Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sloop- en koopsubsidieregeling brommers en scooters |
Citeertitel | Sloop- en koopsubsidieregeling brommers en scooters |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
De regeling is van kracht tot 11 maart 2011
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2009 | 28-02-2011 | Onbekend | 27-10-2009 Gemeenteblad 2009, nummer 87 | Z/2009/112970 |
Regeling stimulering verbetering luchtkwaliteit Zaanstad 2009-2010 (Sloop- en koopsubsidieregeling brommers en scooters)
In deze regeling wordt verstaan onder:
brommer/scooter: motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig.
Deze regeling is, gelet op artikel 3 lid 1 van de Verordening, van toepassing op door het college te verstrekken geldelijke bijdragen in de vorm van inleverpremies en aanschafsubsidies ten behoeve van het verbeteren van de luchtkwaliteit in de gemeente Zaanstad door het inleveren ter demontage van oude brommer/scooters en - al dan niet ter vervanging daarvan - door de aanschaf van schone elektrische brommers/scooters. Tevens voorziet deze regeling in toekenning van een bijdrage in de demontagekosten aan het demontagebedrijf ingeval aan de aanvrager een inleverpremie wordt toegekend.
Artikel 3 Erkenning detailhandelaren en demontagebedrijven
Een demontagebedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en beschikt over geldige en toereikende (milieu)vergunning(en) en tevens over een online-verbinding met de Rijksdienst voor het wegverkeer voor het onder meer afmelden en controleren van kentekens in verband met geldende registratieverplichtingen.
Erkenning vindt plaats op voorwaarde dat de detailhandelaar of het demontagebedrijf met de gemeente een overeenkomst sluit ter zake van de uitvoering van deze regeling. De overeenkomst bevat rechten en verplichtingen ter zake van de uitvoering van de subsidieregeling, onder andere met betrekking tot de (administratieve) afwikkeling, betaling van bedragen aan of verrekening daarvan met de detailhandelaar of het demontagebedrijf, de eventuele beschikbaarheid van en werkwijze met betrekking tot een depot en dergelijke.
Artikel 5 Bijdragen en voorwaarden
Een aanschafsubsidie wordt verstrekt op voorwaarde dat de elektrische brommer/scooter niet wordt vervreemd binnen een periode van een jaar, te rekenen vanaf de in de koopovereenkomst vermelde dag van aankoop. De aanvrager verstrekt daartoe op verzoek van het college na afloop van die periode een kopie van het kenteken- en verzekeringsbewijs. Ingeval de tenaamstelling gedurende die periode blijkt te zijn gewijzigd of de gevraagde gegevens niet (volledig en/of tijdig) worden verstrekt, wordt de premie onder intrekking van de subsidievaststelling teruggevorderd.
Artikel 6 Subsidiabele periode, subsidieplafond en wijze van verdeling
De ingevolge deze regeling beschikbare subsidie wordt verdeeld in de volgorde van binnenkomst van de aanvragen met dien verstande dat, indien de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht gelegenheid tot aanvulling van de aanvraag heeft gekregen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen als datum van ontvangst van de aanvraag geldt.
In bijzondere gevallen en voor zover toepassing van deze regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan het college afwijken van het bepaalde in deze regeling.
Artikel 14 Onvoorziene gevallen
In gevallen, waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
De voor deze regeling meest relevante specifieke begrippen zijn gedefinieerd. De Algemene subsidieverordening (zie ook artikel 2) is aanvullend van toepassing, ook voor wat betreft de definitie van overige begrippen.
Deze regeling heeft betrekking op brommers en scooters. De Wegenverkeerswet hanteert het begrip "bromfiets". In artikel 1 lid 1 treft men de volgende definitie aan:
motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig;
Onder de definitie van bromfiets vallen dus bijvoorbeeld snorfietsen en bromscooters, maar ook brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. Omdat deze subsidieregeling alleen van toepassing is op bepaalde tweewielers, is gekozen voor de omschrijving in artikel 1, eerste lid sub e onder a van de Wegenverkeerswet. De aanschaf of demontage van andere voertuigen, zoals een Segway of step, zijn niet subsidiabel. Dat geldt ook voor de fietsen met hulpmotor, in de Wegenverkeerswet omschreven als "fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen". De regeling is - gelet op de hier gekozen definiering en aansluiting zoekend bij het dagelijks spraakgebruik - uitsluitend van toepassing op brommers en (brom)scooters.
Bij het begrip "oude brommer/scooter" is in verband met het doel van de regeling - verbetering van de luchtkwaliteit – vooral van belang dat het voertuig voorzien is van een nog werkende 2-taktverbrandingsmotor. Verder moet de brommer/scooter technisch in zodanige staat zijn, dat er mee gereden kan worden. De regeling bedoelt niet een demontagepremie te bieden voor oude voertuigen, waarvan de motor weliswaar nog kan worden gestart, maar waarmee door het ontbreken of niet
functioneren van overige onderdelen niet meer aan het wegverkeer kan worden deelgenomen. Dan is immers geen sprake van het "onttrekken" van dergelijke voertuigen aan het verkeer en evenmin van een verbetering van de luchtkwaliteit.
Verder moet de eerste toelating van de oude brommer/scooter liggen voor 1 januari 2003. Ook moet het voertuig voor die datum voor het eerst in gebruik zijn genomen. De regeling is niet van toepassing op brommers/scooters die zich bijvoorbeeld (ongebruikt) in een bedrijfsvoorraad bevinden. Ook dan wordt immers niet voldaan aan de doelstelling om de luchtkwaliteit te verbeteren. Gelet op de doelstelling tot verbetering van de lokale luchtkwaliteit, moet het meer in het algemeen gaan om brommers/scooters van ingezetenen van de gemeente Zaanstad. Om aan te tonen, dat men als aanvrager van een subsidie op grond van deze regeling kan fungeren, gelden enkele (legitimatie-)vereisten, die geen nadere toelichting behoeven.
Bij demontage wordt een oude brommer/scooter (permanent) in eigendom aan het demontagebedrijf overgedragen. Het demontagebedrijf meldt het kenteken ook af bij de Rijksdienst voor het wegverkeer (ROW), die dan de registratie van het voertuig beëindigt.
De oude brommer/scooter wordt op een milieuvriendelijke wijze (definitief) vernietigd. Het demontagebedrijf verstrekt een vernietigings- c.q. vrijwaringsbewijs aan de aanvrager.
Als demontagebedrijf en detailhandelaar kunnen ondernemingen deelnemen, die door het college zijn erkend. Dit gaat via een snelle en eenvoudige procedure, die geregeld is in artikel 3. Aangezien op grond van deze regeling slechts ingezetenen van Zaanstad een subsidie kunnen aanvragen, ligt het voor de hand dat de deelnemende demontagebedrijven en detailhandelaren eveneens in de gemeente gevestigd zijn. Niettemin kunnen ook buiten de gemeente gevestigde ondernemingen aan het college om erkenning verzoeken.
In dit artikel is het doel van de regeling vastgelegd. Het gaat om subsidies ten behoeve van het verbeteren van de luchtkwaliteit in Zaanstad. De regeling is bedoeld om oude milieuvervuilende brommers en scooters, die zorgen voor een aanzienlijke uitstoot van luchtverontreinigende stoffen als fijn stof en stikstofdioxide, van de weg te halen.
De regeling biedt een duidelijke financiële prikkel voor de bezitter van een dergelijke brommer/scooter om deze te laten slopen in de vorm van een inleverpremie van € 200,-. Deze premie wordt door het demontagebedrijf aan de aanvrager uitgekeerd.
Een deelnemend demontagebedrijf kan profiteren van een groter aanbod en ontvangt ingeval van toekenning van de inleverpremie niet alleen de door het bedrijf aan de aanvrager betaalde inleverpremie maar bovendien een gemeentelijke bijdrage in de demontagekosten. Het demontagebedrijf brengt bij de aanvrager geen kosten voor demontage in rekening.
Tevens stimuleert de regeling de aanschaf van elektrische brommers/scooters. De aanvrager kan tot 50% van de aanschafkosten, met een maximum van € 1750,- vergoed krijgen. Het betreft alleen de aanschafkosten van de brommer/scooter, niet van andere met de aanschaf samenhangende zaken zoals verzekering, slot, helm etc. De vergoeding ontvangt de aanvrager overigens niet zelf. De detailhandelaar brengt de subsidie in mindering op de aanschafprijs en vermeldt dit op de factuur. Wordt de aanschafsubsidie toegekend, dan wordt het bedrag aan de detailhandelaar overgemaakt. Zie voor meer gegevens over de procedure de toelichting bij de artikelen 7 tot en met 10.
Er geldt een eenvoudige erkenningsregeling voor demontagebedrijven en detailhandelaren. Belangrijk is bijvoorbeeld dat demontage op een milieuvriendelijke manier plaats vindt, door een bonafide onderneming. Dat kan blijken uit een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en geldige en toereikende (milieu)vergunning(en) van een demontagebedrijf. Voor subsidising van de aanschaf van elektrische brommers/scooters geldt eveneens dat het om een betrouwbare onderneming moet gaan, die voldoende waarborgen biedt voor de levering van deugdelijke producten. Dat kan blijken uit het feit, dat de detailhandelaar bij de Kamer van Koophandel is ingeschreven en BOVAG-dealer is.
Voor zowel de detailhandelaar als het demontagebedrijf geldt als voorwaarde, dat deze beschikt over een online-verbinding met de Rijksdienst voor het wegverkeer in verband met tenaamstelling of doorhaling van kentekens, zodat aanschaf en sloop gepaard gaan met een deugdelijke registratie bij de RDW.
De onderneming, die erkend wil worden, verzoekt dit schriftelijk aan het college, met overlegging in kopie van de genoemde gegevens. Het college beslist binnen twee weken.
Erkenning vindt alleen plaats als de detailhandelaar of het demontagebedrijf bereid is met de gemeente een overeenkomst te sluiten over de uitvoering van de regeling. Daarbij gaat het onder meer om de (administratieve) afwikkeling. Tevens kan voor detailhandelaren en/of demontagebedrijven worden voorzien in een depot van waaruit betalingen kunnen worden gedaan. Zo betaalt een demontagebedrijf bij inlevering van een oude brommer of scooter de inleverpremie aan de aanvrager
en brengt de detailhandelaar ten behoeve van de aanvrager de aanschafsubsidie op de koopprijs in mindering. Denkbaar is dat dit in de praktijk voor de betrokken ondernemingen nadelig is, althans een drempel kan betekenen om aan de regeling deel te nemen.
Dit kan worden ondervangen door een depot in het leven te roepen van waaruit subsidiebedragen en bijdragen in demontagekosten (sneller) kunnen worden betaald. (vgl. artikel 8 lid 2 en artikel 10, leden 2 en 3, van de regeling). Beslissend blijft uiteraard de al dan niet toekenning van de subsidies en daarop vooruitlopende betalingen uit een depot zijn voor risico van de detailhandelaar respectievelijk het demontagebedrijf. Is vooruitlopend op een subsidietoekenning uit een depot "geput", dan vindt er geen betaling van de subsidie respectievelijk demontagekostenbijdrage plaats maar aanvulling van het depot met het betreffende bedrag. Een en ander wordt nader geregeld in de overeenkomsten met de detailhandelaren en demontagebedrijven.
Welke kosten (en tot welk maximum) subsidiabel zijn, blijkt - behalve uit de bepalingen zelf - uit de toelichting bij artikel 2.
Verder kan een aanvrager niet onbeperkt profiteren van de subsidieregeling. Gedurende de subsidieperiode kan de betreffende ingezetene van Zaanstad maximaal een oude brommer/scooter inleveren en/of een elektrische brommer/scooter aanschaffen. Het is niet vereist dat men een voertuig laat demonteren om voor een aanschafsubsidie in aanmerking te komen. Het is echter toegestaan om zowel te laten slopen en te kopen. Betrokkene kan daarmee in deze subsidieperiode (maximaal) een inleverpremie en een aanschafpremie ontvangen.
Belangrijk is ook, dat een met subsidie gekochte elektrisch brommer/scooter tenminste een jaar in bezit van de koper moet blijven. Om oneigenlijk gebruik van de subsidieregeling tegen te gaan, dient de tenaamstelling op het kenteken- en verzekeringsbewijs gedurende tenminste een jaar ongewijzigd te blijven. Wordt de elektrische brommer/scooter binnen het jaar vervreemd, dan wordt de subsidie bij de aanvrager teruggevorderd. Dit wordt gecontroleerd doordat na een jaar een kopie van het kenteken- en verzekeringsbewijs naar de gemeente moet worden opgestuurd. Worden deze gegevens niet, niet volledig of niet op tijd verstrekt, dan volgt eveneens terugvordering van de subsidie.
Er is een totaal bedrag van € 80.000,00 beschikbaar voor inleverpremies, aanschafsubsidies en bijdragen in de demontagekosten voor de periode vanaf de inwerkingtreding van deze regeling tot 1 december 2010. Verdeeld wordt volgens het principe "wie het eerst komt, het eerst maalt". Als het beschikbare subsidiefonds uitgeput is, wordt de subsidie geweigerd (vgl. artikel 14).
De regeling kent drie stappen voor subsidiëring van de aanschafkosten van een elektrische brommer/scooter en voor verkrijging van een inleverpremie voor een oude brommer/scooter:
Er worden formulieren vastgesteld, die bij de procedure ingevuld worden. Is de aanvrager minderjarig, dan moet de wettelijke vertegenwoordiger (onder vermelding van personalia) de aanvraag ondertekenen. Verdere algemene vereisten, waaraan een aanvrager moet voldoen: minimaal 16 jaar oud en ingezetene van de gemeente Zaanstad.
Daarnaast moeten enkele bewijzen/bescheiden in kopie worden bijgevoegd. Welke stukken er voor welke premie meegestuurd moeten worden, staat in artikel 7 (aanschaf elektrische brommer/scooter) en in artikel 9 (demontage oude brommer/scooter) vermeld. Deze informatie is nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen. Mocht deze onvoldoende blijken, dan kan het college nadere informatie vragen.
Wil iemand met subsidie een oude brommer/scooter laten slopen en/of een elektrische brommer/scooter kopen, dan kan het betreffende formulier bij de gemeente worden aangevraagd of worden gedownload via www.Zaanstad.nl. Mogelijk zijn de formulieren ook bij de deelnemende detailhandelaren en demontagebedrijven verkrijgbaar. Over deelnemende bedrijven kan men informatie bij de gemeente krijgen.
Na invulling en ondertekening (eventueel door de wettelijk vertegenwoordiger), laat men het formulier ondertekenen door het gekozen demontagebedrijf of detailhandelaar. Vervolgens wordt het formulier met de benodigde kopieën van de eerdergenoemde bescheiden door de aanvrager of het betreffende bedrijf naar het op het formulier vermelde adres gezonden.
Belangrijk bij aanschaf van een elektrische brommer/scooter is, dat de aanvraag tijdig wordt ingediend. Het verdient de voorkeur dit te doen voordat de brommer/scooter wordt gekocht. In dat geval is de kans groot dat er definitief uitsluitsel komt omtrent de subsidietoekenning gedurende de levertijd van een brommer/scooter. Gaat het bijvoorbeeld om de verkoop van een brommer/scooter die op voorraad is, dan kan de aanvraag tot uiterlijk twee weken na de verkoopdatum, als blijkend uit de factuur, worden ingediend. Vraagt men de subsidie na de aanschaf aan, dan wordt deze geweigerd (zie artikel 7 lid 1 sub ben artikel 11).
Bij demontage van een oude brommer/scooter moet deze al bij het demontagebedrijf ingeleverd zijn, wil men voor een inleverpremie in aanmerking komen (zie artikel 9 lid 1 sub b en artikel 11). De inleverpremie is dan ook al door het demontagebedrijf aan de aanvrager betaald.
Het door het demontagebedrijf verstrekte (originele) vernietigingsbewijs moet bij de aanvraag worden gevoegd (artikel 9 lid 3). Het aanvraagformulier wordt door het demontagebedrijf en de aanvrager ondertekend en met de benodigde stukken naar de gemeente gestuurd. Zijn de documenten in orde en is aan de meer algemene subsidievoorwaarden voldaan (tijdige indiening e.d.) dan volgt toekenning en daarna betaling van de inleverpremie en de demontagekostenbijdrage aan het demontagebedrijf.