Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Noodverordening sloop gebouw VH 2012. |
Citeertitel | Noodverordening sloop gebouw VH 2012. |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-08-2012 | 10-09-2012 | Nieuwe regeling | 14-08-2012 Gemeenteblad 2012, nr. 37 | RA12021669 |
Daartoe is het volgende overwogen. Op 1 september 2012 wordt op het Philipsterrein Vredeoord gebouw VH (Pieter Zeemanstraat, Eindhoven) gesloopt met gebruik van explosieven.
De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde en het opperbevel in geval van ernstige vrees voor het ontstaan van een ramp.
Zonder maatregelen heeft de sloop serieuze veiligheidsrisico’s. Dan is sprake van ernstige vrees voor het ontstaan van ernstige wanordelijkheid of van een ramp.
Wegens de ontruiming en het huisrecht van bewoners worden de duur en omvang van nadere maatregelen zo beperkt mogelijk gehouden. Dit geldt met name voor het gebied waar bewoning wordt verboden. De aannemer zorgt voor deze bewoners desgewenst voor opvang en zij kunnen als bijzondere genodigden toeschouwers zijn van de sloop.
Gewone rechtsregels bieden onvoldoende soelaas. Het is nodig algemeen verbindende voorschriften te geven voor de handhaving van de openbare orde en ter beperking van gevaar, zulks in het kader van de bescherming van de aan de zorg van de burgemeester toevertrouwde belangen.
De afdelingschef van de politie Eindhoven Woensel en de officier van justitie bij de rechtbank in ’s-Hertogenbosch zijn gehoord.
Er is gelet op artikel 176 van de Gemeentewet en, voor zover nodig, het ter zake geldende ongeschreven staatsnoodrecht.
Artikel 2 Vuur, roken en ordeverstorende of gevaarlijke goederen
Het is verboden op een openbare plaats of op het afgezette terrein rond dan wel in gebouw VH een voorwerp of stof te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen of te vervoeren, waarvan gelet op zijn aard of de omstandigheden waaronder het wordt aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat het is bestemd om in verband met de sloop de openbare orde te verstoren of de veiligheid in gevaar te brengen.
Artikel 3 Ontruimen woningen en gebied, bijzondere genodigden
Het in het eerste, tweede lid en derde lid (dit voor zover het afgezette terrein rond gebouw VH betreffend) bedoelde verbod geldt niet voor de in verband met de sloop bijzondere genodigde, voor zover en zolang hij strikt de bevelen, vorderingen, aanwijzingen en tekens in acht neemt die hem ter handhaving van de openbare orde en ter beperking van gevaar worden gegeven door het bevoegd gezag of door of vanwege de ter plaatse verantwoordelijke, of die zijn aangebracht.
Artikel 4 Dieren weg, binnen of achter
Het is verboden een onder zijn hoede staand dier zich te laten bevinden op of aan de Pieter Zeemanstraat of het Newtonplein of op het afgezette terrein rond dan wel in gebouw VH.
Artikel 5 Deuren en ramen dicht
Het is de rechthebbende op of gebruiker van een gebouw dat is gelegen aan de Pieter Zeemanstraat of het Newtonplein, verboden een buitendeur of buitenraam te openen of geopend te houden.
Het is de rechthebbende op of gebruiker van een motorrijtuig dat niet rechtstreeks is betrokken bij de sloop, verboden dat motorrijtuig op of aan de Pieter Zeemanstraat of het Newtonplein of op het afgezette terrein rond gebouw VH te plaatsen of te laten staan.
Artikel 7 Werkzaamheden en maatregelen toelaten
Het is verboden een werkzaamheid of maatregel, die verband houdt met de sloop, te beletten, belemmeren of verijdelen.
Behoudens intrekking of verlenging door de burgemeester om de reden dat de ernstige vrees voor het ontstaan van ernstige wanordelijkheid of van een ramp van kortere respectievelijk langere duur is, gelden:
In de considerans staan de aanleiding en juridische duiding. Ondanks dat het gaat om gecontroleerde sloop, zijn er risico’s. Maatregelen om deze in te dammen, moeten juridisch vorm krijgen. De wet, en evt. ongeschreven staatsrecht, bieden de grondslag. Voor zover niet wordt afgeweken, geldt het gewone recht. Bijv. verkeersregels en de verboden toegang (art. 461 WvSr).
Artikel 1 bevat definities. Zo wordt in lid 1 onder d duidelijk gemaakt dat het bij de Pieter Zeemanstraat of het Newtonplein gaat om alle ruimte aan de voorzijde van de gebouwen. In lid 2 wordt duidelijk gemaakt dat de politie voor deze verordening bevoegd gezag is, naast bevoegde bestuursorganen. Zij blijft wel hiërarchisch en gezagsmatig ondergeschikt. De politie kan dus bevelen etc. geven.
Artikel 2 verbiedt elke vorm van vuur etc., uitgezonderd wanneer het om de gecontroleerde sloop zelf gaat, en roken in en rond gebouw VH. Dit gelet op de bij de sloop gebruikte explosieven en het gevaar bij ongecontroleerde ontploffing. Het artikel moet verder in dit verband ordeverstorende of gevaarlijke voorwerpen of stoffen tegengaan. Met voorwerpen worden roerende zaken bedoeld. Stoffen zijn bijv. gassen en vloeistoffen. Deze goederen kunnen ook een normale, legale toepassing hebben. De handelingen die men met het voorwerp of de stof verricht (vervaardigen etc.), de verwijzing naar de aard en omstandigheden en het redelijkerwijs aannemen van de kwalijke bestemming zijn ontleend aan de Wet wapens en munitie. Met de verwijzing naar de aard of omstandigheden is bedoeld zo veel mogelijk te objectiveren waaruit moet worden afgeleid dat de normale bestemming in het concrete geval niet aan de orde is. Het kan bijv. gaan om een vuurwapen waarvoor normaal vergunning bestaat, benzine, een gasfles, hout- en sloopmateriaal dat wordt versleept, aanmaakmateriaal, de voor de sloop te gebruiken explosieven (als iemand daarmee onbevoegd in de weer gaat) etc.
Uit artikel 3 volgt dat naastliggende huizen moeten worden ontruimd. Het aantal huizen en de tijd zijn zeer beperkt, er is tijdelijk onderdak beschikbaar en men is uitgenodigd voor de VIP-tribune. Zou het zo zijn dat een handhaver naar binnen moet en mag, dan mag hij in huis zijn. Verder geldt dat iemand die niets te zoeken heeft op het terrein of in de omgeving, weg, binnen of achter moet blijven. Men mag daar niet (voor) buiten komen. Een uitzondering vormen bijzondere genodigden, mits zij zich aan de regels houden. Een belanghebbende kan een ontheffing vragen aan de burgemeester. Dit als sluitstuk voor eventuele nadere belangenafweging en proportionaliteit en subsidiariteit.
Artikel 4 eist dat men dieren weg, binnen of achter houdt. Paniek, met gevolgen voor dieren en (bijv. bij losbreken) voor omgeving/sloop, moet worden voorkomen.
In artikel 5 staat dat men ramen en deuren moet sluiten. Dit om schade binnen, letsel buiten (bijv. bij glasbreuk) en onbevoegde entree tegen te gaan.
Op grond van artikel 6 moeten motorrijtuigen uit de omgeving weg zijn. Dit om schade, letsel en ordeverstoring te voorkomen en hulpdiensten bij problemen niet te storen.
Uit artikel 7 volgt dat werkzaamheden en maatregelen niet mogen worden verstoord. De woorden beletten, belemmeren of verijdelen hebben dezelfde betekenis als in art. 184 WvSr.
Op grond van artikel 8 moet iedereen achter afzettingen (in de ruimste zin van het woord, bijv. hoog hekwerk, verkeershekken en linten) blijven en tekens opvolgen. Men moet ook naar de verkeersregelaar luisteren.
Artikel 9 geeft de bevoegde bestuursorganen en de politie de bevoegdheid bevelen etc. te geven. Het is strafbaar daarnaar niet te luisteren.
Artikel 10 bepaalt wanneer alle regels gelden. Dit is zo kort als de situatie mogelijk maakt, ook gedachtig de belemmeringen die de regels geven voor bewoners. In verband met voorbereiding van de sloop gelden sommige regels eerder (ook op de voorafgaande dag) dan andere regels. Dit betreft, kort gezegd, het verbod op vuur, roken en aanwezigheid op het terrein en in gebouw VH, op ordeverstorende en gevaarlijke goederen, op verstoren van werkzaamheden en maatregelen, op schending van de afzetting rond gebouw VH, en op het negeren van bevelen etc., alsmede de geldigheids- en slotbepalingen.
Artikel 11 bevat voor het gemak de citeertitel. De burgemeester moet bepalen hoe de regels worden gepubliceerd. Dit gebeurt in het Gemeenteblad en online.
Overtreding is strafbaar (max. 3 maanden hechtenis, werkstraf of € 3.900 boete, art. 443 WvSr). Ook kan de burgemeester (laten) handhaven op kosten van de overtreder (art. 125 Gemeentewet). Degene die is belast met de zorg voor de nakoming van een regel, is bevoegd zonder toestemming van de bewoner een woning te betreden (art. 149a Gemeentewet io. de Verordening binnentreden ter uitvoering van
noodverordeningen Eindhoven 1996).
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,