Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barendrecht

Verordening voor de controle op financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Barendrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarendrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor de controle op financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Barendrecht
CiteertitelControleverordening gemeente Barendrecht 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit ‘Verordening implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\Raad’. Deze regeling vervangt de Controleverordening gemeente Barendrecht, zoals vastgesteld op 24-11-2008.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 213
  2. Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-09-2012nieuwe regeling

18-09-2012

Blik op Barendrecht, 20-09-2012

338815

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor de controle op financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Barendrecht

De raad van de gemeente Barendrecht;

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG);

gezien het advies van de Auditcommissie van 15 september 2010 en het Presidium van 23 september 2010;

gelezen het voorstel van de griffier en de voorzitter van de raad van 10 november 2010;

besluit:

vast te stellen:

de verordening voor de controle op financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Barendrecht.

Artikel 1 Definities

a.accountant

een door de raad aangewezen:

  • 1.

    registeraccountant of

  • 2.

    accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in derde lid van artikel 36 Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of

  • 3.

    organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de

controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

 

b.accountantscontrole

De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad aangewezen accountant van:

  • 1.

    het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samen- stelling van het vermogen;

  • 2.

    het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;

  • 3.

    het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels als bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;

  • 4.

    de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken; waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeente- wet, in acht worden genomen.

     

c.rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole

Het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging

daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten.

 

d.deelverantwoording

Een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording deel uit maakt van de jaarrekening.

 

e.goedkeuringstolerantie

De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed

 

f.rapporteringstolerantie

De rapporteringstolerantie is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.

Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1.
    • De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad aan te wijzen accountant. De aanwij-zing van de accountant geschiedt voor een periode van 2 jaar (of 4 jaar zonder mogelijkheid tot verlenging) met de mogelijkheid na evaluatie door de Commissie Planning & Control deze periode 1 maal met 2 jaar te verlengen.

  • 2.

    De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen:

    • a.

      de toe te passen goedkeuringstolerantie en rapporteringstoleranties bij de controle van

      de jaarrekening;

    • b.

      de apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen omvangbases,

      goedkeuringstoleranties en rapporteringstoleranties);

    • c.

      de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;

    • d.

      de eisen aangaande de interim-controle;

    • e.

      de frequentie en inrichtingseisen van de tussentijdse rapportering.

  • 3.

    Jaarlijks biedt de accountant voor 15 september het plan van aanpak voor de controle van het lopende jaar bij de Commissie Planning & Control aan.

  • 4.

    De commissie Planning & Control kan de accountant onderwerpen opgeven waaraan bij de controle extra aandacht moet worden besteed door de accountant.

  • 5.

    Op advies van de commissie Planning & Control kan de gemeenteraad afwijken van de in het Programma van Eisen opgenomen goedkeurings - en rapporteringstoleranties .

  • 6.

    Bij de aanbesteding van de accountantscontrole stelt de raad de selectiecriteria en de bijbehorende weging vast.

  • 7.

    Het bestuurlijk aanspreekpunt voor de accountant is de raadscommissie Planning & Control .

Artikel 3 Informatieverstrekking door college

  • 1.

    Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende in- terne en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor, dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen,nota's, collegebesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3.

    Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4.

    Het college biedt de gecontroleerde jaarrekening samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen voor uiterlijk 1 juni aan de Agendacommissie aan voor behandeling in de commissie Planning & Control en de gemeenteraad.

  • 5.

    Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.

Artikel 4 Inrichting accountantscontrole

  • 1.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountants- controle wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.

Artikel 5 Toegang tot informatie

  • 1.

    De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en hetinzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor, dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, maga-zijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente Barendrecht.

  • 2.

    De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklarin- gen te verlangen, die hij voor de uitvoering van zijn opdracht nodig heeft. Het college draagter zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3.

    .Het college draagt er zorg voor, dat de ambtenaren van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over derechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

Artikel 6 Overige controles en opdrachten

  • 1.

    Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten

  • 2.

    Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

  • 3.

    Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale ver- zekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze verantwoording dient te worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad aangewezen accountant, indien dit in het be- lang van de gemeente is.

Artikel 7 Rapportering

  • 1.

    Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van eengoedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 2.

    In de aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel-)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijke belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, de directeur van de afdeling waar de ambtenaar werkzaam is, het hoofd van de afdeling Interne Dienstverlening dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.

  • 3.

    De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd en besproken met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

  • 4.

    De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met de Commissie Planning & Control.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2011, met dien verstande dat zij van toe- passing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2011 en later.

  • 2.

    .Vanaf het in het eerste lid genoemde tijdstip wordt de Controleverordening gemeente Barendrecht, vast- gesteld op 24 november 2008 , ingetrokken

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: ''Controleverordening gemeente Barendrecht 2011''.

Aldus besloten in openbare vergadering

van de raad van de gemeente Barendrecht

van 7 december 2010.

De griffier De voorzitter

Mevrouw mr. G.E. Figge drs. J. van Belzen