Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Marum

Verordening tot eerste wijziging op de heffing en de invordering van leges 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Marum
Officiële naam regelingVerordening tot eerste wijziging op de heffing en de invordering van leges 2016
CiteertitelLegesverordening Marum 2016, eerste wijziging
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016, vastgesteld op 16 december2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 1
  2. Gemeentewet, art. 156, lid 2
  3. Gemeentewet, art. 229, lid 1
  4. Paspoortwet, art 2, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-05-201605-01-2017Wijziging tarieventabel, toevoeging 2.3.10a

20-04-2016

Gemeenteblad 2016, 68416

16.04.09
31-12-201526-05-2016Wijziging tarieven

16-12-2015

AchtDorpenNieuws 24 december 2015, Elektronisch gemeenteblad 23-12-2015

15.10.18
31-12-201431-12-2015Wijziging tarieven

17-12-2014

AchtDorpenNieuws 24 december 2014, Elektronisch gemeenteblad 29-12-2014

14.12.14
09-03-201401-01-2013Wijziging tarieven titel 1, hoofdstuk 2 Tarieventabel

05-02-2014

AchtDorpenNieuws, 20 februari 2014

14.01.10
01-01-201401-10-2013Wijziging tarieven

18-12-2013

Achtdorpennieuws, 24 december2013 en website

13.12.09
24-10-201301-10-201301-01-2014Met het vaststellen van de nieuwe Marktverordening houdt ook dat hoofdstuk 14 in de Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2013, waarin de leges voor het innemen van standplaats op de weekmarkt vermeld staan, gewijzigd moet worden.

25-09-2013

Achtdorpennieuws, 17 oktober 2013 en website

13.09.14
18-07-201301-07-201330-06-2013nieuwe regeling

03-07-2013

Achtdorpennieuws, 11 juli 2013 en website Website

13.08.13
03-01-201330-06-2013nieuwe regeling

19-12-2012

Achtdorpennieuws, 27 december 2012 Website

12.09.16
05-01-201203-01-2013nieuwe regeling

14-12-2011

Achtdorpennieuws, 29 december 2011 Website

11.12.10
05-01-201203-01-2013nieuwe regeling

14-12-2011

Achtdorpennieuws, 29 december 2011 Website

11.12.10
05-01-201203-01-2013nieuwe regeling

14-12-2011

Achtdorpennieuws, 29 december 2011 Website

11.12.10
01-01-201001-01-2011nieuwe regeling

16-12-2009

Achtdorpennieuws, 24 december 2009

nr. 09.12.10
01-01-200901-01-2010nieuwe regeling

17-12-2008

Achtdorpennieuws, 24 december 2008, 31e jaargang nr. 9.

nr. 08.12.10
29-12-200701-01-2009nieuwe regeling

19-12-2007

Achtdorpennieuws, 27 december 2007, 30e jaargang nr. 9.

nr. 07.12.13A
30-12-200629-12-2007nieuwe regeling

20-12-2006

Achtdorpennieuws, 28 december 2006

nr. 06.12.09a

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Marum;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 20 april 2016, nr. 16.04.09.

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluitvast te stellen de volgende:

VERORDENING TOT EERSTE WIJZIGING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in de kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:

a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

één en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

De leges worden niet geheven voor:

  • a.

    Diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • b.

    Diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • c.

    Stukken in hun persoonlijke belang benodigd door personen die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken.

  • d.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevings-recht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevings-recht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht en bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1

      onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    • 2

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen);

    • 5

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7

      hoofdstuk 16 (kansspelen),

      één en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

1. De "Legesverordening Marum 2015" vastgesteld bij raadsbesluit van 17 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekend-making.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Legesverordening Marum 2016.

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 20 april 2016,

, voorzitter.

, griffier.

Nr. 9

De raad der gemeente Marum;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 april 2016, nr. 16.04.09.;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de volgende: TARIEVENTABEL, BEHORENDE BIJ DE LEGESVERORDENING 2016, EERSTE WIJZIGING

Indeling tarieventabel:

Titel 1 Algemene dienstverlening

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ Omgevingsvergunning

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

   20152016
1.1.1Het tarief (inclusief trouwboekje) bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis op een andere tijd dan waarop zij kosteloos plaats heeft ingevolge artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, op:   
1.1.1.1maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur;€ 307,50€ 313,65
1.1.1.2maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 13.30 en 17.00 uur;€ 307,50€ 313,65
1.1.1.3op elk ander tijdstip€ 571,85€ 583,30
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een daartoe ander aangewezen huis der gemeente, niet zijnde het gemeentehuis, als bedoeld in artikel 63, Boek 1 van het BW, op een andere tijd dan waarop zij kosteloos plaats heeft ingevolge artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, op:    
1.1.2.1maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur;€ 345,30€ 352,20
1.1.2.2maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 13.30 en 17.00 uur;€ 345,30€ 352,20
1.1.2.3op elk ander tijdstip;€ 571,85€ 583,30
1.1.2.4voor uitsluitend éénmalig aan te wijzen locaties wordt een toeslag geheven van€ 66,95€ 68,30
1.1.3Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte, de onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.3 en 1.1.2.1 tot en met 1.1.2.4 genoemde tarieven.    
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap€ 92,75€ 94,60
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:    
1.1.5.1een (duplicaat) trouwboekje of (duplicaat) partnerschapsboekje€ 24,30€ 24,80
1.1.6Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan.€ 22,25€ 22,70
1.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.   

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

   20152016
1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:    
1.2.1van een nationaal paspoort:    
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,10€ 64,40
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20€ 51,20
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):    
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,10€ 64,40
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20€ 51,20
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):    
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,10€ 64,40
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20€ 51,20
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,20€ 51,20
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:    
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 53,05€ 50,40
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 28,45€ 28,45
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 47,30€ 47,30

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

   20152016
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 38,80€ 38,80
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€  34,10€ 34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

   20152016
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.    
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 8,65€ 8,80
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen€ 278,40€ 283,95
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen€ 825,45€ 841,95
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen€ 1.667,05€ 1.700,40
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingen€ 5.556,80€ 5.667,95
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.    
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 8,65€ 8,80
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingen€ 278,40€ 283,95
1.4.4.2.2voor 500 verstrekkingen€ 825,45€ 841,95
1.4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingen€ 1.667,05€ 1.700,40
1.4.4.2.4voor 5.000 verstrekkingen€ 5.556,80€ 5.667,95
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen € 7,50€ 7,50
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 22,25€ 22,70
1.4.7Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap€ 8,65€ 8,80

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

   20152016
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€  8,65€ 8,80

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

   20152016
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.1.1een afschrift van de programmabegroting met bijlagen€ 30,65€ 31,25
1.7.1.2een afschrift van de productenbegroting€ 44,55€ 45,45
1.7.1.3een afschrift van de programmarekening en -verslag€ 30,65€ 31,25
1.7.1.4een afschrift van de productenrekening€ 44,55€ 45,45

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

   20152016
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.8.1.1tot het verstrekken van een kadastrale- of hypothecaire informatie per object€ 15,95€ 16,25
1.8.1.2tot het verstrekken van een afdruk van kadastrale kaart€ 15,95€ 16,25

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

   20152016
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.9.1tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag€  30,05€ 41,35
1.9.2tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn€  12,80€ 13,05
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of een foto op het ter legalisatie opzenden ervan€  8,65€ 8,80

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

   20152016
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 22,25€ 22,70
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:    
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina de onder 1.20.2 vermelde tarieven, alsmede een vast tarief aan administratiekosten van€ 15,10€ 15,40
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 8,65€ 8,80
1.10.2.3het tarief bedraagt voor het verstrekken van reeds aanwezige informatie op een kopie van een cd-rom of usb-stick€ 18,05€ 18,40
1.10.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent adresgegevens en overige administratieve velden:    
1.10.3.1str-hnr-lt-toe-aand-brt-postcd-woonplaats/ per record€ 0,30€ 0,30
1.10.3.2per extra veld per adresrecord / per record€ 0,15€ 0,15

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11Niet van toepassing   

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

   20152016
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.12.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet€ 50,75€ 51,75
1.12.2tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandswet€ 25,30€ 25,80

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13Niet van toepassing   

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

   20152016
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.14.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats aan of op de openbare weg ,voor het venten of het maken van straatmuziek, geldig voor ten hoogste: een dag een week een maand een jaar € 18,45 € 24,50 € 42,90 € 121,90 € 18,80 € 25,00 € 43,75 € 124,35
1.14.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de Marktverordening gemeente Marum 2013    
1.14.2.1tot het verlenen van een vaste standplaatsvergunning (artikel 3, eerste lid) € 121,90€ 124,35
1.14.2.2tot het verlenen van een dagplaatsvergunning (artikel 3, eerste lid), die leidt tot vergunningverlening€ 18,45€ 18,80
1.14.2.3tot het verlenen van een standwerkvergunning (artikel 3, vierde lid), die leidt tot vergunningverlening€ 18,45€ 18,80
1.14.2.4tot het inschrijven op de wachtlijst (artikel 6, tweede lid)€ 18,45€ 18,80
1.14.2.5tot het verlengen van de inschrijving op de wachtlijst (artikel 6, vijfde lid)€ 18,45€ 18,80
1.14.2.6tot het overschrijven van een vaste standplaatsvergunning op naam van een ander (artikel 9)€ 18,45€ 18,80
1.14.2.7tot het toestaan van vervanging van de vergunninghouder (artikel 11, tweede lid)€ 18,45€ 18,80
1.14.2.8tot het verlenen van ontheffing van de verplichting om de standplaats in te nemen tot de sluitingstijd van de markt (artikel 17, tweede lid)€ 18,45€ 18,80

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

   20152016
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.15.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 26,25€ 26,80
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 26,25€ 26,80
1.15.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing€ 26,25€ 26,80

Hoofdstuk 16 Kansspelen

   20152016
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:    
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat€  56,50€ 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat€  56,50€ 56,50
 en voor iedere volgende speelautomaat€  34,00€ 34,00
1.16.1.3voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd€  226,50€ 226,50
1.16.1.4voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat € 226,50€ 226,50
 en voor iedere volgende speelautomaat€  136,00€ 136,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) €  17,55€ 17,90
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning) €  17,55€ 17,90

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

   20152016
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 170,35€ 173,75
1.17.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 1,80€ 1,85
1.17.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met€ 1,30€ 1,35
1.17.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 170,35€ 173,35
1.17.1.4indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met€ 170,35€ 173,35
1.17.1.5indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
1.17.2Indien een begroting als bedoeld in 1.17.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.   

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

   20152016
1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.18.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 37,15€ 37,90
1.18.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 39,25€ 40,05
1.18.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 18,25€ 18,60

Hoofdstuk 19 Diversen

   20152016
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:   
1.19.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per document tot 15 pagina’s vermeerdert met tarief per pagina van € 0,10 voor elke pagina boven de 15 pagina’s€ 5,50€ 5,60
1.19.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:    
 per pagina op papier van A0 formaat = 841 x 1189 mm2€ 7,10€ 7,25
 per pagina op papier van A1 formaat = 594 x 841 mm2€ 5,50€ 5,60
 per pagina op papier van A2 formaat = 420 x 594 mm2€ 4,55€ 4,65
 per pagina op papier van A3 formaat = 297 x 420 mm2€ 1,20€ 1,20
 per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (enkelzijdig) 1e kopie€ 0,65€ 0,65
 per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (enkelzijdig) 2e tot en met 10e kopie per kopie€ 0,25€ 0,25
 per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (enkelzijdig) 11e en volgende kopie; per kopie€ 0,20€ 0,20
 per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (dubbelzijdig) 1e kopie€ 0,75€ 0,75
 per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (dubbelzijdig) 3e tot en met 10e kopie per kopie€ 0,30€ 0,30
 per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (dubbelzijdig) 11e en volgende kopie; per kopie€ 0,25€ 0,25
 per pagina op papier van A3 formaat = 297 x 420 mm2 (enkelzijdig kleur)€ 2,00€ 2,05
 per pagina op papier van A3 formaat = 297 x 420 mm2 (dubbelzijdig kleur)€ 3,30€ 3,35
 per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (enkelzijdig kleur)€ 0,95€ 0,95
 per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (dubbelzijdig kleur)€ 1,55€ 1,60
 overige afwijkende maten groter dan 1 m2 per m2 meer€ 5,05€ 5,15
1.19.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.1 en 1.19.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk€ 12,05€ 12,30
1.19.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 67,95€ 69,30
1.19.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 12,05€ 12,30
1.19.6stukken of uittreksels of fotokopieën of combinatie van deze , welke op aanvraag van een verzoek op basis van de Wet Openbaarheid van Bestuur moeten worden opgemaakt:    
1.19.6.1een tarief per pagina van€ 0,20€ 0,20
1.19.6.2informatie door middel van een kopie in digitale vorm of een informatiedrager, voor zover handelingen moeten worden verricht zoals het scannen of bewerken van documenten, per pagina € 0,20€ 0,20
1.19.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.19.7.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het mogen schieten met carbid€ 11,10€ 11,30
1.19.7.2tot het verkrijgen van een in dit hoofdstuk niet genoemde vergunning of ontheffing, afgegeven ter uitvoering van een algemeen bindende bepaling€ 51,15€ 52,15

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging Omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 Principeverzoek

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

   20152016
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:   
2.1.1.1aanlegkosten:   
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;   
2.1.1.2bouwkosten:   
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;   
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.   
2.1.1.4Principeverzoek: een schriftelijk verzoek waarbij wordt gevraagd een uitspraak te doen of een ontwikkeling, die in strijd is met het bestemmingsplan, door een herziening van het bestemmingplan dan wel afwijking van het bestemmingplan op basis van artikel 2.12, 1e lid, onder a, onder 3, van de Wabo in beginsel kan worden toegestaan. Het moet gaan om een concreet initiatief en niet om een algemene vraag.    
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.   
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.   

Hoofdstuk 2 Vooroverleg

   20152016
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is€  53,95€ 55,05

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

   20152016
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een Omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.   
     
2.3.1Bouwactiviteiten   
2.3.1.1Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:   
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 200.000 bedragen:2,49%2,54%
 van de bouwkosten, met een minimum van:€ 417,60€ 425,95
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen:2,39%2,44%
 van de bouwkosten, met een minimum van;€ 4.980,00€ 5.072,95
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen:2,29%2,33%
 van de bouwkosten, met een minimum van;€ 11.950,00€ 12.198,70
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen:2,21%2,26%
 van de bouwkosten, met een minimum van;€ 22.900,00€ 23.322,60
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 2.000.000 tot € 5.000.000 bedragen:2,16%2,20%
 van de bouwkosten, met een minimum van;€ 44.200,00€ 45.140,50
2.3.1.1.6indien de bouwkosten € 5.000.000 of meer bedragen:2,15%2,19%
 van de bouwkosten, met een minimum van;€ 108.000,00€ 110.164,35
 2.3.1.2Welstandstoets    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor advieskosten van de welstandscommissie, ongeacht of de vergunning wordt verleend, gebaseerd op de bouwkosten afgerond op hele euro’s van:    
2.3.1.2.1€ 3.000 en meer, doch minder dan € 5.000 € 50,00€ 50,00
2.3.1.2.2€ 5.000 en meer, doch minder dan € 230.000 vermeerderd met 2,5 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 5.000€ 50,00€ 50,00
2.3.1.2.3€ 230.000 en meer, doch minder dan € 460.000 vermeerderd met 1,00 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 230.000€ 587,50€ 587,50
2.3.1.2.4€ 460.000 en meer, doch minder dan € 700.000 met vermeerderd met 0,5 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 460.000€ 817,50€ 817,50
2.3.1.2.5€ 700.000 en meer, doch minder dan € 1.200.000 met vermeerderd met 0,25 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 700.000€ 937,50€ 937,50
2.3.1.2.6€ 1.200.000,- en meer met vermeerderd met 0,125 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 1.200.000.€ 1.062,50€ 1.062,50
2.3.1.2.7Voor woningen van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd, is de volgende berekeningswijze van toepassing:    
 a. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 voor complexen van 1 tot en met 4 gelijke woningen;    
 b. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 5 woningen voor complexen van 5 tot en met 10 gelijke woningen;    
 c. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 6 woningen voor complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen;    
 d. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 8 woningen voor complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen;    
 e. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 10 woningen voor complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen;    
 f. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 12 woningen voor complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen;    
 g. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 14 woningen voor complexen van 51 tot 60 gelijke woningen,    
 alles met dien verstande dat etage- en galerijwoningen als één bouwblok worden beschouwd, zodat het tarief daarvan berekend wordt naar de totale kosten van het bouwblok;    
2.3.1.2.8Voor de berekening van de advieskosten voor woningcomplexen die uit, uiterlijk verschillende woningtypen zijn samengesteld, worden de bovengenoemde berekeningen toegepast, geldende per afzonderlijk woningtype en ongeacht de bloksamenstelling.    
2.3.1.2.9De advieskosten bedragen maximaal € 3.000,-    
2.3.1.2.10Indien geen advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met Vorenstaande is niet van toepassing op de welstandsvrije gebieden.€ 23,80 € 24,25
2.3.1.2.11De kortingspercentages die het Welstandsorgaan meedeelt direct voorafgaande aan het begrotingsjaar op bovenstaande bedragen worden doorberekend.    
       
 Verplicht advies agrarische commissie    
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€ 93,90€ 95,80
      
 Achteraf ingediende aanvraag    
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:50,00%50,00%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.    
       
2.3.2Aanlegactiviteiten    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:2,05%2,10%
 van de aanlegkosten, met een minimum van:€ 107,90€ 110,05
      
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:    
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 550,30€ 561,30
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):€ 550,30€ 561,30
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 1.370,35€ 1.397,75
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€ 550,30Vervallen (zie 2.3.3.2)
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 550,30€ 561,30
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 550,30€ 561,30
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 550,30€ 561,30
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 550,30€ 561,30
      
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 550,30€ 561,30
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):€ 550,30€ 561,30
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 1.370,35€ 1.397,75
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 550,30Vervallen (zie 2.3.4.2)
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 550,30€ 561,30
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 550,30€ 561,30
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 550,30€ 561,30
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 550,30€ 561,30
     
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid   
 2.3.5.1Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 215,80€ 220,10
 het tarief onder 2.3.5.1 wordt verhoogd met:     
2.3.5.2oppervlak: 0 t/m 100 m²€ 64,75€ 66,05
 oppervlak: 101 t/m 500 m²:    
2.3.5.3het bedrag genoemd onder 2.3.5.2 wordt per gebruiksoppervlakte verhoogt met€ 0,65€ 0,65
2.3.5.4oppervlak: 501 t/m 2000 m²€ 254,70€ 259,75
2.3.5.5het bedrag genoemd onder 2.3.5.4 wordt per gebruiksoppervlakte verhoogt met€ 0,25€ 0,30
2.3.5.6oppervlak: meer dan 2000 m²€ 485,55€ 495,25
2.3.5.7het bedrag genoemd onder 2.3.5.6 wordt per gebruiksoppervlakte verhoogt met€ 0,15€ 0,15
       
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten    
2.3.6.1Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:    
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 137,05€ 139,80
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 137,05€ 139,80
2.3.6.2Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens de gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 137,05€ 139,80
      
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht    
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 283,75€ 289,45
       
2.3.8Uitweg/inrit    
2.3.8.1 Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 50,75€ 51,75
2.3.8.2 Daarnaast wordt ten aanzien van het kostenverhaal voor wat betreft de daadwerkelijke aanleg gewerkt met offertes voor deze werken. Derhalve dient als regel naast de vergunning kosten, de kosten van de daadwerkelijke aanleg te worden voldaan.    
       
2.3.9Kappen    
 Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 32,35€ 33,00
      
2.3.10Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet    
2.3.10.1 Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 137,05€ 139,80
      
2.3.10a Reclamevergunning    
2.3.10a.1Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op het voeren van reclame, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h ,van de Wabo, bedraagt het tarief € 110,00  
       
2.3.11Andere activiteiten    
 Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
2.3.11.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 137,05€ 139,80
2.3.11.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.11.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft€ 137,05€ 139,80
2.3.11.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft€ 137,05€ 139,80
      
2.3.12Omgevingsvergunning in twee fasen    
 Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.12.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
2.3.12.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    
       
2.3.13Beoordeling bodemrapport    
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:    
2.3.13.1voor de beoordeling van enkel een historisch onderzoek, conform NEN 5725€ 59,30€ 60,50
2.3.13.2voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 211,50€ 215,75
2.3.13.3het onder 2.3.13.1 en 2.3.13.2 genoemde tarief wordt verminderd met 60% van dit tarief, wanneer het onderzoek digitaal wordt aangeleverd/ingediend. Dit digitale document dient te voldoen aan het SIKB- protocol 0101.    
       
2.3.14Advies    
2.3.14.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een Omgevingsvergunning.€ 93,90€ 95,80
      
2.3.15Verklaring van geen bedenkingen    
2.3.15.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de Omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
2.3.15.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 274,10€ 279,55
2.3.15.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 93,90€ 95,80
       
2.3.16Hogere grenswaarde    
2.3.16.1Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit waarvoor een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder moet worden vastgesteld, bedraagt het tarief:€ 274,10€ 279,55

Hoofdstuk 4 Vermindering

   20152016
2.4.1Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de Omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.   
2.4.2Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15. De vermindering bedraagt:   
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:2,00%2,00%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;   
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:3,00%3,00%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;   
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:4,00%4,00%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.   

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

   20152016
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag Omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten   
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een Omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:   
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan75,00%75,00%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;   
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan50,00%50,00%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.   
     
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende Omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten   
 Als de gemeente een verleende Omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25,00% 25,00%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.   
     
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een Omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten   
2.5.3.1Als de gemeente een Omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:25,00%25,00%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.   
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.   
     
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf   
 Een bedrag minder dan € 50 wordt niet teruggegeven.   
     
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen   
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15 wordt geen teruggaaf verleend.   

Hoofdstuk 6 Intrekking Omgevingsvergunning

   20152016
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een Omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 83,10€ 84,75

Hoofdstuk 7 Wijziging Omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

   20152016
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een Omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 166,20€ 169,50

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

   20152016
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 5.475,90€ 5.585,40
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 2.738,50€ 2.793,25

Hoofdstuk 9 vervallen

Hoofdstuk 10 Principeverzoek

   20152016
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeverzoek:€ 153,75€ 156,85
2.10.1Indien na de uitspraak op een principeverzoek een aanvraag wordt ingediend om herziening van het bestemmingsplan dan wel om een omgevings-vergunning met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo, worden de leges geheven op basis van onderdeel 2.10 in mindering gebracht op de leges verschuldigd ingevolgde de onderdelen 2.8.1 respectievelijk 2.3.3.3 of 2.3.4.3, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: 1. de aanvraag om een herziening van het bestemmingsplan dan wel om een omgevingsvergunning met toepassing van artikel 2.12 eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo, wordt ingediend binnen een termijn van 12 maanden nadat de uitspraak aan de verzoeker bekend is gemaakt; 2. de aanvraag om een herziening van het bestemmingsplan dan wel om een omgevingsvergunning met toepassing van artikel 2.12 eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo, heeft betrekking op hetzelfde project dat als principeverzoek is beoordeeld; 3. het principeverzoek heeft geleid tot een positieve uitspraak.    

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

   20152016
2.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 50,75€ 51,75

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 Vergunning voor het inzamelen van oud papier en andere afvalstoffen

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Hoofdstuk 1 Horeca

   20152016
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 208,15€ 212,30
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 30,95€ 31,55
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 41,65€ 42,50

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

   20152016
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:   
3.2.1.1tot het houden van evenementen, leidend tot complexe vergunningen waarbij politie en/of brandweer ook betrokken zijn€ 51,20€ 52,20
3.2.1.2tot het houden van uitvoeringen, voorstellingen, feestweken, wedstrijden, manifestaties, festiviteiten, bijeenkomsten of anderszins, leidend tot eenvoudige vergunningen waarbij politie en/of brandweer niet direct betrokken zijn€ 0,00€ 0,00
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van en aanvraag om vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 2.23 van de Algemene plaatselijke verordening, indien het betreft:    
3.2.2.1tot het houden van markten, leidend tot een complexe vergunning waarbij politie en/of brandweer ook betrokken zijn€ 51,20€ 52,20
3.2.2.2tot het houden van markten, leidend tot eenvoudige vergunning waarbij politie en/of brandweer niet direct betrokken zijn€ 0,00€ 0,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

   20152016
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:   
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening voor een periode van twee jaar  € 1.672,45€ 1.705,90

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4Niet van toepassing    

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

3.5Niet van toepassing   

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

   20152016
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:    
3.6.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening€ 215,80€ 220,10
3.6.2een aanvraag om een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening voor een periode van:    
3.6.2.1maximaal 3 dagen€ 63,80€ 65,10
3.6.2.24 tot en met 7 dagen€ 127,10€ 129,65
3.6.2.3meer dan 7 dagen€ 127,10€ 129,65
3.6.2.4vermeerderd met:€ 63,80€ 65,10
 per week of een gedeelte daarvan    

Hoofdstuk 7 Vergunning voor het inzamelen van oud papier en andere afvalstoffen

   20152016
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Afvalstoffenverordening of een wijziging daarvan voor het inzamelen van oud papier €  18,25€ 18,60

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

   20152016
3.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€  51,20€ 52,20

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 20 april 2016.

, voorzitter.

, griffier.