Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Dorpsraad Warnsveld 2010 |
Citeertitel | Verordening Dorpsraad Warnsveld 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-02-2010 | 01-01-2010 | Nieuwe regeling | 18-01-2010 Zutphense Koerier, 10 februari 2010 | 7122 |
§ 1.Werkgebied, doel & werkwijze
Er is een Dorpsraad voor het gebied van de voormalige gemeente Warnsveld op 31 december 2004. De grenzen van dat gebied Warnsveld zijn op bijgaande kaart aangegeven.
Doel van de Dorpsraad is het versterken van de sociale en fysieke leefbaarheid, het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de inwoners van Warnsveld en het op peil houden van de kwaliteit van voorzieningen voor dit woongebied.
De Dorpsraad werkt aan dit doel door middel van het ontwikkelen van een visie voor het werkgebied, het ondersteunen en stimuleren van bewonersinitiatieven, het signaleren van kansen en bedreigingen voor het gebied, het ontwikkelen van gewenste maatregelen en het aankaarten van problemen en wensen bij bevoegde instanties. Om zijn doel te bereiken werkt de dorpsraad samen met andere organisaties.
Taak van de Dorpsraad is het signaleren van wensen van inwoners van Warnsveld, het ontwikkelen en ondersteunen van initiatieven, het samenwerken met instanties en het adviseren van het gemeentebestuur van Zutphen.
De Dorpsraad is bevoegd omtrent aangelegenheden, waarbij de belangen van het gebied Warnsveld zijn betrokken, zowel gevraagd als ongevraagd aan het college en de raad aanbevelingen te doen of adviezen uit te brengen.
Het college kan een termijn stellen voor het uitbrengen van een advies door de Dorpsraad. Daarbij wordt een redelijke termijn in acht genomen, zodat de Dorpsraad in staat is om zich te beraden, waar nodig de inwoners te polsen en waar nodig ter zake kundigen ter ondersteuning te raadplegen.
Artikel 9. Raadplegen inwoners
Indien het college van de aanbeveling of het advies van de Dorpsraad afwijkt wordt dit gemotiveerd aan de Dorpsraad meegedeeld.Burgemeester en wethouders leggen dit advies tegelijkmet het voorstel over aan het raadsforum dat door henover het voorstel wordt geraadpleegd en vervolgens aande gemeenteraad.
Artikel 10. Toelichting in Forum
Indien het raadsforum dit wenselijk acht dan wel deDorpsraad daarom verzoekt, kan een door de Dorpsraad uithaar midden aan te wijzen lid in de vergadering van hetraadsforum de behandeling van een onderwerp,waaromtrent de Dorpsraad een advies heeft uitgebracht,bijwonen, en het standpunt van de Dorpsraad toelichten.
De Dorpsraad maakt tweejaarlijks een werkplan. In dat werkplan worden activiteiten en initiatieven opgenomen die de sociale en fysieke leefbaarheid van Warnsveld versterken.
Dit werkplan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan hetcollege van burgemeester en wethouders en ter informatieaan de gemeenteraad. In de ontwikkeling van het plan ende presentatie aan college en raad wordt aangesloten bij decyclus van wijkaanpak.
Artikel 14. Bewonersinitiatieven
Bij het opstellen van het werkplan worden de inwoners van Warnsveld in de gelegenheid gesteld om plannen en ideeën in te dienen. De Dorpsraad beoordeelt de ingediende plannen en ideeën op de bijdrage aan de leefbaarheid en op het draagvlak in het dorp en geeft daarbij de prioriteit aan.
De dorpsraad ontvangt jaarlijks een subsidie, te verlenen door het college met inachtneming van titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht. De subsidie omvat organisatiekosten van de Dorpsraad, representatiekosten, activiteitkosten, kosten voor de uitvoering van de bewonersinitiatieven, kosten van opleiding en scholing, kosten van lidmaatschappen en de presentiegelden (indien de Dorpsraad daartoe beslist).
De Dorpsraad is bevoegd naast de gemeentelijke bijdrage projectgebonden inkomsten te genereren zonder dat deze inkomsten in mindering worden gebracht op de gemeentelijke bijdrage.
De Dorpsraad rapporteert na afloop van een werkplanperiode over zijn activiteiten in een jaarverslag, waarin ook een financiële verantwoording is opgenomen. Dit verslag wordt uitgebracht aan het college. Bij dezerapportage wordt aangesloten bij de cyclus vanWijkaanpak.
De door de gemeente ter beschikking gestelde middelen, die niet zijn benut, worden na afloop van de werkplanperiode door de Dorpsraad in de gemeentekas teruggestort. In overleg met het college kan van deze regel worden afgeweken.
De Dorpsraad bestaat uit maximaal 19 leden. Kandidaatleden worden voorgedragen door de besturen van verenigingen, organisaties en instellingen gevestigd in het gebied Warnsveld. Ook natuurlijke personen niet behorende tot de hiervoor genoemde categorie kunnen zich kandidaat stellen. Er wordt gestreefd naar een samenstelling zodanig dat er gesproken kan worden van een redelijke afspiegeling van de leefgemeenschap.
Leden van de Dorpsraad kunnen alleen natuurlijke personen zijn, die blijkens de gemeentelijke basisadministratie woonachtig zijn in het gebied Warnsveld en tenminste de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt.
Leden dienen de doelen en werkwijze van de Dorpsraad te onderschrijven en zich voor die brede doelstelling te willen inzetten.
De benoeming van de leden van de Dorpsraad geschiedt door het college van burgemeester en wethouders. De zittingsperiode van een lid van de Dorpsraad is 4 jaar. Erwordt een rooster van aftreden gemaakt. Aftredende leden zijn eenmaal herbenoembaar.
Artikel 22. Tussentijds aftreden
Een lid van de Dorpsraad die voortijdig aftreedt, kanworden vervangen door een andere afgevaardigde uit zijntaakveld. Hij die ter vervulling van een buiten de gewonetijd van aftreding opengevallen plaats tot lid van deDorpsraad is benoemd, treedt af op het tijdstip, waaropdegene in wiens plaats hij is benoemd, zou hebben moetenaftreden.
Het dagelijks bestuur van de Dorpsraad wordt uit zijn midden door de Dorpsraad gekozen en bestaat uit minimaal 3 en maximaal 7 leden, te weten een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en maximaal 4 overige leden.
De zittingsperiode van de leden van het dagelijks bestuur is 4 jaar. Er wordt een rooster van aftreden gemaakt. Leden van het dagelijks bestuur zijn eenmaal herbenoembaar.
Het dagelijks bestuur is voor de vervulling van zijn taak verantwoording schuldig aan de Dorpsraad.
Het dagelijks bestuur roept de Dorpsraad bijeen. De Dorpsraad vergadert tenminste 3 keer per jaar en verder zo vaak als het dagelijks bestuur dit nodig acht.
Voorts is het dagelijks bestuur verplicht om de Dorpsraad bijeen te roepen indien hierom door tenminste vijf leden van de Dorpsraad schriftelijk wordt verzocht.
Aan een dergelijk verzoek wordt door het dagelijks bestuur binnen 14 dagen na ontvangst van dit verzoek voldaan.
Besluiten in de Dorpsraad worden genomen bij gewone meerderheidvan stemmen. Als de stemmen staken wordt het voorstel geacht tezijn verworpen.
Artikel 27. Openbaarheid vergaderingen
De vergaderingen van de Dorpsraad zijn openbaar. De Dorpsraad kan besluiten om een gedeelte van de vergaderingen besloten te maken, als dat voor een zorgvuldige behandeling van een agendapunt noodzakelijk is.
De Dorpsraad kan voor het nader detailleren van zijn interne organisatie een reglement opstellen. De besluitvorming over dat reglement geschiedt in de Dorpsraad.
De Dorpsraad kan een of meer commissies, taakgroepen of werkgroepen instellen waarvan ook anderen dan de leden van de Dorpsraad deel kunnen uitmaken.
Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op 18 JAN. 2010
De voorzitter, de griffier,
Toelichting bij de Verordening Dorpsraad Warnsveld
Doel is het behartigen van de Dorpsbrede belangen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de Dorpsraad een spreekbuis wordt voor allerlei individuele wensen, problemen en klachten. Het op peil houden van de voorzieningen is een belangrijk element van de doelstelling. Inzet is dat het voorzieningenaanbod voor de Warnsveldse bevolking actueel blijft en bereikbaar is.
Aandachtsgebieden zijn onder meer:
- de wijze van dienstverlening naar de bewoners toe
- communicatie met de inwoners
- de toekomstige ontwikkeling van Warnsveld (nota Warnsveld 2010)
- de ruimtelijke ontwikkeling van Warnsveld (structuurvisie 2004)
- beheer en inrichting openbare ruimte
Het is van belang te waarborgen dat de dorpsraad bij het ontvangen middelen van derden haar onafhankelijke positie behoudt.
Samenwerken is een belangrijk onderdeel van de werkwijze. De Dorpsraad is niet een actiegroep voor Warnsveldse belangen. Actiegroepen en ideële belangenverenigingen kunnen zelf voor hun deelbelangen opkomen en kunnen dat niet via de Dorpsraad doen.
Er is niet gekozen voor directe verkiezingen. De legitimatie voor dedemocratische samenstelling wordt als volgt gewaarborgd:
De contacten met gemeentelijk apparaat worden verzorgd door de contactambtenaar, dat wil niet zeggen dat het uitsluitend via dat kanaal mag lopen. De Dorpsraad kan ook op andere wijze contact hebben met ambtelijk apparaat en gemeentebestuur.