Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wsw |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Datum en bron bekendmaking niet bekend.
Wet sociale werkvoorziening, art. 2, lid 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 26-06-2008 - |
Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Nijmegen e.o.,
gelezen het voorstel van het Dagelijks Bestuur van van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Nijmegen e.o. <datum>,
gelet op het bepaalde in artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening,
overwegende dat het Algemeen Bestuur bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot de cliëntenparticipatie Wsw,
besluitvast te stellen de volgende verordening:
VERORDENING CLIENTENPARTICIPATIE WET SOCIALE WERKVOORZIENING
In deze verordening wordt verstaan onder:
Wsw-raad : de door het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling als zodanig erkende en namens de regiogemeenten Nijmegen, Beuningen, Druten, Groesbeek, Heumen, Millingen aan de Rijn, Ubbergen, West Maas en Waal en Wijchen actief zijnde cliëntenraad van Wsw-gerechtigden of hun vertegenwoordigers;
De wet: de Wet sociale werkvoorziening;
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet sociale werkvoorziening.
De Wsw-raad wordt door het Dagelijks Bestuur van de GR om haar advies gevraagd bij de volgende beleidsterreinen:
Artikel 5 - Samenstelling en omvang
De leden van de Wsw-raad hebben affiniteit met de Wsw en eventuele deskundigheid verkregen door eigen ervaring met de Wsw.
Artikel 8 - Beëindiging lidmaatschap en onverenigbaarheid functies
De leden van de Wsw-raad bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in een van de regiogemeenten en zij bekleden geen functie bij een(commerciële) organisatie, die direct belang heeft bij de dienstverlening aan de doelgroepen van de Wsw en zijn geen lid van de ondernemingsraad van Breed.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Nijmegen e.o. op 26 juni 2008,
De voorzitter, De secretaris,
P.F.G. Depla G.W.J. Hendriks
De Wet sociale Werkvoorziening (Wsw), geldend vanaf 1 januari 2008, bepaalt dat gemeenten de verplichting hebben Wsw-geïndiceerden of hun vertegenwoordigers te betrekken bij de uitvoering van de Wsw. De gemeenteraden dienen hiertoe regels vast te stellen. De regiogemeenten Nijmegen, Beuningen, Druten, Groesbeek, Heumen, Millingen aan de Rijn, Ubbergen, West Maas en Waal en Wijchen hebben hun bevoegdheden in het kader van de Wsw overgedragen aan het Werkvoorzieningschap Nijmegen e.o. (Breed). Dat heeft tot gevolg dat het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap bevoegd is deze regels vast te stellen.
Het Algemeen Bestuur heeft besloten, nadat de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten om hun zienswijze is gevraagd, een regionale Wsw-raad in te stellen. De regionale Wsw-raad, bestaande uit Wsw-geïndiceerden of hun vertegenwoordigers, wordt op de in de verordening aangegeven wijze door het Dagelijks Bestuur betrokken bij het regionale Wsw-beleid. Zo vindt er minimaal vier keer per jaar overleg plaats met het Dagelijks Bestuur of een afgevaardigde daarvan. Daarnaast regelt de verordening de samenstelling en omvang van de Wsw-raad, de benoeming van de leden, de faciliteiten waarover de Wsw-raad kan beschikken en de beëindiging van het lidmaatschap van de raad.
Het Dagelijks Bestuur en de te installeren Wsw-raad zullen in overleg nog een protocol opstellen waarin een aantal punten die in de verordening staan nog nader afgesproken worden zoals de wijze waarop de informatie aangeleverd wordt (in braille, grote letters e.d.).
Hieronder volgt een artikelgewijze toelichting van de verordening. Alleen de artikelen die daadwerkelijk toelichting behoeven, worden toegelicht.
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen. Uit de definitie van het begrip Wsw-raad blijkt het regionale karakter van de raad. Alleen de Wsw-geïndiceerden of hun vertegenwoordigers uit de aangegeven gemeenten kunnen lid zijn van de Wsw-raad. Verhuizing naar een andere gemeente heeft dan ook gevolgen voor het lidmaatschap van de Wsw-raad.
Dit artikel geeft aan dat Algemeen Bestuur met het instellen van de Wsw-raad beoogt de Wsw-geïndiceerden of hun vertegenwoordigers te betrekken bij het Wsw-beleid. Niet alleen bij de uitvoering van het beleid maar ook bij de voorbereiding en bij de evaluatie van het beleid zal de Wsw-raad om haar advies worden gevraagd.
Dit artikel geeft de beleidsterreinen aan waarbij de Wsw-raad wordt betrokken.
Dit artikel geeft aan dat er regelmatig overleg plaatsvindt met het Dagelijks Bestuur of een afgevaardigde hiervan. Het is de verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur om de Wsw-raad tijdig van informatie te voorzien zodat de Wsw-raad haar advies kan geven mondeling tijdens het overleg of schriftelijk op een later tijdstip. De Wsw-raad kan ook ongevraagd haar advies geven.
De te installeren Wsw-raad kan ten hoogste bestaan uit zeven leden. Deze leden kunnen reeds werkzaam zijn bij Breed of een andere werkgever maar kunnen ook nog op de wachtlijst staan. Het Algemeen Bestuur streeft ernaar tenminste één vertegenwoordiger van elk van deze categorieën in de Wsw-raad te laten plaatsnemen. Het maakt niet uit in welke aangesloten regiogemeente de leden van raad wonen.
De voorzitter moet onafhankelijk zijn en kan dus geen Wsw-geïndiceerde of een vertegenwoordiger van een Wsw-geïndiceerde zijn. De voorzitter kan ook niet werkzaam zijn bij een begeleidingsorganisatie van Wsw-geïndiceerden. Ook een familielid van een Wsw-geïndiceerde wordt niet als onafhankelijk gezien. De voorzitter mag ook niet werkzaam zijn bij één van de aangesloten regiogemeenten of bij Breed.
Het Dagelijks Bestuur benoemt de leden van de Wsw-raad. De onafhankelijke voorzitter wordt door het Dagelijks Bestuur en de leden van de Wsw-raad gezamenlijk aangezocht. Het Dagelijks Bestuur kan een lid van de Wsw-raad ontslaan. Echter alleen vanwege niet functioneren en als tweederde meerderheid van de Wsw-raad hierom verzoekt.
Het Algemeen Bestuur stelt de Wsw-raad middelen ter beschikking zodat zij haar in de verordening genoemde taak op een adequate wijze kan uitoefenen. Daartoe dient de Wsw-raad jaarlijks een begroting in te dienen. In de begroting mag de Wsw-raad zogenaamde vacatiegelden opvoeren. Vacatiegelden vormen een vergoeding voor de deelname aan de vergaderingen. In de verordening Geldelijke voorzieningen commissieleden van de gemeente Nijmegen zijn de bedragen te vinden die uitgekeerd worden. Uit getekende presentielijsten zal echter de aanwezigheid bij de vergaderingen moeten blijken.
Het Algemeen Bestuur kan ook besluiten bepaalde zaken niet in geld maar in natura uit te keren. Zo kan het Algemeen Bestuur besluiten vergaderruimte ter beschikking te stellen. Ook zorgt het Algemeen Bestuur ervoor dat de Wsw-raad ambtelijk ondersteund wordt.
Het lidmaatschap van de Wsw-raad kan aan het einde van de zittingsperiode eindigen maar ook tussentijds. Zo eindigt het lidmaatschap automatisch op het moment dat een Wsw-raadslid verhuist naar een gemeente die niet tot de regiogemeenten behoort als genoemd in artikel 1 sub c van de verordening. Ook vanaf het moment dat het raadslid niet meer Wsw-gerechtigd is als bedoeld in artikel 1 sub b, eindigt het lidmaatschap. Tevens is aangegeven dat het lidmaatschap van de vertegenwoordiger eindigt op het moment dat hij of zij niet meer een Wsw-gerechtigde vertegenwoordigt. Dit heeft tot gevolg dat het lidmaatschap van een vertegenwoordiger eindigt vanaf het moment dat een andere persoon de Wsw-gerechtigde gaat vertegenwoordigen en ook vanaf het moment dat de vertegenwoordigde Wsw-gerechtigde niet meer Wsw-gerechtigd is. Indien een Wsw-gerechtigde een nieuwe vertegenwoordiger krijgt, is het aan het Dagelijks Bestuur om te beslissen of deze nieuwe vertegenwoordiger benoemd wordt tot lid van de raad.
Het Algemeen Bestuur heeft bepaald dat een aantal functies niet verenigbaar zijn met het lidmaatschap van de raad, waaronder het lidmaatschap van de ondernemingsraad bij Breed. Daarom kunnen personen die deze functies bekleden, niet door het Dagelijks Bestuur benoemd worden in de Wsw-raad.