Organisatie | Barendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Klokkenluider Gemeente Barendrecht 2003 |
Citeertitel | Regeling Klokkenluider Gemeente Barendrecht 2003 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit 'Regeling implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\ Burgemeester en College van burgemeester en wethouders'.
Deze regeling vervangt de Klokkenluidersregeling gemeente Barendrecht, zoals vastgesteld op 21-05-2002 .
Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Barendrecht, art. 15:2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2012 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 26-06-2012 Blik op Barendrecht, 28-06-2012 | 344248 |
Hoofdstuk 1. Interne procedure
Het college zendt aan de ambtenaar dan wel de vertrouwenspersoon die een vermoeden van een misstand heeft gemeld, een ontvangstbevestiging. De ontvangstbevestiging bevat het gemelde vermoeden van een misstand en het moment waarop de ambtenaar het vermoeden aan de leidinggevende of de vertrouwenspersoon heeft gemeld.
Hoofdstuk 2. Externe procedure
Artikel 5a Rechtstreekse melding bij het meldpunt
In het geval zwaarwegende belangen de toepassing van de interne procedure in de weg staan, kan de ambtenaar, in afwijking van de artikelen 2, 3 en 5, eerste lid, het vermoeden van een misstand rechtstreeks melden bij het meldpunt.
Artikel 6 Ontvangstbevestiging en onderzoek
Wanneer de inhoud van bepaalde door het college verstrekte informatie vanwege het vertrouwelijke karakter uitsluitend ter kennisneming van het meldpunt dient te blijven, wordt dit aan het meldpunt meegedeeld. Het meldpunt beveiligt informatie met een vertrouwelijk karakter tegen kennisneming door onbevoegden.
Artikel 8 Inhoudelijk advies van het meldpunt
Indien het gemelde vermoeden van een misstand ontvankelijk is, legt het meldpunt binnen zes weken zijn bevindingen omtrent de melding van een vermoeden van een misstand neer in een advies aan het college. Het meldpunt zendt een afschrift van het advies aan de ambtenaar met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van de aan het meldpunt verstrekte informatie.
Het advies wordt in geanonimiseerde vorm en met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van de aan het meldpunt verstrekte informatie en de terzake geldende wettelijke bepalingen openbaar gemaakt op een wijze die het meldpunt geëigend acht, tenzij zwaarwegende belangen zich daartegen verzetten.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht,
16 september 2003
de secretaris, de burgemeester,
J.Dijkstra. M.Th. van de Wouw.
Vooruitlopend op de Wijziging van de Ambtenarenwet in verband met integriteit (kamerstuk 27602 van 2 februari 2001) heeft Loga in het arbeidsvoorwaardenakkoord 2000-2002 afgesproken dat er een klokkenluidersregeling wordt vastgesteld. Loga heeft tevens een modelregeling uitgereikt aan gemeenten (circulaire van 9 mei 2001; CvA/2001002195). De gemeenteraad heeft de modelregeling vastgesteld op 24 september 2001 (agendanr. 19 naar aanleiding van het collegeadvies van 11 september 2001, adviesbladnr. 3422). De ondernemingsraad heeft ingestemd met deze regeling op oktober 2001.
Op 21 mei 2002 (adviesbladnr. 6657) heeft het college de voorgestelde wijzigingen van Loga integraal overgenomen. De ondernemingsraad heeft er mee ingestemd op 23 mei 2002. Ingevolge de wet Dualisering gemeentebestuur is het college bevoegd de klokkenluidersregeling vast te stellen. De gemeenteraad behoeft alleen nog maar te worden geïnformeerd over de mutaties in de regeling.
Op 16 september 2003 (adviesbladnr. 3781) heeft het college de door Loga geadviseerde mutaties in de klokkenluidersregeling integraal overgenomen (CvA/2003003172 van 30 juli 2003). Allereerst is de bevoegdheid tot het bevorderen van de integriteit, overgeheveld van de raad naar het college. In het kader van de wet Dualisering gemeentebestuur is immers het college bevoegd om de arbeidsvoorwaardenregelingen vast te stellen. Daarnaast hebben de medewerkers de bevoegdheid gekregen om misstanden rechtstreeks te melden bij het meldpunt, indien zwaarwegende belangen de toepassing van de interne procedure in de weg staan. De ondernemingsraad heeft ingestemd met de gewijzigde regeling, middels een brief van 3 december 2003.