Organisatie | Barendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2011 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit ‘Verordening implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\Raad’. Deze regeling vervangt de Verordening op de raadscommissies 2009 van de gemeente Barendrecht, zoals vastgesteld op 15-12-2008.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-09-2012 | 01-11-2014 | nieuwe regeling | 18-09-2012 Blik op Barendrecht, 20-09-2012 | 338815 |
De raad van de gemeente Barendrecht;
overwegende, dat het door het onderbrengen van de taken van de Auditcommissie bij de raadscommissie Planning en Control een wijziging van de Verordening op de raadscommissies 2009 nodig is;
dat tevens de verantwoordelijkheid voor wijzigingen in de Termijnagenda bij de Agendacommissie is neergelegd in deze wijziging van de verordening;
gelet op het advies van de commissie Planning & Control van 23 november 2010;
De raad stelt een agendacommissie in waarin alle fracties zijn vertegenwoordigd. De agendacommissie bestaat uit de voorzitters, de plaatsvervangend voorzitters van de commissies en de voorzitter van de raad, eventueel aangevuld met andere raadsleden. De raadsvoorzitter is voorzitter van de agendacommissie. Bij verhindering van de voorzitter wijzen de overige leden een voorzitter uit hun midden aan.
De agendacommissie stelt de conceptagenda's van de commissies en de raadsvergadering op. De agendacommissie bepaalt of een voorstel op de commissieagenda, dan wel rechtstreeks op de raadsagenda, wordt geplaatst. Bij de opstelling van de agenda bepaalt de agendacommissie op welke wijze een onderwerp wordt behandeld.
De agendacommissie bepaalt in welke commissie een aangemeld onderwerp geagendeerd wordt. Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, bepaalt de agendacommissie of het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken wordt, dan wel in een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies.
Hoofdstuk 3 Instelling, taken en samenstelling raadscommissies
Artikel 3 Instelling raadscommissies
Ten aanzien van aangelegenheden betreffende de aangewezen accountant voor het controleren van de gemeentelijke jaarrekening functioneert de commissie Pla n ning & Control als advies en overlegcommissie. De vergaderingen zijn besl o ten, maar de Agendacommissie kan bepalen dat een vergadering geheel of g e deeltelijk openbaar is. Het karakter van de vergadering kan adviserend of oriënterend zijn.
Ten aanzien van aangelegenheden betreffende verbonden partijen functioneert de commissie Samenleving als coördinerende commissie. De commissie Samenleving heeft tot taak toe te zien op een samenhangend beleid ten aanzien van verbonden partijen. Zaken verbonden partijen betreffende worden aan de hand van een integraal stuk in een andere commissie behandeld, uitsluitend als het onderwerp daartoe aanleiding geeft.
Een lid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een buitengewoon lid van een raadscommissie. De in het tweede lid genoemde leden dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie.
Hoofdstuk 4 Aanwezigheid college, burgemeester en gemeentesecretaris
Hoofdstuk 5 Adviserende openbare vergadering
Paragraaf I Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Artikel 14 Openbare kennisgeving
De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep door aankondiging in een plaatselijk huis-aan-huisblad, in het gemeentelijk informatieblad of op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 15 Opening vergadering; quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal fracties aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige fracties, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Artikel 16 Spreekrecht burgers
De leden van de commissie worden door de voorzitter in de gelegenheid gesteld aan de spreker vragen te stellen. De spreker krijgt van de voorzitter kort gelegenheid op de vragen van de leden te reageren. Er worden tijdens de vergadering geen discussies toegestaan tussen insprekers en de leden van de commissie.
Artikel 19 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Het ontwerpverslag van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk binnen 10 werkdagen, per email aan de leden en gelijktijdig met de schriftelijke oproep voor de volgende vergadering toegezonden. Het ontwerpverslag wordt op hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegezonden.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen indien het verslag onjuistheden bevat, of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient vóór de vaststelling van het verslag bij de commissiegriffier te worden ingediend.
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dezeverordening van overeenkomstige toe passing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheim houding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 29 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 31 Geluid-en beeldregistraties
Degenen, die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 32 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.