Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels re-integratie Zaanstad 2008 |
Citeertitel | Beleidsregels re-integratie Zaanstad 2008 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2010 | Onbekend | 28-10-2008 Gemeenteblad 2008, nummer 72 | Z/2008/73939 |
Artikel 2 Algemeen geaccepteerde arbeid
Artikel 9, eerste lid, onder a, van de wet en artikel 37, eerste lid, van de loaw/loaz bepalen dat belanghebbende naar vermogen algemeen geaccepteerde arbeid dient te verkrijgen. Voor deze verplichting is mede van belang welke arbeid algemeen geaccepteerd wordt geacht.
Algemeen geaccepteerde arbeid is alle arbeid die maatschappelijk aanvaard is en die niet ingaat tegen de integriteit van de persoon, waarbij zover dit mogelijk is wordt aangesloten bij de opleiding, ervaring en capaciteiten van de belanghebbende. De volgende uitgangspunten gelden als het gaat om de interpretatie van het begrip "ingaan tegen de integriteit":
Artikel 3 Tijdelijke ontheffing alleenstaande ouders
Alleenstaande ouders met kinderen tot 12 jaar waarvan uit onderzoek blijkt dat zij de zorg voor kinderen niet kunnen combineren met een fulltime baan, worden niet verplicht fulltime te werken, maar tenminste 24 uur.
Hoofdstuk 3 Premie arbeidsinschakeling
Artikel 6 Premie arbeidsinschakeling bij deeltijdarbeid
Bij gedeeltelijke uitstroom uit de uitkering door werkaanvaarding geldt het volgende:
Artikel 7 Premie arbeidsinschakeling voor voltijd uitstroom
Bij uitstroom uit de uitkering door werkaanvaarding geldt het volgende:
Hoofdstuk 4 Hardheidsclausule, inwerkingtreding en citeertitel
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien toepassing van de beleidsregels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
TOELICHTING BELEIDSREGELS REINTEGRATIE ZAANSTAD 2008
In dit artikel worden enkele veel gebruikte begrippen en afkortingen nader gedefinieerd en
Artikel 2 Algemeen geaccepteerde arbeid
Over het algemeen geldt dat aan gewetensbezwaren (wegens strikt persoonlijke omstandigheden) slechts betekenis kan worden gehecht, voor zover deze een zwaarwegend en een onvermijdelijk conflict opleveren met het te verrichten werk. Bijvoorbeeld het niet willen werken op zondag vanuit geloofsovertuiging, hetgeen als regel een andere spreiding van werkdagen over de reguliere werkweek betekent. Het gaat om maatwerk, d.w.z. het
individualiserend wegen en beoordelen In het beleid is vastgelegd dat we voor een ruime interpretatie kiezen van het begrip algemeen geaccepteerde arbeid. Dat neemt natuurlijk niet weg dat wij cliënten met bepaalde talenten en vaardigheden en met een goede motivatie op de meest geschikte plek op de arbeidmarkt terecht willen laten komen. Als werk op basis van talenten en vaardigheden niet direct voorhanden is, dan moet ook tijdelijk werk of schoonmaak- of productiewerk worden geaccepteerd door onze cliënten.
Artikel 3 Tijdelijke ontheffing alleenstaande ouder
Artikel 9, tweede lid, van de WWB en artikel 37a eerste lid, van de loaw/loaz bepalen dat het college in individuele gevallen een tijdelijke ontheffing kan verlenen van de verplichting tot arbeidsinschakeling. Indien de tijdelijke ontheffing een alleenstaande ouder betreft maakt het college in het bijzonder een afweging tussen het belang van arbeidsinschakeling en de invulling die de ouder wenst te geven aan de zorgplicht. In de vorige beleidsregels werd gesproken over een ontheffing als de alleenstaande ouder aangaf de zorg niet te kunnen combineren. Het alleen aangeven door de alleenstaande ouder is niet genoeg. Uit onderzoek moet blijken of er daadwerkelijk sprake is van een situatie waarbij zorg voor de kinderen en fulltime werken niet is te combineren.
Artikel 4 Trajectduur en trajectkosten
Met succes is er de afgelopen jaren gewerkt aan het laten uitstromen van mensen die een uitkering hebben. Die striktere aanpak bij de uitkeringsaanvraag heeft er eveneens toe bijgedragen dat het bestand van uitkeringsgerechtigden steeds meer bestaat uit een groep die een steeds grotere afstand heeft tot de arbeidsmarkt. De maximale trajectduur en het maximale bedrag worden losgelaten. Het loslaten van de maximale trajectduur en de maximale trajectkosten geeft consulenten de
ruimte voor het leveren van maatwerk. En dat is zeker voor de doelgroep met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt belangrijk. Deze groep heeft intensievere begeleiding nodig en instrumenten zullen creatiever moeten worden ingezet. Individuele inkoop van re-integratieinstrumenten wordt besproken in een speciale interne commissie, waarin teamleider, kwaliteitsondersteuning en de betrokken consulent zitting hebben.
Hier vindt toetsing plaats op o.a. de effectiviteit van het in te zetten instrument en de doelmatigheid van het instrument.
Het volgen van een hogere opleiding (zoals HBO- of academisch niveau) zal hoogst zeldenworden gezien als passend traject naar werk. Er zal kritisch gekeken worden en ook bij de vraag naar opleidingen zal getoetst worden op effectiviteit van de in te zetten opleiding en de
doelmatigheid daarvan. De regel is; eerst in je eigen onderhoud kunnen voorzien. Een (hogere) opleiding kan ook in deeltijd worden gevolgd.
Hoofdstuk 3 Premie arbeidsinschakeling
De WWB biedt de gemeente de mogelijkheid om klanten een (jaarlijkse) premie te verstrekken tot een in de wet genoemd maximumbedrag per jaar met het oog op het bevorderen van gedrag gericht op uitstroom naar betaalde arbeid. Dit kan gefinancierd worden uit het Werkdeel WWB.
De premie moet in een bedrag worden uitgekeerd en mag niet in termijnen worden verstrekt. Het is ook niet de bedoeling dat de premie een structureel karakter krijgt. Voor elke nieuwe premie moet een nieuw besluit genomen worden op basis van nieuwe omstandigheden. Daarnaast kan de premie worden verrekend met een vordering (bijvoorbeeld te veel ontvangen WWBuitkering) die het college o.g.v. de WWB, op de uitkeringsgerechtigde heeft. Verrekening met de bijstand is gebaseerd op artikel 6:127 van het Burgerlijk Wetboek. Hierin staat vermeld dat er een bevoegdheid tot verrekening bestaat, wanneer er een prestatie te vorderen is die beantwoordt aan de schuld jegens dezelfde wederpartij. Er moet sprake zijn van een bevoegdheid tot zowel de betaling van de schuld als tot het afdwingen van de betaling van de vordering. Bij verrekening is de gemeente wel gehouden aan de beslagvrije voet; de cliënt moet maandelijks een bedrag overhouden waarmee in het levensonderhoud kan worden voorzien (90% van de bijstandsnorm).
Artikel 6 Premie arbeidsinschakeling bij deeltijdarbeid
De uitsluiting voor de doelgroep ouders met kinderen jonger dan 5 jaar is opgeheven. Naast de vrijlating van de aanvullende alleenstaande ouderkorting, de combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting is de uitstroompremie voor deeltijdarbeid nu ook voor deze groep beschikbaar.
De prikkel om (weer) aan het werk te gaan wordt hiermee geoptimaliseerd. De premie arbeidsinschakeling voor voltijd uitstroom was al beschikbaar voor deze groep. De premie arbeidsinschakeling voor deeltijdarbeid wordt niet verstrekt als werk wordt verricht in het kader van een Zaanse Trajectbaan of in verband met deelname aan een door de gemeente ingekochte verloningsconstructie.
Artikel 7 Premie arbeidsinschakeling voor voltijd uitstroom
De WWB kent een eenmalige premie die door het college kan worden toegekend in het kader van een voorziening gericht op arbeidsinschakeling van ten hoogste € 2184,- per kalenderjaar (bedrag 2008). De gemeente kan een dergelijke uitstroompremie verstrekken met het oog op het bevorderen van positief gedrag gericht op uitstroom. Het premiebedrag wordt vastgesteld op € 1750,- (deze premie is € 250,- verhoogd). Het is een financiële prikkel om weer aan het werk te gaan.
De premie wordt vrijwel direct (na een maand) na uitstroom betaalbaar gesteld, zodat de beloning voor het aan het werk gaan direct merkbaar is. Daarnaast kan de premie gebruikt worden voor aanschaf van middelen die nodig zijn om aan het werk te kunnen gaan, bijvoorbeeld voor een fiets. Het bedrag van € 1750,- is dan afdoende.
Als een klant binnen 12 maanden weer een uitkering komt aanvragen, dan zal de premie volledig verrekend worden met de uitkering. Wei moet er dan rekening worden gehouden met de beslagvrije voet.
In het zesde lid staat aangegeven dat de premie slechts eenmaal binnen een periode van 5 jaar wordt verstrekt. Hierop wordt een uitzondering gemaakt als een premie in de laatste 5 jaar is verstrekt en vervolgens volledig is verrekend, omdat de rechthebbende binnen 12 maanden na
het aanvaarden van werk een beroep deed op een uitkering op grond van de wet, de loaw of de loaz. Het zou onrechtvaardig zijn als in een dergelijk geval niet opnieuw aanspraak op de premie gemaakt zou mogen worden.
Een premie arbeidsinschakeling voor voltijd uitstroom wordt eveneens toegekend als arbeid in dienstbetrekking wordt aanvaard door iemand die daaraan voorafgaand een Zaanse Trajectbaan heeft ingevuld of in het kader van een door de gemeente ingekochte verloningsconstructie werkzaam is geweest. Deze premie zal niet verstrekt worden in verband met het aanvaarden van de Zaanse Trajectbaan of het gaan deelnemen aan deze verloningsconstructie.
Artikel 8 Premie arbeidsinschakeling voor (gedeeltelijk)
Voor veel klanten die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn, is werken in deeltijd het hoogst haalbare. Om deze groep in deeltijdwerk te houden (of te krijgen) is een jaarlijks terugkerende premie een prikkel om aan het werk te blijven. De beoordeling moet wel elk jaar opnieuw plaatsvinden door de consulent. Op basis van de individuele omstandigheden vindt dan de
Artikel 9 Premie arbeidsinschakeling voor werkpracticum
De premie arbeidsinschakeling werkpracticum is er om klanten, die met behoud van uitkering of middels een stage, in het kader van een trajectplan werkzaamheden verrichten gericht op arbeidsinschakeling een stimulans te geven.
Artikel 10 Scholingspremie alleenstaande ouders
Scholing kan onderdeel uitmaken van de voorzieningen die de gemeente aanbiedt in het kader van de arbeidsinschakeling. Scholing is mede van belang om te voorkomen dat alleenstaande ouders langdurig in een deeltijd baan zonder perspectief blijven werken. Als een alleenstaande
ouder met scholing het beroepsniveau kan verhogen, kan daarmee werken in deeltijd voor deze ouder financieel aantrekkelijker worden. Om de alleenstaande ouder extra te motiveren is aan het
succesvol afronden van scholing een premie verbonden.
Artikel 11 Kostenvergoeding voor het verrichten van vrijwilligerswerk
Het gaat hier om een kostenvergoeding door de organisatie bij wie de belanghebbende zijn vrijwilligerswerkzaamheden verricht en niet om een door de gemeente verstrekte premie. Er zijn twee soorten vrijlatingen die zich het beste als volgt laten omschrijven:
1. Vrijwilligerswerk als doel:
Bij vrijwilligerswerk als doel gaat het om vrijwilligerswerk voor cliënten die geen verplichtingen (meer) hebben met betrekking tot de reguliere arbeidsmarkt. Zij zijn dus vrijgesteld van de sollicitatieverplichtingen en er is geen traject richting de arbeidsinschakeling. Het vrijwilligerswerk is hiermee het maximaal haalbaar geachte voor de cliënt. Het maximale vrij te laten bedrag is op 1 januari 2008 € 764,- per jaar.
2.Vrijwilligerswerk als middel:
Vrijwilligerswerk als middel is bedoeld voor cliënten met een arbeidsverplichting voor wie een trajectplan is opgesteld. Het vrijwilligerswerk dat deze groep cliënten doet wordt ingezet als
een van de stappen die uiteindelijk moet leiden naar een baan op de reguliere arbeidsmarkt, (met als mogelijke tussenstap een gesubsidieerde baan). Voor deze groep cliënten geldt een hogere vrijlating van de onkostenvergoeding, voor zover die door de organisatie wordt
verstrekt. Het maximale vrij te laten bedrag is op 1 januari 2008 € 1500,- per jaar. De hier genoemde bedragen zullen waar nodig jaarlijks automatisch worden aangepast aan de bedragen uit de ministeriele regeling.
Beperking van de premie tot het in de wet genoemde maximumbedrag is van belang omdat een hogere premie op grond van de wet zou moeten worden aangemerkt als middelen. Dit zou gevolg hebben dat de verstrekte premie deels gekort zou moeten worden op de te ontvangen uitkering.
Hoofdstuk 4 Hardheidsclausule, inwerkingtreding en citeertitel
Door middel van de hardheidsclausule kan in onvoorziene situaties of in gevallen waarin toepassing van de beleidsregels tot onbedoelde gevolgen leidt, maatwerk geboden worden. Hier dient een individuele beoordeling plaats te vinden.
Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel
Door het inwerking treden van deze Beleidsregels re-integratie worden de sinds 2005 gehanteerde Beleidsregels premie arbeidsinschakeling ingetrokken.