Organisatie | Oldebroek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Oldebroek |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Oldebroek |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht, artikel 9:1
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-07-2015 | 01-09-2014 | art. 5 | 18-03-2014 Gemeenteblad, 22-07-2015 | 169467 | |
22-03-2014 | 23-07-2015 | gewijzigde regeling | 18-03-2014 GVOP, 21-03-2014 | Geen. | |
01-10-2000 | 22-03-2014 | nieuwe regeling | 05-09-2000 Huis aan Huis, 19-09-2000 | AVV |
In deze regeling wordt verstaan onder:
– beklaagde: de persoon naar aanleiding van wiens gedragingen klager een klacht indient;
– bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester;
– de wet: de Algemene wet bestuursrecht;
– gedraging: de gedraging bedoeld in artikel 9:1 van de wet;
– gemeentelijke ombudsman: de ombudsman werkzaam voor de gemeente Oldebroek;
– klachtbehandelaar: de personen genoemd in artikel 5 van deze regeling;
– klachtencoördinator: de persoon bedoeld in artikel 3 van deze regeling;
– klager: de persoon bedoeld in artikel 9:1 van de wet;
– medewerker: de persoon die onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente werkzaam is.
Artikel 3: De klachtencoördinator
Er is een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen klachtencoördinator, die alle klachten in het kader van deze regeling ontvangt. De klachtencoördinator onderwerpt de klachten aan een eerste beoordeling en draagt zorg voor een adequate verdere behandelingsprocedure, waaronder het uitzetten naar de klachtbehandelaar en de bewaking van de termijnen op grond van de wet.
Artikel 6: Ontvangstbevestiging
Indien een schriftelijke klacht niet voldoet aan de vereisten zoals gesteld in artikel 4, lid 2 van deze regeling, is artikel 6:6 van de wet van overeenkomstige toepassing. Klager wordt door de klachtencoördinator van het verzuim in kennis gesteld onder het bieden van de mogelijkheid tot herstel van het verzuim binnen de gestelde termijn.
Indien de klager het geconstateerde verzuim niet binnen de ingevolge het vorige lid gestelde termijn herstelt, wordt de klacht niet in behandeling genomen en wordt de klager hiervan door de klachtencoördinator zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte gebracht. Tenzij door klager wordt aangetoond dat herstel van het verzuim redelijkerwijs niet tijdig kon.
Artikel 7: Buiten behandeling laten van de klacht
Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien deze betrekking heeft op een gedraging die langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden, tenzij klager in alle redelijkheid de klacht niet eerder kon indienen. Als de gevolgen van de gedraging zich pas na een jaar openbaren, wordt zo spoedig mogelijk daarna de klacht ingediend.
Artikel 9: Tegemoetkoming aan de klacht
Indien door toepassing te geven aan artikel 9:5 van de wet verdere behandeling van de klacht niet plaatsvindt, wordt door de klachtbehandelaar aan de klager schriftelijk medegedeeld dat de klacht als afgedaan wordt beschouwd. De beklaagde ontvangt van deze mededeling een afschrift.
Artikel 10: Klachtenregistratie
De klachtencoördinator registreert de schriftelijke klachten en zorgt voor een jaarlijkse publicatie hiervan.
Indien de klager het niet eens is met de behandeling van de klacht door het bestuursorgaan, kan hij een klacht indienen bij de gemeentelijke ombudsman. Het traject van het externe klachtrecht wordt dan ingezet.
Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling gemeente Oldebroek.
Een ieder kan een klacht indienen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid tegenover hem of een ander heeft gedragen.
Voor een burger levert het klachtrecht dus de mogelijkheid op om genoegdoening te krijgen in verband met onheuse bejegening door de overheid. Naast deze regeling zijn de bepalingen van Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing (artikelen 9:1 tot en met 9:16). Het klachtrecht vormt een aanvullende vorm van bescherming tegen de overheid.
Het klachtrecht kan worden onderverdeeld in intern en extern klachtrecht. Extern klachtrecht betreft de klachtbehandeling door de gemeentelijke ombudsman, zie artikel 11 van deze regeling.
Dit betreft de behandeling en afhandeling van klachten door het bestuursorgaan zelf. Een klacht moet altijd eerst aan het bestuursorgaan of degene over wie geklaagd wordt kenbaar gemaakt worden. Dit is het zogenaamde kenbaarheidsvereiste.
Een klacht is een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens de natuurlijke persoon of rechtspersoon heeft gedragen.
Voorbeelden zijn: een ongeïnteresseerde of onvriendelijke bejegening, te trage afhandeling van een aanvraag, te laat of niet beantwoorden van brieven, een onvoldoende gemotiveerd antwoord, het niet toezenden van aangevraagde informatie, (herhaaldelijk) niet terugbellen ondanks de toezegging daartoe.
Een klacht kan worden ingediend met behulp van Bijlage 1 bij deze regeling, waarin de gegevens staan opgesomd die nodig zijn om te verstrekken bij het indienen van een klacht.
Er kan niet geklaagd worden over beleid of beleidsuitvoering in het algemeen. Algemene wensen over het optreden of het beleid van het bestuursorgaan vallen ook buiten het bereik van deze regeling.
Tevens vallen klachten van inschrijvers op inkoopprocedures buiten het bereik van deze regeling.
Een klacht kan mondeling, schriftelijk of elektronisch ingediend worden. Als een klacht mondeling wordt ingediend, stelt de ambtenaar tegen wie de klacht wordt geuit deze op schrift, zo nodig met behulp van Bijlage 1. De ambtenaar laat de klacht vervolgens als inkomende post registreren in het postsysteem van de gemeente.
Verder moet er een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen klacht, melding en bezwaar.
Het onder de aandacht brengen door een burger van een gevaarlijke of hinderlijke situatie in de openbare ruimte is een melding. Een melding valt buiten het bereik van deze regeling.
Voorbeelden zijn: de toestand van het openbaar groen, niet ophalen huisvuil, gaten in het wegdek, loszittende stoeptegels, overhangende takken, uitzichtbenemende bermen en niet werkende straatverlichting.
Meer informatie over het indienen van een melding is te vinden in het gemeenteblad of op de website van de gemeente.
Een bezwaar kan worden ingediend tegen een besluit van een bestuursorgaan. Een bezwaar valt buiten het bereik van deze regeling. Meer informatie over het indienen van een bezwaar is te vinden in het gemeenteblad of op de website van de gemeente.
Artikel 8: Behandeling van de klacht
Het verslag van het horen mag in de vorm van beknopte aantekeningen worden opgesteld.
Het beginsel van hoor en wederhoor moet gedurende de gehele klachtenprocedure in acht worden genomen. Klager moet daarom in de gelegenheid worden gesteld om binnen een redelijke termijn aan te geven of het verslag zijns inziens een goede weergave is van wat er gezegd is.
Als tijdens de hoorzitting de klacht naar tevredenheid van klager is of kan worden afgehandeld, wordt daarvan in het verslag melding gemaakt.
De brief voldoet aan de vereisten van artikel 9:12 van de wet. In de brief staat daartoe onder andere het gemotiveerde oordeel en de conclusie over de klacht, in ieder geval gesteld in de bewoordingen “(gedeeltelijk) gegrond en/ of ongegrond”. Tevens is het verslag als bedoeld in artikel 8, lid 2 bij de brief gevoegd. Ten slotte staat in de brief een verwijzing naar de gemeentelijke ombudsman, voor als de klager het niet eens is met de conclusie van de klachtbehandelaar.
Dit betreft de behandeling van klachten over bestuursorganen door een van het bestuursorgaan onafhankelijke instantie, nadat de klacht eerst bij het bestuursorgaan zelf is kenbaar gemaakt. Het betreft een tweedelijns voorziening. Het externe klachtrecht staat beschreven in Titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht (artikelen 9:17 tot en met 9:36).
In Oldebroek wordt gebruik gemaakt van de gemeentelijke ombudsman als externe klachtvoorziening. Meer informatie over de gemeentelijke ombudsman staat op de website van de gemeente Oldebroek.
In deze regeling is geen overgangsrecht geformuleerd. Dit houdt in dat de regeling onmiddellijke werking heeft. Alle klachten die op het moment van in werking treden van deze regeling in behandeling zijn, worden afgehandeld volgens de procedure uit de Klachtenregeling gemeente Oldebroek.
Gegevens die nodig zijn bij een klacht
Vul de met * gemerkte gegevens in ieder geval in.
“Hierbij breng ik u op de hoogte van mijn klacht, namelijk...”
Beschrijving van de gedraging, waarover ik klaag*:
Betrokken afdeling, medewerker of bestuursorgaan:
Ik heb reeds eerder over mijn klacht gesproken met: