregeling gemeente Overbetuwe 2005’

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze regeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand, de Algemene wet bestuursrecht en de Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand Overbetuwe 2005.

  • 2.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Verordening: De Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand Overbetuwe 2005

    • b.

      Voorziening: Premie gericht op het bevorderen van arbeidsinschakeling en sociale activering.

    • c.

      De belanghebbende: De uitkeringsgerechtigde.

Hoofdstuk 2 Bepalingen betreffende de voorziening

Artikel 2 Premie arbeidsinschakeling

  • 1.

    De belanghebbende ontvangt een eenmalige premie indien hij minimaal een jaar voorafgaand aan de arbeidsinschakeling uitsluitend en zonder onderbreking een uitkering op grond van de wet, de IOAW of IOAZ heeft ontvangen, danwel een aanvullende uitkering op grond van de wet, de IOAW of IOAZ heeft ontvangen naast zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering.

  • 2.

    Het recht op een premie ontstaat nadat gedurende minimaal een jaar zonder onderbreking algemeen geaccepteerde arbeid in dienstbetrekking of werkzaamheden als zelfstandige is verricht waarmee men uit de bijstandsuitkering is.

  • 3.

    De hoogte van de premie is 50 % van het in artikel 31, tweede lid onder j. van de wet genoemde bedrag bij een arbeidsduur van minimaal 36 uur.

Artikel 3 Premie sociale activering

  • 1.

    De belanghebbende ontvangt een eenmalige premie sociale activering indien hij

    • minimaal een jaar voorafgaand aan de sociale activering uitsluitend en zonder onderbreking een uitkering op grond van de wet, de IOAW of IOAZ heeft ontvangen, danwel een aanvullende uitkering op grond van de wet, de IOAW of IOAZ heeft ontvangen naast zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering en

    • de doelstelling van het trajectplan, zoals genoemd in artikel 12, tweede lid van de verordening, heeft behaald.

  • 2.

    De hoogte van de premie is 25 % van het in artikel 31, tweede lid onder j. van de wet genoemde bedrag.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

Artikel 4 De toekenning

De premie wordt ambtshalve toegekend, nadat aan de voorwaarden voor premie is voldaan.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 5 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Premieregeling Gemeente Overbetuwe 2005’.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2005 en werkt terug tot 1 januari 2005.

Aldus vastgesteld op 26 juli 2005

De burgemeesterde secretaris

Toelichting op de ‘Premieregeling gemeente Overbetuwe 2005’

Algemene toelichting

Op grond van artikel 16 van de Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand Overbetuwe 2005 heeft het college de opdracht gekregen tot het opstellen van nadere regels ten aanzien van de hoogte alsmede de voorwaarden waaronder een premie tot arbeidsinschakeling of sociale activering wordt verstrekt. Door middel van deze Regeling wordt hieraan gevolg gegeven.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Lid 1

In dit artikel worden de gehanteerde begrippen beschreven, voorzover deze niet nader worden toegelicht in de aan deze regeling onderhavige wetten en verordening, beschreven.

Lid 2

b. Indien in deze regeling wordt gesproken over ‘voorziening’ wordt hiermee bedoeld een voorziening in de vorm van een premie arbeidsinschakeling of premie sociale activering.

c. De begripsbepaling van de uitkeringsgerechtigde is opgenomen in de verordening.

Artikel 2 Premie arbeidsinschakeling

Lid 1

Volgens de verordening is een premie mogelijk indien de uitkeringsgerechtigde algemeen geaccepteerde arbeid, niet zijnde gesubsidieerde arbeid, aanvaard. Hier zijn de voorwaarden opgenomen die de toekenning van een premie arbeidsinschakeling mogelijk maken.

Er zijn twee groepen uitkeringsgerechtigden die recht kunnen hebben op een premie arbeidsinschakeling. Allereerst de groep de uitkeringsgerechtigden die voorafgaande aan de arbeidsinschakeling volledig was aangewezen op een uitkering op grond van de wet, de IOAW of IOAZ. De belanghebbende had voor arbeidsinschakeling geen verdere inkomsten uit arbeid of uitkering. Een uitzondering wordt gemaakt voor de groep uitkeringsgerechtigden die naast een uitkering op grond van de WAO, WAJONG of WAZ recht hadden op een aanvullende uitkering op grond van de wet, IOAW of IOAZ, ongeacht de hoogte daarvan. De belanghebbende had voor arbeidsinschakeling geen verder inkomsten dan op grond van een arbeidsongeschiktheidsverzekering en de WWB, IOAW of IOAZ. Voor beide groepen uitkeringsgerechtigden geldt dat zij minimaal een jaar zonder onderbreking een uitkering op grond van de wet, IOAW of IOAZ hebben ontvangen.

Indien belanghebbende inkomsten uit arbeid heeft verworven, aangevuld met een bijstandsuitkering en een uitkering op grond van de arbeidsongeschiktheidsverzekering komt hij niet voor genoemde premie in aanmerking.

Lid 2

Het recht op een premie ontstaat nadat minimaal een jaar aaneengesloten werk is verricht en hiermee een inkomen is verworven zodat er geen aanspraak meer gemaakt wordt op een uitkering op grond van de wet. Het feit of is voldaan aan beide criteria kan onder meer vastgesteld worden aan de hand van loonbetalingen en salarisspecificaties. Het gegeven dat iemand uit de bijstandsuitkering raakt is het criterium,

Lid 3

De hoogte van het toegekende bedrag is gebaseerd op het in artikel 31, lid 2 onder j. van de wet genoemd bedrag. Dit is maximaal 50 % van het bedrag genoemd in artikel 31, lid 2 onder j. De hoogte van de premie is afhankelijk van de arbeidsduur. Indien dit per week varieert (bij een zelfstandige) gaat het om een gemiddelde arbeidsduur. De reden hiervoor is dat iemand met een aanvullende uitkering al met een klein aantal uren werk uit de bijstandsuitkering is en daarmee een onevenredige hoge premie krijgt ten opzichte van een ander die een volledige bijstandsuitkering heeft en voltijds moet werken om uit de uitkering te geraken. Indien iemand 36 uur of meer arbeid verricht dan is de maximale premie 50 % van het bedrag genoemd in artikel 31, lid 2 onder j. Werkt iemand minder dan wordt het bedrag naar rato toegekend.

Artikel 3 Premie sociale activering

Lid 1

De uitkeringsgerechtigde is onmiddellijk voorafgaand aan zijn werkaanvaarding een jaar ononderbroken volledig afhankelijk van een uitkering op grond van de WWB voor levensonderhoud. Indien belanghebbende inkomsten uit arbeid heeft verworven, aangevuld met een uitkering komt hij niet voor genoemde premie in aanmerking.

Ook hier zijn er twee groepen uitkeringsgerechtigden die recht kunnen hebben op een premie sociale activering. Allereerst de groep de uitkeringsgerechtigden die voorafgaande aan de sociale activering volledig was aangewezen op een uitkering op grond van de wet, de IOAW of IOAZ. De belanghebbende had voor sociale activering geen verdere inkomsten uit arbeid of uitkering. Een uitzondering wordt gemaakt voor de groep uitkeringsgerechtigden die naast een uitkering op grond van de WAO, WAJONG of WAZ recht hadden op een aanvullende uitkering op grond van de wet, IOAW of IOAZ, ongeacht de hoogte daarvan. De belanghebbende had geen verder inkomsten dan op grond van een arbeidsongeschiktheidsverzekering en de WWB, IOAW of IOAZ. Voor beide groepen uitkeringsgerechtigden geldt dat zij minimaal een jaar zonder onderbreking een uitkering danwel een aanvullende uitkering op grond van de wet, IOAW of IOAZ hebben ontvangen.

Indien belanghebbende inkomsten uit arbeid heeft verworven, aangevuld met een uitkering en een uitkering op grond van de arbeidsongeschiktheidsverzekering komt hij niet voor genoemde premie in aanmerking.

De premie wordt verstrekt nadat de doelstelling uit het trajectplan, zoals bedoeld in artikel 12 van de verordening, is bereikt. De doelstelling is bereikt indien het mogelijk is dat belanghebbende door kan stromen van de fase ‘sociale activering’ naar de fase ‘arbeidsinschakeling’. (zie hiervoor de Uitvoeringsnotitie Activering & reïntegratie 2005)

Conform de ‘Uitvoeringsnotitie Activering en Reïntegratie 2005’ is de maximale verblijfsduur in de sociale activering 2 jaar. Aansluitend hierop wordt de premie sociale activering na maximaal 2 jaar toegekend, tenzij het activeringstraject korter dan 2 jaar is.

Artikel 4 De toekenning

Belanghebbende hoeft de premie niet aan te vragen, het recht wordt ambtshalve bepaald, nadat is vastgesteld dat aan de voorwaarden is voldaan. Belanghebbende kan wel verzocht worden informatie te verstrekken ten behoeve van de uitvoering van deze regeling. De belanghebbende is verplicht onmiddellijk mededeling te doen van feiten en omstandigheden die van belang kunnen zijn voor het recht van de toegekende premie, dan wel kostenvergoeding, onder overlegging ter zake doende van bewijsstukken.

De toekenning wordt kenbaar gemaakt door middel van een beschikking naar belanghebbende.

Artikel 5 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen toelichting

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen toelichting.