Organisatie | Gulpen-Wittem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kermisverordening voor de gemeente Gulpen-Wittem uitgave 2004 |
Citeertitel | Kermisverordening gemeente Gulpen-Wittem 2004 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-07-2004 | nieuwe regeling | 08-07-2004 Heuvelland Actueel, 21-07-2004 | 657 |
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de organisatie van de kermissen in de kernen Gulpen en Wijlre en de organisatie in de overige kernen van de gemeente Gulpen-Wittem. Voor eerst genoemde kernen wordt gewerkt met een open inschrijving. Voor de overige kernen wordt gewerkt met een onderhandse verpachting aan een organisator op basis van een jaarcontract.
Burgemeester en wethouders maken de mogelijkheid van de inschrijving voor de kermissen in de kern Gulpen en Wijlre bekend in het vak- en nieuwsblad voor het kermisbedrijf de Komeet en in de uitgave de kermisgids van Bovak en Bureau de Kermisgids B.V..
De verhuur van de standplaatsen voor de kermissen in de kern Gulpen en Wijlre geschiedt bij inschrijving. Voor het doen van inschrijvingen moet - op straffe van ongeldigheid van de inschrijving gebruik worden gemaakt van inschrijfformulieren, welke van gemeentewege beschikbaar worden gesteld. Het inschrijfformulier moet volledig en duidelijk leesbaar worden ingevuld. Bij dit formulier wordt een exemplaar van deze voorwaarden ter hand gesteld.
De overige kernen worden verzorgd via onderhandse verpachting aan een organisator.
Deze verpachting is een gesloten overeenkomst zonder enige vorm van inschrijving.
Inschrijvingen kunnen alleen worden gedaan voor de kern Gulpen en Wijlre door exploitanten van kermisinrichtingen, zoals deze staan geregistreerd bij de Kamer van Koophandel of bij een vergelijkbare buitenlandse instantie, dan wel door hun gemachtigden. De bevoegdheid van de gemachtigde moet blijken uit een aan het inschrijfformulier aangehangen, door exploitant ondertekend, volmacht. Niemand kan optreden als gemachtigde van meer dan één exploitant. Bevattende concurrentiebedingen die tot doel hebben andere inrichtingen dan waarvoor wordt ingeschreven, te weren of slechts om bepaalde personen toe te laten, worden niet in behandeling genomen.
De overige inschrijvingen voor de kernen gebeurt via de organisator.
Wanneer ten aanzien van een geboden huursom het voorbehoud “zonder concurrentie” of een ander voorbehoud van dezelfde strekking wordt gemaakt, moet daarbij nauwkeurig worden aangegeven:
welke inrichtingen de exploitant als van concurrerende aard beschouwt en
of het voorbeeld betrekking heeft op het gehele complex kermisterreinen, dan wel alleen op een gedeelte daarvan; in dit laatste geval moet duidelijk worden omschreven welk gedeelte van het kermisterrein dan wordt bedoeld.
Indien tussen burgemeester en wethouders en de exploitant verschil van mening bestaat
over de aard van een bepaalde inrichting in verband met de concurrentie, beslissen
burgemeester en wethouders na het advies van vakgroep van kermisexploitanten te hebben
ingewonnen. Inschrijvingen onder andere voorbehouden als in de aanhef van dit punt
De inschrijfformulieren moeten (in een gesloten omslag) vóór een door burgemeester en wethouders bepaalde datum en bepaalde tijdstip ten gemeentehuize of op een andere aangegeven plaats zijn ingeleverd. Deze datum en het tijdstip zijn bekend gemaakt in de advertentie, waarin de te houden kermis is aangekondigd en de inschrijving is opengesteld. Inschrijvingen die na deze datum zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen.
Een besluit om een inschrijving niet in behandeling te nemen wordt aan de pachter bekendgemaakt binnen één week na de in het eerste lid bedoelde datum. In de in het tweede lid bedoelde geval geschiedt deze bekendmaking binnen vier weken nadat de in dat lid bedoelde termijn ongebruikt is verstreken of de ontbrekende gegevens onvoldoende zijn verstrekt.
De exploitant is verplicht tot zekerheid naast de door hem geboden huursom een waarborgsom te storten van 113,44 op rekening van de gemeente, dan wel een bankgarantie van 113,44 te stellen teneinde daaruit, voor zover mogelijk, te voldoen de eventueel achterstallige betaling, de bedragen die de exploitant aan de gemeente zal zijn verschuldigd wegens beschadiging op grond van artikel 22, lid 1, alsmede overige schadevergoedingen en boeten, welke de exploitanten op grond van de wet of deze voorwaarden aan de gemeente verschuldigd zal zijn. Over de waarborgsom wordt geen rente vergoed. Deze waarborgsom dient gelijktijdig te worden betaald met de in artikel 14, lid 1, onder a bedoelde aanbetaling op de huursom.
De exploitant is aansprakelijk voor alle schade, toegebracht aan de bestrating, aan andere gemeentelijke eigendommen en aan eigendommen van derden, die aan hem te wijten is en welke is ontstaan door het plaatsen van en het rijden met kermisvoertuigen, het oprichten, onderhouden, wijzigen en afbreken van kermisinrichtingen, alsmede door het plaatsen, verplaatsen of verwijderen van machines en werktuigen, of door welke andere oorzaak ook.
Indien één van beide partijen de verplichtingen op grond van deze verhuurvoorwaarden niet, niet tijdig of niet deugdelijk nakomt is deze partij, na schriftelijk in gebreke te zijn gesteld waarbij een redelijke termijn is gesteld om alsnog na te komen, tenzij zulks op grond van deze voorwaarden, het contract of de wet niet nodig is, en in geval van termijnstelling, nakoming binnen termijn uitblijft, aansprakelijk voor alle schade die hieruit voor de partijen/of derden voortvloeit en is de andere partij gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst aan te gaan.
Afdeling X: Geschillenregeling
Alle geschillen, die naar aanleiding van de verhuur van de standplaatsen mochten ontstaan, van
welke aard en omvang ook, daar onder mede begrepen die, welke slechts door één der partijen als
zodanig worden beschouwd, zullen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter binnen
het Arrondissement Maastricht, tenzij partijen ter zake van die geschillen arbitrage overeenkomen.
Toelichting bij "Verordening regelende de voorwaarden voor de verpachting van
De verordening vindt haar basis in artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet.
Relatie met Algemene wet bestuursrecht
De bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht die naast deze verordeningen gelden, zijn
hieronder aangegeven. In de derde kolom zijn de bepalingen van Burgerlijk Wetboek aangegeven
die in ieder geval van toepassing zijn.
Zorgvuldigheid en belangenafweging 3:2-2:4
Algemene voorwaarden 6:231-6:237
Toelichting afwijkende bepalingen ten opzichte van de Algemene wet bestuursrecht
Dit artikel bepaalt dat inschrijving volgens een inschrijvingsformulier.
Op dit formulier staat welke gegevens moeten worden ingevuld. Dit kan onder meer zijn:
Ingevolge artikel art. 6:234 van het Burgerlijk Wetboek (BW) moeten de algemene voorwaarden
door de gemeente aan de wederpartij ter hand worden gesteld.
De regeling met betrekking tot de ontvangst van de formulieren is analoog aan het bepaalde in
artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
Als de pachter nalatig blijft de pachtsom te betalen, heeft de gemeente de keuze tussen
opschorting van haar verplichtingen (art. 6:52 BW) en ontbinding (art. 6:265 BW).
Opschorting is weinig zinvol, omdat daarmee de standplaats niet wordt bezet, wat nu juist het
doel van de kermis is. Daarom is gekozen voor ontbinding.
Daarvoor is een schriftelijkeverklaring nodig: art. 6:267 BW.
Dit artikel regelt de gehele of gedeeltelijke restitutie van de pachtsom in geval van niet
aan de gemeente c.q. de pachter toe te rekenen oorzaken. Zie voor dit criterium de artikelen 6:75 -
6:80 BW. Verder bevat dit artikel een vrijwaring voor schade die voor de pachter voortvloeit uit
het niet doorgaan van de kermis. Bedingen die een bevrijding inhouden van een wettelijke
verplichting tot schadevergoeding, worden ingevolge artikel 6:237 onder f BW vermoed
onredelijk te zijn ("grijs beding"). De gemeente moet aantonen dat het beding redelijk is.
Het beroep op overmacht is in het algemeen een redelijke grond voor vrijwaring.
Dit artikel bevat eveneens een exoneratieclausule. De gemeente kan in dit geval de redelijkheid
van de exoneratie aantonen door erop te wijzen dat de exploitanten van kermisactiviteiten
tegen de in dit artikel genoemde schade verzekerd behoren te zijn.
Het eerste lid verplicht overigens de exploitanten die verzekering te sluiten.
Dit artikel verplicht de exploitant tot betaling van een geldsom bij niet-nakoming van een aantal
bepalingen. Boetebedingen moeten voldoen aan de bepalingen van de artikelen 6:91 - 6:98 BW.
Eén van die bepalingen is dat de schuldeiser (i.c. de gemeente) geen nakoming van het
boetebeding kan vorderen als de tekortkoming niet aan de schuldenaar (i.c. de exploitant ) kan