Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening WMO-adviesraad Alphen aan den Rijn 2009 |
Citeertitel | Verordening WMO-adviesraad Alphen aan den Rijn 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-04-2009 | 01-01-2015 | Onbekend | 23-04-2009 Week in Beeld in Witte Weekblad, d.d. 27 april 2009 | 2009/15148 |
Het doel van de instelling van de Wmo-adviesraad is het bevorderen en realiseren van de (beleids)participatie van inwoners uit Alphen aan den Rijn bij de Wet maatschappelijke ondersteuning en het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het Wmo-beleid.
Artikel 5. Bevoegdheden van de Wmo-adviesraad
De Wmo-adviesraad kan alles wat te maken heeft met de uitvoering van de Wmo aan de orde stellen in een overleg met de vaste contactambtenaar van de gemeente of de wethouder van de Wmo. De Wmo-adviesraad kan zelf enquetes, klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren. De adviesraad bekijkt of er al niet reeds gelijksoortige onderzoeken worden gedaan. Dit om dubbelingen te voorkomen.
Het college informeert de Wmo-adviesraad over alles wat hij voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft. Als het relevant en mogelijk is zonder de belangen van de gemeente te schaden, wordt ook vertrouwelijke informatie verstrekt.
Het college vraagt de Wmo-adviesraad om advies in de volgende fases:
Het college stelt de Wmo-adviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. In de beleidsstukken die door de Wmo-adviesraad worden aangeleverd geeft de gemeente waar mogelijk van te voren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies door de Wmo-adviesraad schriftelijk binnen zes weken uitgebracht.
De Wmo-adviesraad kan worden geconsulteerd over lopende zaken.
Artikel 6 Benoeming, zittingsperiode, schorsing en ontslag
De kernleden van de Wmo-adviesraad worden benoemd door het college en ontvangen een schriftelijke bevestiging. De voorzitter wordt door het college in functie benoemd. De kernleden zoeken en benoemen in samenwerking met de belangenorganisaties en overlegplatforms de 6 kamerleden voor de Wmo-adviesraad.
De Wmo-adviesraad kan een lid schorsen of uit zijn functie of taak ontheffen (ontslag). Alvorens tot schorsing of ontslag van een lid wordt overgegaan, vindt hoor en wederhoor plaats. Als er sprake is van een voorgenomen schorsing of ontslag vindt ten alle tijden vooraf overleg plaats met de verantwoordelijk wethouder Wmo.
Artikel 7 Bestuurlijk overleg met de wethouder
Er vindt tenminste tweemaal per jaar een bestuurlijk overleg plaats tussen de verantwoordelijk wethouder en de Wmo-adviesraad.
De Wmo-adviesraad vergadert tenminste zesmaal per jaar en bespreekt een advies tenminste éénmaal in de eigen vergadering. De vergaderingen van de Wmo-adviesraad zijn in beginsel openbaar.
Artikel 9 Huishoudelijk reglement
De Wmo-adviesraad stelt een huishoudelijk reglement op. In dit huishoudelijk reglement worden de taken en bevoegdheden van de Wmo-adviesraad nader uitgewerkt.
Artikel 11 Geschillen betreffende deze verordening
Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening en gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college, gehoord hebbende de Wmo-adviesraad.
Artikel 12 Ambtelijke ondersteuning
De Wmo-adviesraad beschikt over voldoende ambtelijke ondersteuning (taakomschrijving is opgenomen in het Huishoudelijk Reglement).