Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oldebroek

Nota evenementenvergunningenbeleid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oldebroek
Officiële naam regelingNota evenementenvergunningenbeleid
CiteertitelNota evenementenvergunningenbeleid
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Als datum vaststellen en datum inwerking is 1 november 2003 genoemd.

Deze data zijn bij benadering.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-200301-01-2013nieuwe regeling

01-11-2003

Huis aan huis, 01-12-2009.

Extern werkend

Tekst van de regeling

NOTA

EVENEMENTENVERGUNNINGENBELEID

1. Inleiding

In de gemeente Oldebroek vindt jaarlijks een aantal evenementen plaats. Dit betreft enerzijds een aantal vaste, jaarlijks terugkerende evenementen zoals bijvoorbeeld de schapenmarkt, de paascross, de avondvierdaagse, de oranjefestiviteiten en de oud- en nieuwvieringen. Anderzijds worden er natuurlijk ook jaarlijks incidentele, losse evenementen georganiseerd. De gemeente speelt een belangrijke rol bij het houden van deze evenementen aangezien de gemeente de vergunningen verleent en indien nodig de verkeersmaatregelen neemt.

In de praktijk is het vaak onduidelijk wanneer wel en wanneer niet en onder welke voorwaarden en regels een evenement mag worden gehouden. Het doel van deze nota is dan ook om hier omtrent meer duidelijkheid te verschaffen.

2. Kaderstelling

Deze nota is van toepassing op evenementen in ruime zin, en betreft derhalve alle zogenaamde burgemeestersvergunningen uit de APV, en heeft als uitgangspunt de openbare orde. Onder evenementen in ruime zin wordt verstaan evenementen in enge zin, en daarnaast voorstellingen, feesten, wedstrijden, muziekvertoningen, braderieën en optochten niet zijnde demonstraties in de zin van de Wet Openbare Manifestaties.

Op grond van artikel 2.2.1 APV wordt onder evenement in enge zin verstaan: “elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

  • a.

    bioscoopvoorstellingen als bedoeld in de Wet op de filmvertoningen;

  • b.

    markten als bedoeld in artikel 151 Gemeentewet;

  • c.

    kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

  • d.

    het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

  • e.

    betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

  • f.

    activiteiten als bedoeld in de artikelen 2.1.2.1, 2.1.4.1, 2.1.4.2, 2.1.4.3 en 2.3.3.1 van deze verordening.”

    Hieronder wordt mede verstaan een herdenkingsplechtigheid. Artikel 2.2.2 voorziet vervolgens in het vergunningstelsel.

Artikel 2.2.2 Evenement

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunnning van de burgemeester een evenement te organiseren.

  • 2.

    De vergunning kan worden geweigerd in het belang van:

    • a

      de openbare orde;

    • b

      het voorkomen of beperken van overlast;

    • c

      de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen;

    • d

      de zedelijkheid of gezondheid.

      Zoals hierboven reeds aangegeven wijkt de inhoud van het begrip evenement zoals het in deze nota wordt gebezigd af van de definitie van het evenement in enge zin die de APV geeft. Naast de artikelen 2.2.1 en 2.2.2 vallen ook de artikelen 2.1.2.1, 2.1.4.1 en 5.2.4 onder deze beleidsnota. Deze artikelen luiden als volgt:

Artikel 2.1.2.1 Optochten

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2.1.2.3, op de weg te doen plaatsvinden.

  • 2.

    De vergunning kan worden geweigerd in het belang van:

    • a

      de openbare orde;

    • b

      het voorkomen of beperken van overlast;

    • c

      de verkeersveiligheid of veiligheid van personen of goederen;

    • d

      de zedelijkheid of gezondheid.

Artikel 2.1.4.1 Feest, muziek en wedstrijd e.d.

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester op of aan de weg:

    • a

      een vertoning voor publiek te geven, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2.1.2.3;

    • b

      op enige wijze voor publiek muziek ten gehore te brengen;

    • c

      een feest of een wedstrijd te geven of te houden.

  • 2.

    Het in artikel 2.1.2.1, tweede lid, bepaalde is van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Het in het eerste lid, onder c, bepaalde geldt niet voor zover artikel 10 juncto artikel 148 Wegenverkeerswet 1994 van toepassing is.

Artikel 5.2.4 Snuffelmarkten e.d.

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester:

    • a

      in of op een – al dan niet met enige beperking – voor het publiek toegankelijk gebouw of plaats een markt te organiseren of toe te laten, waar ter plaatse aanwezige goederen worden verhandeld;

    • b

      toe te laten, te bevorderen of er gelegenheid toe te geven, dat in of op een – al dan niet met enige beperking – voor publiek toegankelijk gebouw of plaats met een kraam, een tafel of enig ander dergelijk middel standplaats wordt of is ingenomen om goederen aan publiek aan te bieden, te verkopen of te verstrekken.

  • 2.

    Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor ruimten die uitsluitend geheel en voortdurend dan wel nagenoeg geheel en voortdurend in gebruik zijn als winkel in de zin van de Winkeltijdenwet.

  • 3.

    Een vergunning als bedoeld in het eerste lid kan worden geweigerd:

    • a

      in het belang van de openbare orde;

    • b

      in het belang van een krachtens artikel 151 van de Gemeentewet ingestelde markt.

3. Algemeen evenementenbeleid

Bij het plaatsvinden van evenementen wordt nagenoeg altijd enige overlast veroorzaakt, met name voor bewoners rond een evenement. Overlast is echter een subjectief begrip. Waar de één van geniet kan voor de ander een bron van ergernis zijn.

In dit hoofdstuk worden, zonder de mogelijkheden voor evenementen onevenredig zwaar te beperken, criteria geformuleerd met als doel deze overlast zoveel mogelijk te voorkomen en te beperken.

Locatie evenement

Aan de hand van de, op een aanvraagformulier, aangegeven route en/ of locatie waarop het evenement plaatsvindt wordt door de verkeerskundig medewerker in overleg met de politie, de hulpverlenende instanties (brandweer, ambulancedienst e.d.) en de wegbeheerder bepaald of de route en/of locatie vanuit openbare orde of veiligheidsaspecten gewenst is.

In verband met de veiligheid en om overlast bij de buurtbewoners te voorkomen wordt voorts voorgesteld om niet toe te staan dat op één dag op twee verschillende locaties in één kern een groot evenement wordt georganiseerd. Dit voorkomt op en neer geloop van mensen van het ene naar het andere evenement. Daarnaast kunnen onder andere brandweer en politie zich oriënteren op één locatie. Met de jaarwisseling, koninginnedag en op 5 mei wordt hierop een uitzondering gemaakt.

Eindtijden evenement

Tot nu toe werden de eindtijden voor evenementen ad hoc vastgesteld. Hetgeen de organisator als eindtijd op zijn aanvraag aangaf werd vaak aangehouden, waardoor er geen duidelijkheid was over wat als eindtijd acceptabel is, en waardoor excessen onvoldoende geweerd zouden kunnen worden.

Voorgesteld wordt om voortaan de volgende eindtijden te hanteren voor alle evenementen:

  • van zondag tot en met donderdag 23.00 uur;

  • vrijdag en zaterdag 24.00 uur.

    In bijzondere gevallen, zoals met de jaarwisseling, kan hierop een uitzondering worden gemaakt. Of er sprake is van een bijzonder geval zal door de burgemeester ad hoc moeten worden beoordeeld.

    Plaatsen tent

    Het plaatsen van een tent is, in verband met de brandveiligheid, ge- c.q. verbonden aan een extra aantal veiligheidsvoorschriften. Deze voorschriften zijn opgesteld door de brandweer en zullen ook, voorafgaand aan en tijdens het evenement, gecontroleerd worden door de brandweer.

    Uiterlijk 4 weken voor het plaatsvinden van het evenement dient de organisator van het evenement contact op te nemen met de brandweer voor het maken van nadere afspraken over het evenement en de controle.

    Brandwachten en bhv’ers zijn vereist op aangeven van de brandweer.

    Verkoop alcoholische dranken

    Het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank buiten een horeca-inrichting is in beginsel niet toegestaan. Op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet kan door de burgemeester op aanvraag van de organisator van een evenement van dit verbod ontheffing worden verleend.

    Om redenen van volksgezondheid, het voorkomen van overlast en het handhaven van de openbare orde en zedelijkheid is het uitgangspunt hierbij dat er in beginsel geen ontheffingen worden verstrekt. In uitzonderingsgevallen kan voorgeschreven worden dat uitsluitend zogenaamd evenementenbier mag worden verstrekt.

    Indien een aanvraag im- of expliciet strekt tot een verzoek om ontheffing in de zin van artikel 35 van de Drank- en Horecawet voor het verstrekken van alcoholhoudende dranken, zal dit aspect met het evenementengedeelte worden afgehandeld, door de afdeling Openbare Werken. Voor het inhoudelijke gedeelte van de afhandeling zal worden overlegd met de afdeling Welzijn en Onderwijs, met inachtneming van bovenstaande uitgangspunten.

    Geluidsnormen

    Voorop staat dat indien er een evenement plaatsvindt de geluidsoverlast voor de directe omgeving zoveel mogelijk dient te worden beperkt. Op grond van artikel 4.1.7 van de APV (overige geluidshinder) is het verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt. In beginsel is niet de burgemeester, maar het college bevoegd hiervan ontheffing te verlenen.

    Ten behoeve van de efficiënte afhandeling is de bevoegdheid tot het verlenen van ontheffingen voor geluidshinder bij evenementen door het college gedelegeerd aan de burgemeester en vervolgens gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Openbare Werken. Indien een aanvraag im- of expliciet strekt tot het in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten, zal dit met het evenementengedeelte worden afgehandeld, door de afdeling Openbare Werken.

    Binnen de milieutechniek is geluidsoverlast tamelijk geobjectiveerd. Als richtlijn wordt ervan uitgegaan dat er sprake is van een onacceptabele vorm van geluidsoverlast als de maximale Gevelbelasting (1 min Laeq) op een nabijgelegen geluidsgevoelige bestemming 70 dB(A) of meer bedraagt. Feitelijk is in deze situatie sprake van wat onder normale omstandigheden een ernstige vorm van geluidsoverlast is. In deze situatie zal dan ook daadwerkelijk worden opgetreden.

    De eindtijden van de geluidsproductie wordt gesteld op een half uur voor de eindtijd van het evenement.

    Parkeren

    Voor wat betreft de parkeersituatie dient de organisatie ervoor te zorgen dat er voldoende parkeergelegenheid voor bezoekers is. Bij de parkeergelegenheid dienen medewerkers aanwezig te zijn om het parkeren in goede banen te leiden en toezicht te houden. Tevens dient de organisatie ervoor te zorgen dat er voldoende bewegwijzering is aangebracht naar het parkeerterrein. Omwonenden zullen gedurende de evenementen enige overlast ondervinden van geparkeerde auto's van bezoekers. De hulpverleningsdiensten dienen te allen tijde vrije doorgang te hebben.

    Verkeersmaatregelen

    Het komt veelvuldig voor dat er ten behoeve van een evenement een weg of weggedeelte tijdelijk afgesloten dient te worden. Op grond van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Wegenverkeerswet ligt de bevoegdheid tot het nemen van tijdelijke verkeersmaatrregelen bij het college. Ten behoeve van de efficiënte afhandeling is het gewenst deze bevoegdheid voor wat betreft het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen bij evenementen te delegeren aan de burgemeester, teneinde vervolgens gemandateerd te worden aan het hoofd van de afdeling Openbare Werken. De situatie zal door de behandelend ambtenaar vooraf worden besproken met de afdeling BOR.

    Verkeersregelaars

    Bij iedere activiteit op de openbare weg, waarbij het verkeer voor de veiligheid van de deelnemers en weggebruiker geregeld moet worden zijn verkeersregelaars vereist. Of er verkeersregelaars moeten worden ingezet wordt bepaald door de verkeerskundig medewerker van de gemeente, in overleg met de politie. Aan de hand van de concrete situatie stelt de politie in samenspraak met de organisatie het aantal verkeersregelaars vast. Het werven van verkeersregelaars is een eigen ver-antwoordelijkheid van de organisatie.

    De verkeersregelaar mag uitsluitend optreden gekleed in een oranje fluorescerende hes met daarop het woord verkeersregelaar, zowel op voor- als achterzijde. De cursus c.q. opleiding van de verkeersregelaars wordt verzorgd door de politie. De aanstelling van verkeersregelaars geschiedt eveneens door de politie, hiertoe is door de burgemeester mandaat verleend aan de korpschef. De verkeersregelaar wordt per evenement aangesteld.

    Vergunningvoorschriften

    In bijlage 1 zijn per te organiseren activiteit de standaardvoorschriften opgesomd.

    Park ´t Loo

    De automatenhal op het park ´t Loo wordt omgezet in een evenementenhal. Voor dit evenement zal een vergunning kunnen worden aangevraagd. Aan deze vergunning zullen bijzondere voor-waarden worden gesteld.

4. Handhaving

Controle en Handhaving

Het sluitstuk van het evenementenbeleid is handhaving. Om overlast tegen te gaan is vooral de handhaving van de eindtijden, geluidsnormen en openbare orde van belang. Het opstellen van de evenementenkalender en de in deze nota voorgestelde uitgangspunten bij de vergunningverlening zullen bijdragen aan een groter draagvlak voor het beleid en tot betere naleving en handhaafbaarheid van voorschriften. Daarnaast is de inzet van menskracht door politie en gemeente nodig voor handhaving.

Handhaving van de veiligheidsvoorschriften is verder noodzakelijk om onveilige situaties te voorkomen. In de praktijk spitst zich dit voornamelijk toe op de brandveiligheid, aantallen bezoekers en vluchtwegen. Op de veiligheidsvoorschriften zal gecontroleerd worden door de brandweer, met name ook vooraf.

Wanneer er geconstateerd wordt dat er voorschriften van een vergunning worden overtreden kan daartegen op twee manieren worden opgetreden: bestuursrechtelijk en strafrechtelijk.

Bestuursrechtelijk

Bij ernstige overtredingen van de voorschriften kan in principe bestuursdwang worden toegepast (op grond van artikel 125 van de Gemeentewet). Het bestuursorgaan kan dan een eind aan de overtreding maken. Omdat uitstel niet kan worden getolereerd, is een schriftelijke waarschuwing in dit geval niet nodig. In zeer ernstige gevallen, wanneer de overtredingen grote verstoringen van de openbare orde tot gevolg hebben, of wanneer de algemene veiligheid in het geding komt kan de burgemeester gebruik maken van zijn noodbevoegdheden (noodverordening en noodbevel).

Strafrechtelijk

Het overschrijden van een voorschrift van een vergunning op basis van de APV is ook strafbaar op basis van diezelfde APV. Een opsporingsambtenaar kan in zo’n geval bevel geven om bijvoorbeeld de muziek zachter te zetten. Wanneer het bevel niet wordt opgevolgd, kan hij zelf eigenhandig de overtreding beëindigen Wanneer de politie de indruk heeft dat door haar optreden de openbare orde in gevaar wordt gebracht (door bijvoorbeeld rellen), kan alsnog een proces verbaal worden opgemaakt.

Dit middel helpt niet om op dat moment de overtreding te beëindigen maar het werk wel preventief voor de volgende keer. Het is dan wel noodzakelijk dat bij een dergelijk politieoptreden de politie de gemeente informeert over zo’n voorval.

Toezicht

Om een goede handhaving te kunnen realiseren is duidelijkheid vereist over de rolverdeling tussen de verschillende betrokkenen. De volgende rolverdeling wordt voorgesteld:

  • politie: handhaving eindtijden, openbare orde en algemene veiligheid;

  • afdeling BROVOM: handhaving van geluidsnormen;

  • brandweer: controle van de (brand)veiligheid;

  • ambtenaar handhaving afdeling OW en politie: toezicht en handhaving van de regels op het gebied van parkeren en afval, het signaleren van overtredingen.

5. Procedurele aspecten

Aanvraag

Een ieder die een evenement wil organiseren binnen de gemeente Oldebroek dient op grond van het bepaalde in de APV een vergunning aan te vragen bij de burgemeester. Een aanvraag voor een evenement dient minimaal 6 weken voorafgaand aan het evenement bij de gemeente te zijn ontvangen.

Voor het aanvragen van een evenementenvergunning is een aanvraagformulier evenementen ontwikkeld. Dit is in samenwerking met alle afdelingen die bij vergunningverlening voor evenementen betrokken zijn tot stand gekomen. Het aanvraagformulier is bijgevoegd als bijlage 2.

Werkproces

De behandeling van aanvragen zal geschieden volgens de standaardprocedure vergunningen en ontheffingen. Deze procedure is opgenomen in bijlage 3.

Beslistermijn

De gemeente dient op grond van artikel 4:13 van de Awb in ieder geval binnen 8 weken na ontvangst op de aanvraag te beschikken. Voor zichzelf stelt de gemeente echter een afhandelingstermijn van 4 weken. Als deze termijn niet wordt gehaald bijvoorbeeld doordat zienswijzen van omwonenden zijn ingediend, wordt de aanvrager van de vergunning hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld en wordt de termijn genoemd waarbinnen de beslissing zal worden genomen.

Evenementenkalender

De evenementen waarvoor vergunning is verleend worden opgenomen in de evenementenkalen-der. Deze kalender is openbaar en wordt door de gemeente ook actief openbaar gemaakt door middel van plaatsing op internet.