Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Marum

Reglement Klachtencommissie inzake de woningtoewijzing

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMarum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Klachtencommissie inzake de woningtoewijzing
CiteertitelReglement Klachtencommissie inzake de woningtoewijzing
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Geen.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-06-200901-01-2021nieuwe regeling

09-12-2008

Achtdorpennieuws, 11 juni 2009

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Klachtencommissie inzake de woningtoewijzing

 

 

REGLEMENT KLACHTENCOMMISSIE INZAKE DE WONINGTOEWIJZING

Artikel 1 – Definities

 

 

Commissie

klachtencommissie inzake de woningtoewijzing als bedoeld in artikel 4, tweede lid van de Huisvestingswet. De commissie bestaat uit drie leden.

Toegelaten instellingen

Stichting Wold & Waard Woonservice en Stichting Huisvesting Vredewold

Gemeente

Burgemeester en Wethouders van de desbetreffende gemeente

Klager

een ieder (m/v) die schriftelijk een klacht ingevolge dit reglement heeft ingediend. Waar 'hij' of 'zijn' staat in de tekst kan ook 'zij' of 'haar' worden gelezen.

Overeenkomst

tussen toegelaten instellingen en gemeenten gesloten overeenkomst inzake het in gebruik geven van woonruimte

Partijen

gemeenten Leek, Zuidhorn, Marum, Grootegast, Stichting Wold & Waard Woonservice en Stichting Huisvesting Vredewold. De gemeenten vormen tezamen één partij.

Privacygevoelige gegevens.

gegevens die herleidbaar zijn tot een individuele natuurlijke persoon

 

Artikel 2 - Voorleggen klacht

  • 1.

    Een ieder die door een besluit ter uitvoering van de overeenkomst direct in zijn belang is getroffen kan een klacht indienen bij de commissie. Daarvan is in ieder geval sprake bij besluiten inzake:

    • a.

      de weigering tot inschrijving;

    • b.

      de doorhaling van de inschrijving;

    • c.

      de toekenning van de punten;

    • d.

      de woningtoewijzing.

  • 2.

    Een klacht dient binnen vier weken na dagtekening van het betreffende besluit, op een daarvoor bestemd formulier te worden ingediend.

     

Artikel 3 - Taak van de commissie

De commissie behandelt ingekomen klachten van klagers. De commissie geeft een bindend advies aan de desbetreffende toegelaten instelling. De desbetreffende gemeente krijgt een afschrift van het bindend advies.

 

Artikel 4 - Ontvangst klacht

  • 1.

    Klager krijgt binnen twee weken na ontvangst van de klacht van of namens de commissie een schriftelijke bevestiging dat de klacht is ontvangen.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie of een lid van de commissie, daartoe door de voorzitter aangewe­zen, beoordeelt de klacht.

  • 3.

    De voorzitter of het aangewezen lid van de commissie verklaart de klacht ontvankelijk dan wel niet-ontvankelijk.

  • 4.

    De commissie informeert klager over de wijze waarop en binnen welke termijn de klacht zal worden behandeld.

     

Artikel 5 - Afhandeling klacht

  • 1.

    De toegelaten instelling op wie de klacht betrekking heeft, wordt door de commissie zo spoedig mogelijk na ontvangst van de klacht in de gelegenheid gesteld schrif­te­lijk op de klacht te reageren en wel binnen een door de commis­sie te bepalen termijn.

  • 2.

    Klager ontvangt ten minste zeven dagen vóór de vergadering van de commissie bericht over de datum en het tijdstip van de vergadering, waarin de commissie de klacht zal behandelen. De stukken die op zijn zaak betrekking hebben, liggen - met in acht name van het in artikel 9 bepaalde - voor klager ter inzage.

  • 3.

    De commissie zal klager uitnodigen op de vergadering aanwezig te zijn om de klacht nader toe te lichten en door de commissie te worden gehoord.

  • 4.

    Van het horen van de klager kan worden afgezien indien:

    • a.

      het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk is;

    • b.

      het bezwaar kennelijk ongegrond is;

    • c.

      de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord;

    • d.

      aan het bezwaar volledig tegemoet wordt gekomen en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen kunnen worden geschaad.

  • 5.

    De voorzitter of het aangewezen lid kan bij die behandeling die personen uitnodigen van wie hij meent dat zij een bijdrage kunnen leveren aan de behandeling van de klacht. Klager moet bij de uitnodiging voor de vergadering worden meegedeeld welke andere personen zijn uitgenodigd.

  • 6.

    Klager kan zich door een gemachtigde laten vertegenwoordigen, dan wel zich door een deskundige laten bijstaan. Klager draagt zelf zorg voor de oproeping van zijn gemachtigde/deskundige.

  • 7.

    Indien klager zich wil laten vertegenwoordigen door een gemachtigde dient hij dit vóór de vergadering schriftelijk aan de commissie kenbaar te maken.

  • 8.

    Als de commissie een nader onderzoek noodzakelijk acht, dan kan zij besluiten de behandeling op een nader te bepalen tijdstip voort te zetten.

     

Artikel 6 - Behandeling van de klacht

  • 1.

    De vergadering waarin de commissie de klacht behandelt is niet openbaar. Toegang tot de vergadering hebben in elk geval:

    • a.

      de klager;

    • b.

      zijn of haar deskundige;

    • c.

      zijn of haar gemachtigde;

    • d.

      een vertegenwoordiger van de corporatie;

    • e.

      een deskundige of gemachtigde namens de corporatie.

  • 2.

    De commissie kan slechts vergaderen en besluiten nemen indien zij voltallig is.

  • 3.

    De klager en zijn vertegenwoordiger worden in de gelegenheid gesteld de klacht nader toe te lichten. De ter vergadering aanwezige vertegenwoordiger van de corporatie wordt eveneens in de gelegenheid gesteld een reactie op de klacht te geven.

  • 4.

    Klager heeft de gelegenheid om te reageren op alle stukken zoals genoemd in artikel 5, lid 3 en artikel 7, lid 2.

     

Artikel 7 - Waarborgen privacy van klager en derden

  • 1.

    Klager heeft geen recht op kopieën of inzage van stukken, indien deze privacygevoelige gegevens van anderen dan hemzelf bevatten, tenzij voor het verstrekken van die gegevens schriftelijke toestemming door de betrokkene is verleend. Klager wordt door of namens de commissie op de hoogte gesteld of inzage in de stukken kan worden verleend dan wel kopieën kunnen worden verstrekt. Indien de schriftelijke toestemming wel is verleend, dan is klager verplicht tot geheimhou­ding van die gegevens. Indien de schriftelijke toestem­ming niet wordt verleend, dan zal de klager een uittreksel of een samenvatting - zonder de privacygevoelige gegevens - van de stukken worden verstrekt of daarover inlichtingen worden verschaft.

  • 2.

    De leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van privacygevoelige gegevens, waarvan zij in het kader van de behandeling van het beklag kennis hebben genomen.

  • 3.

    Alleen leden van de commissie en de door de commissie aangewezen personen hebben toegang tot de privacygevoelige gegevens in de dossiers van de commissie.

     

Artikel 8 - De beraadslagingen over het uit te brengen advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies. De commissie baseert haar bindend advies op basis van de ingebrachte stukken en op de tijdens de behandeling naar voren gebrachte informatie.

  • 2.

    De commissie kan slechts vergaderen en besluiten nemen indien zij voltallig is. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen.

  • 3.

    De desbetreffende gemeente en de desbetreffende toegelaten instelling wordt binnen acht weken nadat de klacht is ontvangen, door of namens de commissie haar beslissing in de vorm van een bindend advies schriftelijk meegedeeld. De commissie kan deze termijn met vier weken verdagen. Hiervan ontvangt klager bericht.

  • 4.

    De commissie geeft in haar advies aan:

    • a.

      of de klager door een besluit ter uitvoering van de overeenkomst rechtstreeks getrof­fen is in zijn belang;

    • b.

      of de toegelaten instelling in redelijkheid tot de bestreden beslissing had kunnen komen;

    • c.

      of de bestreden beslissing in stand kan blijven;

    • d.

      en indien de bestreden beslissing niet in stand kan blijven: de wijze waarop de corporatie een nieuwe beslissing moet nemen.

  • 5.

    Klager ontvangt zo spoedig mogelijk nadat het bindend advies aan de besturen is uitgebracht, maar uiterlijk binnen acht weken nadat de klacht is ontvangen, tenzij er sprake is van verdaging, het schriftelijke, gemotiveerde advies van de commissie.

  • 6.

    Desbetreffende toegelaten instelling dient binnen een redelijke termijn aan te geven hoe zij uitvoer gaat geven aan het van de commissie ontvangen bindende advies.

     

Artikel 9 - Instelling, beëindiging, samenstelling en benoeming commissie

  • 1.

    De commissie wordt ingesteld voor de periode waarin de in artikel 1 genoemde overeenkomst van kracht is. De gemeenten dragen zorg voor de faciliteiten die de commissie nodig heeft om haar werk te kunnen uitvoeren.

  • 2.

    De commissie bestaat uit drie leden; elk der partijen draagt een lid voor. De gemeenten vormen tezamen één partij.

  • 3.

    De leden worden benoemd voor een periode van drie jaar.

  • 4.

    De leden van de commissie worden benoemd door burgemeester en wethouders. Tevens wordt een gezamenlijk voorgedragen plaatsvervangend lid benoemd.

  • 5.

    De voorzitter wordt aangewezen door de gemeenten.

  • 6.

    Aan de commissie wordt een functionaris van een gemeente als ambtelijk secretaris toegevoegd.

  • 7.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt door:

    • a.

      het verstrijken van de termijn bedoeld in het eerste lid;

    • b.

      het verstrijken van de termijn als bedoeld in het derde lid;

    • c.

      schriftelijke opzegging van een lid;

    • d.

      overlijden van een lid.

  • 8.

    Een door het verstrijken van de in lid 3 genoemde termijn aftredend lid van de commissie is terstond herbenoembaar.

  • 9.

    De aftredende leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 10.

    Binnen drie maanden zal in een tussentijds opengevallen plaats worden voorzien. Gedurende die periode wordt de vacante plaats vervuld door de plaatsvervanger.

     

Artikel 10 - Werkwijze en plichten van de commissie

  • 1.

    De commissie vergadert ten minste eenmaal per jaar en voorts zo vaak dit in verband met de afhandeling van klachten noodzakelijk is.

  • 2.

    De commissie houdt een register bij van ontvangen klachten, waarin tenminste wordt opgenomen:

    • a.

      afhandelingtermijn van de klacht;

    • b.

      niet in behandeling genomen klachten;

    • c.

      genomen beslissingen.

  • 3.

    De commissie brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden, waarin tenminste de gegevens worden opgenomen als vermeld in het tweede lid. Dit verslag is aan een ieder ter inzage.

     

    Artikel 11 - Vaststelling en wijziging reglement

    Dit reglement wordt, na overleg met de toegelaten instellingen, vastgesteld door de gemeenten.

    Vastgesteld door burgemeester en wethouders.

    Datum:

     

    Burgemeester en wethouders van Leek,

     

    B.C. Hoekstra, burgemeesterH.K. Hofman, secretaris

     

    Burgemeester en wethouders van Zuidhorn,

     

    E. Fennema, burgemeesterL. Kootstra, secretaris

     

     

    Burgemeester en wethouders van Marum,

     

    T. van Bekkum, burgemeesterR.L.H. Schoonderbeek, secretaris

     

     

    Burgemeester en wethouders van Grootegast,

     

     

    K.B. Dijkstra, burgemeester E. Paré, secretaris