Organisatie | Hengelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
AWB
Subsidieprogramma Amateurkunst 2009, Sport en Bewegen 2009, Subsidieproramma Ouderenbeleid
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2006 | 25-04-2011 | Nieuwe regelgeving | 11-04-2006 Hengelo's Weekblad, 18-04-2006 | 228 |
HOOFDSTUK 1 - ALGEMENE BEPALINGEN
Paragraaf 1. Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
Instelling: een rechtspersoon, dan wel een over een beperkte rechtsbevoegdheid beschikkend organisatorisch verband, ofwel een erkend onderdeel van een rechtspersoonlijkheid bezittende instelling, die krachtens zijn of haar doelstelling, structuur of werkwijze, zonder winstoogmerk is gericht op producten, welke een plaatselijk algemeen belang dienen;
Paragraaf 2. Reikwijdte van de verordening
Indien afdeling 4.2.8. van de wet van toepassing is op de subsidieverlening geldt bovendien dat het College een aanwijzing vaststelt over de reikwijdte en de intensiteit van de controle, als bedoeld in artikel 4:78, lid 2 lid van de wet. Daarbij kan het College artikel 4:79 eveneens van toepassing verklaren.
Instellingen nemen, indien daartoe noodzaak bestaat, deel aan onderling overleg en samenwerking met het College dan wel met door het College aan te wijzen organen en/of instellingen.
In de door het College aangewezen subsidieprogramma's kunnen subsidies worden verleend voor onvoorziene activiteiten. In het subsidieprogramma wordt in dit geval het maximum van de per activiteit te verlenen subsidie, de criteria en de hoogte van het subsidiebudget geregeld. Het College kan in deze gevallen aanvullende voorwaarden aan het verlenen van de subsidie verbinden.
Bij een subsidie als bedoeld in lid 4 wordt voor de looptijd van de subsidie bij de subsidieverlening voor enig jaar uitgegaan van de subsidieverlening van het voorgaand jaar, aangepast aan de trendmatige veranderingen in het loon- en prijspeil, tenzij de omvang of intensiteit van de activiteiten van een te subsidiëren instelling voor enig jaar kleiner wordt geraamd dan voor het voorgaand jaar.
HOOFDSTUK 2 - HET VERLENEN EN VASTSTELLEN VAN SUBSIDIE
Paragraaf 2. Subsidieverlening en vaststelling
Na het vaststellen van de beleidsbegroting voor enig jaar stelt het College de op datzelfde jaar betrekking hebbende subsidieprogramma's vast.
Het College kan een subsidie als waarderingssubsidie verlenen. Het College kan alsdan toestaan dat van het bepaalde in hoofdstuk 3 van deze verordening wordt afgeweken.
Indien een beschikking tot subsidieverlening is gegeven, dient de subsidieontvanger binnen vier maanden na afloop van de activiteiten of na afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie is verleend bij het College een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in. Deze aanvraag dient te zijn vergezeld van:
Indien de activiteiten tot stand zijn gebracht zoals deze zijn vastgelegd in de subsidiebeschikking en indien aan de eventueel gestelde voorwaarden is voldaan, stelt het College de subsidie vast op het verleende subsidiebedrag. Eventuele tekorten of overschotten blijven met inachtneming van het bepaalde in deze verordening voor rekening van subsidieontvanger.
Indien de activiteiten zoals deze zijn vastgelegd in de subsidiebeschikking niet of in mindere mate tot stand zijn gebracht dan wel indien de instelling zich niet of niet geheel heeft gehouden aan de eventueel gestelde voorwaarden, stelt het College de subsidie vast overeenkomstig het bepaalde in het subsidieprogramma, als bedoeld in artikel 9, dan wel het bepaalde in de overeenkomst, als bedoeld in artikel 10.
Het vormen dan wel voeden van een egalisatiereserve met gemeentelijke subsidiegelden is uitsluitend mogelijk wanneer er bij de gesubsidieerde instelling sprake is van een positief jaarresultaat voor zover dat niet wordt veroorzaakt door het niet, of slechts gedeeltelijk uitvoeren van activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.
Over het aangaan van structurele verplichtingen, die zich uitstrekken over een langere periode dan het begrotingsjaar, zal subsidieontvanger met subsidieverlener in overleg treden. Als minimale voorwaarde voor het aangaan van dat soort verplichtingen geldt dat geen ongedekte structurele lasten in de volgende jaren mogen ontstaan.
Het vormen van, dan wel het doen van toevoegingen aan, een bestemmingsreserve met gemeentelijke subsidiegelden is slechts mogelijk wanneer er bij de structureel gesubsidieerde instelling sprake is van een positief jaarresultaat, voor zover die niet wordt veroorzaakt door het niet of slechts gedeeltelijk uitvoeren van activiteiten waarvoor de subsidie is verleend.
HOOFDSTUK 3 - VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIEONTVANGER
Een instelling brengt een voornemen tot wijziging in statuten, het huishoudelijk reglement en/of een afzonderlijk besluit, als bedoeld in art. 4, lid 2, ter kennis van het College.
De administratie van een instelling dient zodanig te zijn ingericht, dat te allen tijde een overzicht kan worden verkregen van de aan activiteiten toe te rekenen baten en lasten, de bezittingen, de schulden, het eigen vermogen en de financiële resultaten van de instelling.
HOOFDSTUK 5 SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN
Het batig saldo van de liquidatierekening krijgt, onder goedkeuring van het College een bestemming die zoveel mogelijk overeenkomt met het doel en de werkzaamheden van de instelling. Bij onthouding van de goedkeuring vervalt het saldo, voorzover het gevolg van gemeentelijke subsidies, aan de gemeente. De instelling neemt een bepaling van deze strekking op in de statuten alsmede de voorziening dat wijziging van die bepaling tot vijf jaar na het beëindigen van de subsidiëring goedkeuring van het College behoeft.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet of onduidelijk is, treft het College de nodige voorzieningen en/of neemt het de nodige beslissingen, een en ander mede in overleg met de betrokken instelling.
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op die waarin de bekendmaking heeft plaatsgevonden. De Algemene verordening budgetsubsidiëring wordt ingetrokken.
Aanvragen die zijn gedaan en beschikkingen die zijn genomen voor het inwerking treden van deze verordening worden behandeld overeenkomstig het bepaalde in de Algemene verordening budgetsubsidiëring.
BIJLAGE BEHORENDE BIJ DE ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING GEMEENTE HENGELO
(BIJLAGE ALS BEDOELD IN ARTIKEL 15, LID 1 VAN DE VERORDENING)
In artikel 15, lid 1 van de Algemene subsidieverordening gemeente Hengelo is bepaald dat subsidie kan worden verleend indien en voor zover daartoe in een Bijlage een subsidiegrondslag is opgenomen. Deze bijlage is een staat waarin opgenomen het geheel aan subsidiegrondslagen. De staat omvat de navolgende grondslagen:
Voorkomen dat kinderen achterstanden in hun ontwikkeling oplopen.
Voorkomen van overlast door jongeren en signaleren van problemen van individuele jongeren.
Zorgstructuur en jeugdgezondheidszorg en specifieke doelgroepen
Voorkomen dat kinderen (jongeren) uitvallen en stimuleren dat ze volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.Het bieden van ondersteuning aan jonge moeders en thuisloze jongeren.
Sportbeoefening door jeugdigen stimuleren door de toegankelijkheid te verbeteren van sportverenigingen en door het bevorderen van nevenactiviteiten voor jeugdigen.
Toegankelijkheid verbeteren voor minder-validen van invalidensportverenigingen en van afdelingen voor minder-validen binnen sportverenigingen.
Sportverenigingen met basissportvoorzieningen in eigen beheer in een ongeveer gelijke situatie te brengen met sportverenigingen die een soortgelijke gemeentelijke accommodatie huren.
Stichting of verwerving, uitbreiding, inrichting en verbetering van sportvoorzieningen of onderdelen ervan door sportverenigingen mede mogelijk maken.
Promotionele activiteiten op het gebied van sport en recreatie bevorderen.
Sportverenigingen compenseren voor de met ingang van 1997 opgelegde verhoogde aanslagen onroerende-zaakbelastingen.
Podiumkunsten, kunst- en cultuureducatie, Muziekschool, Crea, Cultuurstimulering, Beeldende Kunst en Vormgeving
Het scheppen van mogelijkheden voor en het stimuleren van de Hengelose bevolking om kennis te nemen vandeel te kunnen nemen aan engeschoold en gevormd te worden inde diverse kunst- en cultuurdisciplines.
Het conserveren, exposeren en onderzoeken van de (industriële) cultuur-historische geschiedenis van Hengelo
Zorgdragen voor een vindplaats voor Hengelose burgers van algemeen toegankelijke informatie in de meest brede zin
Het bevorderen van een lokale omroep
Bevorderen dat toegang tot volwaardige deelname aan de samenleving voor alle burgers van Hengelo in gelijke mate aanwezig is
Ondersteuning van particuliere initiatieven op het terrein van ontwikkelingssamenwerking
Wijkwelzijnsvoorzieningen, bewonersorganisaties, samenlevingsopbouw
Stimuleren en bevorderen dat bewoners verantwoordelijkheid nemen voor leefbaarheid en veiligheid, integratie en sociale cohesie in hun eigen leefomgeving
7. Maatschappelijke ondersteuning.
Het verslavingsbeleid richt zich op het voorkomen, terugdringen of hanteerbaar maken danwel stabiliseren van verslavingsproblematiek. Het aanbod richt zich op preventie, behandeling en nazorg.
Mensen die door omstandigheden dak- en thuisloos zijn geraakt ondersteunen bij het oplossen van hun woonprobleem en aanverwante problematiek met als uiteindelijk doel het (her)vinden van zelfstandige huisvesting. De hulp is gericht op preventie, crisisopvang, het bieden van tijdelijk onderdak, woonbegeleiding en nazorg.
Maatschappelijke Dienstverlening
Mensen met psycho-sociale problematiek te ondersteunen bij het oplossen daarvan, zodanig dat zij (weer) volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij en weer in staat zijn hun leven zelfstandig vorm en inhoud te geven.
Terugdringen van huiselijk geweld. De aandacht gaat daarbij bijzonder uit naar het terugdringen van herhaling (recidive). Het beleid richt zich op zowel daders als slachtoffers van alle vormen van huiselijk geweld en omvat preventie, hulpaanbod en nazorg.
Het bevorderen van integratie en participatie van mensen met een functiebeperking.
Het in staat stellen van ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven functioneren.
Het handhaven van een gezonde levensverwachting van alle inwoners van Hengelo, het verhogen van de kwaliteit van leven en het verminderen van Sociaal Economische Gezondheidsverschillen.
Vernieuwend arbeidsmarktbeleid
Het bevorderen van de arbeidsmarktparticipatie danwel de afstand tot de arbeidsmarkt verminderen door experimenten die passen in de keten van zorg naar werk.
Het bevorderen van het toeristische klimaat in de gemeente Hengelo door een adequate informatievoorziening en productontwikkeling.
Bevorderen van positieve bekendheid van Hengelo en het bijdragen aan een aantrekkelijk woonen werkklimaat door aansprekende promotie- en marketingactiviteiten en het verzorgen van een aantrekkelijk evenementenaanbod, passend binnen de gewenste profilering en gericht op zowel de eigen inwoners als consumenten, bedrijven en beslissers van buiten Hengelo.
Het bevorderen van betrokkenheid en medezeggenschap van woonconsumenten bij goed wonen in Hengelo.
Het oplossen van bodemverontreinigingsgevallen ontstaan als gevolg van calamiteiten waarvoor geen andere partij is aan te spreken.Het bijdragen aan onderzoek en sanering door derden waarvoor geen bijdrage mogelijk is via het ISV, de Wet bodembescherming of de zogenaamde bedrijvenregeling.
Het bevorderen van het onderhoud en de instandhouding van monumentale gebouwen en objecten.
Het bevorderen en stimuleren van toepassing van energie- en milieubesparende maatregelen op of aan gebouwen.
Het voorkomen dat jongeren in aanraking komen met criminaliteit door uitvoering van preventieactiviteiten zoals voorlichting op scholen en de vuurwerkactie.
Het ondersteunen van vernieuwende ICT-projecten gericht op de burgers van Hengelo
TOELICHTING OP DE ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING
Er is voor gekozen niet meer een uitgebreide inhoudelijk en tekstverklarende toelichting te geven op de verordening. De tekst van de verordening met verklarende begrippenlijst is op zichzelf helder genoeg. Bij eventuele interpretatiekwesties kan de uitleg van deze verordening worden gevonden in de (toelichting op de) voorgaande verordening, de Algemene verordening budgetsubsidiëring, indien en voorzover het gaat om ongewijzigde artikelen. Voorts kan uitleg worden gevonden in de stukken die aan het raadsbesluit tot vaststelling van de Algemene subsidieverordening ten grondslag hebben gelegen (nota inspraakreacties Algemene subsidieverordening gemeente Hengelo, het B&W-advies en het raadsvoorstel). Mocht er alsdan toch nog enige ruimte zijn voor discussie dan beslist de tekst van de Algemene subsidieverordening.
Wel bleek er behoefte te bestaan aan nadere toelichting op de werking van deze verordening in de praktijk. Daarom is besloten een viertal procedurebeschrijvingen integraal onderdeel te laten zijn van de verordening. Het gaat hierbij om de volgende procedurebeschrijvingen:
Korte toelichting bij de procedurebeschrijvingen:
De tekst [ontheffing mogelijk] staat bij bepalingen waarvan het college ontheffing kan geven. De norm om de ontheffing toe te passen, is beschreven in de artikelen 12, lid 5 en 19, lid 2: “ontheffing is mogelijk indien redelijkerwijs naleving niet kan worden verlangd en/of er geen aanwijsbaar belang mee gediend is”. Dit betekent dat deze ontheffingen niet van toepassing zullen zijn op de grotere gesubsidieerde instellingen.
Voot de subsidieovereenkomst is geen aparte procesbeschrijving opgenomen. Overeenkomsten zijn altijd uitwerkingen van subsidiebeschikkingen. De totstandkoming daarvan staat wel beschreven. Bij voorkeur vindt de uitwerking daarvan plaats zodanig dat de overeenkomst tussen partijen kan worden vastgesteld vóór de start van het subsidiejaar. Dit betekent dat overleg daarover moet plaatsvinden in de periode augustus - oktober van het voorbereidende jaar.
*Hier moet maart staan, indien de betreffende subsidiepot voor onvoorziene activiteiten onderdeel is van een subsidieprogramma met ook reguliere subsidies.