Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barendrecht

Organisatieverordening van de griffie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarendrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatieverordening van de griffie
CiteertitelOrganisatieverordening van de griffie van de gemeente Barendrecht
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit ‘Verordening implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\Raad’.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 107e, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Directiestatuut gemeente Barendrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-09-2012nieuwe regeling

18-09-2012

Blik op Barendrecht, 20-09-2012

338815

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatieverordening van de griffie

De raad van de gemeente Barendrecht;

gelet op artikel 107e, lid 1 Gemeentewet

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie van 3 december 2010 ;

besluit:

vast te stellen de organisatieverordening van de griffie:

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1:1

In deze verordening wordt verstaan onder:

griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;

griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;

werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd.

Hoofdstuk 2 Organisatie van de griffie

Organisatiedoelstellingen en formatie

Artikel 2:1

De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie de organisatiedoelstellingen en formatie

van de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.

aansturing griffie(r)
Artikel 2:2
  • 1.

    De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier.

  • 2.

    De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie een instructie vast, zoals bedoeld in artikel 107a Gemeentewet.

  • 3.

    De griffier handelt naar zijn instructie.

  • 4.

    De griffier legt verantwoording af aan de raad over het functioneren van de griffie in het jaarplan en jaarverslag.

Financiën
Artikel 2:3

De raad stelt jaarlijks de begroting van de griffie vast op basis van het jaarplan van de griffie.

Beheer
Artikel 2:4

De griffier sluit dienstverleningsovereenkomsten af met het college of de secretaris voor het gebruik van de binnen de collegeorganisatie bestaande ondersteunende faciliteiten op het terrein van Personeel, Informatie, Juridische Zaken, Organisatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting.

Medezeggenschap
Artikel 2:5
  • 1.

    De griffie kan worden beschouwd als zelfstandige onderneming.

  • 2.

    De griffier regelt als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden in overleg met de werkgeverscommissie en de medewerkers van de griffie de medezeggenschap voor de griffie.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 3:1

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 3:2

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Barendrecht’.

Artikel 3:3

Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Aldus besloten in openbare vergadering

van de raad van de gemeente Barendrecht

van 14 december 2010

De griffier De voorzitter

Mevrouw mr. G.E. Figge drs. J. van Belzen