Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Marum

Nr. 8

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMarum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNr. 8
CiteertitelVerordening op de auditcommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 213

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-05-200901-01-2021nieuwe regeling

27-05-2009

Achtdorpennieuws.

09.05.08

Tekst van de regeling

Intitulé

Nr. 8

Nr. 8

 

De raad van de gemeente Marum;

 

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en artikel 4, 3e lid van de Controleverordening gemeente Marum;

 

 

besluit vast te stellen de volgende: VERORDENING OP DE AUDITCOMMISSIE

Artikel 1 Definities

 

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

 

a.

de wet

:

de Gemeentewet;

b.

de commissie

:

de auditcommissie;

c.

de raad

:

de gemeenteraad;

d.

fractie

:

de leden van de gemeenteraad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard;

e.

de voorzitter

:

de voorzitter van de auditcommissie;

f.

de secretaris

:

de secretaris van de auditcommissie;

g.

het college

:

het college van burgemeester en wethouders;

h.

de accountant

:

de in de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente bedoelde accountant die is belast met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

i.

het controleprotocol

:

het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening;

j.

de Controleverordening

:

de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Marum.

 

 

Artikel 2 Doel van de commissie

 

  • 1.

    De commissie treedt op als vertegenwoordiger van de raad en draagt zorg voor het mogelijk maken van een open communicatie en afstemming tussen onder andere de accountant, de rekenkamercommissie, de raad, het college van burgemeester en wethouders en het management en derden die betrokken zijn bij de werkzaamheden van de commissie.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

     

     

     

Artikel 3 Taken van de commissie

 

Tot de taken van de commissie worden in ieder geval gerekend:

  • a.

    Het voeren van een afstemmingsoverleg over de verschillende instrumenten, die worden ingezet om met name de werking van de toegepaste interne (financiële) beheersingsstructuur te beoordelen en tendeert richting controle op het voeren van een goed public governance als gemeente. De definitie van goed public governance luidt daarbij “Het waarborgen van de onderlinge samenhang tussen sturen, beheersen en toezicht houden van organisaties in de publieke sector, gericht op efficiënte en effectieve realisatie van beleidsdoelstellingen, alsmede het daarover op een open wijze communiceren en verantwoording afleggen ten behoeve van belanghebbenden”. Onder dit afstemmingsoverleg valt in ieder geval het overleg met:

    • het college inzake de onderwerpen, die middels een 213a onderzoek, de revue zullen passeren,

    • de accountant over de accenten in de controle-aanpak van enig jaar en

    • de voorzitter van de rekenkamercommissie over de door de rekenkamercommissie beoogde onderzoeksissues.

  • b.

    Het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole.

  • c.

    Het bijstaan van de gemeenteraad in het vervullen van zijn verantwoordelijkheden op het gebied van waarderingsgrondslagen en rapportageprocedures.

  • d.

    Het toezicht houden op en het advies geven aan de gemeenteraad inzake het kiezen van een externe accountant, waaronder ook het periodiek voorbereiden en uitvoeren van de aanbestedingsprocedure voor de contractering van de externe accountantsdiensten ten behoeve van de controle van de jaarrekening.

  • e.

    Het voeren van een technisch overleg over de jaarrekening en het jaarverslag.

  • f.

    Het gevraagd en ongevraagd adviseren van de raad inzake de verschillende instrumenten, die worden ingezet om de interne (financiële) beheersingsstructuur te beoordelen.

     

Artikel 4 Samenstelling

 

  • 1.

    De commissie telt maximaal één lid per fractie.

  • 2.

    De commissie benoemt uit haar midden de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    De controller en de portefeuillehouder financiën zijn vaste adviseurs van de commissie.

  • 4.

    Op uitnodiging van de commissie kunnen derden zoals de accountant, de voorzitter van de rekenkamercommissie, het college van burgemeester en wethouders en vertegenwoordigers vanuit de organisatie deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.

  • 5.

    De griffier of zijn plaatsvervanger is adviseur en secretaris van de commissie.

     

Artikel 5 Vergaderingen

 

  • 1.

    De commissie vergadert afhankelijk van de behoefte tot een vergadering, maar in ieder geval tweemaal per jaar.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt in samenspraak met de secretaris plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.

  • 3.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op.

  • 4.

    De oproepingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste één week voor de aanvang van de vergadering bezorgd.

  • 5.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 6.

    De secretaris maakt van het verhandelde in de vergaderingen een kort verslag en zendt dit toe aan de leden van de commissie en de overige deelnemers als genoemd in artikel 4, voor zover zij hebben deelgenomen aan de vergadering.

     

Artikel 6 Uitleg verordening

 

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

 

 

Artikel 7 Slotbepaling

1

De verordening kan worden aangehaald als Verordening op de auditcommissie.

De Verordening op de auditcommissie treedt in werking met ingang van 28 mei 2009.

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 27 mei 2009,

, voorzitter.

, griffier.