Organisatie | Barendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels verhaal Wet werk en bijstand van de gemeente Barendrecht |
Citeertitel | Beleidsregels verhaal Wet werk en bijstand van de gemeente Barendrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit 'Regeling implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\ Burgemeester en College van burgemeester en wethouders'.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2012 | nieuwe regeling | 26-06-2012 Blik op Barendrecht, 28-06-2012 | 344248 |
Burgemeester en wethouders maken gebruik van de bevoegdheid tot het
verhalen van kosten van bijstand
tot de grens van de onderhoudsplicht als bedoeld in Boek 1 van dehet Burgerlijk Wetboek: op degene die bij het ontbreken vangezinsverband zijn onderhoudsplicht jegens zijn echtgenoot ofminderjarig kind niet of niet behoorlijk nakomt en op hetminderjarige kind dat zijn onderhoudsplicht jegens zijn oudersniet of niet behoorlijk nakomt;
op degene aan wie de persoon die bijstand ontvangt of heeftontvangen een schenking heeft gedaan voor zover bij het besluit opde bijstandsaanvraag met de geschonken middelen rekening zou zijngehouden indien de schenking niet had plaatsgevonden, tenzij geletop alle omstandigheden aannemelijk is dat de schenker ten tijdevan de schenking de noodzaak van bijstandsverlening redelijkerwijsniet heeft kunnen voorzien
3. GEHEEL OF GEDEELTELIJK AFZIEN VAN HET NEMEN VAN EEN VERHAALSBESLUIT
In afwijking van beleidsregel 1 kunnen burgemeester en wethouders, op
verzoek van een schuldhulpverleningsinstantie namens degene op wie
verhaald wordt, besluiten gedeeltelijk af te zien van verhaal van
kosten van bijstand voor zover het betreft verschuldigde
verhaalsbedragen die op het moment van het besluit opeisbaar zijn,
5. Inwerkingtreding van het besluit tot afzien van verhaal wegens schuldenproblematiek
Het besluit tot het gedeeltelijk afzien van verhaal treedt niet in
werking voordat een schuldregeling als bedoeld in beleidsregel 4
5. BEOORDELING VAN MATE VAN ONDERHOUDSPLICHT
Bij de beoordeling van het bestaan van het verhaalsrecht als bedoeld
in beleidsregel 1 onder A, B en C en de omvang van het te verhalen
bedrag wordt rekening gehouden met de maatstaven die gelden en de
omstandigheden die van belang zijn in het geval dat de rechter dient
te beslissen over de vraag of en, zo ja, tot welk bedrag een
uitkering tot levensonderhoud na echtscheiding, scheiding van tafel
en bed of ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed
of ontbinding van een geregistreerd partnerschap zou moeten worden
6.VERHALEN VAN RECHTERLIJKE UITSPRAAK BETREFFENDE LEVENSONDERHOUD
Indien een rechterlijke uitspraak betreffende levensonderhoud
verschuldigd krachtens Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek die
uitvoerbaar is, niet wordt nagekomen, wordt verhaald in
overeenstemming met deze uitspraak.
Het besluit tot verhaal wordt in dat geval bij brief medegedeeld aan
degene op wie wordt verhaald, met de aanmaning het verschuldigde
binnen dertig dagen na verzending van de brief te voldoen.
Indien aan de aanmaning geen gevolg wordt gegeven vordert de gemeente
het verschuldigde met uitsluiting van degene die de bijstand ontvangt
Het besluit tot verhaal levert een executoriale titel op, die op
kosten van de schuldenaar wordt betekend en met toepassing van de
voorschriften van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering ten
7. WIJZIGING DOOR RECHTER VASTGESTELD BEDRAG LEVENSONDERHOUD
Indien sprake is van gewijzigde omstandigheden kan de gemeente
verzoeken het door de door de rechter vastgestelde bedrag voor
De gemeente verzoekt, nadat in minnelijk overleg degene op wie wordt
verhaald niet bereid blijkt betalingen aan de gemeente te verrichten,
de rechter het verhaalsbedrag in afwijking van een rechterlijke
uitspraak betreffende levensonderhoud verschuldigd krachtens Boek 1
van het Burgerlijk Wetboek vast te stellen, indien de rechter:
8. INHOUD VAN HET VERHAALSBESLUIT
Een besluit tot verhaal op grond van beleidsregel 1 wordt door het
college aan degene op wie verhaal wordt gezocht schriftelijk
medegedeeld. Het besluit vermeldt het bedrag of de bedragen waarvan,
evenals de termijn of termijnen waarbinnen, betaling wordt verlangd.
Bij verhaal op de nalatenschap kan de mededeling worden gericht tot
de langstlevende echtgenoot of een der erfgenamen die geacht kan
worden bij de afwikkeling van de nalatenschap te zijn betrokken.
Indien de belanghebbende niet uit eigen beweging bereid is de
verlangde gelden aan de gemeente te betalen dan wel niet of niet
tijdig tot betaling daarvan overgaat, besluiten burgemeester en
wethouders tot verhaal in rechte.
Burgemeester en wethouders zien af van verhaal in rechte indien het
te verhalen bedrag een bedrag van €600,- niet te boven gaat.
Tenminste één keer per 3 jaar verrichten burgemeester en wethouders
Onderzoek naar de draagkracht voor het voldoen van een
verhaalsbijdrage. Indien gewijzigde omstandigheden daartoe aanleiding
geeft wordt als gevolg van dit onderzoek de betalingsverplichting
Er wordt niet overgegaan tot het gewijzigd vaststellen van een
betalingsverplichting indien de draagkracht niet meer blijkt te zijn
vermeerderd ten opzichte van het vorige onderzoek dan met €50,- per
maand of blijkt te zijn verminderd dan met een bedrag van € 25,- per
11. VERREKENING EN BESLAGLEGGING
Indien de belanghebbende niet bereid blijkt de door de rechter
vastgestelde bijdrage voor levensonderhoud of de op verzoek van de
gemeente vastgestelde bijdrage te voldoen dan wordt die uitspraak
tenuitvoergelegd door middel van executoriaal beslag overeenkomstig
de artikelen 479b tot en met 479g, behoudens artikel 479e lid 2 van
Behoudens in de gevallen aangegeven in artikel 1, aanhef en sub D en
E alsmede in het geval aangegeven in artikel 8 vind verhaal plaats
met ingang van datum van verzending van de brief waarin de gemeente
te kennen geeft van plan te zijn bijstand te gaan verhalen en degene
op wie verhaald wordt verzocht wordt inzicht te geven in zijn
financiële omstandigheden. Uiteraard kan verhaal daarbij niet eerder
16. Nadere invulling van beleid
Burgemeester en wethouders kunnen deze beleidsregels nader uitwerken
in een beleidsnotitie inzake verhaal van verleende bijstand ingevolge
Het betreft hier beleidsregels om vast te stellen dat de gemeente gebruik
maakt van de in de Wet werk en bijstand (in casu voornamelijk de
Invoeringswet) genoemde mogelijkheid kosten van bijstand te verhalen.
Een en ander past in de visie om in het kader van de volledige financiële
verantwoordelijkheid van de gemeente zorg te dragen voor eenduidige
vastlegging van de tot 1 januari 2004 vastgestelde werkwijze en de uit die
werkwijze en activiteiten voortvloeiende middelen te waarborgen.
In deze beleidsregels wordt overigens het huidige beleid voortgezet.
Onder A en B worden de verhaalsmogelijkheden op de (ex)echtgenoot (en
daarmee gelijkgesteld de geregistreerd partner) bedoeld t.a.v. zijn
onderhoudsplicht jegens zijn (ex) echtgenoot en/of minderjarige kinderen.
Overeenkomst het bepaalde hierover in artikel 13 van de Invoeringswet WWB
kan de gemeente tot een nader te bepalen tijdstip overgaan tot verhaal van
kosten van bijstand conform de regels van de Algemene bijstandswet. De
mogelijkheid verhaal op grond van deze wettelijke onderhoudsplicht toe te
passen wordt met de komst van een nieuw kinderalimentatiestelsel overbodig.
Er resteert dan als verhaalsmogelijkheid de in beleidsregels C, D en E
benoemde mogelijkheden zoals deze in de WWB zijn opgenomen.
Hierbij wordt benadrukt dat de bijstand uitsluitend wordt verhaal in de in
beleidsregel 1 vastgelegde gevallen.
Op grond van een eerdere circulaire (Uitvoeringsaspecten van de nieuwe
verhaalswetgeving, SZW 30 september 1992) kan een kruimelbedrag worden
gehanteerd. Het gekozen bedrag komt ongeveer overeen met het in de eerdere
circulaire genoemde bedrag (geïndexeerd en afgerond naar Euro maatstaven).
Hiermee wordt voorkomen, dat voor relatief geringe bedragen een
bewerkelijke verhaalsprocedure met herzieningsverzoeken en eventueel een
gerechtelijke procedure gestart dient te worden of er een uitgebreide
discussie ontstaat over zeer geringe bedragen. Verwezen wordt ook naar de
bedragen genoemd in beleidsregels 11, 12 en 14.
Het betreft hier de uitvoering van de zogeheten tremanormen. Het betreft
die door de rechtbank worden gehanteerd bij de vaststelling van de
alimentatie die voorzien in zowel een zgn. netto- als een brutoberekening.
Het hier genoemde bedrag kan worden herleid uit de onder de toelichting bij
beleidsregel 3 genoemde bedrag van € 50,- per maand. Op grond van
praktische redenen wordt voorgesteld een beperkter bedrag op te nemen bij
Inwerkingtreding per datum invoering WWB. In ieder geval is aanpassing
verlangd op het moment dat het voorgenomen nieuwe stelsel van