Organisatie | De Ronde Venen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsbeleid Kwaliteit kinderopvang en Peuterspeelzalen 2012 Gemeente De Ronde Venen |
Citeertitel | Handhavingsbeleid Kwaliteit kinderopvang en Peuterspeelzalen 2012 Gemeente De Ronde Venen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 1 Afwegingsmodel Handhavingsbeleid Kinderopvang en Peuterspeelzalen 2012 |
Geen
Wet kinderopvang en kwaliteit peuterspeelzalen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-09-2012 | 06-05-2014 | Nieuwe regeling | 04-09-2012 Witte Weekblad, 13-09-2012 | Onbekend |
Goede en verantwoorde kinderopvang en peuterspeelzaalwerk zijn belangrijke aandachtspunten in de huidige samenleving. Kinderopvang gaat immers over de verantwoordelijkheid voor de zorg van een kwetsbare groep, jonge kinderen. Ouders krijgen door kinderopvang en via de kinderopvangtoeslag de mogelijkheid deel te nemen aan het arbeidsproces. Door de Wet kinderopvang en kwaliteit peuterspeelzalen (Wko) moeten de ouders erop kunnen rekenen dat hun kind op professionele wijze wordt opgevangen.
Houders zijn zelf verantwoordelijk voor het aanbieden van kwalitatief goede kinderopvang in een veilige en gezonde omgeving. Gemeenten en GGD, als toezichthouder, spelen een belangrijke rol in de bewaking van de kwaliteit. Het college van burgemeester en wethouders is eindverantwoordelijke voor het naleven van de kwaliteitsregels voor kinderopvang via toezicht en handhaving.
2. Gemeentelijke verantwoordelijkheid in het kader van de Wko
De gemeente draagt zorg voor actuele registratie van kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, peuterspeelzalen, gastouderbureaus en gastouders in het (openbare) Landelijk Register Kinderopvang en peuterspeelzalen (LRKP). Voorzieningen voor kinderopvang die, naar het oordeel van de GGD, aan de eisen van de Wko voldoen, worden geregistreerd in het LRKP. Ouders kunnen in het openbare deel van het LRKP de inspectierapporten inzien en controleren of een voorziening of gastouder aan de kwaliteitsnormen voldoet. Ook de belastingdienst maakt gebruik van de gegevens van het LRKP om te controleren of ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag.
2. Toezicht op naleving van de kwaliteit
Het college is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de kwaliteitseisen van de Wko. Voor de uitvoering van het toezicht heeft de gemeente De Ronde Venen de GGD Midden Nederland (MN), als toezichthouder aangewezen.
De Wko regelt dat de kosten voor de inspecties, zowel reguliere inspecties als extra inspecties, voor rekening van de gemeente zijn. Hiervoor is een bedrag toegevoegd aan het gemeentefonds.
Er zijn vier soorten, verplichte, inspecties:
De GGD maakt na ieder inspectiebezoek een rapport naar een landelijk model.
Deze inspectierapporten zijn openbaar. De meest recente rapporten zijn te raadplegen via de site van de GGD, het LRKP en, vanaf 2012 verplicht, op de site van het gastouderbureau en kindcentrum.
De gemeente De Ronde Venen stelt het aantal herinspecties van gastouders op 5%. Dit vanwege het feit dat:
3. Gemeentelijk ingrijpen, handhaven en sanctioneren
Het gemeentelijke handhavingtraject begint direct na ontvangst van het inspectierapport van de GGD. Deze geeft in het rapport een handhavingadvies aan de gemeente.
Wanneer uit het rapport van de GGD blijkt dat de kinderopvangorganisatie niet aan de kwaliteitseisen voldoet, zal door de gemeente handhavend worden opgetreden. De gemeente kan verzwarende of verzachtende omstandigheden, de inspanning van de houder etc. mee laten wegen bij het beoordelen van de te nemen handhavingactie.
De gemeente kan een keuze maken uit de volgende handhavingacties:
De VNG heeft een afwegingsmodel handhaving kinderopvang opgesteld. In dit model zijn algemene stappen en richtlijnen opgenomen die de gemeente kan hanteren bij het overtreden van de kwaliteitseisen van de Wko. De gemeente De Ronde Venen neemt dit afwegingsmodel over.
Het afwegingsmodel kent drie prioriteringen: Hoog, gemiddeld en laag.
De prioriteit hoog heeft o.a. te maken met overtredingen van de kwaliteitseisen op gebied van personeel, en veiligheid en gezondheid voor het kind, prioriteit gemiddeld met het pedagogisch beleid en prioriteit laag op onderdelen van de oudercommissie.
4. Jaarlijkse verantwoording van de werkzaamheden aan de minister
Jaarlijks stelt het college voor 1 juni een verslag vast van alle toezichts- en handhavingstaken die de gemeente in het voorafgaande jaar in het kader van de Wet kinderopvang heeft verricht. Dit verslag verzendt het college naar het ministerie van OC&W en ter kennisname naar de gemeenteraad.
3. Intrekken bestaand beleid, citeertitel en inwerkingtreding
Dit beleid kan worden aangehaald als “handhavingsbeleid kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente De Ronde Venen 2012”. Het beleid treedt in werking de dag na die waarop de bekendmaking heeft plaatsgevonden.
Op het moment van inwerkingtreding van dit beleid wordt het “lokaal handhavingsbeleid Wet Kinderopvang 2011” ingetrokken.