Organisatie | Barendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Werktijdenregeling |
Citeertitel | Werktijdenregeling |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit 'Regeling implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\ Burgemeester en College van burgemeester en wethouders'.
Deze regeling vervangt de Werktijdenregeling, zoals vastgesteld op 23-10-2001.
Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR), art. 4:2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2012 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 26-06-2012 Blik op Barendrecht, 28-06-2012 | 344248 |
De gemeente kent een systeem van flexibele werktijden. De medewerker kan in overleg met het afdelingshoofd de werkuren flexibel indelen. De medewerker dient zich echter wel te houden aan zowel de in deze regeling vermelde richtlijnen als de regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, werk- en rusttijden. Het afdelingshoofd ziet er op toe dat de regels worden nageleefd.
Een full-time medewerker kan extra verlofdagen (de zgn. a.d.v.-dagen) sparen door maximaal vier uur per week structureel meer te werken boven de in het eerste lid vermelde norm voor de standaard werkweek. Daar bovenop kan een full-timer nog twee uur per week extra werken zonder dat er sprake is van overwerk. Voor part-timers geldt een evenredig deel van respectievelijk vier en twee uur. De extra gewerkte tijd wordt aangemerkt als normale werktijd. Voor deze extra gewerkte tijd heeft de medewerker dus geen recht op een overwerkvergoeding.
De medewerkers kunnen binnen de normale werktijden hun werkuren flexibel indelen, met uitzondering van de medewerkers van de buitendiensten van zowel openbare werken als s.w.o.c.. Op de werkdagen, van maandag tot en met vrijdag, vangen de normale werktijden aan na 7.30 uur en eindigen vóór 18.00 uur.
Voor de medewerkers van de buitendienst van openbare werken gelden vaste werktijden, met uitzondering van de medewerkers van de begraafplaats. De werkzaamheden vangen aan om 7.30 uur en eindigen om 16.15 uur, voor de medewerkers van de buitendienst die willen sparen voor de extra verlofdagen (de zgn. a.d.v.-dagen). De medewerkers van de buitendienst pauzeren op maandag tot en met vrijdag tussen 09.45 uur en 10.00 uur en tussen 12.30 uur en 13.00 uur.
De medewerkers, die langer dan een halve dag werken, zijn verplicht tussen 12.00 en 14.00 uur een half uur te pauzeren. Zowel bij het begin als het einde van de middagpauze moet de medewerker klokken. Indien de pauze minder dan 30 minuten (wettelijk minimum) heeft geduurd, wordt er toch een half uur in mindering gebracht op de geklokte uren.
Afdelingshoofden kunnen medewerkers van vitale diensten verplichten om op de verplichte verlofdagen te werken. Vitale diensten zijn o.a. burgerzaken, afvalaanbiedstation, welzijnsvoorzieningen en begraafplaats. Medewerkers die op de verplichte verlofdagen werken krijgen alleen een overwerkvergoeding indien aan alle vereisten voor overwerk uit artikel 5 is voldaan.
Voor doktersbezoek, congres, seminar en borrel-uurtje wordt een uitzondering gemaakt op de in het vijfde lid vermelde regel. Voor de medewerkers van Openbare Werken buitendienst en de medewerkers waarvan de aanvangstijd is vastgesteld op 7.30 uur worden, ingeval van "doktersbezoek", de werktijden berekend vanaf 7.30 uur, ongeacht het aantal gewerkte uren. Voor alle andere medewerkers geldt dat bij "doktersbezoek", de werktijd 's morgens wordt berekend vanaf 8.00 uur, ongeacht het aantal gewerkte uren. Bij "doktersbezoek" in de middag en bij "borrel-uurtje" worden de werktijden berekend tot 17.00 uur, ongeacht het aantal gewerkte uren.
Alle medewerkers, met uitzondering van de medewerkers die op basis van een rooster werken, zijn verplicht te klokken c.q. de werktijden te registreren. De salarisadministratie registreert, middels een geautomatiseerd systeem, de werktijden van alle medewerkers behalve de medewerkers van de begraafplaats en de sportvelden, de medewerkers van de buitendiensten van s.w.o.c. en de medewerkers van de brandweer, die uitsluitend bij de brandweer diensten verrichten
Indien een full-timer met "dienstreis-in" of "dienstreis-uit" heeft geboekt wordt in de klok de gewerkte tijd aangevuld tot acht gewerkte uur. Bij de boeking "dienstreis-in" begint de klok de werktijden te registreren vanaf 8.00 uur. Bij de boeking "dienstreis-uit" registreert de klok de werktijden tot 17.00 uur. Mocht de medewerker op de dag langer hebben gewerkt dan acht uur dan dient hij een mutatiebriefje in bij de salarisadministratie waarop de juiste werktijden zijn aangegeven. Voor part-timers gelden dezelfde regels naar evenredigheid.
Barendrecht, 25 november 2003.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht,
de secretaris, de burgemeester,
J.Dijkstra. M.Th. van de Wouw.
Naar aanleiding van de definitieve invoering van de 36-urige werkweek per 1 januari 1997 is de werktijdenregeling met ingang van 1 januari 1998 volledig herzien (adviesbladnr. 2389). De tekst van de oude werktijdenregeling van december 1995 is niet gewijzigd in 1997, omdat het besluit over de invoering van de 36-urige werkweek een voorlopig karakter droeg. Een proefperiode waarin onderzocht moest worden of de bereikbaarheid van de gemeente niet nadelig wordt beïnvloed door flexibele werktijden. Deze voorlopige regeling met betrekking tot de werktijden en de vakantierechten voor 1997 zijn door het college vastgesteld op 10 december 1996 (adviesbladnummer 3905) en hadden een geldigheidsduur van één jaar. De ondernemingsraad en het Georganiseerd Overleg (op 12 mei 1998) hebben ingestemd met de werktijdenregeling van 7 juli 1998.
Ingevolge de notitie "uitbreiding dienstverlening" zijn de openingstijden van het gemeentehuis met ingang van 1 mei uitgebreid (collegebesluit van 30 maart 1999). De openingstijden van openbare werken buitendienst zijn niet veranderd. De OR heeft hiermee schriftelijk ingestemd op 18 maart 1999, waarna het college de werktijdenregeling heeft aangepast op 11 mei 1999 (adviesbladnr. 1696).
Met ingang van 1 november 1999 is de avondopenstelling voor publieksgevoelige afdelingen, exclusief burgerzaken, beëindigd (collegebesluit van 21 september 1999; adviesbladnr. 3685). Daartoe is het derde lid van artikel 3 gewijzigd. De ondernemingsraad heeft ingestemd met deze wijziging op 21 oktober 1999.
Vanaf 1 maart 2000 is het afvalaanbiedstation van de buitendienst van openbare werken ook tussen de middag geopend (collegebesluit van 22 februari 2000; adviesbladnr. 535). Hiertoe is het derde lid van artikel 2 toegevoegd. De ondernemingsraad heeft op 18 mei ingestemd met de uitbreiding van de werktijden als de werkgever zorgt voor voldoende arbeidskrachten.