Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Grootegast

Beheersregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGrootegast
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeheersregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
CiteertitelGBA-beheersregeling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagePublicatie van de regeling in Het Westerkwartier, 04-12-2002

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 14.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-11-200201-01-2021nieuwe regeling

12-11-2002

Het Westerkwartier, 04-12-2002

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Beheersregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast;

 

Gelet op artikel 14 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

 

Besluiten:

 

Vast te stellen de navolgende

 

beheersregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

 

Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    Bevroren bevolkingsregister: de registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfsregisters en het besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van die wet en dat besluit per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden;

  • d.

    Kwaliteitscontrole: een controle op de inhoud van gegevenselementen aan de hand van de daaraan ten grondslag liggende brondocumenten en procedures;

  • e.

    Foutverslag: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten;

  • f.

    Foutenlijst: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de GBA bevinden;

  • g.

    Autorisatie: het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of bureau of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden.

     

Artikel 2  

Het hoofd van bureau Bevolking is beheerder van de GBA en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij kan deze beheerstaken geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer aan hem ondergeschikte ambtenaren.

 

Artikel 3  

  • 1.

    Burgemeester en wethouders wijzen functionarissen aan die worden belast met:

    • het applicatiebeheer;

    • het systeembeheer;

    • het beveiligingsbeheer;

  • 2.

    Het hoofd van bureau Bevolking wijst functionarissen aan die worden belast met:

    • het gegevensbeheer;

    • de gegevensverwerking.

       

Hoofdstuk 2 Het Informatiebeheer

Artikel 4.  

De informatiebeheerder voorziet in:

  • a.

    een periodieke rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 10 bedoelde kwaliteitscontrole;

  • b.

    uitvoering van de driejaarlijkse periodieke audit GBA;

  • c.

    administratieve beheersprocedures, voor zover hier niet door of bij de Wet GBA in is voorzien;

  • d.

    melding aan de directie van inbreuken op de informatiebeveiliging.

     

Artikel 5.  

De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders als verantwoordelijke van de GBA over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de GBA, te weten:

  • kwaliteit van de gegevens en

  • persoonsinformatievoorziening.

     

Artikel 6.  

De informatiebeheerder beslist in overleg met de systeembeheerder over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingssysteem.

 

Artikel 7.  

De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

  • a.

    de bij of krachtens de Wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van de inrichting en bijhouding van de GBA worden nageleefd;

  • b.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • c.

    de managementsamenvatting van de driejaarlijkse periodieke GBA-audit ter kennis komt van de gemeenteraad;

  • d.

    dat alle in artikel 3 genoemde functionarissen op de hoogte zijn gesteld van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA toepassingssysteem en van de gevolgen van deze installatie;

  • e.

    onderzoek plaatsvindt naar inbreuken op de informatiebeveiliging en neemt zo nodig maatregelen om herhaling te voorkomen.

     

Hoofdstuk 3 Het Gegevensbeheer

Artikel 8.  

De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de GBA;

  • b.

    het beheer van documentatie op het gebied van de Wet GBA en overige regelgeving op het gebied van de GBA;

  • c.

    het doorsturen van bezwaren op besluiten bedoeld in de artikelen 83 en 105 van de Wet GBA naar de commissie beroep- en bezwaarschriften van de gemeente.

     

Artikel 9.  

De gegevensbeheerder is bevoegd vanuit de in artikel 8 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de GBA.

 

Artikel 10.  

De gegevensbeheerder voorziet in een periodieke kwaliteitscontrole op het bestand van persoonslijsten van ingeschrevenen.

 

Hoofdstuk 4 Het Systeembeheer

Artikel 11.  

De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de continuïteit van en het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.

 

Artikel 12.  

De systeembeheerder voorziet in:

  • a.

    de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

  • b.

    een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA apparatuur is opgesteld;

  • c.

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • d.

    de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen;

  • e.

    uitwijkvoorzieningen;

  • f.

    het transport, de veilige opslag van verwijderbare gegevensdragers en deugdelijke periodieke vernietiging daarvan;

  • g.

    de logging in het toepassingssysteem voor de applicatiebeheerder, de systeembeheerder en de leverancier van het toepassingssysteem voor zover dat mogelijk is.

     

Artikel 13.  

De systeembeheerder is bevoegd:

  • 1.

    in overleg met de informatiebeheerder maatregelen te treffen als de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is;

  • 2.

    aanwijzingen te geven over:

    • beheer van toepassingssystemen;

    • beheer van bestanden;

    • maatregelen.

       

Hoofdstuk 5 Het Applicatiebeheer

Artikel 14.  

De applicatiebeheerder voorziet in:

  • a.

    een planning van periodieke gegevensverstrekking die op basis van autorisatiebesluiten van de Minister van Binnenlandse Zaken worden gedaan;

  • b.

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • c.

    een bijdrage aan het oplossen van storingen binnen het toepassingssysteem;

  • d.

    maatregelen om de gevolgen van verkeerd uitgevoerde systematische verstrekkingen ongedaan te maken;

  • e.

    de bijhouding van een logboek waarin problemen, klachten en bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • f.

    de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk;

  • g.

    de rechtstreekse toegang tot de GBA van hiertoe bevoegde binnengemeentelijke afnemers;

  • h.

    de toekenning van de autorisatieniveaus die aan gegevensverwerkers zijn toegewezen;

  • i.

    de bijhouding van een verzameling van de autorisaties die zijn toegekend voor gegevensverwerking en rechtstreekse toegang;

  • j.

    de logging van medewerkers die gegevens raadplegen en muteren;

  • k.

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • l.

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • m.

    de voorlichting aan de gegevensverwerkers met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • n.

    de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de GBA worden ontleend;

  • o.

    de afhandeling van verzoeken om managementgegevens.

     

Artikel 15.  

De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    het tijdig opschonen van de gegevensbestanden van via het netwerk ontvangen berichten, waarvan de cycli zijn afgehandeld;

  • c.

    de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken c.a. en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de verordening GBA of op basis van een besluit van burgemeester en wethouders;

  • d.

    het beheer van de tabellen van de GBA;

  • e.

    het beheer van de gebruikersdocumentatie.

     

Artikel 16.  

De applicatiebeheerder is bevoegd gegevensverwerkers en binnengemeentelijke afnemers die rechtstreeks toegang hebben tot de GBA aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

 

Artike 17.

De applicatiebeheerder adviseert systeembeheer over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen en de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem.

 

Artikel 18.  

De applicatiebeheerder neemt deel aan het externe gebruikersoverleg.

 

Hoofdstuk 6 Het Privacybeheer

Artikel 19.  

De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken c.a. en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van de verordening GBA of op basis van een besluit van het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de Wet GBA, de verordening GBA en de Wet bescherming persoonsgegevens.

     

Artikel 20.  

De privacybeheerder voorziet in:

  • a.

    de afhandeling van de verzoeken overeenkomstig artikel 102, 1e en 2e lid van de Wet GBA;

  • b.

    de jaarlijkse bekendmaking als bedoeld in artikel 102, 5e lid van de Wet GBA

  • c.

    de behandeling van alle verzoekschriften die op basis van artikel 79, 103 en 104 van de Wet GBA worden ontvangen.

  • d.

    de behandeling van verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de GBA

     

Artikel 21.  

De privacybeheerder is bevoegd:

  • a.

    op grond van het in artikel 19, onder b, genoemde toezicht, alle gebruikers van het toepassingssysteem aanwijzingen te geven;

  • b.

    advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders over alle procedures en producten die betrekking hebben op de GBA, waarbij de waarborging voor bescherming van de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

     

Artikel 22.  

De privacybeheerder is betrokken bij het bij of krachtens de wet gestelde en alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet GBA en daarbij behorende regelingen, de Wet bescherming persoonsgegevens, voorzover bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de belanghebbende aan de orde is.

 

Hoofdstuk 7 De Gegevensverwerking

Artikel 23.  

De gegevensverwerker voorziet in:

  • a.

    het verwerken van de gegevens overeenkomstig de Wet GBA, het Logisch Ontwerp en handleiding uitvoeringsprocedures, voorgeschreven wijze, voorzover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

  • b.

    het verzamelen en archiveren van de daarvoor gebruikte brondocumenten;

  • c.

    de behandeling van verzoeken als bedoeld in artikel 80, 81 en 82 van de Wet GBA;

  • d.

    de behandeling van het netwerkverkeer, met uitzondering van de periodieke gegevensverstrekking;

  • e.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

  • f.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 36 van de Wet GBA en ziet er op toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten, waaraan bij of krachtens de Wet GBA geen “ontleningsstatus” is gegeven;

  • g.

    de dagelijkse controle van in het systeem aangebrachte actualiseringen;

  • h.

    de toezending van de complete persoonslijst aan de geregistreerde ingeval van een:

    • eerste inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, en

    • een vervolginschrijving wegens vestiging uit het buitenland;

  • i.

    de toezending van de mededeling omtrent de hoofdlijnen van de regels betreffende de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens conform artikel 78, 3e lid van de Wet GBA;

  • j.

    de kennisgeving aan de geregistreerde voor wat betreft de verwerking van het verzoek omtrent

    • wijziging van gegevens betreffende het naamgebruik;

    • verwijdering van gegevens in verband met adoptie of geslachtswijziging.

       

Artikel 24.  

De gegevensverwerker beslist op aangiften en/of verzoekschriften die op grond van de Wet GBA worden gedaan, voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien.

 

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 25.  

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden naast de GBA tevens voor het bevroren bevolkingsregister en de in de GBA aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet bescherming persoonsgegevens vallen.

 

Artikel 26.  

Deze regeling treedt in werking op 12 november 2002

 

Artikel 27.  

Deze regeling wordt aangehaald als “GBA-beheersregeling”.

 

Artikel 28.  

De beheersregeling ligt permanent voor een ieder ter inzage bij bureau Bevolking

Grootegast, 12 november 2002.

Burgemeester en wethouders van de

gemeente Grootegast

W.P van Boggelen, secretaris

K.B. Dijkstra, burgemeester.