Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barendrecht

Werktijdenregeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarendrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWerktijdenregeling
CiteertitelWerktijdenregeling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit 'Regeling implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\ Burgemeester en College van burgemeester en wethouders'. 

Deze regeling  vervangt de Werktijdenregeling, zoals vastgesteld op 23-10-2001.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR), art. 4:2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-06-201201-01-2014nieuwe regeling

26-06-2012

Blik op Barendrecht, 28-06-2012

344248

Tekst van de regeling

Intitulé

Werktijdenregeling

Burgemeester en wethouders van Barendrecht;

gelet op de artikel 4:2 Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR);

nadat met het Georganiseerd Overleg en de ondernemingsraad overeenstemming is bereikt;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de volgende WERKTIJDENREGELING

Artikel 1 Hoofdregels
  • 1.

    De standaard werkweek voor een full-time medewerker bedraagt 36 uur en voor een part-timer een evenredig deel daarvan.

  • 2.

    De gemeente kent een systeem van flexibele werktijden. De medewerker kan in overleg met het afdelingshoofd de werkuren flexibel indelen. De medewerker dient zich echter wel te houden aan zowel de in deze regeling vermelde richtlijnen als de regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, werk- en rusttijden. Het afdelingshoofd ziet er op toe dat de regels worden nageleefd.

  • 3.

    Een full-time medewerker kan extra verlofdagen (de zgn. a.d.v.-dagen) sparen door maximaal vier uur per week structureel meer te werken boven de in het eerste lid vermelde norm voor de standaard werkweek. Daar bovenop kan een full-timer nog twee uur per week extra werken zonder dat er sprake is van overwerk. Voor part-timers geldt een evenredig deel van respectievelijk vier en twee uur. De extra gewerkte tijd wordt aangemerkt als normale werktijd. Voor deze extra gewerkte tijd heeft de medewerker dus geen recht op een overwerkvergoeding.

  • 4.

    Medewerkers mogen niet structureel vier dagen van negen uur per week werken.

  • 5.

    Deze regeling geldt niet voor medewerkers die op basis van een rooster werken.

Artikel 2 Werktijden
  • 1.

    De medewerkers kunnen binnen de normale werktijden hun werkuren flexibel indelen, met uitzondering van de medewerkers van de buitendiensten van zowel openbare werken als s.w.o.c.. Op de werkdagen, van maandag tot en met vrijdag, vangen de normale werktijden aan na 7.30 uur en eindigen vóór 18.00 uur.

  • 2.

    Voor de medewerkers van de buitendienst van openbare werken gelden vaste werktijden, met uitzondering van de medewerkers van de begraafplaats. De werkzaamheden vangen aan om 7.30 uur en eindigen om 16.15 uur, voor de medewerkers van de buitendienst die willen sparen voor de extra verlofdagen (de zgn. a.d.v.-dagen). De medewerkers van de buitendienst pauzeren op maandag tot en met vrijdag tussen 09.45 uur en 10.00 uur en tussen 12.30 uur en 13.00 uur.

  • 3.

    Het afdelingshoofd van de buitendienst stelt een rooster op voor de part-timers en de medewerkers die maximaal 36 uur per week willen werken.

  • 4.

    Het afvalaanbiedstation van de buitendienst van openbare werken is ook geopend tijdens de middagpauze van 12.00 tot 13.00 uur. Het afdelingshoofd zorgt voor een adequate bezetting.

  • 5.

    De medewerkers van de begraafplaats hebben flexibele werktijden.

  • 6.

    De medewerkers, die langer dan een halve dag werken, zijn verplicht tussen 12.00 en 14.00 uur een half uur te pauzeren. Zowel bij het begin als het einde van de middagpauze moet de medewerker klokken. Indien de pauze minder dan 30 minuten (wettelijk minimum) heeft geduurd, wordt er toch een half uur in mindering gebracht op de geklokte uren.

Artikel 3 Nadere vereisten
  • 1.

    De afdelingshoofden zorgen voor een minimale bezetting op alle werkeenheden tijdens de bereikbaarheidstijden.

  • 2.

    De bereikbaarheidstijden van het gemeentehuis en de decentrale lokaties liggen op maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

  • 3.

    Iedere maandag is er een avondopenstelling van 19.00 tot 20.30 uur. Naast de receptie moet de afdeling burgerzaken (telefonisch) bereikbaar zijn voor de burgers.

  • 4.

    Van medewerkers wordt verwacht dat ze de werktijden afstemmen op het werkaanbod.

  • 5.

    Het afdelingshoofd kan de medewerker in drukke perioden verplichten meer te werken dan de standaard werktijd zoals vermeld in het eerste lid van artikel 1.

  • 6.

    Afdelingshoofden kunnen medewerkers van vitale diensten verplichten om op de verplichte verlofdagen te werken. Vitale diensten zijn o.a. burgerzaken, afvalaanbiedstation, welzijnsvoorzieningen en begraafplaats. Medewerkers die op de verplichte verlofdagen werken krijgen alleen een overwerkvergoeding indien aan alle vereisten voor overwerk uit artikel 5 is voldaan.

Artikel 4 Compensatie- en bijzonder verlof
  • 1.

    Onder compensatieverlof wordt verstaan de tijd, dat een medewerker meer heeft gewerkt dan de uren van een standaard werkdag. De standaard werkdag voor een full-timer bedraagt 7,2 uur en voor een part-timer een evenredig deel daarvan.

  • 2.

    Medewerkers kunnen, in overleg met het afdelingshoofd, korter werken dan in het eerste lid vermelde norm. De tijd die de medewerker minder heeft gewerkt dan de norm wordt in mindering gebracht op het compensatieverlof.

  • 3.

    De medewerker neemt het compensatieverlof op in overleg met het afdelingshoofd, indien het werk het toelaat.

  • 4.

    Het afdelingshoofd zorg er voor dat de medewerkers tijdig vakantie en compensatieverlof opnemen.

  • 5.

    Bij ziekte, studie en andere vormen van bijzonder verlof wordt maximaal de standaard werkuren per dag vergoed, conform de in het eerste lid vermeld norm.

  • 6.

    Voor doktersbezoek, congres, seminar en borrel-uurtje wordt een uitzondering gemaakt op de in het vijfde lid vermelde regel. Voor de medewerkers van Openbare Werken buitendienst en de medewerkers waarvan de aanvangstijd is vastgesteld op 7.30 uur worden, ingeval van "doktersbezoek", de werktijden berekend vanaf 7.30 uur, ongeacht het aantal gewerkte uren. Voor alle andere medewerkers geldt dat bij "doktersbezoek", de werktijd 's morgens wordt berekend vanaf 8.00 uur, ongeacht het aantal gewerkte uren. Bij "doktersbezoek" in de middag en bij "borrel-uurtje" worden de werktijden berekend tot 17.00 uur, ongeacht het aantal gewerkte uren.

  • 7.

    Bij een congres en seminar wordt maximaal acht uur per studiedag gecompenseerd.

Artikel 5 Overwerk
  • 1.

    Van overwerk, in de zin van artikel 3:2:1 Lokale arbeidsvoorwaardenregeling, is pas sprake indien de medewerker:

    • a.

      vooraf toestemming heeft verkregen om over te werken van zijn het afdelingshoofd,

    • b.

      gedurende de week meer dan 42 uur daadwerkelijk heeft gewerkt,

    • c.

      heeft gewerkt op tijdstippen gelegen buiten de normale werktijden zoals vermeld in enerzijds artikel twee van deze regeling en anderzijds artikel 3:2:1. L.A.V.

  • 2.

    Voor part-timers geldt een evenredig deel van 42 uur en worden de normale werktijden naar evenredigheid berekend.

  • 3.

    Het tweede vereiste (b) uit het eerste lid is niet van toepassing, indien de medewerker werkzaamheden verricht in het kader van de gladheidsbestrijding of de wacht- en storingsdiensten.

Artikel 6 Klokken
  • 1.

    Alle medewerkers, met uitzondering van de medewerkers die op basis van een rooster werken, zijn verplicht te klokken c.q. de werktijden te registreren. De salarisadministratie registreert, middels een geautomatiseerd systeem, de werktijden van alle medewerkers behalve de medewerkers van de begraafplaats en de sportvelden, de medewerkers van de buitendiensten van s.w.o.c. en de medewerkers van de brandweer, die uitsluitend bij de brandweer diensten verrichten

  • 2.

    De medewerkers van de begraafplaats en de sportvelden registreren de werktijden op lijsten. Ze leveren de lijsten aan bij de salarisadministratie.

  • 3.

    De medewerkers zijn bevoegd bijzondere boekingen te verrichten, zoals het boeken van dienstreizen, doktersbezoek, studie, vakantie e.d. Het afdelingshoofd kan de boekingen achteraf corrigeren.

  • 4.

    Indien een full-timer met "dienstreis-in" of "dienstreis-uit" heeft geboekt wordt in de klok de gewerkte tijd aangevuld tot acht gewerkte uur. Bij de boeking "dienstreis-in" begint de klok de werktijden te registreren vanaf 8.00 uur. Bij de boeking "dienstreis-uit" registreert de klok de werktijden tot 17.00 uur. Mocht de medewerker op de dag langer hebben gewerkt dan acht uur dan dient hij een mutatiebriefje in bij de salarisadministratie waarop de juiste werktijden zijn aangegeven. Voor part-timers gelden dezelfde regels naar evenredigheid.

Artikel 7 Tropenrooster

Hoofd van de afdeling Personeel & Organisatie. kondigt een tropenrooster af, indien de temperatuur volgens de verwachtingen van het K.N.M.I. drie dagen achter elkaar boven de 25o Celsius zal uitkomen.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2004.

  • 2.

    Per 1 januari 2004 vervalt de werktijdenregeling van 23 oktober 2001.

Barendrecht, 25 november 2003.

Burgemeester en wethouders van Barendrecht,

de secretaris, de burgemeester,

J.Dijkstra. M.Th. van de Wouw.

Historie

  • 1.

    Naar aanleiding van de definitieve invoering van de 36-urige werkweek per 1 januari 1997 is de werktijdenregeling met ingang van 1 januari 1998 volledig herzien (adviesbladnr. 2389). De tekst van de oude werktijdenregeling van december 1995 is niet gewijzigd in 1997, omdat het besluit over de invoering van de 36-urige werkweek een voorlopig karakter droeg. Een proefperiode waarin onderzocht moest worden of de bereikbaarheid van de gemeente niet nadelig wordt beïnvloed door flexibele werktijden. Deze voorlopige regeling met betrekking tot de werktijden en de vakantierechten voor 1997 zijn door het college vastgesteld op 10 december 1996 (adviesbladnummer 3905) en hadden een geldigheidsduur van één jaar. De ondernemingsraad en het Georganiseerd Overleg (op 12 mei 1998) hebben ingestemd met de werktijdenregeling van 7 juli 1998.

  • 2

    Ingevolge de notitie "uitbreiding dienstverlening" zijn de openingstijden van het gemeentehuis met ingang van 1 mei uitgebreid (collegebesluit van 30 maart 1999). De openingstijden van openbare werken buitendienst zijn niet veranderd. De OR heeft hiermee schriftelijk ingestemd op 18 maart 1999, waarna het college de werktijdenregeling heeft aangepast op 11 mei 1999 (adviesbladnr. 1696).

  • 3

    Met ingang van 1 november 1999 is de avondopenstelling voor publieksgevoelige afdelingen, exclusief burgerzaken, beëindigd (collegebesluit van 21 september 1999; adviesbladnr. 3685). Daartoe is het derde lid van artikel 3 gewijzigd. De ondernemingsraad heeft ingestemd met deze wijziging op 21 oktober 1999.

  • 4

    Vanaf 1 maart 2000 is het afvalaanbiedstation van de buitendienst van openbare werken ook tussen de middag geopend (collegebesluit van 22 februari 2000; adviesbladnr. 535). Hiertoe is het derde lid van artikel 2 toegevoegd. De ondernemingsraad heeft op 18 mei ingestemd met de uitbreiding van de werktijden als de werkgever zorgt voor voldoende arbeidskrachten.

  • 5

    Op 25 november 2003 heeft het college de tekst van de regeling in overeenstemming gebracht met het mandateringsbesluit van november 2003 en de beleidsuitgangspunten van integraal management (adviesbladnr. 5346).