Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oldebroek

Mandaat-, volmacht-en machtigingsregeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oldebroek
Officiële naam regelingMandaat-, volmacht-en machtigingsregeling
CiteertitelMandaat-, volmacht-en machtigingsregeling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 160, lid 1, onder e
  2. Gemeentewet, art. 171, lid 2
  3. Burgerlijk Wetboek, titel 3.3
  4. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-201406-12-2014nieuwe regeling

26-08-2014

GVOP, 29-08-2014

Geen.
01-02-201001-09-2014nieuwe regeling

26-01-2010

HaH, 02-02-2010

Geen.

Tekst van de regeling

Nr. 56135

Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van Oldebroek, elk voor zover daartoe bevoegd,

overwegende dat er naar gestreefd wordt om de verantwoordelijkheden dichter bij het uitvoe-ringsniveau te leggen en het daarom gewenst is om gebruik te maken van een mandaat-, vol-macht- en machtigingsfiguur zodat:

gelet op het bepaalde in artikel 160 1e lid onder e. en artikel 171 lid 2 Gemeentewet, titel 3.3 van het Burgerlijk Wetboek en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht,

B E S L U I T E N:

Tot het verlenen van mandaten, volmachten en machtigingen aan de ambtelijke organisatie, overeenkomstig de bij deze regeling behorende mandaat-, volmacht- en machtigingslijsten onder de volgende regels:

Artikel 1

Van het verleende mandaat, volmacht of machtiging wordt geen gebruik gemaakt:

  • 1.

    bij aanvulling en/of afwijking van het bestaande beleid;

  • 2.

    indien de gemeentesecretaris, de eenheidsmanager of de portefeuillehouder dit in een concreet geval te kennen heeft gegeven.

Artikel 2

  • 1.

    De gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde treedt indien nodig vooraf in overleg met de portefeuillehouder en/of zijn ambtelijk meerdere over de wijze waarop in het algemeen of in een concrete situatie het mandaat, de volmacht of machtiging wordt uitgeoefend;

  • 2.

    Bij afwezigheid, incompetentie of tijdens een inwerk- en aanloopperiode van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde functionaris worden de besluiten genomen door diegene die hem waarneemt, doorgaans de ambtelijk meerdere. Voor eenheidsmanagers is de wijze van vervanging vastgelegd in het Organisatiebesluit;

  • 3.

    Rapportage inzake de in mandaat genomen besluiten geschiedt periodiek per MARAP aan de mandans.

  • 4.

    Waar de te verrichten rechtshandeling het “namens de gemeente” op schrift stellen van rechten en verplichtingen van de rechtspersoon is (volmacht) of bij het "namens de ge-meente" voor derden op schrift stellen van wezenlijke informatie (machtiging), dient de ambtelijk meerdere (en het college) te worden geïnformeerd.

Artikel 3

1.Gemandateerd genomen besluiten worden - indien aan de orde - in de ik-vorm opgesteld en als volgt ondertekend:
 “Met vriendelijke groet,
 namens burgemeester en wethouders van Oldebroek,
 [functieaanduiding van de mandataris]
 [geschreven handtekening]
 [naam gemandateerde]”;
 respectievelijk:
 “Met vriendelijke groet,
 namens de burgemeester van Oldebroek,
 [functieaanduiding van de mandataris]
 [geschreven handtekening]
 [naam gemandateerde]”;
2.Gevolmachtigde rechtshandelingen worden ondertekend als volgt:
 “Gemeente Oldebroek,
 [functieaanduiding van de gevolmachtigde]
 [geschreven handtekening]
 [naam gevolmachtigde]”;
3.Bij machtiging is de ondertekening als volgt:
 “Met vriendelijke groet,
 [afdelingsnaam gemachtigde],
 [geschreven handtekening],
 [naam gemachtigde]”.

Artikel 4

Alle voorgaande besluiten met betrekking tot het verlenen van mandaat, volmacht of machtiging van het college, respectievelijk de burgemeester in te trekken;

Artikel 5

Dit besluit in werking te laten treden op 1 februari 2010.

Aldus besloten te Oldebroek, 26 februari 2010,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

 , burgemeester.
   
   
 , secretaris.

De burgemeester voornoemd,

Mr. W.L. Zielhuis