Artikel 1 Begripsbepalingen
- 1.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Wwb: de Wet werk en bijstand. In deze verordening
wordt onder de Wwb tevens verstaan de Wet inkomensvoorziening
oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
(Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en de Wet
inkomensvoorziening kunstenaars (Wik);
- b.
Wsw: Wet sociale werkvoorziening;
- c.
cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop
het gemeentebestuur gerechtigden uit sub a. en
b. van dit artikel betrekt in de
beleidsvoorbereiding, beleidsvaststelling, uitvoering en
evaluatie van deze wetten;
- d.
cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de
gemeente Wierden op grond van de wetten genoemd onder a en b van
dit artikel.
- e.
sw-gerechtigden: personen die een dienstbetrekking
als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Wsw vervullen
alsmede personen met een indicatiestelling als bedoeld in
artikel 11, eerste lid Wsw alsmede hun wettelijk
vertegenwoordigers.
- f.
cliëntenorganisaties: organisaties van cliënten
alsmede organisaties die mede de belangen van cliënten
behartigen zoals kerken, vakbonden; seniorenbonden,
landbouworganisaties etc.
- g.
cliëntenraad: een uit vertegenwoordigers van cliënten
en cliëntenorganisaties bestaand orgaan, dat de belangen
behartigt van gerechtigden van sub a. en b.
van dit artikel.
- h.
college: het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Wierden.
- 2.
Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening
gebruikt in dezelfde betekenis als in de wet.
Artikel 2 Taak, doelstelling en werkwijze
- 1.
Er is binnen de gemeente Wierden een cliëntenraad als bedoeld in artikel
47 van de Wwb, en artikel 2 lid 3 van de Wsw.
- 2.
De doelstelling van cliëntenparticipatie is het vergroten van de
betrokkenheid van uitkeringsgerechtigden en sw-gerechtigden bij de
beleidsbepaling en de uitvoering van de Wwb, Wsw en aanverwante wet- en
regelgeving;
- 3.
De cliëntenraad levert een bijdrage aan het verbeteren van de kwaliteit
van producten en dienstverlening op het gebied van de Wwb, en Wsw.
- 4.
De cliëntenraad heeft tot taak gevraagd en ongevraagd advies uit te
brengen aan het college, en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de
vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk
beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze
waarop rijksregelgeving wordt uitgevoerd.
- 5.
De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren over:
- a.
klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele
cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij
gehanteerde procedures;
- b.
de uitvoering van het SW-bedrijf Soweco. Hiervoor heeft Soweco
NV een ondernemingsraad conform de Wet op de
Ondernemingsraden.
- 6.
De adviezen worden schriftelijk middels brieven of verslagen kenbaar
gemaakt.
- 7.
De cliëntenraad voert zijn taken voornamelijk uit door middel van
overleg in de vergadering van de cliëntenraad.
Artikel 3 Samenstelling van de cliëntenraad
- 1.
De cliëntenraad telt ten minste negen en ten hoogste vijftien leden. De
zitting in de cliëntenraad heeft de instemming van het college.
- 2.
De cliëntenraad bestaat uit cliënten, sw-gerechtigden en
vertegenwoordigers van organisaties van cliënten en vertegenwoordigers
van organisaties die mede de belangen van cliënten behartigen. Per
organisatie kunnen maximaal twee vertegenwoordigers lid zijn.
- 3.
De organisaties als bedoeld in het tweede lid die vertegenwoordigers
mogen voordragen worden uitgenodigd een vertegenwoordiger af te
vaardigen naar de cliëntenraad.
- 4.
De cliëntenraad kan organisaties verzoeken vertegenwoordigers voor te
dragen om zitting te nemen in de cliëntenraad.
- 5.
Indien een organisatie drie maanden na het ingaan van een nieuwe
zittingstermijn van de cliëntenraad geen vertegenwoordiger heeft
aangewezen, vervalt dat recht en zijn de overige wel in de cliëntenraad
vertegenwoordigde organisaties bevoegd uit hun midden het aantal leden
van de cliëntenraad aan te vullen tot maximaal vijftien.
- 6.
De zittingstermijn voor leden van de cliëntenraad bedraagt vier jaar
waarbij wordt aangesloten bij de zittingsduur van de gemeenteraad. De
termijn van vier jaar kan 1 keer met vier jaar worden verlengd.
- 7.
Bij tussentijds aftreden van een lid voorziet de afvaardigende
organisatie in een voordracht voor een opvolger. Tussentijdse vervanging
geschiedt voor de resterende zittingstermijn. Wordt niet binnen drie
maanden een vervanger voorgedragen, dan is het bepaalde in het vijfde
lid van dit artikel van overeenkomstige toepassing.
- 8.
De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren, waar
nodig, wel ruggespraak met hun achterban.
- 9.
Bij ernstig disfunctioneren van een van de leden kan de cliëntenraad het
vertrouwen opzeggen. Indien overleg tussen de voorzitter, en het
desbetreffende lid onvoldoende resultaat heeft, stelt de voorzitter het
disfunctioneren in eerste instantie bij de afvaardigende organisatie aan
de orde. Leidt dit niet tot een voor allen acceptabele oplossing, dan
kan de cliëntenraad besluiten betrokkene niet meer toe te laten tot de
vergaderingen.
Artikel 4 De voorzitter
- 1.
De vergaderingen van de cliëntenraad worden voorgezeten door een
voorzitter, die uit de cliëntenraad wordt benoemd.
- 2.
De voorzitter wordt voor een termijn van vier jaar benoemd, op
voordracht van de cliëntenraad. De voorzitter kan een keer voor een
periode van vier jaar worden herbenoemd.
- 3.
Bij afwezigheid van de voorzitter draagt de cliëntenraad zorg voor
aanwijzing van een vervanger uit zijn midden.
Artikel 5 Het secretariaat
Er kan ambtelijke ondersteuning worden geboden aan het secretariaat van de
cliëntenraad met betrekking tot de advisering en voor zover het
werkzaamheden betreft die verband houden met het voorbereiden en het
verslagleggen van de vergaderingen.
Artikel 6 De vergadering
- 1.
Er wordt minimaal vier keer per jaar een vergadering belegd of zoveel
vaker als de voorzitter dan wel ten minste drie leden dat nodig
achten.
- 2.
Het hoofd van de afdeling Werk, inkomen en zorg, of zijn
vertegenwoordiger woont als regel de vergadering bij en kan gevraagd een
toelichting of advies geven. De vergaderingen worden door hem / haar in
ieder geval bezocht indien de cliëntenraad dit nodig oordeelt.
- 3.
De cliëntenraad kan derden uitnodigen in verband met een van de
agendapunten van de overlegvergadering.
- 4.
De portefeuillehouder Werk, inkomen en zorg bezoekt op verzoek van de
cliëntenraad de vergadering, met een minimum van een keer per
kalenderjaar.
- 5.
De cliëntenraad kan geen besluiten nemen indien niet ten minste de helft
van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle besluiten worden
met meerderheid van stemmen genomen.
- 6.
De vergaderingen zijn openbaar en voor iedereen toegankelijk.
- 7.
De stukken voor de vergadering zijn voor aanvang van de vergadering voor
de leden beschikbaar.
- 8.
De cliëntenraad kan besluiten tot het houden van een besloten
vergadering.
- 9.
Van de vergadering wordt een verslag opgesteld.
Artikel 7 De informatievoorziening
Het hoofd van de afdeling Werk, inkomen en zorg draagt zorg voor een goede
en tijdige informatievoorziening richting de cliëntenraad met betrekking tot
zaken die tot het taakgebied van de cliëntenraad behoren. Het is voor een
goede taakuitoefening essentieel dat de informatievoorziening plaatsvindt in
een zodanig vroeg stadium, dat advisering door de cliëntenraad zinvol kan
zijn.
Artikel 8 Vergoedingen
- 1.
Voor het bijwonen van de vergaderingen kan een vergoeding worden
verstrekt.
- 2.
De reiskosten in verband met het bezoeken van vergaderingen worden
vergoed.
- 3.
Overige kosten worden slechts vergoed na voorafgaande goedkeuring door
het college.
Artikel 9 De facilitering
Het college stelt vergaderaccommodatie en -faciliteiten beschikbaar voor de
vergaderingen.
Artikel 10 Garantstelling
Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest
van de cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap, op geen enkele wijze
worden benadeeld ten aanzien van hun uitkering of voorziening en de
bejegening door medewerkers van de afdeling Werk, inkomen en zorg.
Artikel 11 Evaluatie
De cliëntenraad evalueert eens per vier jaar het functioneren van de
cliëntenraad en eventueel vaker indien de cliëntenraad, het college of de
gemeenteraad tussentijdse evaluatie nodig acht.
Artikel 12 Slotbepalingen
- 1.
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het
college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de
cliëntenraad.
- 2.
De cliëntenraad stelt, indien zij dit nodig oordeelt, ten behoeve
van haar werkzaamheden een huishoudelijk reglement vast.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening
Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Wierden
2012.
4. De Verordening op de cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand,
Wet investeren in jongeren en Wet sociale werkvoorziening wordt met
ingang van 1 januari 2012 ingetrokken