Organisatie | Zeewolde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheersregels Grondbedrijf |
Citeertitel | Beheersregels Grondbedrijf 2007 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 08 december 2015.
Deze regeling vervangt de op 30 maart 1995 vastgestelde Beheersverordening Grondbedrijf.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-06-2007 | 19-10-2016 | nieuwe regeling | 05-06-2007 Onbekend. | V037 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van het Grondbedrijf d.d. 23 mei 2007;
gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten;
overwegende dat het wenselijk is regels te stellen voor de organisatie van het Grondbedrijf;
Grondbeleid: visie op de wijze waarop de gemeentelijke doelstellingen met betrekking tot grondexploitatie worden gerealiseerd, waaronder begrepen beleidsuitgangspunten voor resultaatprognoses, verliesdekkingen, resultaatnemingen en vorming van reserves en voorzieningen in relatie tot de risico's van grondexploitatie.
Doelstelling van het Grondbedrijf is het vormgeven, uitvoeren en het toezicht houden op de naleving van het gemeentelijk grondbeleid.
Als deskundige instantie op financieel, economisch, juridisch en technisch gebied ten aanzien van onroerend goed, treedt het Grondbedrijf, met uitsluiting van andere onderdelen van de gemeentelijke organisatie, op als deskundige op het gebied van verwerving, beheer, exploitatie en uitgifte van onroerend goed.
De taken van het Grondbedrijf omvatten:
het beheer en de exploitatie van de in het Grondbedrijf ingebrachte eigendommen. Ten behoeve hiervan wordt een register bijgehouden, waarin minimaal de actuele gegevens worden vastgelegd inzake: soort eigendom, bestemming, oppervlakte, verkrijgingsprijs, toegerekende vervaardigingskosten, ontvangsten wegens verkoop, subsidies en andere bijdragen;
De afdeling Bedrijfsvoering, is zelfstandig verantwoordelijk voor de wijze waarop de financiële administratie is ingericht en wordt gevoerd en voor de wijze van verslaggeving aan burgemeester en wethouders. Dit met inachtneming van hetgeen hierover bepaald is in deze regeling en met inachtneming van de vastgestelde kaders en richtlijnen voor het concern.
De waardering van de in bouwexploitatie genomen eigendommen geschiedt tegen de vervaardigingsprijs, dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten, welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend.
De gemeenteraad stelt regels vast onder welke voorwaarden gronden worden uitgegeven (Uitgiftevoorwaarden).
Bij uitgiften van de in artikel 5, lid 1, onder a en c genoemde gronden worden de opbrengsten in mindering van de boekwaarden gebracht.
Indien de bestemming van de in het vorige lid bedoelde gronden niet alleen dient ten behoeve van het complex waarin zij komen te liggen, doch mede voor behartiging van een algemeen plaatselijk belang, worden deze gronden uit het Grondbedrijf genomen tegen de in de exploitatieopzet opgenomen vergoeding.
De volledige, tijdige en juiste aanlevering van gegevens ten behoeve van de in hoofdstuk VI genoemde bestuursinstrumenten dient te geschieden overeenkomstig de voor de gehele gemeentelijke organisatie geldende procedures, zoals is vastgelegd in de Financiële verordening ex. artikel 212 van de Gemeentewet en de daarop gebaseerde uitvoeringsvoorschriften. Burgemeester en wethouders stellen hiervoor zonodig nadere regels vast.