Organisatie | Houten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regels met betrekking tot de verlening van mandaat, volmacht en machtiging aan ambtenaren van de gemeente Houten |
Citeertitel | Mandaatregeling gemeente Houten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | overzicht 1 - mandaten aan de ambtelijke organisatie overzicht 2- mandaten aan bestuurders overzicht 3 - mandaten aan externen overzicht 4 - vertegenwoordigingsbevoegdheden overzicht 5 - mandaten van de afdeling PenO overzicht 6 - mandaten van heffings- en invorderingsambtenaar |
de nummering van de artikelen verspringt abusievelijk van 13 naar 15
Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-05-2012 | 05-04-2016 | nieuwe regeling | 08-05-2012 Houtens Nieuws | BWV12.0207 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Houten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
overwegende, dat het wenselijk is ter bevordering van een vlotte, burgervriendelijke afdoening van stukken alsmede de efficiency van de gemeentelijke organisatie, de uitoefening van bepaalde bevoegdheden en de ondertekening van bepaalde stukken te mandateren aan ambtenaren;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;
REGELS MET BETREKKING TOT DE VERLENING VAN MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGFING AAN AMBTENAREN VAN DE GEMEENTE HOUTEN
Paragraaf II Mandatering van bevoegdheden
Artikel 2 uitoefening bevoegdheden
Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt die beslissing onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke begroting en voorts met inachtneming van de in de overzichten opgenomen clausuleringen en instructies.
Bij afwezigheid of verhindering van een afdelingshoofd worden de aan hem/haar gemandateerde bevoegdheden, welke niet verder zijn ondergemandateerd, uitgeoefend door de onder hem/haar ressorterende coördinator of unithoofd, voor zover het gaat om aangelegenheden van de unit waar de coördinator resp. het unithoofd de verantwoordelijkheid over draagt. Bij afdelingen zonder coördinator of unithoofd wordt deze bevoegdheid uitgeoefend door de daartoe door het afdelingshoofd aangewezen (senior) beleidsmedewerker.
Paragraaf III Kaders voor de toepassing van het mandaat
De beslissing op de hierna te noemen bevoegdheden wordt voorbehouden aan het gehele college c.q. de burgemeester indien:
Artikel 7 voorleggen van zaken aan portefeuillehouder
Indien in enig geval wordt vastgesteld dan wel sterk moet worden vermoed, dat de voorgenomen uitoefening van de bevoegdheid niet in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 6, legt de gemandateerde de betreffende zaak vooraf voor aan de portefeuillehouder als het gaat om een bevoegdheid van het college. Indien deze dat nodig acht, wordt de zaak ter nadere besluitvorming voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders. Wanneer het gaat om een bevoegdheid van de burgemeester wordt de zaak ter besluitvorming voorgelegd aan de burgemeester.
Paragraaf V Volmachten en machtigingen
Artikel 11 volmachten en machtigingen
De paragrafen I tot en met IV zijn van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een ander volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Paragraaf VI Het mandaatregister
Het mandaatregister geeft ten behoeve van de overzichtelijkheid en compleetheid tevens een overzicht van de verleende mandaten aan externe personen c.q. externe organisaties. De bepalingen van deze algemene regeling zijn niet als zodanig op hen van toepassing. Voor deze gemandateerden gelden de voorwaarden en afspraken die door het bevoegde bestuursorgaan met hen zijn overeengekomen.
Paragraaf VIII Slot- en overgangsbepalingen
De in deze regeling opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.
De mandaatbesluiten als bedoeld in het eerste lid worden na vaststelling digitaal verwerkt door deze in het mandaatregister op te nemen. Daarbij wordt de datum van het collegebesluit vermeld. Daartoe worden deze tussentijdse wijzigingen doorgegeven aan het juridisch cluster van de afdeling Bedrijfsvoering, Communicatie en Juridische zaken.
Aldus vastgesteld op 8 mei 2012.
burgemeester en wethouders van de gemeente Houten
overzicht 1 - mandaten aan de ambtelijke organisatie
overzicht 2- mandaten aan bestuurders
overzicht 3 - mandaten aan externen
overzicht 4 - vertegenwoordigingsbevoegdheden
overzicht 5 - mandaten van de afdeling PenO
overzicht 6 - mandaten van heffings- en invorderingsambtenaar